زمان تعویض تسمه تایم و نشانه‌هایی که باید جدی بگیرید

60 463,944

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات به‌کاررفته در خودرو تسمه تایم است. این قطعه کاربردی مانند سایر قطعات خودرو نیست که در صورت خراب شدن تعویض گردد. در نگهداری و تعویض تسمه تایم باید حساسیت زیادتری نسبت به خیلی دیگر از قطعات مصرفی خودرو به خرج داد، چراکه در صورت پاره شدن تسمه، خسارت سنگینی را متحمل خواهید شد.

تسمه تایم قطعه‌ای لاستیکی است که روی آن تعدادی دندانه وجود دارد و بر روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ قرار می‌گیرد. دندانه‌ها و اندازه تسمه بستگی به نوع خودرو دارد. در این مقاله از وب‌سایت کارنامه قصد داریم تا نکات کلیدی و مهمی در مورد تسمه تایم، زمان تعویض تسمه، خطر پارگی تسمه و … را با شما به اشتراک بگذاریم.

اگر هم می‌‌خواهید با نحوه تعویض آن آشنا شوید، توصیه می‌کنیم ویدیوی زیر را ببینید.

تسمه تایم چیست؟

همان‌طور که گفته شد تسمه تایم یکی از اصلی‌ترین قطعات بکار رفته در خودرو است. درواقع بدون تسمه تایم خودرو روشن نمی‌شود و حتی موتور خودرو نیز به حرکت درنمی‌آید. این تسمه با قرار گرفتن بر روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ‌، این دو قسمت موتور را به یکدیگر متصل می‌کند. زمان‌بندی عملکرد میل‌سوپاپ‌ها نیز توسط تسمه تایم انجام می‌شود. به‌طوری‌که با هر دو دور چرخش میل‌لنگ، میل‌سوپاپ یک دور می‌چرخد. یعنی تعداد دفعات چرخش میل‌سوپاپ نیم دور کمتر از میل‌لنگ است.

البته در برخی خودروها از زنجیر تایم بجای تسمه استفاده شده است. درواقع در خودروها، ابتدا زنجیر تایم برای تنظیم زمان‌بندی میل‌سوپاپ‌ها به‌کار می‌رفته است. هرکدام از این قطعات مزایا و معایب خود را دارند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانی‌تری دارد، به‌طوری‌که عمر آن را برابر با عمر پیشرانه موتور می‌دانند. اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و به‌موقع باید تعویض شود.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

البته که مهم‌ترین مزیت تسمه نسبت به زنجیر بی‌صدا بودن آن است. زنجیر تایم به دلیل آهنی بودن سروصدای بیشتری در برابر تسمه تایم ایجاد می‌کند و هزینه‌ بیشتری داشته و تعمیر آن هم سخت‌تر است‌. در خودروهای تولید شرکت‌های داخلی، به جز پیکان و پیکان وانت که از زنجیر تایم در آن‌ها استفاده شده است، سایر خودروها از تسمه تایم بهره می‌برند.

زمان تعویض تسمه تایم

promotion banner

خطر پارگی تسمه تایم و مشکلات احتمالی آن

اگر تسمه تایم به‌موقع تعویض نشود امکان پاره شدن دارد. پاره شدن تسمه تایم خسارات زیادی را برای خودرو به همراه دارد. اولین قطعه‌ای که آسیب جدی می‌بیند سوپاپ‌ها هستند. پیستون‌ها و سوپاپ‌ها در داخل سیلندر قرار دارند و بر اساس چرخش میل‌لنگ و تنظیم زمان‌بندی میل‌سوپاپ، پیستون و سوپاپ‌ها برخوردی با یکدیگر ندارند. اما در صورت پاره شدن تسمه تایم این زمان‌بندی به هم می‌ریزد و پیستون‌ها‌ و سوپاپ‌ها هم‌زمان به یکدیگر برخورد می‌کنند‌. این برخورد باعث خرابی سوپاپ‌ها می‌شود و در عملکرد خودرو اختلال ایجاد می‌کند. خرابی و کج شدن سوپاپ‌ها کمترین خسارتی است که به علت خرابی تسمه تایم شامل یک خودرو می‌شود. اگر دور موتور بالا باشد و تسمه پاره شود حتی ممکن است سیلندر نیز آسیب ببیند و نیاز به تعویض داشته باشد.

حتما بخوانید: ۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

برخی از ماشین‌ها مثل خودروهای ساخت شرکت پژو بیشتر در معرض این نوع آسیب‌دیدگی هستند. در پرایدهای مدل‌پایین، برعکس پژوها با پاره شدن تسمه تایم هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و خودرو فقط خاموش می‌شود. دلیل آن هم کوتاه بودن شاتون‌ها است که به سوپاپ‌ها نمی‌رسد. پرایدهای یورو ۴ نیز همانند پژو بوده و در صورت پارگی تسمه تایم سوپاپ‌ها آسیب می‌بیند و موتور نیاز به تعمیر دارد. اما در مجموع در مدل‌های ریو این اتفاقات و خسارات به‌مراتب بیشتر از سایر خودروها است.

نکته‌ای که قابل‌توجه است و کمتر کسی به آن اهمیت می‌دهد تسمه دینام است. تسمه دینام به‌مراتب عمر بسیار کمتری نسبت به تسمه تایم دارد. معمولاً بعد از هر ۲۰ هزار کیلومتر، تسمه دینام نیاز به تعویض دارد. بیشتر مواقع تکه‌های پاره شده تسمه دینام به داخل محفظه تایمینگ رفته و باعث پاره شدن تسمه تایم می‌شود.

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم بستگی به عملکرد و کارکرد خودرو دارد. این‌گونه نیست که بگوییم این قطعه در تمامی خودروها باید در یک مدت‌زمان یا یک کیلومتر مشخص تعویض گردد. اما زمانی که کارکرد خودرو به ۶۰ هزار کیلومتر رسید بهتر است که تسمه تایم تعویض شود.

البته تنها کیلومتر ملاک خوبی برای تعویض تسمه تایم نیست، چراکه ممکن است خودرویی چندین سال کار نکرده باشد، که در این صورت تاریخ استفاده از تسمه گذشته و باید تعویض گردد. معمولاً از زمان تولید تسمه ۳ تا ۵ سال می‌توان از آن استفاده کرد.

پس برای تعویض، هم باید به مقدار کیلومتری که خودرو کارکرده و هم مدت‌زمانی که تسمه تولیدشده توجه کرد. اما همه ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. گاهی نیاز است که تسمه تایم زودتر از زمان اعلام شده توسط شرکت خودروساز تعویض شود. در واقع علائمی وجود دارد که می‌تواند زنگ خطر پارگی تسمه تایم را برای شما به صدا درآورد. یکی از این علائم، افزایش دود خروجی از اگزوز است. این افزایش دود نشان می‌دهد که عمل احتراق در موتور به درستی انجام نمی‌شود و یکی از علت‌های این احتراق بد هم می‌تواند عملکرد بد تسمه تایم باشد. یکی دیگر از علائم استارت نخوردن ماشین است. وقتی شما استارت می‌زنید در حقیقت میل‌لنگ را به گردش درآورده و بعد هم یک سیکل احتراق موتور اتومبیل اتفاق می‌افتد تا اتومبیل روشن شود. وقتی تسمه تایم خوب کار نکند، شما با استارت زدن، میل‌لنگ را حرکت می‌دهید، اما این حرکت به میل سوپاپ به خوبی منتقل نمی‌شود و اتومبیل روشن نمی‌شود. یک علامت دیگر هم می‌تواند بد کار کردن موتور در هنگام حرکت باشد. مثلا قدرت موتور کاهش می‌یابد و دچار لغزش می‌شود که در حقیقت نشان دهنده آن است که دور موتور بد عمل می‌کند.

بهتر است در زمان تعویض تسمه تایم، بلبرینگ تایم نیز تعویض گردد. بلبرینگ طول عمر بیشتری نسبت به تسمه تایم دارد. معمولاً هر ۱۰۰ هزار کیلومتر بلبرینگ تعویض می‌شود، اما بهتر است همراه با تسمه این قطعه را نیز تعویض کنید؛ چراکه خراب شدن بلبرینگ همان خساراتی را در پی دارد که پاره شدن تسمه تایم به وجود می‌آورد.

حتما بخوانید: علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی این مشکل

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

فهرستی از زمان تعویض تسمه تایم تهیه‌شده که خواندن آن به شما کمک می‌کند تا از بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم خودروی‌تان مطلع شوید.

  • پراید: ۱۰۰ هزار کیلومتر
  • پژو ۴۰۵: ۷۰ هزار کیلومتر
  • زانتیا: ۶۵ هزار کیلومتر
  • تندر۹۰: ۴۰ هزار کیلومتر
  • مگان: ۶۰ هزار کیلومتر
  • ریو: ۶۵ هزار کیلومتر
  • مزدا ۳۲۳: ۷۰ هزار کیلومتر

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، میانگین تعویض تسمه تایم ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر است. اگر خودرو شما در لیست بالا وجود ندارد می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنما خودرو از زمان مناسب تعویض تسمه تایم مطلع شوید.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

نکات مهمی که درباره تسمه تایم باید بدانید

۱. از تا خوردن تسمه  و همچنین قرار دادن جعبه‌ابزار و یا وسایل بروی تسمه خودداری نمایید.

۲. تسمه‌های تایم باید به‌طور منظم چک شوند و فواصل زمانی تعویض نیز بایستی تعیین گردد.

۳. تسمه تایم باید فاقد شکستگی در سطح، ترک، جدایی لایه‌ها و پریدگی لبه دندانه‌ها باشد.

۴. ظاهر تمامی دندانه‌ها باید سالم باشد. در صورت رؤیت خوردگی، پریدگی یا ترک و باز شدن دندانه‌ها از استفاده کردن از آن تسمه تایم پرهیز کنید.

۵. در زمان تعویض تسمه تایم حتماً قطعاتی مثل پولی، هرزگردها و در صورت امکان واترپمپ را نیز تعویض نمایید. در غیر این صورت خرابی یا ایراد این قطعات سبب آسیب دیدن تسمه خواهند شد.

زمان تعویض تسمه تایم

جمع‌بندی

نگهداری و رسیدگی به تسمه تایم را جدی بگیرید. تعویض نکردن تسمه تایم و پاره شدن آن خسارات زیادی را به همراه دارد که در شرایطی حتی ممکن است آسیب زیادی به موتور خودرو نیز وارد شود. در کنار تسمه تایم به تسمه دینام، بلبرینگ تایم و حتی واترپمپ نیز توجه داشته باشید که سالم باشند و آن‌ها را نیز به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید. مبنای اولیه تعویض تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر است. اما بازهم بستگی به چگونگی عملکرد خودرو دارد. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، بهتر است هرچند ماه یک‌بار به کمک یک کارشناس، تسمه تایم را مورد بازدید قرار دهید.

چنانچه خواندن این نوشته برای ما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم سایر مقالات ما در زمینه علائم خرابی سنسور دریچه گاز  و علل استارت نخوردن ماشین را نیز بخوانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
60 نظرات
  1. جاسم
    جاسم می گوید

    ممنون خوب بود

    1. امین
      امین می گوید

      ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید

      1. منوچهر
        منوچهر می گوید

        سپاس از دیدگاه خوبتون.

  2. محمدرضا
    محمدرضا می گوید

    عالی

    1. سید
      سید می گوید

      سپاس

  3. ابوذر
    ابوذر می گوید

    عالی بود.ممنون

  4. امیر
    امیر می گوید

    من موقع تعویض تسمه تایم همینطوری واسه اینکه ببینم چطوری موتور کار میکنه یکی از چرخدنده ها رو یکم چرخوندم . ممنون میشم اگر از دوستان کسی میدونه این کار باعث ایراد میشه یا نه بگه خیلی نگرانم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      اگر هرزگرد بوده و اونو چرخوندبد مسکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  5. کریم آراسته
    کریم آراسته می گوید

    ممنون. اطلاعات مفیدی بود، استفاده کردم؛ کاش تسمه تایم های خوبی که در بازار هستند رو هم معرفی می کردید.

  6. محمد
    محمد می گوید

    بسیارمفید و سازنده بود

  7. پیمان
    پیمان می گوید

    عالی

  8. نادر درجزینی
    نادر درجزینی می گوید

    بسیار خوب و آموزنده بود
    فقط نگفتید آیرا روغنی شدن تسمه چه تاثیری روی آن میگذارد.
    گاهی اوقات به علت خرابی واشر یا کاسه نمد باعث نفوذ روغن به محفظه تسمه تایم میشه،در این صورت چه کار باید کرد؟
    باید تسمه تعویض شود؟
    فقظ محفظه و تسمه شسته شود کافیست؟

    1. بهمن حامدی‌نژاد
      بهمن حامدی‌نژاد می گوید

      در این مورد حتما باید تسمه تایم عوض بشه چون شستن روغن فقط با بنزین امکان پذیره که باعث خشک شدن تسمه و از بین رفتنش میشه

  9. نوید
    نوید می گوید

    سلام از نظر زمانی بعد از چه مدت باید تسمه تایم عوض شود و آیا تسمه تایم ای که از ۲ سال پیش آک و نو و کار نشده دارم را میتوانم روی ماشین نصب کنم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      تسمه ها تاریخ انقضا دارند و کیلمتر تعویض تسمه تایم برای هر خودرویی متفاوت است.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  10. جعفر
    جعفر می گوید

    ممنون از مطلب کاربردیتون

  11. علی
    علی می گوید

    سپاس

  12. علی
    علی می گوید

    عالی . درود بر شما .

  13. اکبر ابراهیمیان
    اکبر ابراهیمیان می گوید

    عالی بود ممنون

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  14. رضا
    رضا می گوید

    خوب بود تشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  15. پرنده مهاجر
    پرنده مهاجر می گوید

    تشکر

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  16. رضا
    رضا می گوید

    سلام سپاس از مطلب خوب و مفیدتان .
    یه سوال داشتم
    اینکه بنده پژو ۴۰۵ تیوفایو دارم مدل ۹۲
    که تسمه تایم پاور ۵۰ کیلومتر پیش تعویض کردم و دو سال و نیم از زمان تعویضش میگذره.زمان تعویض مجددش کی هست ؟
    سپاس

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      درود بر شما وقت بخیر
      با توجه به تایم گذشته بهتره که تسمه رو باز و تعویض کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  17. شاه مرادلو
    شاه مرادلو می گوید

    درودتان باد .
    کلیه ی مطالبتان مفید بود .
    در مجموع بسیار عالی بود .

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  18. سارا
    سارا می گوید

    با سلام وتشکر فروان بنده تسمه تایم ماشین را ۶ ماه پیش عوض کردم ودیروز متاسفانه پاره شد ماشین ال۹۰ ولی فاکتور پیدا نمیکنم از چه طریقی باید رسیدگی کنم واز تعمیر گاه شکایت کنم با وجود نداشتن فاکتور

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      امکانش وجود ندارد
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  19. سینا
    سینا می گوید

    دمتون گرم عالی و کامل

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  20. Maryam
    Maryam می گوید

    سلام من ام وی ام ۳۱۵ مدل ۹۶ خریدم و ۱۳۰ تا رفته اما نمیدونم نفر قبلی کی تسمه تایم عوض کرده چطور میشه فهمید که رمانش رسیده یا هنوز میشه استفاده کرد،البته به مکانیک نشون دادم گفت که تا ده هزار تا دیگه جا داره ولی خواستی زودتر بیا عوض کن تا ۸ هزارتا عوض کنی بهتره

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      تا تسمه باز نشود و کاملا پشت و روی آن بررسی نشود نمیتوان گفت که سلامت دارد یا خیر.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  21. جواد نجفي
    جواد نجفي می گوید

    با سلام
    اطلاعات خیلی خوبی بود و خیلی مطالب مفیدی رو در مورد اهمیت و دلایل تعویض تسمه تایم یاد گرفتم. ممنون

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  22. حمید
    حمید می گوید

    فرض کنید با دنده دو باسرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت در حال حرکت هستید د دور موتور شما نزدیک ۳ هست بعد از یک ساعت رانندگی کیلومتر کارکرد خودروی شما ۴۰ کیلومتر افزایش پیدا میکنه . حالا اگر با دنده ۵ و سرعت ۱۱۰ کیلومتر در حرکت باشیم باز هم دور موتور تقریبا رو ۳ هست ولی بعد از یک ساعت کارکرد کیلومترر۱۱۰ کیلومتر افزایش پیدادمیکنه. توجه کنید در هر دو این شرایت دور موتور ۳ بوده و کارکرد تسمه برابر هم بوده این نکته ای هست که کمتر در نظر گرفته میشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بلی کاملا صحیح است.
      امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  23. محمد
    محمد می گوید

    سلام من پراید ۱۳۲ داشتم تا ۱۷۶هزار کیلومتر باهاش راه رفتم .. در میدان فاطمی تهران تسمه پاره کردم جنس خوبی داشت آلمانی بود… فکر نکنم کسی پیدا بشه اینقدر با یه تسمه راه رفته باشه..

  24. محسن
    محسن می گوید

    سلام دیروز زیر ماشین من به صدا افتاد اول فکر کردم بست گلویی اگزوزه اما صدا بیشتر شد و موتورم تک‌کار میکرد به مکانیک توراه نشون دادم که گفت از این به بعد با جرثقیل ببر یا تایم رد کردی یا سوپاپ سوزوندی
    دیشب کلی فکر کردم یادم افتاد صد هزار تا از نصب تسمه تایم سمندم گذشته!!!!!

  25. یاحق
    یاحق می گوید

    مفید به فایده بود ??

  26. Majid
    Majid می گوید

    سلام . ممنون مفید بود

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  27. وهاب از مازندران
    وهاب از مازندران می گوید

    بسیار عالی و جامع و کاربردی بود . ممنون از این همه حوصله و دلسوزی شما. موفق باشید.

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر

      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  28. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام من پژو ۴۰۵ آس ال ایکس تیوفایو مدل ۹۷ از صفر دست پدر پوده و ۳۶۰۰۰ تا کار کرده در عین حال تازه ماشینو میخام استفاده کنم آیا باید تسمه تایم و تعویض کنم دوسال حال بوده ولی بین یک یا دوبار جاده رفته ممنون میشم راهنماییم کنید

  29. تسمه سانلی
    تسمه سانلی می گوید

    سلام خسته نباشید
    مطلب بسیار جامع و عالی درباره “تعویض تسمه تایم”ارائه دادید.
    با اجازه نویسنده این مطلب ما مطالبی از این مقاله را در سایت : ” تسمه سانلی ” قرار دادیم.
    مطلب ما به همین عنوان در وبلاگ تسمه سانلی نوشته شده است.
    و موارد کپی شده شما بصورت نقل قول آمده است.
    درضمن لینک شما را برای مطالعه بیشتر کاربران خود در صفحات ما آورده شده است.
    با سپاس

  30. تورج
    تورج می گوید

    بسیار مفید و جامع بود
    ممنون

  31. علی
    علی می گوید

    عالی بود ، ممنونم
    با توجه به خدمات ضعیف نمایندگیهای مجاز ، بهترین مکان برای تعویض تسمه تایم کجاست ؟

  32. مصطفی
    مصطفی می گوید

    سلام من پراید مدل ۹۰خریدم ۱۳۰هزارک راه رفته از طرف خریدم گفت یکبارتسمه تایم تعویض کرده داغی شم هست کیلومتر تعویض خاطرشون نبوده من چند کیلومتر باید برم تا تعویض بعدی

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      محض احتیاط به نظر بنده بهتره که تسمه رو خودتون در اسرع وقت تعویض کنید.

  33. ایمان
    ایمان می گوید

    سلام خسته نباشید من ۲۰۶ تیپ۲ مدل ۸۲ دارم و تسمه تایمش تو سرعت خیلی پایین پاره شد ولی بعدش چند بار استارت زدم و ماشین زدم تو دنده ۲ و هولش دادم ?‍♂️به نظر شما پیستون و سیلندر رو خراب شده؟ هزینه ی تعمیرش چقد میشه حدودا؟ ممنون میشم جواب بدید??

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال خرابی پیستون ها وجود دارد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  34. محمود
    محمود می گوید

    سلام و درود
    بنده پارس tu5مدل ۱۴۰۱دارم
    ۴۰هزار تا کار کرده
    زمان تعویض تسمه تایم کی هست؟؟
    لطفاً راهنمایی بفرمایید
    ممنونم.

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      ۲۰ هزار کیلومتر دیگر تعویض کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  35. ساسان
    ساسان می گوید

    سلام ماشین من اس ال ایکس تی یو فایو هستش برج ۶ سال ۱۴۰۰ تسمه تایم و دینام رو رو‌کیلومتر ۳۰ هزار تا عوض کردم الان که برج ۶ سال ۱۴۰۲ هستش فقط ۵۰ هزارتا کارکرد ماشینه و ۲۰ هزارتا با این تسمه تایم رفتم میخواستم بدون بنظرتون تسمه رو عوض کنم؟؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی نیست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  36. علی
    علی می گوید

    سلام
    من ۲۰۶تیپ دو دارم تسمه تایمش تازه هست
    فقط موقع چرخش این در یه راستا نمیچرخه یکم با طاب می‌چرخه است مشکلی ک نداره؟راهنماایی کنید
    این چرخشش ک گفتم والای میزنع به اصطلاح

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      بلبرینگها و هرزگرد ها رو باید تعویض کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  37. مهدی فروزان نیا
    مهدی فروزان نیا می گوید

    ممنون.بسیارخوب بود

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.