علائم خرابی سنسور مپ و روش عیب‌یابی آن

42 110,011

همه خودروها دارای قطعات الکتریکی زیادی ازجمله سنسورها هستند که هریک وظیفه کنترل و پایش سیستم‌های مختلف و عملکرد اجزای خودرو را بر عهده دارند. اگر در کار هریک از این سنسورها خللی ایجاد شود، با ارسال اطلاعات نادرست به رایانه خودرو باعث می‌شوند مشکلاتی برای خودرو به وجود آید. یکی از این سنسورهای بسیار مهم سنسور مپ (MAP) است که نظارت بر میزان ورودی جریان هوا به داخل موتور را بر عهده دارد. می‌خواهیم در این مطلب درباره علائم خرابی سنسور مپ و روش عیب‌یابی آن صحبت کنیم.

سنسور مپ چیست؟

سنسور مپ را سنسور فشار منیفولد هوا هم می‌نامند. مپ کوتاه‌شده عبارت «سنسور فشار مطلق منیفولد» است و برخلاف نامش، هیچ ارتباطی با نقشه یا سیستم مسیریابی ندارد. این سنسور مقدار ورودی جریان هوا به داخل موتور را پایش می‌کند. با اطلاعاتی که این سنسور به رایانه خودرو (ECU) ارسال می‌کند، رایانه می‌تواند چگالی هوا را محاسبه کرده و بسته به غلظت آن، تنظیم کند که دقیقا چقدر سوخت باید وارد محفظه شود تا مخلوط سوخت-هوا ترکیب مناسبی داشته باشد.

محل قرارگیری سنسور مپ

بسته به مدل خودرو، سنسور مپ ممکن است زیر داشبورد، روی فایروال (حایل بین موتور و اتاق خودرو)، در بخش داخلی گلگیر یا کنار منیفولد ورودی قرار داشته باشد. اگر روی هیچ‌یک از این اجزایی که گفتیم نبود، به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید تا بدانید سنسور مپ خودروتان دقیقا کجاست.

promotion banner

علائم خرابی سنسور مپ

شاید بپرسید چطور می‌توانیم متوجه خرابی سنسور مپ شویم؟ ۷ نشانه وجود دارد که با مشاهده آنها می‌توانید احتمال بدهید سنسور مپ از کار افتاده است. این ۷ نشانه عبارت‌اند از:

خرابی سنسور مپ۱. خودرو سوخت زیادی مصرف می‌کند

اگر سنسور مپ خراب باشد، ممکن است به رایانه خودرو (ECM) به‌اشتباه اطلاع بدهد که خلاء کافی وجود ندارد. به این ترتیب، رایانه فرض می‌کند بار روی موتور زیاد است؛ بنابراین سوخت بیشتری تخلیه می‌کند و زمان‌بندی جرقه را جلو می‌برد. این کار به مصرف بیش‌ازحد سوخت و انفجار می‌انجامد.

حتما بخوانید:

سنسور مپ چیست و چه نکات مهمی درباره آن باید بدانید؟

۲. قدرت خودرو کاهش می‌یابد

اگر رایانه اطلاعاتی بخواند که نشان می‌دهد میزان خلاء زیاد است، فرض می‌کند بار روی موتور کم است؛ به این ترتیب تزریق سوخت را کاهش می‌دهد و زمان جرقه را به تأخیر می‌اندازد. شاید با این کار مصرف سوخت کاهش یابد، اما اگر سوخت کافی به موتور نرسد قدرت خودرو و شتاب‌گیری آن تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

۳. خودرو آلاینده‌های بیشتری منتشر می‌کند

یکی از علائم خرابی سنسور مپ این است که پاشش سوخت با میزان بار روی موتور ناهمخوانی دارد که این مسئله به افزایش آلاینده‌های مضر می‌انجامد. مصرف سوخت بیش‌ازحد باعث افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای هیدروکربن (HC) و مونوکسیدکربن (CO) بیشتر می‌شود و سوخت ناکافی هم انتشار اکسید نیتروژن (NOx) را افزایش می‌دهد.

۴. خودرو روی دور آرام خشن کار می‌کند

پاشش ناکافی سوخت باعث می‌شود خودرو روی دور آرام خشن کار کند و شاید حتی باعث میس‌فایر یا احتراق ناقص در سیلندر شود.

۵. موتور به سختی روشن می‌شود

ترکیب غلیظ یا رقیق سوخت-هوا باعث می‌شود موتور به‌سختی روشن شود. اگر فقط باید پایتان را روی پدال گاز قرار دهید تا خودرو روشن شود، احتمالا مشکل از سنسور مپ است.

۶. خودرو به‌خوبی گاز نمی‌دهد

فرض کنید خودرو را متوقف کرده‌اید و دوباره می‌خواهید حرکت کنید. روی پدال گاز فشار می‌دهید؛ اما خودرو آن‌طور که باید گاز نمی‌دهد. در این حالت احتمالا مشکل از سنسور مپ است؛ مخصوصا اگر رایانه به‌دلیل خرابی سنسور تشخیص دهد باید مخلوط سوخت-هوا را رقیق‌تر کند. وقتی مقدار هوا بیشتر از سوخت است، خودرو کشش ندارد.

۷. چراغ چک موتور روشن شده است

همان‌طور که می‌دانید چراغ چک موتور به دلایل زیادی روشن می‌شود که یکی از آنها خرابی سنسور مپ است. بسته به سن خودروی شما، کدهای تشخیص عیب مپ ممکن است متغیر باشد. اگر سنسور مپ کاملا خراب باشد، هیچ اطلاعاتی ارسال نمی‌کند، درحالی‌که یک سنسور مپ از کار افتاده ممکن است اطلاعات غیرمنطقی به رایانه بدهد. برای نمونه، سنسور مپ خلاء کم را نشان می‌دهد، در حالی که سنسور موقعیت دریچه گاز و سنسور موقعیت میل لنگ هر دو موتور را در حالت دور آرام نشان می‌دهند. این اطلاعات منطقی نیستند و بنابراین احتمالا سنسور مپ اطلاعات نادرست ارسال کرده است.

حتما بخوانید:

۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود

علت خرابی سنسور مپ

حال می‌خواهیم بدانیم اصلا چرا سنسور مپ از کار می‌افتد یا خراب می‌شود. ازآنجاکه عملکرد سنسور مپ هم به اجزای فیزیکی و هم به اجزای الکتریکی آن وابسته است، خرابی آن می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از رایج‌ترین دلایل وجود مشکل در این سنسور، انسداد آن به‌دلیل وجود کثیفی یا پسماندهای موجود در محفظه موتور است. از سوی دیگر، ممکن است سنسور آسیب دیده باشد و از کار بیفتد. گاهی هم گرمای بیش‌ازحد موتور، باعث داغ‌شدن اجزای الکترونیکی این سنسور می‌شود یا اینکه باعث ترک‌خوردن لوله خلاء می‌شود. همچنین اگر محفظه خلاء نشتی داشته باشد یا آسیب ببیند، باز هم سنسور نمی‌تواند اطلاعات درستی ارائه کند و باید تعویض شود.

خرابی مپ سنسورعوارض خرابی سنسور مپ

خرابی سنسور مپ یا ازکارافتادن آن می‌تواند مشکلات مختلفی در سیستم سوخت‌رسانی و عملکرد خودرو ایجاد کند. خواندن اطلاعات نادرست ارسال‌شده از این سنسور باعث می‌شود رایانه مقدار سوخت ورودی را تغییر دهد که باعث کاهش قدرت موتور یا عملکرد ضعیف آن می‌شود. اگر سوخت کمتر باشد، مخلوط سوخت-هوا رقیق است و باعث ضعیف‌شدن عملکرد خودرو می‌شود. اکر هم سوخت بیشتر باشد، مخلوط سوخت-هوا غلیظ است که مشکلات ایمنی به همراه دارد.

وقتی سنسور مپ از کار می‌افتد، رایانه خودرو کدهای خطا تولید می‌کند. این کدها را می‌توان با دستگاه OBD2 یا عیب‌یابی داخلی خواند. برخی از این کدها عبارت‌اند از:

P0068: خوانش سنسور مپ با خوانش سنسور موقعیت دریچه گاز در تضاد است.

P0069: فشار بارومتری با فشار مطلق منیفولد یکسان نیست.

P0105: مدار مپ با مشکل مواجه شده است.

P0106: عملکرد یا محدوده مدار فشار بارومتری/ مپ مشکل دارد.

P1107: مقدار ورودی به مدار مپ/ فشار بارومتری کم است.

P0108: مقدار ورودی به مدار مپ زیاد است.

P0109: در مدار فشار بارومتری/ مپ نوسان دیده می‌شود (ورودی کم و زیاد می‌شود).

P1107: ولتاژ مدار سنسور فشار بارومتری پایین است.

توجه: گاهی اوقات سنسورهای مختلف یا حتی سایر قطعات معیوب هم می‌توانند این کدها را ایجاد کنند. بنابراین وقتی این کدها را دریافت می‌کنید ابتدا سنسور مپ را آزمایش کنید تا مطمئن شوید معیوب است بعد آن را تعویض کنید. بلافاصله با مشاهده کدها اقدام به تعویض آن نکنید.

عیب‌یابی سنسور مپ

قبل از شروع کار، ابتدا باید ظاهر فیزیکی سنسور مپ را ارزیابی کنید. همه اتصالات و سیم کشی خودرو را بررسی کنید و ببینید آیا جایی سیم ذوب شده یا پاره شده است، اتصالات شل هستند یا جایی آسیب‌دیدگی مشاهده می‌کنید یا نه.

حالا سنسور را جدا کرده و پین‌ها را بررسی کنید. همه آنها باید صاف و تمیز بدون هیچ نشانه‌ای از خم‌شدگی یا خوردگی باشند. اگر سنسور با شیلنگ به منیفولد ورودی متصل است، آن را هم بررسی کنید که سالم و محکم باشد. داخل شیلنگ باید تمیز و بدون آلودگی باشد. اگر همه چیز درست است و ظاهر سنسور مشکلی ندارد، در مرحله بعد باید از مولتی‌متر دیجیتال که روی ۲۰ ولت تنظیم شده است و یک پمپ خلاء تست سنسور مپ را ادامه دهید.

  • موتور را خاموش کنید و کابل ارت مولتی‌متر را به پایانه منفی باتری متصل کنید. به‌سرعت ولتاژ باتری را نگاه کنید، باید حدود ۱۲.۶ ولت باشد.
  • سوئیچ استارت را روشن کنید؛ ولی موتور همچنان خاموش بماند. مولتی‌متر معمولا باید ولتاژ بین ۴.۵ تا ۵ ولت را برای رفرنس ۵ ولتی، صفر ولت برای سیم ارت و بین ۰.۵ تا ۱.۵ ولت برای سیم سیگنال در خودروهای غیرتوربو و بین ۲.۰ تا ۳.۰ ولت را برای خودروهای توربوشارژ نشان دهد.
  • حال موتور خودرو را روشن کنید. مولتی‌متر باید ولتاژی بین ۰.۵ تا ۱.۵ را در خودروی غیرتوربو و بین ۲.۰ تا ۲.۵ ولت را در مدل‌های توربوشارژ نشان دهد.
  • موتور را خاموش کنید؛ اما سوئیچ همچنان روی روشن باقی بماند.
  • سنسور مپ را فقط از ورودی جدا کنید.
  • یک پمپ خلاء دستی را وصل کنید و ولتاژ سیم سیگنال را یادداشت کنید.
  • با استفاده از این پمپ، میزان خلاء سنسور را افزایش دهید.
  • با افزایش خلاء، ولتاژ باید به‌شکل پیوسته کاهش یابد.

اگر ولتاژ در هر دو آزمایش تفاوت زیادی دارد یا تغییر ولتاژ نامنظم است، سنسور مپ معیوب است و باید تعویض شود.

حتما بخوانید:

بهترین روغن موتور خودرو را چگونه انتخاب کنیم؟

خرابی سنسور مپ خودروراهنمای تعویض و تعمیر سنسور مپ

تعویض سنسور مپ باتوجه‌به مدل خودرو متفاوت است. بااین‌حال در اغلب آنها روش کار به این صورت است:

  • سنسور مپ را پیدا کنید
  • پیچ‌هایی که سنسور را در جای خود نگه می‌دارند بردارید
  • کانکتور برق را جدا کنید. به زور این کار را انجام ندهید، ممکن است دارای زبانه قفلی باشد، در این صورت باید ابتدا آن را باز کنید
  • اگر شیلنگ خلاء وجود دارد، آن را از سنسور جدا کنید. معمولا بهتر است اگر سنسور مپ را تعویض می‌کنید این شیلنگ را هم تعویض کنید
  • سنسور جدید را با قدیمی مقایسه کنید، باید درست شبیه هم باشند
  • شیلنگ را دوباره وصل کنید
  • کانکتور برق را متصل کنید
  • همه پیچ‌ها را دوباره نصب کنید
  • اتصالات را بررسی کنید تا شل نباشند و به‌شکل ایمن وصل شده باشند.

نکته: بسته به مدل خودرو، در صورتی که کد خطا دیدید، باید دوباره با ابزار تشخیصی چراغ چک موتور را مجددا تنظیم کنید.

فرایند تعویض سنسور اصلا پیچیده نیست ولی اگر از کارهای فنی سردرنمی‌آورید، آن را به مکانیک بسپارید. گاهی ممکن است اصلا نیازی به تعویض نباشد و فقط لازم باشد آن را تمیز کنید تا دوباره کار کند.

جمع‌بندی

سنسور مپ یکی از سنسورهای مهم در خودرو است و وظیفه آن این است که بر میزان ورودی هوا نظارت کند و اطلاعات لازم را برای رایانه خودرو بفرستد. اطلاعات ارسال‌شده از همین سنسور به رایانه خودرو کمک می‌کند مقدار مناسب سوخت را تنظیم کند تا مخلوط سوخت-هوا ترکیب مناسبی برای احتراق داشته باشد. بدون این سنسور، ممکن است مخلوط سوخت-هوا بیش‌ازحد رقیق یا غلیظ باشد که در هردو حالت مشکلاتی برای خودرو و عملکرد آن ایجاد خواهد شد. سرویس‌های دوره‌ای و بررسی هرازگاهی سنسور مپ می‌تواند به پیشگیری از خرابی این سنسور کمک کند. بااین‌حال اگر این سنسور از کار بیفتد، با نشانه‌هایی به شما اطلاع می‌دهد که در این مطلب ۷ مورد از علائم خرابی سنسور مپ را بررسی کردیم. چنانچه تشخیص دادید سنسور مپ خراب شده است بهتر است نسبت‌به تعویض آن اقدام کنید تا مشکلات بیشتری ایجاد نکند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ اگر نکته‌ای درباره علائم خرابی سنسور مپ جا مانده که در این مقاله به آن اشاره نکرده‌ایم، لطفا در دیدگاه‌ها درباره آن صحبت کنید.

منبع thedrive delphiautoparts
ممکن است شما دوست داشته باشید
42 نظرات
  1. حسن بهزادی
    حسن بهزادی می گوید

    با سلام و احترام: در صورت خرابی سنسور مپ در خودرو های پژو RD و وانت آریسان و روآ و وانت پیکان هنگام سرد بودن زمانی که خودرو روشن می شود صدای نفس کشیدن شدیدی شنیده می شود که یعنی سنسور معیوب بوده و ایسی یو دستور تنفس بیشتری را صادر کرده که در این حالت سوخت رقیق شده و توان خودرو کاهش می باشد. (تجربه شخصی).

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از به اشتراک گزاری تجربتون با ما لطفا در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    2. Habib
      Habib می گوید

      آیا صدای ماشین شما هم زیاد بود. صدا زیاد میشه مثلی که اگزوس ورزشیه؟

  2. رضا محمدی پور
    رضا محمدی پور می گوید

    سلام وعرض ادب،خودرو بنده ۴۰۵هستش،مشکلش این بود که وقتی تو هوای سرد و زمستان تو جاده میرفتم ماشین ریپ میزد و به اصلاح ساسات میکرد،بعد از کلی تعمیر گاه رفتن و تعویض چندین قطعه از جمله ترموستات و سنسور دمای اب و…نوبت به سنسور مپ رسید که باتعویضش مشکل حل شد،جالبش این بود که هیچ خطایی تو دستگاه دیاگ هم نشون نمیداد

  3. نعمتی
    نعمتی می گوید

    آیا اشکال در مپ سنسور باعث روغن سوزی هم می‌شود؟

  4. سعید رعنا
    سعید رعنا می گوید

    عالی

  5. Yas
    Yas می گوید

    سلام.سمند ای اف سون مدل ۹۱ دارم..وقتی از شهر خارج میشم و به سمت کوهستان میرم چراغ چک روشن میشه و ماشین سه کار میکنه..هر بار یکی از سیلندر ها از دور خارج میشه..وقتی سه کار میکنه تست کردم دیدم برق به شمع ها از هر چهار کویل میرسه..چندجا نشون دادم ولی مشکل حل نشد..ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. مهرداد
      مهرداد می گوید

      مپ سنسور از حالت تتبیقی کار میکنه و توانایی تشخیص حالت ممکن رو نداره
      این مشکل مربوط به مپ سنسور و حالا خطا های مربوط به اونه که باید با خواندن پارامتر عیب یابی بشه

  6. علیرضا
    علیرضا می گوید

    باسلام ممنون از اطلاعات خوبی که دادید .
    من در دنا پلاس مشکل ریپ زدن در دنده سنگین رو داشتم ، سنسور اکسیژن ،وایر ،شمع ها رو تعویض کردم فایده ای نداشت سر آخر با تعویض سنسور مپ مشکل حل شد .

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      1. سینا
        سینا می گوید

        ماشین من وقتی روشن میکنم بعد از استارت خوردن خاموش میشه یا بعد از اینکه روشن شد همین که یجایی میخوام تعویض دنده انجام بدم یا یجایی میخوام وایستم دور موتور میاد پایین یهو خاموش میشه
        سنسور مپ تعویض کردم سنسور اکسیژن تسمه تایم و تسمه دینام دیگه نمیدونم چیکار کنم

        1. منوچهر
          منوچهر می گوید

          سلام سنسور دور موتور رو چک کنید.

        2. بیبیب
          بیبیب می گوید

          رله دوبل رو عوض کنید مشکل حل میشه

        3. سعید
          سعید می گوید

          استپر رو تعویض یا تمییز کنید

        4. امید
          امید می گوید

          سنسور دور موتورو تمیز کن درست نشد استپر تمیز کن درست نشد استپر عوض کن ۱۰۰درست میشه

        5. مهرداد
          مهرداد می گوید

          این مشکل بیشتر واسه استپر متوره که دور آرام رو تنظیم میکنه
          البته سنسور کیلومتر هم دخیله
          به کسی مراجعه کنید عمکرد سنسور هارو تست کنه

      2. مجتبی
        مجتبی می گوید

        سلام وقت بخیرمن ماشینم ۲۰۶ تیپ دو مدل ۸۹ هست مشکل گردش آب داشت ماشینم با اینکه درجه فن روهم پایین تنظیم کردم بازم خوب خنک نمیشد با تعویض چندقطعه و شستشو حل شد تقریبا همه اجزای گردش آب نو شد والان مشکل ریپ زدن ماشین یا کپ کردن دارم ماشین یهو میمونه گاز نمیخوره کم میاره مپ میتونه مشکلش باشه چون هیچ کس چکش نکرده یا من ندیدم حداقل اگه میتونین کمک کنین لطف میکنید خسته شدم

        1. منوچهر
          منوچهر می گوید

          سلام وقت بخیر
          امکانش وجود دارد دوست عزیز همچنین امکان قطعی ریز کویل ها هم وجود دارد.
          ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

        2. بیبیب
          بیبیب می گوید

          سنسور دریچه گاز روچک کنید

  7. رسول
    رسول می گوید

    سلام وقتتون بخیر
    بنده دوو سیلو دارم،ماشین ب اصطلاح شلاق میزنه در ابتدای گاز دادن،وایر و شمع و سوزنا رو عوض کردن ولی مشکل نشد
    امکانش هست از سنسور مپ باشه واقعا رانندگی باهاش خستم کرده

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    2. سعید
      سعید می گوید

      آیا اشکال در مپ سنسور باعث روغن سوزی هم می‌شود؟

      1. کارشناس کارنامه
        کارشناس کارنامه می گوید

        سلام وقت بخیر
        خیر در این مورد شما دود سیاه رو مشاهده میکنید نه دود آبی .
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  8. حمید
    حمید می گوید

    با سلام و احترام

    سنسور مپ ۲۰۶ و پراید مشترکه و بهم میخوره ؟؟
    چون در ظاهر کاملا مشابه هستند مگر تفاوت داخلی داشته باشه.
    دوستان اگه کسی میدونه ممنون میشم اشتراک بزارید

  9. Mohammad
    Mohammad می گوید

    سلام وقت بخیر
    من ماشینم پراید ۱۳۲ مدل ۸۸ هستش
    از اگزوز دود سیاه به مقدار زیادی خارج میشه و شتاب هم خیلی کم شده و مصرف سوخت هم بالا رفته
    سنسور اکسیژن و سنسور مپ رو هم عوض کردم و تعمیر کار تسمه تایم رو هم چک کرده سالم هستش
    و سوزن های انژکتور رو هم شستشو دادم
    وقتی که دیاگ میزنم سنسور اکسیژن عمل نمیکنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      با توجه به توضیحاتتون تمام این ایراد ها برمیرده به سنسور اکسیژن و شما باید ابتدا سنسور اکسژن رو در مدار بیارید تا مشکلتون حل بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    2. احمد
      احمد می گوید

      یکی از سوزن ها نشتی داره

  10. علی
    علی می گوید

    سلام من ریو دارم کد خطا سنسور مپ میده سنسور عوض کردم ولی درست نشد سوخت ماشین خیلی کم شده و خیلی کم کپ میکنه ممنون میشوم راهنمایی بکنید علت چی میتونه باشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      اخروجی پمپ بنزین و فشار خروجی رو چک کنید امیدوارم مشکلتون حل بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  11. مجتبی
    مجتبی می گوید

    سلام وقت بخیر دوست عزیز
    ماشین بنده ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۲ هستش چند وقتییه ماشینم توی دور پایین که میرسه و دنده میدم کپ می‌کنه گاز نمیخوره و یه مقدار توی این شرایط میمونه بعد آروم میشه گاز داد گاهی اوقات هم صبح روشن میکنم سری خاموش میشه .دو سه بار که اینطوری میشه بعد دیگه خاموش نمیشه .نمی‌دونم مشکل چیه
    ممنون میشم راهنماییم کنید??

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      سنسور اکسیژن و شمع و وایر و دریچه گاز رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  12. شاه‌ محمدی
    شاه‌ محمدی می گوید

    سلام من ماشینم تازه تعمیره پراید وانت، اول صبحا موقع استارت باید پدال گاز و فشار بدم بعدم که روشن میشه بد کار میکنه انگار داره تک کار میکنه شمع و وزیر عوض کردم نو شده دیاگ زدم سنسور مپ رو بالا نشون میده سنسور مپ عوض کردم بازم مشکل حل نشد

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      از عملکرد سیم کسی و اتصال صحیح سیم های سنسور مپ اطمینان حاصل فرمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  13. مرتضی
    مرتضی می گوید

    سلام وقت بخیر
    ماشینم رانا ۹۸ lx هستش ، زمان طولانی بیش از نبم روز از خاموش کردن خودرو که میگذره در استارت بعدی بد روشن میشه و صدای پمپ بنزین نمیاد . وقتی روشن میشه بسیار بد کار میکنه و باید چندین بار پدال گاز رو فشار داد تا نرمال شه تا بشه حرکت کرد . در حال حرکت ابتدا سرگاز یا زمانی که گاز رو ول میکنم دکه های شدیدی میزنه و در شروع حرکت خیلی شتاب نداره . گاها در حال حرکت کپ میکنه که با دوباره فشردن پدال گاز برطرف میشه

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      صافی بنرین و انژکتور ها رو بررسی کنید مشکلتون حل نشد باید پمپ بنزین رو تعویض کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  14. فرزان
    فرزان می گوید

    سلام ی سمندxu7دارم وقتی بعدازچندروز روشن میکنم تک استارت روشن میشه ولی ریپ میزنه گازو باید تا نصفه فشار بدم تا گاز بخوره و دور موتور هم روی نیم میاد نیم ساعت که رانندگی کنم و ماشین گرم بشه درست میشه چراغ چک هم روشن نمیشه خطا هم نداره از چیه ؟ ممنون?

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      شمع و وایر و دریچه گاز رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  15. فیضی
    فیضی می گوید

    سلام وقتی ماشین رو روشن میکنم دوبار خاموش میش بار سوم ک روشن میش باید ۵ ثانیه صبر کنم تا دور موتور ثابت بشه و موتور ریپ نزنه ! وقتی صبر نمیکنم و ادامه میدم دور پایین اصلا حرکت نمیکنه ریپ میزنه …صدای یکی از سوزنای انژکتور هم میاد ولی سنسور اکسیژن استپ موتور شمع وایر سالمن! ممکنه از سوزنا باشه ،

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله امکان خرابیش وجود داره.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  16. اصغرکریمی
    اصغرکریمی می گوید

    سلام ماشین من ۲۰۶sdv8مدل۹۵هسش شمع وایرهاچک شده سنسور اکسیژن هاهم تعویض شده ولی مشکل ریپ زدن داره کپ میکنع دیاگ هم زدم چیزی نشون نداد بعضی وقتاهم هی تندتند خاموش میشه تندتند باید پات روپدال گازباشه که بتونی روشن نگهش داری ممنون میشم راهنمایی کنید که مشکل ازچیه

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      سنسور موقعیت دریچه گاز و مچ سنسور رو مورد بررسی قرار بدین.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  17. سهند صادقی
    سهند صادقی می گوید

    سلام ماشین پارس xu7دوگانه کارخانه هست توی دنده ۱.۲ وقتی پام رو رو گاز میذارم یا برمیدارم تقه شدید میده استر رو هم تازه عوض کردم ولی درست نشده روحالت بنزین خیلی بیشتر هست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.