انتشار آمار تولید خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۳/ کاهش قابل توجه و چشم انداز نامشخص

0 685
آمار تجمیعی تولید خودرو در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ منتشر شد. این آمار که مختص دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و سایپا است، کاهش قابل توجه تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته روایت می‌کند. بر خلاف وعده مسئولین روند تولید نه تنها افزایشی نبوده بلکه شاهد افت هستیم.

به گزارش کارنامه، با اینکه بازار خودرو در رکود سنگین به سر می‌برد و روند قیمت‌ها کاهشی گزارش می‌شود اما در طرف دیگر ماجرا اوضاع تولید جالب نیست و گزارش تولید در اردیبهشت ۱۴۰۳ نشان می‌دهد روند تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی را در پیش گرفته است.

این نمودار برگرفته از “اقتصاد نیوز” است.

نمودار فوق وضعیت تولید را در سه خودروسازی ایران خودرو و سایپا گزارش می‌دهد؛ پارس خودرو نیز به عنوان زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا به صورت مستقل نمایش داده است. هر سه تولید کننده در اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموع ۱۷.۵ درصد افت تولید را پشت سر گذاشتند.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در پایان دومین ماه از فصل بهار ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۱۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. آنها در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار و ۸۵۰ دستگاه از محصولات حاضر در سبد محصولات سواری خود را تولید کرده بودند تا شاهد کاهش تیراژ حول و حوش ۲۴ هزار و ۷۰۰ دستگاهی در تولید انواع سواری در سه شرکت خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی مورد بررسی باشیم.

بررسی اطلاعات فروش خودروسازان نیمه دولتی در پایان اردیبهشت سال جاری حکایت از افت نزدیک به ۱۳ درصدی دارد. بررسی مکاتبات رؤسای خودروسازی با سازمان بورس نیز نشان می‌دهد این کاهش تولید به دلیل آب رفتن سرمایه در گردش خودروسازان در طی سال‌های تحریم است. پیش بینی می‌شود در صورتی که خودروسازان نتوانند در فروش‌های خود سودی کسب کنند این روند کاهشی ادامه دار باشد.

بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد نه تنها تقاضای سرمایه گذاری در این بازار کاهش داشته بلکه تقاضاهای مصرف نیز به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها و تعیین تکلیف واردات دست نگه داشته‌اند. به همین دلیل است که عرضه کم خودروسازان به چشم نمی‌آید.

چنانچه قیمت دلار روند صعودی جدی به خود بگیرد، با هجوم مجدد تقاضا به بازار خودرو شاهد افزایش قیمت بیش از اندازه قیمت‌ها خواهیم بود؛ چرا که خودروی صفر کیلومتر ایرانی در بازار کم است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.