سه خودروساز اصلی کشور در مسیر ورشکستگی قرار دارند

0 1,788

بررسی صور مالی شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به احتمال ورشکستگی خودروسازان اصلی کشور اشاره می‌کند، مگر اینکه ثابت شود این سه شرکت به هر نحوی قادر به پرداخت بدهی‌های خود هستند.

بر اساس ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اگر زیان وارده به یک شرکت باعث از بین رفتن نیمی از سرمایه شرکت شود، آن شرکت به ورشکستگی رسیده و هیأت مدیره موظف است هرچه سریع‌تر این موضوع را با سهامداران مطرح کند تا نسبت به ابقا یا انحلال شرکت تصمیم‌گیری شود.

زیان انباشته ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو چقدر است؟

بر اساس گزارش‌های به دست آمده، ایران‌خودرو حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد (۷۴ درصد بیشتر نسبت به سال گذشته) و سرمایه ثبت‌شده برای این شرکت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. ایران‌خودرو حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان بدهی دارد!

از طرف دیگر، سایپا و پارس‌خودرو به ترتیب حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان و ۱۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند (به ترتیب ۵۹ و ۹۲ درصد بیشتر نسبت به سال قبل) و سرمایه ثبت‌شده برای آن‌ها به ترتیب ۱۹ هزار میلیارد تومان و ۱۱ هزار میلیارد تومان است. سایپا بیش از ۹۳ هزار میلیارد تومان و پارس‌خودرو بیش از ۱۳۱ هزار میلیارد تومان بدهی دارد!

ارقام بالا نشان می‌دهند ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده‌اند. هرچند که تا وقتی قدرت آن‌ها در پرداخت بدهی‌ها مشخص نشود، نمی‌توان به‌طور قطعی ورشکستگی خودروسازان را اعلام کرد. به بیان بهتر، یک شرکت تنها در صورتی ورشکسته است که علاوه بر شمول ماده ۱۴۱، قادر به پرداخت بدهی‌های خود نباشد.

از دیدگاه کارشناسان حوزه، ورشکستگی خودروسازان اصلی کشور دلایل متعددی دارد که اصلی‌ترین آن‌ها، اجبار پیروی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری است. ضعف در بهره‌وری، کمبود نقدینگی و غفلت از بازار سرمایه، عوامل دیگری هستند که باعث شده‌اند خودروسازان کشور محصولات خود را با زیان تولید کنند و در نتیجه به ورشکستگی نزدیک شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.