افزایش ۷۰ درصدی قیمت لوازم یدکی خودرو

0 1,979

افزایش نرخ ارز تنها قیمت خودرو را افزایش نداد و همزمان رشد قیمت لوازم یدکی خودروها را نیز به همراه داشت. البته در این میان کمبود آنها و شیوع کرونا هم به وضعیت قیمت‌ها دامن زد؛ به طوریکه قیمت برخی لوازم نسبت به خردادماه ۵۰ درصد و نسبت به پیش از شیوع کرونا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، با اشاره به تاثیر رشد نرخ ارز و کمبود کالا بر افزایش قیمت لوازم یدکی گفت: در برخی از اقلام به علت کمبود و افزایش قیمت ارز نسبت به خرداد ماه ۵۰ درصد و نسبت به قبل از کرونا ۷۰ درصد افزایش قیمت داشتیم.
البته لوازمی که در داخل کشور تهیه می‌شوند رشد کمتری را نسبت به لوازم یدکی وارداتی تجربه کردند و میزان رشد قیمت آنها در این مدت بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بوده است.

حتما بخوانید: نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

کاظمی به تاثیر نوسانات ارزی بر این بازار اشاره کرد و گفت: علت گرانی امروز بازار لوازم یدکی، افزایش قیمت ارز است. کاهش قیمت ارز تاثیر چندانی بر قیمت لوازم یدکی نداشته، اما اگر قیمت ارز ثابت بماند، می‌توانیم اطمینان دهیم که لوازم یدکی خودرو نیز با افت قیمت مواجه خواهد شد. ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه تولیدکنندگان نیز وارداتی است که قیمت ارز روی قیمت تمام‌شده آنها نیز تاثیر می‌گذارد.
افزایش قابل ملاحظه قیمت‌ها و همینطور کاهش ترددها موجب کاهش تقاضا هم شده، به طوریکه تقاضای لوازم و قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

promotion banner

تحریم‌ها محدودیت واردات را تشدید کرد

آنطور که سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو می‌گوید: چند ماه به طور کلی واردات قطع شده بود اما امروز ۳۰ تا ۴۰ درصد واردات قطعات خودرو برقرار شده، بنابراین همچنان نسبت به قبل از کرونا ۶۰ تا ۷۰ درصد با کاهش واردات مواجه هستیم. بازگشت به شرایط اولیه مستلزم کمک دولت به خصوص گمرک و سازمان صمت است.
تحریم‌ها نیز در این میان اثرگذاری مستقیمی داشته است. این را کاظمی گفته و می‌افزاید: ما می‌توانیم از بسیاری از کشورها قطعه خریداری کنیم اما به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم وارد کنیم؛ در حال حاضر واردات ما از طریق کشورهای همسایه مثل عراق، امارات، ترکیه، آذربایجان و بیشتر از چین است.

حتما بخوانید: بهترین زمان فروش خودرو دست دوم چه زمانی است؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.