قیمت خودرو بیشتر از رشد تورم افزایش داشته است

0 2,056
در حالی شاخص تورم از پایان سال گذشته تا آبان‌ماه امسال ۲۵ درصد رشد را تجربه کرده است که در همین مدت میانگین قیمت کارخانه‌ای خودرو در حدود ۶۴ درصد افزایش یافته است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افزایش ۶۴ درصدی میانگین قیمت کارخانه‌ای خودروها در مقابل رشد ۶ درصدی تیراژ‌ تولید خودرو سبب شده که درآمد شرکت‌های خودروسازی ۱۰۸ درصد صعود کند. با این حال خودروسازان همچنان خواهان اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها بوده و مدعی هستند که فرآیند تولید برای آن‌ها زیان‌ده است.

گفته می‌شود با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و رشد درآمد حاصل از این افزایش قیمت سودآوری شرکت‌های خودروسازی تغییر نکرده است و رشد شاخص تورم سبب شده که آن‌ها همچنان از زیان‌ده‌ترین‌ بنگاه‌های اقتصادی کشور تلقی شوند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میانگین قیمت کارخانه‌ای محصولات زامیاد نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد، محصولات ایران‌خودرو ۷۶ درصد و محصولات سایپا ۴۳ درصد افزایش یافته است.

به‌عنوان نمونه در سال گذشته میانگین قیمت محصولات زامیاد ۱۴۸میلیون ‌و۵۰۰ هزار تومان بود که این میزان امسال با ۱۳۵ میلیون تومان افزایش به ۲۸۳ میلیون ‌و۵۰۰ هزار تومان رسیده است. میانگین قیمت سبد محصولات ایران خودرو هم در سال‌ جاری ۱۰۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.