۱۶ دلیل بالا رفتن مصرف بنزین که باید بدانید

چگونگی مصرف سوخت در خودرو
0 16,469

از زمانی‌که خودروی خود را روشن می‌کنید تا زمانی‌که آن را متوقف می‌کنید، تقریبا برای انجام هر کاری به سوخت نیاز دارید. میزان مصرف بنزین خودرو فاکتور مهمی است که با اندازه‌گیری آن می‌توانید تا حدودی از سلامت کلی خودرو و قطعات موتور مطلع شوید. البته اگر هوا بسیار گرم باشد و خودرو را زیر نور خورشید پارک کرده باشید، امکان تبخیر اندکی بنزین وجود دارد و ممکن است تصور کنید که خودرو حتی در زمان توقف هم سوخت مصرف می‌کند! اما چگونه می‌توان میزان مصرف سوخت را اندازه گرفت؟ خودروهای مختلف چقدر سوخت مصرف می‌کنند؟ دلایلی که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شوند، کدام‌اند؟ همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم به همه این سؤال‌ها پاسخ دهیم.

نکاتی درباره مصرف بنزین خودرو

در بسیاری از کشورهای اروپا، چین، آفریقای جنوبی، استرالیا و ایران، وقتی صحبت از میزان مصرف سوخت خودرو می‌شود، یعنی مقدار بنزین، گاز یا گازوئیل (بسته به نوع سوخت خودرو) در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش چقدر است.

میزان مصرف سوخت خودرو در شرایط مختلف، متفاوت است. مثلا رانندگی در خارج از شهر سوخت کمتری نیاز دارد. یعنی اگر شما ۱۰۰ کیلومتر در خارج از شهر رانندگی کنید، خودرویتان مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در داخل شهر دارد؛ چرا که عواملی مانند توقف در ترافیک، عوض کردن دنده به‌طور مکرر و تغییر سرعت رانندگی در میزان مصرف بنزین خودرو تأثیر دارند.

چطور میزان مصرف سوخت خودرو را اندازه بگیریم؟

محاسبه مصرف سوخت
محاسبه مصرف سوخت

برای محاسبه میزان مصرف سوخت خودرو، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید.

  1. صبر کنید تا باک بنزین خودرو خالی شود (نشانگر به E برسد).
  2. عدد مربوط به کیلومترشمار خودرو را یادداشت کنید.
  3. باک خودرو را پر کنید و مانند سایر روزهای عادی، به زندگی و رانندگی ادامه دهید!
  4. هر زمان که میزان سوخت خودرو به صفر رسید، دوباره عدد کیلومترشمار را ثبت کنید.
  5. عدد جدید را از عددی که پیش‌تر نوشته بودید، کم کنید.
  6. مقدار بنزینی را که وارد باک کرده بودید (بر حسب لیتر)، بر عددی که در مرحله ۵ به‌دست آمد، تقسیم کنید.
  7. حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید.
  8. عددی که به دست می‌آورید، میزان مصرف سوخت خودروی شما در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

مثال:

فرض می‌کنیم کیلومترشمار خودرویتان روی ۱۲۸ کیلومتر بوده است. بعد از اینکه ۲۲ لیتر بنزین زدید و تمام شد، کیلومترشمار عدد ۴۲۸ را نشان می‌دهد. تفاوت این دو عدد برابر ۳۰۰ است. با تقسیم میزان بنزین یعنی ۲۲ لیتر بر ۳۰۰، عدد ۰.۰۷۳ به‌دست می‌آید. این عدد را هم اگر در ۱۰۰ ضرب کنیم، حاصل ۷.۳ است. یعنی در هر ۱۰۰ کیلومتر، خودروی شما ۷.۳ لیتر بنزین مصرف کرده است که عددی منطقی به نظر می‌رسد.

promotion banner

مصرف سوخت ترکیبی چیست؟

گفتیم مصرف سوخت در حالات مختلف رانندگی می‌تواند متفاوت باشد. به همین خاطر، برای اینکه عدد مربوط به میزان مصرف سوخت به واقعیت نزدیک‌تر باشد، آن را در چند حالت اندازه می‌گیرند:

  1. رانندگی در روزهای با ترافیک سنگین
  2. رانندگی در خارج از شهر
  3. رانندگی در داخل شهر

میانگین مصرف سوخت این حالت‌ها، مصرف سوخت ترکیبی نامیده می‌شود.

میزان مصرف سوخت در داخل دفترچه راهنمای خودرویتان نوشته شده است. می‌توانید خودتان میزان مصرف سوخت ترکیبی خودرو را اندازه بگیرید و عدد به‌دست آمده را با مقدار گفته‌شده در دفترچه راهنما مقایسه کنید. اگر عددی که خودتان به‌دست می‌آورید بزرگتر باشد، یعنی مصرف سوخت خودرو از حالت معمولی بیشتر است و احتمالا خودرو مشکلی دارد.

دلایل افزایش مصرف بنزین

عوامل افزایش مصرف سوخت خودرو
عوامل افزایش مصرف سوخت خودرو

یکی از دغدغه‌های اصلی دارندگان خودرو این است که خودرویشان سوخت زیادی مصرف می‌کند. در ادامه دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو و روش‌های کاهش آن را بیان می‌کنیم:

۱. سردی هوا و استفاده از زنجیر چرخ؛ علت افزایش مصرف سوخت در زمستان

در زمستان مصرف سوخت بیشتری دارید؟ طبیعی است. گفته می‌شود میزان مصرف سوخت خودرو در زمستان حدود ۱۰ درصد بیشتر می‌شود. چرا که در هوای سرد، راه‌اندازی موتور به انرژی بیشتری نیاز دارد. اگر از زنجیر چرخ یا لاستیک زمستانی هم استفاده کنید، مصرف سوخت به‌دلیل افزایش اصطکاک مقداری بیشتر می‌شود. کاهش باد لاستیک‌ها و استفاده از بخاری هم بر میزان مصرف سوخت تأثیرگذار است. تمامی این موارد در کنار هم سبب افزایش مصرف سوخت در زمستان می‌شود.

 

رانندگی در فصول سرد
رانندگی در فصول سرد

۲. تنظیم نبودن موتور خودرو

اگر مصرف سوخت خودرویتان نسبت به قبل بیشتر شده است، یکی از قسمت‌هایی که باید بررسی کنید، موتور خودرو است. اگر موتور تنظیم نباشد، امکان افزایش مصرف سوخت وجود دارد. هرگونه ایراد در بخش‌های مختلف موتور و محفظه احتراق باید در زودترین زمان ممکن برطرف شود. اگر موتور تنظیم نباشد و مصرف سوخت بالا برود، تأییدیه معاینه فنی هم به خودرو تعلق نمی‌گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم اگر نسبت به تنظیم نبودن موتور خودرویتان شک دارید، از سرویس چکاپ در محل کارنامه کمک بگیرید یا به نزدیک‌ترین تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید.
تنظیم نبودن موتور خودرو
تنظیم نبودن موتور خودرو

۳. رانندگی با سرعت بالا

رانندگی در بزرگراه‌ها با سرعت مناسب، جدا از ایمنی، در کاهش مصرف سوخت هم تأثیرگذار است. به‌طور کلی رانندگی با سرعت بالا و انجام حرکت‌های نمایشی مصرف سوختتان را بالا می‌برد؛ به‌طوری‌که به‌ازای هر ۸ کیلومتر‌برساعت سرعت بیشتر، حدود ۷ تا ۸ درصد مصرف سوخت بیشتر می‌شود. سرعت مناسب رانندگی در بزرگراه‌ها ۷۰ تا ۹۰ کیلومتربرساعت است.

۴. خاموش نکردن خودرو در توقف‌‌های طولانی

اگر قرار است مدتی منتظر بمانید و حرکت نکنید، خودروی خود را خاموش کنید. روشن ماندن خودرو در توقف‌ها طولانی یکی از دلایل افزایش مصرف سوخت است؛ از این نظر که اگر خودروی خود را خاموش کنید، سوختی هم مصرف نمی‌شود!

در برخی خودروهای جدید سیستم استاپ استارت (stop start) وجود دارد که در زمان توقف، خودرو را به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌کند.

۵. تنظیم نبودن فرمان خودرو

تنظیم نبودن فرمان علاوه‌بر مشکلات مربوط به کنترل خودرو، سبب افزایش مصرف سوخت هم می‌شود. به دلایلی مانند رانندگی در معابر ناهموار و گذر از چاله‌ها، امکان دارد فرمان خودرو نامیزان و مصرف سوخت تا ۱۰ درصد بیشتر شود.

نامیزان بودن فرمان یعنی با اینکه فرمان را مستقیم گرفته‌اید، اما خودرو در مسیر مستقیم حرکت نمی‌کند و به اطراف متمایل می‌شود. راه‌حل آن، بررسی وضعیت فرمان و تنظیم آن در سریع‌ترین زمان ممکن است؛ چرا که علاوه‌بر مصرف سوخت، روی ایمنی سرنشینان هم تأثیر مستقیم دارد.

 

۶. ترمزگیری یا شتاب‌گیری ناگهانی

زمانی‌که ناگهان پا روی ترمز می‌گذارید یا شتاب خودرو را به‌صورت غیراصولی بالا می‌برید، شوکی به موتور خودرو وارد می‌شود و میزان مصرف سوخت آن را نسبت به حالت عادی افزایش می‌دهد.

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مدام در حین رانندگی سرعت خود را کم و زیاد می‌کنید، پس خودرویتان سوخت بیشتری مصرف می‌کند. اگر خودرویتان به سیستم کنترل کروز مجهز است، آن را در هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها فعال کنید تا بتوانید با سرعت ثابت رانندگی کنید. اگر خودرویتان دنده دستی دارد، جاهایی که می‌توانید، از دنده‌های بالا استفاده کنید تا دور موتور پایین بیاید و درنتیجه مصرف سوخت کم شود.

۷. مشکلات مربوط به درپوش باک بنزین

خودروهایی که درپوش باک بنزین‌شان معیوب است یا اصلا درپوش باک ندارند، مصرف سوخت بیشتری دارند. به‌علاوه، خارج شدن بخارهای بنزین به آلوده شدن محیط زیست هم منجر می‌شود. بعد از سوخت‌گیری همیشه درپوش باک را بررسی کنید و آن را محکم ببندید. اگر درپوش باک مشکل داشته باشد، معمولا چراغ چک ترمز روشن می‌شود.

 

۸. وجود وسایل یا بار سنگین در خودرو

به‌ازای هر ۴۵ کیلوگرم، حدود ۱ تا ۲ درصد به میزان مصرف سوخت اضافه می‌شود. در واقع، هرچه خودرو سبک‌تر باشد، مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. پس صندوق عقب خود را چک کنید و اقلامی را که نیاز ندارید، از آن خارج کنید.

۹. استفاده از روغن موتور نامناسب

روغن موتور نامناسب و بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه‌شده، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت خودرو شود. راه‌حل این است که از روغن موتوری مناسب خودرویتان استفاده کنید و حتما بررسی کنید که مقدار آن در مخزن کم یا زیاد نباشد.

 

۱۰. نگه‌داشتن پا روی پدال ترمز

عادت دارید در توقف‌ها پایتان را روی پدال ترمز نگه دارید؟ اگر بله که متأسفانه باید به شما بگوییم با این حرکت حدود ۳۵درصد به میزان مصرف سوخت خودرو اضافه می‌شود. نگه‌داشتن پا روی پدال ترمز در طولانی‌مدت، فرسایش سریع لنت ترمز را هم در پی دارد. راه‌حل این است که خودرو را به حالت خلاص درآوردید و ترمز دستی را بکشید.

 

۱۱. پایین‌کشیدن شیشه‌ها

در سرعت‌های بالای ۸۰ کیلومتربرساعت شیشه‌ها را پایین نکشید؛ چراکه این کار وضعیت آیرودینامیک خودرو را با مشکل مواجه می‌کند و مقاومت خودرو را در برابر حرکت افزایش می‌دهد که خود باعث افزایش میزان مصرف سوخت می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع را هم روی حالت بازچرخش بگذارید و تا زمانی‌که واقعا به آن نیاز ندارید، فعالش نکنید.

۱۲. تعویض نکردن فیلتر هوا

تعویض نکردن به‌موقع فیلتر هوا سبب می‌شود که موتور خودرو سخت‌تر کار کند؛ پس قطعا سوخت بیشتری هم استفاده می‌کند. زمان مناسب عوض کردن فیلتر هوا در دفترچه راهنمای خودرو (بخش سرویس‌های دوره‌ای) نوشته شده است.

۱۳. رانندگی در مسیرهای شنی و خاکی

اگر مسیری که در آن رانندگی می‌کنید هموار نیست، انتظار مصرف سوخت بیشتر را هم داشته باشید. مسیرهای شنی و خاکی ۳۰درصد زمان بیشتری برای طی کردن نیاز دارند؛ به همین دلیل مصرف سوخت در مسیرهای غیرآسفالت بیشتر است.

۱۴. نامناسب بودن فشار باد لاستیک

معمولا فشار مناسب باد لاستیک روی برچسب رکاب نوشته شده است. البته این مقدار در زمستان می‌تواند کمی کمتر باشد تا میزان اصطکاک لاستیک با سطح جاده بیشتر شود. ساییدگی لاستیک یا کم‌باد بودن لاستیک‌ها باعث ترمزگیری نامناسب و مصرف سوخت بیشتر خواهد شد.

 

تنظیم نبودن فرمان و باد لاستیک
تنظیم نبودن فرمان و باد لاستیک

۱۵. انجام ندادن سرویس دوره‌ای خودرو 

یکی از مزایای سرویس دوره‌ای خودرو این است که راندمان خودرو و همچنین قطعاتی که به‌مرور دچار آسیب شده‌اند، بررسی می‌شود. مثلا اگر سیستم تعلیق خودرو ایرادی داشته باشد، امکان بیشتر شدن مصرف سوخت وجود دارد. در سرویس دوره‌ای معمولا سیستم تعلیق به‌دقت بررسی می‌شود.

توصیه می‌کنیم حتما خودرو را برای انجام سرویس دوره‌ای به نمایندگی‌های معتبر و موردتأیید شرکت سازنده خودرو ببرید تا هم مشکلات احتمالی را زودتر شناسایی کنید و هم گارانتی خودرویتان باطل نشود.

۱۶. استفاده زیاد از آپشن‌های خودرو

اگر خودروی شما مجهز به آپشن خاصی مثل گرمکن صندلی است، جز در مواقع نیاز از آن استفاده نکنید؛ چراکه مرکز تأمین انرژی آن سوخت خودرو است.

جدول میزان مصرف خودروهای پرطرفدار داخلی و خارجی

بسیاری از افراد به‌دنبال خرید کم‌مصرف‌ترین خودروهای بازار هستند تا از مزایایی مثل مصرف سوخت پایین و بازار قطعات یدکی مناسب برخوردار شوند. در ادامه لیست خودروهای پرطرفدار داخلی و خارجی به‌همراه میزان مصرف سوخت شهری، بزرگراهی و ترکیبی آنها آورده شده است. خودروی موردنظر خود را پیدا کنید و در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید آیا این اعداد با تجربه شما هماهنگی دارند؟

نام خودرو مصرف سوخت (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر)
شهری بزرگراهی ترکیبی
دنا ۶.۲ ۷.۷۴
دنا پلاس ۶.۲ ۷.۷۴
رانا ۵.۷ ۶.۹
سریر ۱۱.۴۳ ۶.۴۶ ۸.۲۹
سورن ELX ۵.۸ ۸.۱
سمند معمولی ۶.۸ ۸.۷
سمند ال ایکس ۵.۹-۶.۸ ۷.۵۴-۸.۳۴
باردو ۹
آریسان ۷.۳۳ ۹.۲۵
۲۰۷ ۸.۸ (دستی)

۹.۹ (اتومات)

۵.۴ (دستی)

۵.۵ (اتومات)

۶.۶ (دستی)

۷.۱ (اتومات)

۲۰۶ تیپ ۲ ۸.۹ ۵ ۶.۴
۲۰۶ تیپ ۵ ۸.۸ ۵.۴ ۶.۴
۲۰۶ تیپ ۶ ۱۰.۱ ۵.۸ ۷.۳
۲۰۶ اس دی V8 ۸.۹ ۵ ۶.۴
۲۰۶ اس دی V9 ۱۰.۱ ۵.۸ ۷.۳
۲۰۶ اس دی V20 ۸.۹ ۵ ۶.۴
پارس ۱۰.۱-۱۳.۸ ۶-۷ ۷.۵-۹.۱
۴۰۵ ۱۰.۱-۱۲.۸ ۶-۶.۸ ۷.۵-۹
تندر ۹۰ ۹ (دستی)

۱۱.۱ (اتومات)

۵.۶ (دستی)

۶.۶ (اتومات)

۶.۹ (دستی)

۸.۳ (اتومات)

کپچر ۶.۶ ۴.۷ ۵.۹
۱۱۱، ۱۳۲، ۱۳۱، ۱۴۱ ۶.۴۴
تیبا و تیبا ۲ ۶.۹۵
۱۵۱ ۶.۶
آریو S300 ۶.۷ الگانت ۱.۵

۷.۶ الگانت ۱.۶

چانگان CS35 ۶.۶ (دستی)

۷ (اتومات)

سراتو ۶.۶ (دستی)

۷.۹ (اتومات)

ساینا ۷
V5 ۶.۹
H220 ۶.۴ (دستی)

۶.۵ (اتومات)

H230 ۶.۴ (دستی)

۶.۵ (اتومات)

H330 ۶.۴ (دستی)

۶.۷ (اتومات)

ساندرو ۶.۷ (دستی)

۸.۳ (اتومات)

H320 ۶.۴ (دستی)

۶.۷ (اتومات)

ریچ ۱۰.۸۷
زامیاد Z24 ۱۳

 

سخن آخر

تا چه اندازه مصرف سوخت خودرو برایتان اهمیت دارد؟ ما در این مطلب به رایج‌ترین عواملی که باعث بیشتر شدن مصرف بنزین خودرو می‌شود، اشاره کردیم. به نظر شما چه عوامل دیگری باعث بیشتر شدن مصرف سوخت خواهد شد؟ تابه‌حال با مشکل افزایش مصرف سوخت خودرویتان مواجه شده‌اید؟ مشکل از کجا بود؟ آن را چطور برطرف کردید؟ لطفا از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.