توقیف سیستمی خودرو و هرآنچه باید درباره آن بدانید

0 33,562

توقیف سیستمی خودرو حکمی است که به‌تازگی بیش‌از‌پیش درباره آن می‌شنویم و دلیل اصلی آن هم بدحجابی یا کشف حجاب در داخل خودروی شخصی است. البته توقیف سیستمی تنها به‌دلیل حجاب صادر نمی‌شود. در این مطلب از کارنامه قرار است به‌طور کامل دلایل توقیف سیستمی خودرو، محدودیت‌های ناشی از آن، نحوه اعتراض به حکم، استعلام و رفع توقیف سیستمی را بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

منظور از توقیف سیستمی خودرو چیست؟

در مواقعی که مالک خودرو در سیستم قضایی بدهی یا چک برگشتی داشته باشد یا اینکه در خودرو کشف حجاب کند، پلیس برای او حکم توقیف سیستمی خودرو صادر می‌کند. در چنین شرایطی خودرو از هرگونه خدمات اداری مانند خرید و فروش یا تعویض پلاک محروم خواهد شد؛ اما مالک خودرو همچنان مجاز است از خودرویش استفاده و با آن تردد کند.

موارد توقیف سیستمی خودرو

توقیف سیستمی خودرو به علت کشف حجاب

کشف حجاب یا بدحجابی، تنها دلیل توقیف سیستمی خودرو نیست. بدهی، چک برگشتی و شکایت زوجه مبنی‌بر عدم پرداخت مهریه، روزه‌خواری در ماه رمضان و به‌همراه داشتن حیوانات خانگی مثل سگ در داخل خودرو، می‌تواند از جمله دلایل صدور حکم توقیف سیستمی خودرو باشد.

promotion banner

پیامک بدحجابی و توقیف سیستمی خودرو

طبق قوانین در صورت کشف حجاب در خودرو، پیامک بدحجابی به صورت‌های زیر برای مالک خودرو ارسال می‌شود:

  1. اگر فرد برای اولین‌بار مرتکب بدحجابی شود، از طرف پلیس پیامک تذکر و اخطار برای او ارسال می‌شود و از فرد خواسته می‌شود حجاب خود را رعایت کند.
  2. در صورت تکرار کشف حجاب برای دومین‌بار، پلیس حکم توقیف سیستمی را برای خودرو صادر خواهد کرد و این حکم از طریق پیامک به مالک اطلاع داده می‌شود. در این مرحله فرد به‌مدت ۱۵ روز از خدمات نقل و انتقال خودرو محروم خواهد شد.
  3. اگر کشف حجاب برای سومین بار تکرار شود، پلیس حکم توقیف فیزیکی خودرو را صادر می‌کند و با ارسال پیامکی به مالک خودرو، به او اطلاع می‌دهد که منتظر تماس پلیس بماند. در نهایت، خودرو یا در پارکینگ پلیس یا در پارکینگ شخصی فرد به‌مدت یک هفته توقیف خواهد شد.

 

محدودیت‌های توقیف سیستمی

محدودیت‌های ناشی از توقیف سیستمی به دلایل صدور این حکم بستگی دارد؛ به این صورت که:

  • اگر حکم توقیف سیستمی به‌دلیل کشف حجاب صادر شده باشد، خودرو به‌مدت ۱۵ روز توقیف سیستمی خواهد شد و در این مدت کلیه امور اداری مربوط به خودرو مانند نقل و انتقال، ممنوع می‌شود.
  • اگر توقیف سیستمی به‌دلیل شکایت قضایی، داشتن بدهی یا سایر موارد قانونی باشد، خودرو تا زمانی که مشکل قضایی حل و فصل نشود، در توقیف سیستمی باقی خواهد ماند و امکان نقل‌وانتقال از آن سلب می‌شود. در برخی موارد قضایی، ممکن است توقیف سیستمی به توقیف فیزیکی و در نتیجه انتقال خودرو به پارکینگ منجر شود.

 

اعتراض به حکم توقیف سیستمی خودرو

ممکن است بنا به دلایلی مانند اشتباه دوربین‌های هوشمند پلیس، به پیامک بدحجابی اعتراض داشته باشید. در چنین شرایطی، بعد از دریافت اولین پیامک بدحجابی، باید طی ۴۸ ساعت به لینکی که در انتهای پیامک وجود دارد، مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنید.

درصورتی‌که به پیامک دوم کشف حجاب اعتراض دارید، باید با در دست داشتن مدارک شناسایی خود به مرکز پلیس امنیت اخلاقی یا کلانتری محل زندگی خود مراجعه و شکایت خود را ثبت کنید. توجه داشته باشید که بعد از دریافت پیامک دوم توقیف سیستمی صادر می‌شود و نمی‌توانید به‌صورت آنلاین شکایت‌تان را ثبت و پیگیری کنید.

رفع توقیف سیستمی خودرو

اگر حکم توقیف سیستمی خودرو به دلیل شکایت قضایی، بدهی و … (غیر از کشف حجاب) صادر شده باشد، ابتدا باید موضوع شکایت رفع و رضایت شاکی جلب شود تا خودرو رفع توقیف شود. مثلا اگر دلیل توقیف سیستمی، بدهی مالک به اشخاص حقیقی و حقوقی باشد تا زمانی که بدهی پرداخت نشود یا رضایت طلبکار حاصل نشود، خودرو در توقیف سیستمی باقی می‌ماند.

اما اگر توقیف سیستمی به‌دلیل بدحجابی باشد، خودرو خودبه‌خود بعد از ۱۵ روز از زمان توقیف، رفع توقیف خواهد شد. اگر در ۱۵ روزی که خودرو توقیف است، راننده یا مالک مجددا مرتکب کشف حجاب شود، حکم توقیف فیزیکی خودرو به‌مدت یک هفته صادر می‌شود که بعد از طی این مدت و ارائه تعهدنامه کتبی، خودرو رفع توقیف خواهد شد.

 

استعلام توقیف سیستمی خودرو

برای اطلاع و استعلام توقیف سیستمی خودرو راه‌های مختلفی وجود دارد که اولین آن‌ها مراجعه به نزدیک‌ترین دفتر خدمات پلیس +۱۰ است. البته راه‌های استعلام غیرحضوری هم در دسترس هستند:

  • مراجعه به سامانه استعلام خلافی کشف حجاب داخل خودرو در وبسایت راهور ۱۲۰ به آدرس rahvar120.ir  و استعلام توقیف سیستمی خودرو
  • شماره‌گیری ۱۱۰ یا ارسال شماره پلاک (بدون حروف و فاصله) به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم هر آنجه را که نیاز بود درباره توقیف سیستمی خودرو بدانید، برایتان بگوییم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید، حتما آن را در قسمت نظرات برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.