خودرو‌های فرسوده فاقد معاینه فنی اسقاط می‌شوند

0 3,322

براساس آیین‌نامه جدید هوای پاک اسقاط خودرو‌های فاقد معاینه فنی صد در صد خواهد بود و دیگر سن وسایل نقلیه ملاک قرار نخواهد گرفت.

پیش از این ملاک برای اسقاط وسایل نقلیه سن آن‌ها بود، اما براساس آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک ملاک اسقاط انواع خودروها معاینه‌ فنی آن‌ها است.

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اسقاط خودرو‌های فاقد معاینه فنی و آیین‌نامه جدید تدوین شده توضیح داد: «در آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک – برخلاف آیین نامه قبلی – ملاک اسقاط وسایل نقلیه معاینه‌ فنی است این درحالیست که پیش از این برای خودروهای مختلف سن فرسودگی تعریف کرده بودیم و لازم بود که خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شوند.»

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

وی ادامه داد: «بر این اساس در آیین‌نامه جدید که به هیات دولت ارائه شده است، پیشنهاد داده‌ایم هر خودرویی که نتواند طی دو دوره متوالی معاینه‌ فنی را پاس کند، فرسوده محسوب می‌شود و باید اسقاط شود.»

اسقاط خودرو‌های فاقد معاینه فنیبهزاد اشجعی ضمن اشاره به جزییات بیشتر این آیین‌نامه توضیح داد: «در این طرح سنی را نیز به‌عنوان سن فرسودگی برای انواع مختلف خودروها مشخص کرده‌ایم. هر خودرویی که به سن فرسودگی برسد نیاز است که نظارت‌ها روی آن افزایش پیدا کند و برای مثال به‌جای سالی یک‌بار باید در سال سه بار به مراکز معاینه‌ فنی مراجعه کند. برای مثال سن فرسودگی و افزایش نظارت‌ها روی خودروهای شخصی ۱۵ سال است.»

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

باید اهرم‌های نظارتی سخت‌گیرانه‌تر شوند

گفته می‌شود اسقاط وسایل نقلیه در کشورهای مختلف نیز مطابق با چنین روشی صورت می‌پذیرد. البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اگر ملاک اسقاط معاینه فنی باشد باید اهرم‌های نظارتی روی مسئله تقویت شود.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

اشجعی در پایان اظهار کرد: «مسئله نظارت بر روی معاینه فنی بسیار مهم است. درحال‌ حاضر خودروهایی که معاینه‌ فنی ندارند فقط در تهران و چند کلانشهر دیگر جریمه می‌شوند و سایر شهرها موضوع معاینه‌ فنی را روی خودروهای مختلف چک نمی‌کنند. از سوی دیگر نیاز است که نظارت‌ها روی مراکز معاینه‌ فنی نیز بیشتر شود. بنابراین اصلاح فرآیندها ضروری است. باتوجه به نظری که دیوان عدالت اداری داده بود، معاینه فنی تنها راهکاری است که می‌توان برای اسقاط خودروهای فرسوده دنبال کرد.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.