اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

آیا ایمن‌ترین خودروها در بازار ایران را می‌شناسید؟

امنیت مهم‌ترین رکن هر وسیله نقلیه است. مگرنه؟ اگر زیباترین، لوکس‌ترین و پرامکانات‌ترین خودرو را هم در اختیارتان قرار بدهند اما بگویند که در امنیت آن شک‌وشبهه‌هایی وجود دارد، سوار آن نخواهید شد. مگرنه؟ کاملا حق دارید. بحث، بحثِ سلامتی و جان است و نمی‌توان آن را کوچک و کم‌اهمیت در نظر گرفت. در این مقاله هم با تهیه یک فهرست، می‌خواهیم به شما کمک کنیم که بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت را شناسایی کنید. دوست دارید با ایمن‌ترین خودروها آشنا شوید؟

۱. ال نود؛ محبوب و همه‌پسند

ال نود از آن خودروهای محبوبی است که خریداران زیادی در بازار ایرانی دارد. دلایل متعددی برای این محبوبیت وجود دارد. مثلا تا حدودی ظاهر زیبایی دارد،  جادار است و از ایمن‌ترین خودروها به‌حساب می‌آید.

زمانی تولید و عرضه این محصول به بازار با سودای بدل‌کردنِ آن به پیکانی تازه بود. یعنی قرار بود که این خودرو از نظر وسعت استفاده، جای پیکان را در بازار ایرانی بگیرد. البته این‌طور نشد اما کماکان ال نود از محبوب‌های بازار است و در خیابان‌ها هم زیاد دیده می‌شود.

ایمنی و ویژگی‌های مربوط به آن

این خودرو مجهز به امکانات پایه‌ای مانند کیسه‌های هواست. در ردیف جلو، راننده و سرنشین کناری‌اش از کیسه هوا برخورداند. ترمز این وسیله هم از نوع ترمز ABS/EBD است. از سمت موسسه معروف و معتبر انکپ (NCAP) هم ۳ ستاره ایمنی دریافت کرده که نسبت به استانداردهای بازار ایرانی قابل‌قبول و مطلوب است.

آمارها نشان می‌دهند که میزان مرگ‌ومیر جاده‌ای با ال‌نود زیاد نیست و همین نشانه خوبی است که متوجه شویم در جست‌وجو برای رسیدن به بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت می‌توان به این خودرو هم نیم‌نگاهی داشت. یکی از دلایل عمده ایمنی مطلوب ال‌نود، شکل‌ ظاهری‌اش است. طراحی اتاقک این وسیله امکان رانندگی ایمن و آسیب‌ندیدن را فراهم می‌کند.

۲. برلیانس؛ مستحکم و قوی

برلیانس هم از خودروهای ایمن بازار است. ظاهر زیبا، کیفیت ساخت و ایمنی خوب این خودرو و انواع مختلف خانواده‌اش، گزینه جذابی برای خریداران ایرانی ساخته است.

برلیانس از خودروهای چینی است که در ایران مونتاژ می‌شود. امکانات رفاهی مطلوب و ظاهر خوشایند این خودرو در میان مشتریان ایرانی طرفدار دارد اما از نقطه‌نظر ایمنی چطور است؟ چرا در فهرست بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت آمده است؟

ایمنی و ویژگی‌های مربوط به آن

بدنه قوی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع خودروی برلیانس است که باعث می‌شود از نقطه‌نظر ایمنی جایگاه خوبی داشته باشد. وجود فلزهای سخت آبدیده در ساختار بدنه این خودرو ایمنی‌اش را بالا می‌برد.

شاسی محکمی که خودرو روی آن سوار شده و مجهزبودن به سیستم ترمز ABS/EBD هم در کنار بدنه قوی، به بالارفتن ایمنی برلیانس کمک شایانی کرده است.

۳. خانواده سمند؛ تمام‌ایرانی و کاربردی

خانواده سمند هم در میان تولیدات ایرانی حرف‌های خوبی برای گفتن دارند. این خودرو نسبت به هم‌تایان دیگرش که در کشور تولید می‌شوند از ایمنی خوبی برخوردار است.

سمند از آن محصولاتی است که هم از سوی خانواده‌ها مورداستقبال قرار گرفت و هم پایش به کاربری‌هایی مانند استفاده به‌عنوان تاکسی باز شد. یک شرکت خارجی انگلیسی (شرکت مایر) هم این خودرو را از نقطه‌نظر امنیت بررسی کرده و ایمنی‌اش را قابل‌قبول عنوان کرده است.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

ایمنی و ویژگی‌های مربوط به آن

بدنه سمند قوی و قدرتمند است. وزن آن به‌طور متعادل در بخش‌های مختلفش توزیع و همین ویژگی باعث ارتقای امنیت آن می‌شود. سرعت بازشدن کیسه‌های هوای خودرو در زمان‌های لازم هم بالاست. بنابراین، زود جان سرنشینان نجات داده می‌شود. این‌ها دلایلی است که خانواده سمند را در میان ایمن‌ترین خودروها قرار می‌دهد.

۴. مگان؛ ایرانی‌پسند و قابل‌قبول

خودروی مگان هم موردِ قابل‌بحثی است. این خودرو ویژگی‌های خوبی دارد. برای نمونه، فرمان‌پذیری‌اش مطلوب است و از نظر اندازه و فضا، بزرگ و جادار به‌حساب می‌آید.

ظاهر مگان هم مطلوب است و با سلیقه بسیاری از خریداران ایرانی همخوانی دارد. البته معایبی مانند نفوذ صدا به کابین خودرو در سرعت‌های بالا هم در آن دیده می‌شود اما به‌طور کلی از خودروهای شاخص بازار ایرانی برای خرید است.

ایمنی و ویژگی‌های مربوط به آن

مگان از موسسه تست و آزمون امنیت اروپا تاییدیه‌های قابل‌اعتنایی دریافت کرده است. موسسه مذکور به این خودرو ۳ ستاره ایمنی داده است. ترمز ضدبلوکه و ترمز کمکی مگان به بالارفتن امنیتش کمک زیادی کرده و سرعت بالای باز شدن کیسه‌های هوای آن هم از ویژگی‌های امنیتی‌اش به‌حساب می‌آیند.

در آزمون تصادف، شاسی‌های مگان دچار انحراف نشده‌ و ستون‌هایش هم خمیده نشده‌اند. اگر قصد خرید خودرویی ایمن دارید، مگان را هم به‌خاطر بسپارید.

۵. ماکسیما؛ همیشه محبوب

ابتدای ورود ماکسیما به بازار ایران را به یاد دارید؟ شهرت و محبوبیت این خودرو به‌شدت زیاد بود. جالب است که هنوز هم در میان محبوب‌ترین‌ها جای دارد و با گذشت حدود ۲۰ سال از ورودش به بازار، همچنان از سوی مشتریان ایرانی با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود.

مشخصات فنی و امکانات رفاهی ماکسیما هنوز هم قابل‌اعتناست و شاید بتوان گفت که در کنار این‌ها، جذاب‌ترین موضوع درباره ماکسیما ظاهرش است. طراحی جذاب ماکسیما باعث می‌شود که در گروه خودروهای لوکس و تشریفاتی قرار بگیرد. اگرچه در حال حاضر، موارد به‌شدت متنوع‌تری از این وسیله در بازار موجودند اما ماکسیما هنوز هم طرفدار دارد.

حتما بخوانید: ۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

ایمنی و ویژگی‌های مربوط به آن

ماکسیما در ژاپن طراحی و تولید شده و همین از جمله دلایلی است که خیال مشتریان را بابت امنیتش راحت می‌کند. تولیدکنندگان ژاپنی معمولا ایمن‌ترین خودروها را روانه بازار می‌کنند.

وجود سیستم ترمز ABS ، BAS ، EBD، فرمان هیدرولیک و کیسه‌های هوای باکیفیت برای سرنشینان جلو از جمله دلایلی است که می‌توان این خودرو را هم به عنوان یکی از نامزدهای بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت به‌حساب آورد. البته منظورمان از ماشین ایرانی، ماشینی در بازار ایران است.

۶. سراتو مونتاژ؛ هم قوی و هم زیبا

شرکت کیا از معروف‌ترین خودروسازان کره‌ای است. سراتوی آن هم مدل معروف و محبوبی است که در ایران هم مونتاژ می‌شود. مشخصات فنی مقبول در کنار طراحی زیبای سراتو از جمله دلایل شهرتش در بازار ایرانی است.

طراحی داخلی و کابین سراتو استاندارد و در سطح محصولات بین‌المللی است. البته ایراداتی هم دارد. برای نمونه سیستم تعلیق خشکی دارد که جای پیشرفت و بهبودش زیاد است. با این حال، از نظر ایمنی می‌تواند نمره خوبی بگیرد.

ایمنی و ویژگی‌های مربوط به آن

سراتو خودرویی محکم و ایمن است. موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) به این خودرو ۵ ستاره ایمنی داده است. عناوین افتخارآمیز دیگری در خصوص امنیت و ایمنی هم به سراتو داده شده است.

برای نمونه، در سال ۲۰۱۰، در جایگاه یکی از امن‌ترین خودروهای اقتصادی دنیا قرار گرفت. سیستم‌های EBD و ABS و وجود کیسه‌های هوای باکیفیت، سراتو را ایمن و امن می‌کنند.

۷. مزدا ۳ (همه اتاق‌ها)؛ زیبا و مطمئن

مزدا۳ هم مانند ماکسیما به‌طرز شگفت‌انگیزی میان مشتریان ایرانی به شهرت و محبوبیت دست پیدا کرد. این خودرو در ایران مونتاژ می‌شود و کیفیت ساخت مطلوبی هم دارد.

استهلاک مزدا۳ اندک است و سال‌ها دوام می‌آورد. مزایای زیادی برای این خودروی ژاپنی‌الاصل مطرح می‌شود. برای مثال، جعبه‌دند‌ه‌ای قوی دارد، امکانات و تجهیزات جانبی‌اش مطلوب است و از همه مهم‌تر، از نظر ایمنی نمره خوبی می‌گیرد.

ایمنی و ویژگی‌های مربوط به آن

در بررسی‌ها برای رسیدن به بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت می‌توان نگاهی جدی به مزدا۳ داشت. این خودرو از موسسه انکپ (NCAP)، ۵ ستاره ایمنی دریافت کرده است.

سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESC، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و ۶ کیسه هوا در این خودرو، ایمنی‌اش را بالا برده‌اند. در میان گزینه‌های مختلفی که تا اینجا گفته شد، ایمنی مزدا۳ واقعا یک سروگردن بالاتر است.

در آخر

ایمنی خودر را نمی‌توان دست‌کم گرفت. خودرویی که با ساختاری محکم، بدنه‌ای قوی و امکاناتی مطلوب از جان سرنشینان خود حمایت می‌کند، قطعا گزینه‌ای است که برای خرید می‌توان روی آن حساب کرد. به نظر شما بهترین ماشین ایرانی از نظر امنیت چیست؟

/blog/safest-cars-iran/amp/
راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید