اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی سوزوکی بالنو وارداتی؛ هاچ‌بک سامورایی با آپشن‌های جذاب

بعد از هجوم کراس‌اوورهای چینی و وارداتی، حالا نوبت به یک هاچ‌بک خوش‌ساخت ژاپنی رسیده است. بالنو هاچ‌بک اقتصادی و میان‌سایز از برند سوزوکی است که به‌زودی وارد خیابان‌ها خواهد شد. در این مطلب از کارنامه قرار است بالنو را از نظر مشخصات فنی و ظاهری و آپشن‌های رفاهی و ایمنی بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

معرفی سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو برادر بزرگ‌تر سوئیفت است که برای رقابت با هیوندای i20 و کیا ریو به بازار آمد. مدل ۲۰۲۳ سوزوکی بالنو به‌زودی توسط راسا موتور خاورمیانه عرضه می‌شود و دو عامل اصلی می‌تواند به موفقیت آن کمک کند: یکی مشخصات قابل‌قبول فنی و ظاهری و دیگری حضور نداشتن رقبای هاچ‌بک جدید در این رده قیمتی. با وجود این، آیا سوزوکی بالنو موفق خواهد بود؟ بیایید با بررسی دقیق‌تر بالنو به این سؤال پاسخ دهیم.

مشخصات ظاهری سوزوکی بالنو

بالنو هاچ‌بک کوچکی نیست و از لحاظ طولی، تنها یک سانتی‌متر تا ۴ متر فاصله دارد و اگر یادتان باشد همین موضوع برای کیا سونت هم وجود داشت که دلیل آن، عوارض و مالیات کمتر برای خودروهای کمتر از ۴ متر در کشور هند است؛ کشوری که سوزوکی بالنو در آن تولید می‌شود و اصلی‌ترین بازار هدف این خودرو هم هست. برای درک ابعاد این هاچ‌بک، بهتر است بدانید که پژو ۲۰۷ حدود ۱۰ سانتی‌متر هم از نظر طول و هم عرض، از بالنو کوچک‌تر است.

مشخصات ظاهری
طول ۳,۹۹۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۴۸۰ میلی‌متر
وزن ۹۹۰ کیلوگرم

بررسی نمای روبه‌رویی سوزوکی بالنو

طراحی کلی بالنو به‌هیچ‌وجه زشت نیست؛ اما انتظار خطوط تند‌وتیز و المان‌های مدرن طراحی را از بالنو نداشته باشید. سوزوکی می‌گوید طراحی بالنو را از جریان آب الهام گرفته است و این موضوع در طراحی آیرودینامیک و خطوط نرم به‌وضوح دیده می‌شود. در نمای روبه‌رو، اولین چیزی که جلب‌توجه می‌کند، جلو پنجره مشبکی است که با ظرافت خاصی تا بالای چراغ‌های اصلی امتداد پیدا می‌کند. زیر این جلوپنجره هم نواری کرومی دیده می‌شود که نمای روبه‌رو را از سادگی در می‌آورد. چراغ‌ها هم تمام LED هستند اما گرافیک خاصی ندارند. زیر سپر ماشین هم چراغ‌های مه‌شکن جای گرفته است.

بررسی نمای جانبی سوزوکی بالنو

نمای کناری سوزوکی بالنو کاملا ساده است و همه خطوط به زیبایی محو شده‌اند تا مجددا فلسفه طراحی براساس آب روان حس ‌شود. نوار کرومی باریکی بخش پایین و انتهایی پنجره‌های عقب را دربر می‌گیرد که با طراحی رینگ‌های ۱۶ اینچی کاملا هماهنگ است.

بررسی نمای عقب سوزوکی بالنو

زمانی که به نمای عقب سوزوکی بالنو نگاه می‌کنیم، تازه می‌فهمیم که طراحی چراغ‌های سایپا اطلس از کجا آمده است. نمای عقب هم سادگی طراحی را حفظ می‌کند تا حدی که هیچ خروجی اگزوزی دیده نمی‌شود! الگوی چراغ‌ها خوب به نظر می‌رسد و نیمه بالایی چراغ‌های خطر در امتداد یک نوار کرومی ضخیم قرار گرفته‌ است.

طراحی بالنو ساده و زیباست؛ اما آیا جوانان که خریداران اصلی خودروهای هاچ‌بک هستند، این حد از سادگی را می‌پسندند؟ نظرتان را در قسمت دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

مشخصات فنی بالنو ۲۰۲۳

یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری در این هاچ‌بک وارداتی دیده می‌شود و یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته با استفاده از محور جلو، بالنو را به حرکت در می‌آورد.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر
گیربکس ۴ سرعته AT
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۵.۴ لیتر در صد کیلومتر

حدود ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۶ نیوتن‌متر گشتاور چیزی است که از موتور کوچک بالنو به دست می‌آورید تا بتوانید در ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید. قبول داریم که هیچ‌کدام از این اعداد هیجان‌انگیز نیستند؛ اما باید توجه داشت که با یک هاچ‌بک اقتصادی طرف هستیم که قرار است کمترین هزینه و استهلاک را داشته باشد. شاید توربو نبودن بالنو هم به همین خاطر است تا مالکان را با دردسرهای توربو و استهلاک ناشی از بنزین‌های کم‌کیفیت کشورهایی مثل هند و ایران روبه‌رو نکند.

با‌این‌حال، سوزوکی بالنو یک خودروی ایده‌آل برای کارهای روزمره است و رفت‌وآمد روزانه در شهر را به یک تجربه بی‌نظیر تبدیل می‌کند. سیستم تعلیق با وجود قدیمی بودن فناوری، به‌اندازه کافی نرم است و ابعاد کوچک خودرو هم آن به گزینه‌ای ایده‌آل در شهرهای پرترافیک با جای پارک محدود، تبدیل می‌کند.

سوزوکی در کاهش وزن خودروهای خود برای بهبود بهره‌وری سوخت و کاهش آلایندگی پیشگام بوده است و بالنو هم نمونه کاملی از این تلاش است. این هاچ‌بک تنها ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند و آلایندگی بسیار کمی هم دارد.

 

امکانات کابین و طراحی داخلی

به داخل سوزوکی بالنو می‌رویم تا با یک کابین کاملا اقتصادی روبه‌رو شویم. سرتاسر کابین از پلاستیک خشک تشکیل شده است و هیچ قسمت نرمی در آن وجود ندارد. البته پلاستیک به‌کاررفته در کابین بافت جذابی دارد و به لطف کروم ماتی که تریم دو رنگ داشبورد را از هم جدا می‌کند، جنس بسیار خوبی دارد.

صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی، اندازه‌ای ۹ اینچی دارد و کیفیت خوبی هم ارائه می‌دهد. شما می‌توانید تلفن هوشمند خود را از طریق USB برای برقراری تماس تلفنی، دسترسی به موسیقی، استفاده از برنامه‌های ناوبری، ارسال و دریافت پیام و دریافت مسیرها از طریق فرمان صوتی متصل کنید. کنترل‌های فن و گرمایش آنالوگ در مرکز قرار گرفته‌اند و دسترسی به آن‌ها آسان است؛ اما ممکن است بسیاری آن‌ها را قدیمی و کسل‌کننده بدانند. اگر شما هم جزء این دسته هستید، باید سعی کنید با کلاستر آنالوگ هم کنار بیایید.

از لحاظ فضای داخلی، سوزوکی بالنو بسیار بهتر از خودرویی مثل پژو ۲۰۷ است و افرادی با قد متوسط، چه در ردیف جلو و چه در ردیف عقب احساس خوبی خواهند داشت. دریچه تهویه مطبوع هم برای ردیف عقب در نظر گرفته شده است اما درگاه شارژ usb ندارد.

دو نقد مهم برای سوزوکی بالنو در فضای داخلی وجود دارد: اول اینکه خودوریی در این کلاس و رده قیمتی، باید سانروف داشته باشد که بالنو ندارد و دوم اینکه جنس صندلی‌ها تماما پارچه‌ای است که حس خیلی خوبی برای یک خودروی هاچ‌بک جوان‌پسند ندارد.

​آپشن‌های رفاهی و ایمنی سوزوکی بالنو

بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی، جزء نقاط ضعف خودروهای وارداتی غیرچینی اخیر بوده‌اند اما برای سوزوکی بالنو به نقطه قوت تبدیل می‌شوند. بالنو نه‌تنها تمام ویژگی‌های موردنیاز یک خودرو برای زندگی روزمره را دارد، بلکه حتی یک قدم جلوتر هم می‌رود! به‌عنوان مثال هدآپ دیسپلی (سیستم اطلاع‌رسانی نگاه به جلو) و دوربین ۳۶۰ درجه از آپشن‌هایی هستند که کمتر در خودروهایی با این برچسب قیمتی دیده می‌شوند. علاوه‌بر این آپشن‌ها، خریداران می‌توانند امکاناتی همچون کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سنسور جلو و عقب و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی را در بالنو ببینند.

یک نکته بسیار عجیب درباره آپشن‌های بالنو این است که چرا خودرویی با این ابعاد دوربین ۳۶۰ درجه دارد اما آپشن مهم و پرطرفداری مانند سانروف یا سقف پانوراما ندارد! لازم به ذکر است برخی از آپشن‌های دیگر مثل گرمکن صندلی، شارژر وایرلس، اتوهلد، ترمز پارک برقی و کروز کنترل هوشمند در این هاچ‌بک دیده نمی‌شود.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS)
حالت‌های رانندگی ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتوهلد ندارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی‌لایت دارد
اتولایت ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای
ورود بدون کلید دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سقف پانوراما ندارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

 

قیمت و رقبای سوزوکی بالنو

سوزوکی بالنو هنوز قیمت‌گذاری نشده است و به‌محض اعلام رسمی قیمتش، این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد. با توجه به اینکه هنوز قیمت رسمی بالنو مشخص نیست، هنوز زود است رقیبی برای آن معرفی کنیم، البته همان‌طور که در ابتدای مطلب هم گفتیم، هاچ‌بک‌های صفرکیلومتر زیادی در بازار حضور ندارند و شاید تنها رقیب آن، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ایران خودرو باشد. از رقبای کارکرده بالنو هم می‌توان به هیوندای i20، هیوندای i30 و کیا ریو هاچ‌بک اشاره کرد.

 

سخن آخر

به پایان مطلب رسیدیم و نوبت به پاسخ سؤال ابتدایی مطلب می‌رسد؛ آیا بالنو موفق خواهد بود؟ واقعیت این است که با خودرویی با شرایط خاص طرفیم! بالنو طراحی زیبایی دارد اما به‌اندازه کافی برای قشر جوان که مخاطب اصلی خودروهای هاچ‌بک هستند، جذاب نیست و عملکرد فنی هیجان‌انگیزی هم ندارد. از طرفی واردکننده می‌گوید بالنو قرار است خودرویی اقتصادی و کم‌استهلاک باشد، اما اگر این‌طور است، چرا آپشن‌های نه‌چندان کاربردی را حذف نکرده است تا قیمت خودرو کمتر شود؟ آپشن‌هایی مانند هدآپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک، چراغ‌های led و … برای خریداران بالقوه این خودرو، یعنی کسانی که به‌دنبال یک خودروی اقتصادی هستند، چندان کاربردی نیست و تنها باعث افزایش قیمت خودرو شده است.

باید منتظر ماند و دید که سوزوکی بالنو چگونه در بازار عمل می‌کند. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید بالنو می‌تواند با خودرویی مانند ۲۰۷ که طرفداران زیاد و قیمت کمتری دارد، رقابت کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

/blog/suzuki-baleno/amp/
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (1)
نظر بدهید
  • محمد رضایی

    مقایسه یک خودروی ژاپنی کم استهلاک ،کم مصرف ،بی صدا و بی لرزش که تا ۱۰ سال نیاز به تعمیرگاه پیدا نمیکند با خودروهای داخلی که از روز اول تحویل با ده ها مشکل تحویل داده میشود که مشتری را به پشیمانی از خرید میکشاند اصولا غیر منطقی است .در ادامه باید گفت دوربین ۳۶۰ درجه جزئ الزامات ایمنی هست که در ایران رعایت نمیشه