روند قطره چکانی عرضه خودرو به واردات نیز راه پیدا کرد

0 450

نخستین محموله خودروهای وارداتی متشکل از ۲۲ خودروی متعلق به شرکت کیا اوایل دی‌ماه وارد کشور شد. محموله جدید شامل ۱۲۰ خودروی هیوندای نیز به‌تازگی به بندر هرمزگان رسیده و بدین ترتیب، تاکنون ۱۴۲ خودروی خارجی وارد ایران شده است. آیا با توجه به این عملکرد ضعیف در واردات خودرو می‌توان دل‌خوش به وعده وزیر صمت مبنی بر عرضه ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی تا پایان سال جاری بود؟

البته فعلا خبرهایی در مورد ثبت سفارش بیش از ۵۵ هزار خودرو (چانگان و کیا) به گوش می‌رسد. حدود ۱۹ هزار دستگاه خودروی چانگان تنها توسط سایپا وارد کشور خواهد شد، ولی زمان آن مشخص نیست. از تصویب آیین‌نامه و اجرایی شدن واردات خودرو (اوایل شهریورماه) تاکنون، تنها ۱۴۲ دستگاه خودروی خارجی به خاک کشور رسیده و به بیان بهتر، واردات خودرو از حداقل روزی ۱ دستگاه کمتر است. بنابراین طبق وعده وزارت صمت، ۹۹۸۵۸ خودروی دیگر باقی مانده که باید تا پیش از پایان سال جاری وارد کشور شود. سال جاری ۵۸ روز دیگر به پایان می‌رسد و وزارت صمت برای تحقق ادعای خود می‌بایست روزی حداقل ۱۷۲۲ دستگاه خودرو وارد کشور کند.

تأمین ارز مهم‌ترین چالش واردات خودرو

واضح است که چالش‌های تعددی در خصوص واردات خودرو وجود دارد که تأمین ارز، مهم‌ترین آن‌ها به حساب می‌آید. عملکرد ضعیف در واردات خودرو همچنین می‌تواند به بندهای آیین‌نامه و محدودیت‌ها و شرایط ذکرشده در آن مرتبط باشد. تاکنون تنها ۲۹ شرکت مجاز به واردات خودرو شده‌اند، در حالی که بازرگانان و واردکنندگان واقعی به‌ندرت توانایی فعالیت در این حوزه را دارند. وزیر صمت به این دسته از تجار توصیه کرده که با همکاری قطعه‌سازان، نقش مؤثری در واردات خودرو ایفا کنند!

به هر حال، به غیر از ۹۹۸۵۸ خودروی باقی مانده که می‌بایست ظرف ۵۸ روز وارد کشور شود، وزیر صمت وعده ورود ۱۰۰ هزار خودروی دیگر را تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ داده است؛ یعنی ماهانه ورود حداقل ۳۲۲۵ خودروی خارجی!

کارشناسان حوزه بر این عقیده‌اند که با افزایش بودجه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ می‌توان به تحقق وعده وزیر صمت امیدوار بود. اما عملکرد ضعیف فعلی در واردات خودرو برآورد چنین وعده‌ای را دور از انتظار می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.