اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

مقایسه خودرو شاهین سایپا و پژو پارس tu5 از نظر فنی، ایمنی و آپشن‌ها

خودرو شاهین و خودرو پژو پارس tu5 دو سدان خانوادگی هستند که اولی محصول شرکت سایپا و دیگری محصول ایران خودرو است. ازآنجاکه این دو سدان در محدوده قیمتی مشابهی قرار دارند و تقریبا می‌توان گفت از نظر امکانات و عملکرد به هم نزدیک‌اند، در این مطلب آنها را با هم مقایسه کرده‌ایم تا اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، با درنظرگرفتن مزایا و معایب هرکدام از آنها و نیز با امکاناتی که دارند آشنا شوید تا انتخاب برایتان راحت‌تر باشد. در مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5 همراه ما باشید.

معرفی خودرو شاهین

خودرو شاهین یک سدان خانوادگی محصول شرکت سایپا است و رونمایی آن به سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد. سایپا ابتدا می‌خواست این خودرو را روی پلتفرم اصلاح‌شده تویوتا یاریس عرضه کند؛ اما ازآنجاکه برای این کار به پیشرانه H300 و گیربکس ۶سرعته اتوماتیک نیاز داشت، برای تهیه آنها به‌دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه می‌شد. به همین دلیل شاهین را روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی کردند که از پیشرانه m15 و گیربکس دستی استفاده می‌کند. این خودرو در دو مدل S و G به بازار آمده است.

شاهین در ابتدا نامش رهام بود و یک‌سال بعد یعنی در سال ۹۸ به شاهین تغییر کرد.

حتما بخوانید: با رایج‌ترین معایب خودروی شاهین قبل از خرید آن آشنا شوید

مشخصات فنی خودرو شاهین

خودرو شاهین با موتوری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه، از پیشرانه ۵.۱ لیتری با تنفس توربوشارژ بهره می‌برد که برای افرادی که به خودروهای سریع و اسپرت علاقه‌مندند مخصوصا جوان‌ترها، مناسب است. شاهین ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت دارد و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۵ یا ۱۶ ثانیه صورت می‌گیرد.

مشخصات ظاهری شاهین

اگر ازنظر ظاهری بخواهیم شاهین را با بسیاری از خودروهای وطنی مقایسه کنیم، شاهین خودروی بسیار زیباتری است. چراغ‌های کشیده آن در قسمت ضلع پایین انحنای جالبی دارد، جلوپنجره آن نه زیاد بزرگ است و نه زیاد کوچک و تناسبش را با چراغ‌ها و بخش تهویه هوا در قسمت پایین حفظ کرده است. آرم سایپا و دو نوار روی جلوپنجره هم به جذابیت آن افزوده است.

آینه‌های جانبی آن دورنگ هستند و طراحی قابل‌قبولی دارد. چراغ‌های پشت آن دو تکه هستند و ترکیب خوشایندی دارند. روی درهای خودرو هم یک فرورفتگی قرار داده‌اند که نمای ساده جانبی را جذاب‌تر کرده است.

در فضای داخل کابین شاهد داشبوردی کاملا ساده با طراحی مینیمال هستیم. به‌طورکلی خودرو شاهین جادار است و افراد می‌توانند به‌راحتی درون آن بنشینند. غربیلک فرمان سه شاخه است و روی یک‌طرف آن چند دکمه کنترل دارد؛ ولی به طورکلی ساده است و می‌توانست بهتر باشد. طراحی کنسول میانی هم می‌توانست بهتر باشد.

امکانات و تجهیزات شاهین

از امکانات خودرو شاهین می‌توان به ترمزهای چهارچرخ دیسکی، ۶ ایربگ برای سرنشینان و راننده، صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی و سانروف اشاره کرد. آپشن‌هایی مانند سنسورهای دنده عقب، سیستم استارت بدون کلید، تهویه خودکار، کروز کنترل و سیستم کنترل باد لاستیک، روکش چرمی صندلی‌ها، چراغ‌های دی‌لایت و اتولایت، آینه برقی تاشو، سیستم ضدسرقت و فرمان برقی اشاره کرد. به‌طورکلی شاهین آپشن‌های خوبی دارد؛ البته برخی از آنها ممکن است در مدل G یا مدل S نباشند.

حتما بخوانید: مقایسه شاهین و دنا؛ پیروز میدان کدام است؟

مزایا و معایب شاهین

برخی از مزایای خودرو شاهین عبارت‌اند از:

  • طراحی زیبا، فضای کابین جادار
  • امکانات کافی در مقایسه با سدان‌های مشابه
  • ترمزهای دیسکی با عملکرد مناسب
  • سیستم تعلیق نسبتا نرم
  • کروز کنترل
  • رینگ‌های آلومینیومی.

حالا برخی از معایب شاهین را با هم ببینیم:

  • صدای غرش موتور در دورهای بالا (به‌دلیل توربو بودن)
  • چابکی کم
  • کیفیت پایین متریال؛
  • موتور ضعیف‌تر نسبت‌به سدان‌های مشابه مانند تارا.
  • نبود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی.

معرفی خودرو پژو پارس tu5

خودروی پژو پارس محصولی از ایران خودرو است و سال ۱۳۷۹ به بازار آمده است. این سدان که قبلا پژو پرشیا نامیده می‌شد، روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است. مدل اتوماتیک پژو پارس با موتور tu5 است که تولید آن به سال ۱۳۹۰ برمی‌گردد. دو سال در بازار موجود بود تا اینکه تولید آن را متوقف کردند. مجددا در سال ۱۳۹۶ ایران خودرو تولید این مدل را ازسرگرفت.

مشخصات فنی پژو پارس tu5

خودرو پژو پارس tu5 از پیشرانه ۱.۶ لیتری بهره می‌برد. انتقال قدرت آن روی چرخ‌های جلو است. بیشینه قدرت آن ۱۰۵ اسب بخار است و با گیربکس ۵سرعته دستی کار می‌کند. در بیشترین حالت سرعت آن روی ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن در ۱۳.۲ ثانیه اتفاق می‌افتد. البته این مدل نوع اتوماتیک هم دارد که با گیربکس ۴سرعته خودکار کار می‌کند و ۱۸۰ کیلومتر در ساعت بیشینه سرعت آن است، ضمن اینکه شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد.

مشخصات ظاهری پژو پارس tu5

پژو پارس tu5 ازنظر ظاهری تقریبا تفاوتی با هیچ‌یک از پژوهای دیگر ازجمله پژو ۴۰۵ ندارد. به‌طورکلی ظاهر پژو طوری است که با یک نگاه می‌توان آن را تشخیص داد.

از قدیمی‌بودن یا تکراری‌بودن ظاهرش که بگذریم، کلا پژوها خودروهای خوش‌قیافه‌ای به شمار می‌روند. تمام اجزای نمای جلو از چراغ‌های بزرگ گرفته تا جلوپنجره و سپر و چراغ‌های مه‌شکن، با هم هماهنگ هستند و از نظر شکل و اندازه تناسب دارند. با همه اینها، این خودرو ظاهری کاملا معمولی دارد و چیزی که شاید در دو دهه پیش زیبا به حساب می‌آمد، امروز دیگر جذابیت خاصی ندارد. در نمای پشتی هم شاهد همان چراغ‌های همیشگی و سپر با نوار مشکی هستیم.

در فضای داخل کابین پژو پارس tu5، داشبورد کمی تغییر کرده است. غربیلک فرمان چهارشاخه است و آرم پژو روی آن حک شده است. دکمه‌های کنترلی در هر دو طرف آن قرار دارند و کنسول میانی با جزئیات زیادی شامل بخش تهویه هوا و سیستم پخش صوتی است. فضای داخلی آن کاملا باز و جادار است.

امکانات و تجهیزات پژو پارس tu5

خودروی پژو پارس tu5 هم جزو خودروهای تقریبا کم‌امکانات به شمار می‌رود. بااین‌حال ترمزهای دیسکی در جلو، رینگ فولادی، آینه‌های جانبی برقی و راهنمادار که اتوماتیک تا می‌شوند، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، شیشه‌بالابر برقی هم در جلو و هم در عقب، امکان دسترسی به محتویات صندوق‌عقب از داخل کابین، سنسور دنده‌عقب، دو ایربگ و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو امکاناتی هستند که در این مدل قرار داده شده‌اند. غربیلک فرمان آن هم چرمی است.

حتما ببینید: فیلم نقد و بررسی کامل پژو پارس

مزایا و معایب پژو پارس tu5

از مزایای این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جاداربودن فضای کابین
  • موتور tu5
  • مصرف سوخت بهینه‌تر نسبت‌به مدل‌های دیگر پژو پارس.

برخی از معایب این خودرو عبارت‌اند از:

  • حذف ترمز دیسکی از چرخ عقب
  • چابکی و شتاب کم
  • رینگ‌های فولادی
  • نبود صندلی‌های چرمی
  • امکانات کم.

مقایسه شاهین و پژو پارس tu5

اگر بخواهیم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، از نظر ظاهری مسلما شاهین زیباتر از پژو پارس tu5 است که سال‌هاست هیچ تغییری در ظاهر آن ایجاد نشده است. از نظر مشخصات فنی نظیر قدرت موتور و سرعت، شاهین یک‌سروگردن بالاتر از پژو پارس tu5 است. بااین‌حال ازنظر شتاب، پژو پارس از شاهین بهتر است. ترمزهای هر چهارچرخ شاهین دیسکی‌اند، درحالی‌که در پژو پارس tu5 ترمزهای عقب از نوع کاسه‌ای هستند. رینگ‌های شاهین آلومینیومی و رینگ‌های پژو پارس tu5 فولادی‌اند.

از سوی دیگر از نظر امکانات صدالبته شاهین برتر است. شاهین کروز کنترل دارد و از ۶ ایربگ بهره می‌برد که باعث می‌شود در جاده ایمنی بیشتری داشته باشد. همچنین سیستم تعلیق شاهین بهتر از پژو پارس tu5 عمل می‌کند. از نظر مصرف سوخت، هردو ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر استفاده می‌کنند که از این نظر تفاوت خاصی بینشان وجود ندارد. از نظر قیمت هم شاهین گران‌تر از پژو پارس tu5 است.

جمع‌بندی

باتوجه‌به مواردی که در مقایسه خودرو شاهین با پژو پارس tu5 گفتیم، برای افرادی که بودجه بیشتری دارند یا دنبال امکانات بیشتری هستند، خودرو شاهین بهتر است. البته برخی افراد ممکن است بنا به سلیقه یا نظر شخصی خودشان یا بودجه کم، پژو پارس tu5 را انتخاب کنند. درهرصورت، هردوی این خودروها خودروی خوبی هستند و این بسته به تصمیم و سلیقه شماست که کدام‌یک را انتخاب کنید.

آیا تجربه رانندگی با شاهین یا پژو پارس tu5 را داشته‌اید؟ شما کدام‌یک را پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا تجربیات‌تان را در دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (12)
نظر بدهید
  • یوسف

    سلام وقت بخیر این توضیحات خیلی هاش اشتباهه.
    الان شاهین توی شهر صدی یازده لیتر میسوزه ولی پارس توی شهر هفت لیتر میسوزه.
    ما خودمون جفت این ماشینا رو داشتیم و به جرئت میتونم بگم از لحاظ سرعت قدرت و شتاب موتور پارس خیلی بهتر از شاهینه.
    ولی از لحاظ قیافه ماشین با توجه به اینکه شاهین جدید تره طراحی مدرن تری داره ولی یسری ایراداتی داره مثل چراغ های جلوش که خیلی ساده کار شده.
    و اینم بگم که با توجه به اینکه موتور شاهین توربو شارژه همیشه باید بهش بنزین سوپر زد وگرنه موتور بعد یه مدتی یک خرج درست و حسابی رو دستت میزاره
    اما موتور tu5 میشه گفت توی ماشین های ایرانی بهترین و کم خرج ترین و کم مصرف ترین باشتاب و قدرت بالا هست.
    در کل به نظرمن پارس یک چیزه دیگست??

    • آرمین

      من از سال ۸۵ پارس داشتم .هر دو سال یه بار واشر سرسیلندر عوض میکنم.الان هم یه مدل ۹۹ خریدم دیروز واشر عوض کردم.یه پراید هم ۱۳ ساله دارم .یک بار هم موتورش باز نشد.

  • محمد

    سلام به نظر من پارس (سلطان )واقعا من یدونه داشتم الان یکی دیگه خریدم قیافه هم نداشته باشه ولی تو جاده تو همه جا بهتره واقعا ما شینه خوبیه

  • محمود

    سلام پارس دیگه قدیمی شده به نظرمن شاهین امکانات بروز دارد وخوشتیپ است وشتابش با پارس tu5برابری میکند

  • محمد

    باسلام من پزوپارس تیوفایو دارم ازسال ۱۴۰ تا الان ۳ بار ماشین عوض کردم پژوپارس سال ۱۴۰۰خریدم ۳ما استفاده کردم داشبورت به صدا افتاد فروختم ۱۴۰۱خریدم اونم بعد چند مدت استفاده دوباره داشبورد ودر به سروصدا افتاد بعضیها گفتن تیوفایو ازنظرمنتاژی بهتر است منم رفتم تیوفایو خریدم بعد ازچند مدت اینم داشبودت ودرها به سروصدا افتاد میخوام بفروشم شاهین بخرم نمیدونم تجربه ماشین شاهین ندارم

  • جلال الدین

    با سلام من حدود ۵ ساله که پارس سوار میشم درسته که شاهین خوش رخه ولی پارس تا چند سال هیچ خرجی ندارد و مصرف خیلی کمی داره شاهین جادار نیست و شتاب جاده کمی داره در ضمن خیلی هم باید با ملاحظه رانندگی کنی که خط و خش نیفته وگرنه……
    من که اهل سرعت هستم و یکسره جاده ام پارس رو ترجیح میدم. حقیقتا جاده خوبی داره. شاهین هم خوبه ولی فقط داخل شهر

  • امیر

    به نظر من پژو پارس tu5 خیلی سر تر شاهینه . پژو پارس هم قدرت موتور بالایی داره هم شتاب سریع ولی شاهین ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۶ ثانیه برمیگرده ولی پژو پارس کلا ۱۱یا۱۰ ثانیه طول می‌کشه ۰ تا ۱۰۰ اش ولی در کل من اینو با اطمینان میگم که پژو پارس خیلی خیلی سر تر از شاهینه.شما ماشین شاهین بخری یکم که گاز بدی سریع شاتون رو بغل می‌کنه ولی پژو پارس نه شما هر چقدر دلت میخواد به ماشین گاز بده موتور اصلا آخ نمیگه.

  • سیدپویا طباطبایی

    سلام این متن که داخل سایت نوشتین بهترین نوع مقایسه و حقیقتی محض است از هیچ لحاظ نمیشه شاهین رو با پارس مقایسه کرد اینا ک گفتین همش درست تازه شما به ایمنی شاهین اشاره نکردین که ده ها برابر بهتر از پارس هست ممنون از این متن زیبا

  • حسینی

    من پارس ۱۴۰۱ داشتم بعد از ۱۷ هزار کارکرد مینویسم تقریباً بعد از ۹ هزار تا در و داشبرد سرو صدا دار شد تازه با رعایت سلطان اما از نظر فنی تی یو فایو کم مصرف بود و استهلاک بالا متاسفانه با این که سوپر نوشته بزنید ولی هیچ تغییر خاصی در عملکرد وجود نداره سیستم تنفس طبیعی قدیمی چه تغییر خاصی باید انتظار داشت واقعا و اما الان یک شاهین خریدم صفر تا الان ۳ هزار تا رفتم از همه نظر سره تو هر دنده که بخوای بهت شتاب میده هیچ ماشینی تو جاده تو ایرانی ها عرض میکنم نتونست باهام همراه بشه همه رفتن تو آیینه ،متریال داخلی ضعیف هست اما بی صداست به نظر ماشین یکپارچه هست تو دست انداز میگم مثل پارس قلنج نمیشکنه ، مصرف انصافاً پایین تره اگر شتاب زیاد نگیری یعنی دور موتور ۳ هزار ، سر بالایی سر پایینی حالیش نیست میره امکانات داخلی که اصلا قابل قیاس با پارس نیست خیلی سرتره ، ۶ ایربگ نداره مثل پارس ۲ تاس ، ظاهر بروز و اندازه با پارس برابره فقط داخل چون در ها توپول تره کمی جم و جوره مثل دنا ، من بین این دو نمره ۲۰ رو به شاهین میدم و پارس مردوده یاعلی

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مهراد

    سلام من از سال ۹۳ پارس داشتم بیشتر هم تو پارکینگ بود ۹ سال کلا ۸۰ تا کار کرد از نظر سروصدا که کلا دیوونه م کرده بود با اینکه زیاد نمیدوندم ماشین و روغن و به موقع و بهترین روغن و عوض میکردم اما همیشه خرج داشت ۳ بار هم دیسک و صفحه عوض کردم ۲ بار هم موتور باز کردم امسال فروختم یه شاهین اتومات برداشتم که واقعا اصلا قابل مقایسه نیست با پارس از همه لحاظ شاهین خیلی بالا تر از پارسه من قبل از سال ۹۳ که پارس بخرم مزدا ۳ مدل ۸۵ داشتم خیلی راضی بودم با اینکه هزینه مزدا ۳ خیلی از پارس بیشتره اما به این راحتی به خرج نمی‌افته پس پارس واقعا خرجش بیشتر از حتی مزدا بود برام الان که شاهین گرفتم شاید مسخره به نظرتون بیاد اما همون سواری مزدا ۳ رو داره بهم میده این و چون چند سال تجربه مزدا رو داشتم از روی تجربه میگم قبلش هم پیکان داشتم که پارس هم همون سواری پیکان و بهتون میده به نظر من شاهین صددرصد از پارس بالاتره داخل شاهین هم از پارس جادارتره حتی از دنا هم جادارتره من به عنوان کسی که ۳۰ سال راننده ام و بیشتر از ۱۰ تا ماشین خودم عوض کردم و بالای ۵۰ تا ماشین و سواری گرفتم تو ماشین های ایرانی حتی بعضی از سدان های چینی شاهین اتومات و به شدت توصیه میکنم

  • علی خسروجردی

    باسلام خدمت دوستان

    من تا به حال تمام ماشینهای ایران خودرو رو داشتم
    البته به غیر از تارا و هایما
    الان شاهین خریدم واقعا بدونه اینکه بخوام تعریف اضافه کنم میگم
    شاهین واقعا عالیه از هر لحاظ که بخواید بهش نگاه کنید عالیه
    معایب هم داره مثل صدای موتور که کمی داخل اتاق میاد ولی خوب من چون فشار نمیارم به ماشین صدای موتورم کمتر احساس میکنم
    از لحاظ اپشن هم که همه چی داره
    از لحاظ ظاهر هم که خدایش چیزی از سراتو وهیوندا اکسنت کم نداره
    من مسافرت زیاد میرم
    اینو میگم برای اون دوستانی که میگن موتور شاهین ضعیفه
    بنده با صندوق پر چهار سرنشین وکولر
    ۱۸۰تا سرعتم رفتم نه مسافت کم
    واقعاا کم نمیاره و ماشینیم به گرد پاش نمیرسه

    ولی قبول کنید که ماشین های ایرانخودرو واقعا دموده شدن
    از لحاظ بدنه ضعف دارن و از لحاظ اپشن میشه گفت صفر

    امیدوارم کمکی کرده باشم برای دوستانی که قصد خرید شاهین دارن