اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

وکالت خرید و فروش خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

آیا معامله خودروی وکالتی دردسرساز خواهد شد؟

هنگام خرید خودرو، حسابی به ابعاد مختلف فنی‌اش دقت می‌کنید. از اهل فن می‌پرسید، خودرو را به مکانیک و کارشناسان حرفه‌ای نشان می‌دهید و در کل، سعی‌تان این است که خریدی درست و هوشمندانه داشته باشید. این خیلی خوب است. اما پایان کار نیست. یعنی بعد از اینکه ماشین را پسند کردید و پای معامله رفتید، هنوز هم بخش‌ مهمی از کار باقی مانده و آن چیزی نیست جز مسائل حقوقی معامله مثل وکالت خرید و فروش خودرو و… . از بحث بررسی تطابق مشخصات اسناد و مدارک مربوط به خودرو با وسیله‌ای که می‌بینید و مسائل مشابه که بگذریم، مقوله مهم وکالت پیش می‌آید. اگر درباره وکالت خرید و فروش خودرو اطلاعات کافی نداشته باشید، امکان دارد در دردسر بزرگی بیافتید. پس اجازه بدهید که سیر تا پیاز این ماجرا و همچنین هزینه وکالت فروش خودرو را برای‌تان بگوییم و بفهمیم که آیا با داشتن وکالت می‌شود سند زد؟ با ما همراه باشید.

وکالت خرید و فروش خودرو چیست؟

وکالت خرید و فروش خودرو چیست ؟ وکالت‌دادن یعنی اینکه کسی از جانب شما نماینده و وکیل می‌شود که برخی از وظایف و کارهای‌تان را انجام بدهد. در زمینه خرید و فروش خودرو هم اوضاع به همین ترتیب است. یعنی شما می‌توانید برای خریدن یا فروختن خودرو، وکیل خود را بفرستید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در هنگام معامله حاضر باشید، پای وکالت خرید و فروش خودرو به میان می‌آید. وکیل شما کیست؟ وکیل کسی است که با او قراردادی رسمی و مشخص دارید و به او اجازه می‌دهید که برای انجام بعضی از کارها که با هم توافق کرده‌اید، به‌جای شما حاضر شود و فرایند را پیش ببرد.

پس وقتی که وکیلی برای خود تعیین می‌کنید و با او شرط و قرارداد انجام کاری را منعقد می‌کنید، شما موکل می‌شوید و اختیار کارتان را در زمینه‌ای مشخص به وکیل می‌سپارید. وکالت خرید و فروش خودرو هم همین است؛ یعنی یک نفر از جانب شما پای معامله حاضر می‌شود و به‌جای‌تان کار خرید یا فروش را انجام می‌دهد. پس هم در نقش خریدار و هم در نقش فروشنده می‌توانید وکیل داشته باشید. در ادامه وکالت خرید و وکالت فروش خودرو را به‌طور جداگانه توضیح می‌دهیم.

وکالت فروش خودرو چیست؟

با دادن وکالت فروش خودرو به شخصی دیگر، باعث می‌شوید که از بِ بسم‌اللهِ شروع معامله تا خداحافظی با مشتری سوئیچ‌به‌دستی که سوار ماشین‌تان می‌شود و به عنوان صاحب جدیدش بوق می‌زند و می‌رود، به عهده شخصی دیگر یا همان جناب وکیل باشد. با سپردن وکالت‌تان به شخصی دیگر تمام کارهای فرایند معامله بر عهده او خواهد بود. مثلا چانه‌زدن با مشتری، مراجعه به مراکز تعویض پلاک و… را او از جانب شما انجام خواهد داد.

وکالت خرید خودرو چیست؟

برای خرید خودرو هم می‌توانید فردی را به نمایندگی و وکالت از طرف خودتان تعیین کنید. باید به محضر بروید و به‌طور رسمی و قانونی وکالت خرید خودرو را به شخصی دیگر واگذار کنید تا از سوی شما اجازه داشته باشد، در مراحل مختلف خرید مانند تعویض پلاک، انتقال سند و… مشارکت کند. چنین فردی از جانب شما مدارک مختلف معامله خودرو را امضا می‌کند و مالکیت خودرو را به شما می‌سپارد.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

وکالت به خریدار خودرو چیست؟

برای پیش‌برد معامله خودرو می‌توانید وکالتی هم به خریدار بدهید. یعنی دیگر نماینده‌ای از سمت خودتان مشخص نکرده و وکیلی را برای پیش‌برد معامله خودرو تعیین نکنید. اما به کسی وکالت بدهید که قرار است، صاحب آینده خودروی‌تان شود. یعنی خریدار از جانب شما این حق را دارد که کلیه امور مرتبط با معامله را به‌تنهایی و با اجازه قانونی شما پیگیری کند. اما این کار چندان درست به نظر نمی‌رسد. شاید به خاطر مشغله، اعتمادی که به طرف مقابل دارید یا هر دلیل دیگری از دادن وکالت به خریدار خودرو استقبال کنید اما حواس‌تان باشد که این فرایند می‌تواند زوایای تاریکی هم داشته باشد. مثلا تا زمانی که پلاک خودرو به نام شماست، هرخلاف یا حادثه‌ای که با خودرو رخ بدهد، جرمش به گردن شما خواهد بود. فرقی نمی‌کند که راننده با یک آدم تصادف کرده یا خیلی ساده از چراغ قرمز عبور کرده و جریمه شده؛ در هر حال، مسئول همه اینها شما خواهید بود. پس زمانی که به خریدارتان وکالت می‌دهید که تمام امور از جمله تعویض پلاک، سندزدن و… را خودش انجام بدهد، در واقع، در وکالت خرید و فروش خودتان را وارد چالش‌هایی می‌کنید که شاید پایان خوشایندی نداشته باشند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و دانستن تفاوت وکالت تعویض پلاک و فروش خودرو و اینکه بدانید هزینه وکالت تعویض پلاک برعهده کیست ، نگاهی به مقاله وکالت تعویض پلاک بیاندازید.

مدت اعتبار وکالت فروش خودرو چقدر است؟

مدت اعتبار وکالت فروش خودرو را طرفین معامله با هم مشخص می‌کنند و هیچ سازمانی نمی‌تواند زمان وکالت را کم یا زیاد کند. به ‌محض اتمام مدت وکالت‌نامه، اعتبار آن به اتمام می‌رسد و امکان فروش خودرو با آن وکالت‌نامه ساقط می‌شود. تنظیم مجدد وکالت‌نامه مشمول هزینه خواهد بود و شرایط تمدید وکالت فروش خودرو هم فرایند خودرو را دارد.

وکالت بلاعزل در فروش چیست؟

وکالت‌دادن به دیگران برای خرید و فروش خودرو می‌تواند به شکل ساده یا بلاعزل باشد. منظور از بلاعزل چیست؟ اگر کمی به این واژه عربی و مرکب دقت داشته باشید، متوجه می‌شوید که منظور از بلاعزل یعنی، عزل‌کردن در کار نیست. به‌عبارت بهتر، موکل حق ندارد وکیلش را عزل کند. هرچند که موکل در این سبک از وکالت حق ندارد که وکیل را عزل و برکنار کند اما همچنان اجازه دارد که خودش مورد پرونده را پیگیری کند و وکالت را خودش انجام بدهد.

پس زمانی که در وکالت خرید و فروش خودرو پای وکالت بلاعزل به میان می‌آید، خریدار باید دقت کند که این مسیر دست‌اندازهایی هم دارد. با دریافت وکالت بلاعزل در فروش، خریدار صاحب خودرو نمی‌شود. مالکیتی در کار نیست و اگر می‌خواهد که مشکلی برایش پیش نیاید، باید در کنار تنظیم وکالت خرید و فروش بلاعزل، مبایعه‌نامه‌ای هم با فروشنده تدوین کند. پس در صورتی که وکالت بلاعزل از سوی فروشنده فسخ یا معلق شود، مبایعه‌نامه به داد خریدار می‌رسد و به او اجازه می‌دهد که به‌دنبال کارهای تنظیم رسمی سند به نام خودش برود. حواس‌تان باشد که وکالت بلاعزل مشکلاتی را به خریدار تحمیل می‌کند و باید در تنظیم آن دقت کافی به خرج بدهید.

آیا می‌شود وکالت فروش خودرو را باطل کرد؟

ابطال وکالت فروش خودرو چه ساده چه وکالت بلاعزل، شرایط خاصی دارد. این شرایط به شرح زیر است:

  • ابطال وکالت فروش خودرو بعد از فوت وکیل یا موکل؛
  • از بین رفتن مورد وکالت؛
  • اتمام تاریخ وکالت.

مدارک لازم برای وکالت تام خودرو

  • آخرین سند قطعی اعم از برگ گمرکی یا برگ کمپانی یا بنچاق قطعی منقول به نام فروشنده
  • شناسنامه مالکیت یا برگ سبز خودرو
  • اصل شناسنامه و کارت ملی مالک 
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل به همراه کد پستی و شماره تلفن و آدرس
  • مفاصا حساب عوارض شهرداری خودرو برای سواری های شخصی  و همچنین وانت دو کابین
  • بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر

مشکلات خرید و فروش وکالتی خودرو چیست؟

همان‌طور که قبل‌تر هم گفته شد، زمانی که خرید و فروش را به‌طور وکالتی انجام می‌دهید، مشکلاتی شما را تهدید می‌کنند. خطرات فروش وکالتی خودرو کم نیست! مثلا زمانی که به خریدار وکالت می‌دهید که امور مربوط به فروش را خودش پیگیری کند تا زمان تعویض پلاک، خودروی خود را دودستی تقدیم به شخصی دیگر می‌کنید. او هم می‌تواند هر خلافی را مرتکب شود. اگر خریدار خلاف‌کار از کار دربیاید، امکان شکل‌گیری سواستفاده‌های مختلف از خودرو وجود خواهد داشت. البته فقط خریدار نیست که می‌تواند در دسته مجرمان و خلاف‌کاران باشد یا با خودرو مرتکب جرایم مختلف شود.

سوی دیگر داستان هم ظرفیت مشکل‌آفرینی دارد. مثلا شاید فروشنده جرایم مختلفی را با خودرو انجام داده و جرایم او باعث می‌شوند که پای خریدار بی‌گناهی که معامله وکالتی انجام داده هم به قضایای ناخوشایند باز شود. برای مثال، رئیس پلیس راهور در مصاحبه‌ای اعلام کرده که مشکلات خرید و فروش وکالتی خودرو بسیار زیاد هستند. او در گفته‌های خود از پرونده معامله خودرویی گفته که مشکلات زیادی را به خریدار تحمیل کرده است. ماجرا از این قرار بوده که فردی خودرویی را خریداری کرده که صاحب آن قاچاقچی بوده و جرایم زیادی را مرتکب شده بوده است. بعد از اتمام معامله، این خریدار بی‌نوا می‌ماند و چندین میلیون جریمه و شکایت‌های رنگارنگی که از صاحب خودرو شده بوده و حالا او باید پاسخ‌گو می‌بوده است. پس در وکالت خرید و فروش خودرو همه جوانب و معایب وکالت فروش خودرو یا خرید آن را بسنجید و بعد وارد عمل شوید.

وکالت مراجعه به ایران خودرو

در این قسمت، نمونه وکالت تحویل گرفتن خودرو از نمایندگی خودرو را آورده‌ایم. نمونه وکالت تحویل خودرو از شرکت سایپا هم تفاوت چندانی با نسخه ایران خودرو ندارد.

هزینه وکالت فروش خودرو یا خرید آن چقدر است و چه کسی باید پرداخت ‌کند؟

هزینه وکالت فروش خودرو و یا خرید آن کاملا توافقی است. یعنی عرف است که دو طرف معامله خودرو درباره پرداخت هزینه‌ بخش‌های مختلف معامله با هم به نتیجه‌گیری می‌رسند و توافق می‌کنند. اگر خریدار و فروشنده بر سر تقسیم هزینه‌ها به توافق نرسند، هزینه‌ها نصف می‌شود. معمولا روند به این صورت است که برخی از هزینه‌ها را خریدار متقبل می‌شود و برخی از هزینه‌ها را هم فروشنده.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

در آخر

وکالت خرید و فروش خودرو را به‌خوبی بررسی و بعد، از آن برای پیش‌برد معاملات خود استفاده کنید. اگر آگاهی‌های کافی نداشته باشید، امکان دارد که سرتان کلاه برود. بهتر است که کارهای خرید و فروش را وکالتی انجام ندهید اما اگر هم وارد چنین مسیری شدید، حواس‌تان را جمع کنید و هر توافق و سندی را بادقت و بدون تعارف دقیق بخوانید. تمام بندهای هر قرارداد و وکالت‌نامه‌ای را بررسی و بر سر هزینه وکالت فروش خودرو توافق کنید. چون اگر دقت کافی به خرج ندهید، امکان دارد که در دردسرهایی بیافتید و بعدها حسرت بخورید.

/blog/tips-car-dealerships/amp/
نکات حقوقی و قانونی معامله خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (263)
نظر بدهید
  • امیر

    سلام، بنده یک وکالت فروش گرفتم برای تعویض پلاک و… آیا هنگام تعویض پلاک باید مدارک ایشان همراهم باشد یا چون وکالت دارم دیگر احتیاجی به اصل مدارک فروشنده نیست

    • behnam.haji198160

      دیگر به اصل مدارک احتیاجی نیست

      • حسین

        سلام این که داخل قولنامه قید بشه که تا تاریخ قولنامه تمام خلافی ها به عهده فروشنده است و بعد از اون به عهده خریدار، این مشکلی که شما در موردش حرف زدید حل میشه؟ یا مثلاً توی همون وکالت نامه نوشته بشه.

        • منوچهر

          درود بر شما وقت بخیر
          بله
          سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

    • مرتضی

      سلام. وقت بخیر
      من ب پدرم وکالت فروش دادم،الان ایشون کنارم نیستن و میخوام ماشینو بفروشم ایا میتونی ماشینی ک وکالت فروش دادم رو خودم الان بفروشم؟

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        ابتدا باید قبلی رو ایطال کنید اگر بلاعزل باشد.
        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

        • محمد

          سلام وقت بخیر من ماشین خریدم و وکالت بنامم زدن حالا قبل ازینکه زمان وکالت تمام بشه میخوام به شخص دیگری وکالت بدم میشه همینجوری ??

  • فیروز

    سلام خسته نباشید
    من یه ماشین خریدم وکالت بنام خانمم گرفتم ایا باز میشه من به عنوان وکیل جای خانمم برم تعویض پلاک یعنی خود صاحب وکالت نباشد

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سید صادق

    سلام
    بنده ماشینم گذاشتم دیوار مشتری امد دید برد کارشناسی رنگ تعمیرگاه فرداش امد معامله کردیم ولی دستی قولنامه چیزی ننوشتیم
    مبلغ ماشبن توی کارتخوان کشید
    و توی محضر وکالت زدم بنامش برای تعویض پلاک
    فرداش گفتش مبخواد فسخ کنه ماشبن نمیخواد
    و من پولش معامله کردم جای دیگ
    میخام بدونم آیا میتونه ادعای فسخ قرداد بکنه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به اینکه قولنامه ننوشتید خیر.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    • مهرداد

      سلام خسته نباشید بنده یه ماشین گذاشتم توی دیوار و مشتری از ماشین خوشش اومد و برد تشخیص رنگ و رفتیم دفتر خانه جهت وکالت فروش و هیچگونه مبایعه نوشته نشده، سوال من اینه که چون خریدار ساکن یه شهر دیگر میباشد، اگر در مسیر راه مشکلی برای ماشین پیش اومد مثلا بر اثر گاز دادن زیاد در سربالایی موتورش سوخت ایا خریدار این حق دارد که ماشین پس بدهد و درخواست پول خود را بنماید. با تشکر

  • Amir

    خیلی عالی

  • Amir

    ممنو از توضیحات مفیدتون
    معذرت میخوام من یک خودرو خریدم که فروشنده وکالت فروش به من داده آیا من میتوانم قبل از تعویض پلاک به نام خودم خودرو را بفروشم و اگر میشود به چه صورت امکان پذیر است باید ما هم وکالت فروش به خریدار بدهیم یا با خریدار برای انجام کارهای پلاک همراهی کنیم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      شما نمیتوانید دیگر وکالت فروش بدهبد و باید وکالت تعویض پلاک بدید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • بهزاد

    بنده یک خودرو به شکل وکالتی خریدم ولی هنوز وکالت نامه تحویل بنده نشده است. چکار باید بکنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به دفترخانه ای که وکالت رو صادر کرده مراجعه نمایید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • هادی

    سلام بنده از فروشنده وکالت گرفتم به نام خودم حالا من میخوام این وسیله نقلیه رو بفروشم آیا این امکان دارد که مشکلی پیش بیاید برای بنام زدن و تعویض پلاک برای شخصی که قراره ازم بخره

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی بوجود نمیاد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حامد

    سلام ، من وکالت تام دارم ، میخواستم بدونم میشه با این وکالت پلاک و سند رو به نام پدرم بزم ، اگر میشه باید از کجا شروع کنم و چه مراحلی رو طی کنم . ممنون از شما

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بستگی به وکالتتون داره بلی میشه انجام داد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • هادی

    سلام . ممنون از شما. اگر من در خرید خودرو به دلیل اینکه تعویض پلاک اینترنتی شده و خیلی دیر زمان میده بخوام وکالت بگیرم …. ایا در وکالت امکان اینکه بنویسیم هر گونه مشکلی در زمان تعویض پلاک تا این تاریخ، به گردن صاحب قبلی ماشین هست ، وجود داره یا نه ؟؟/ متن های وکالت نامه از قبل تعیین شده است ؟؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      به صورت توافقی هست
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • طاهری کیا

    ما یک وکالت فروش و تعویض پلاک گرفتیم که نوبت تعویض پلاک اوکی نشد و تاریخ وکالت گذشت حالا فروشنده میگه پول میگیرم وکالت و تمدید کنم تکلیف چیست
    ما الان صاحب ماشین هستیم یانه ؟؟
    باید چه کنیم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      باید مجددا به اخذ وکالت اقدام کنید
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    باسلام
    ۱۵ روزی هست خودرو سواری پراید خریدم و همراه فروشنده به دفتر اسناد رسمی رفتیم و سند زدیم برای اینکه خیالم راحت بشه برای مدت تعویض پلاک گوشه سند بار کد هست استعلام گرفتم فقط از یه موضوع متوجه نشدم

    (((((نوشته بود این وکالت مدت دار نیست))))) منظور اینه که برای تعویض پلاک وقت نداده هر زمانی خواستم برم برای تعویض پلاک؟؟؟؟؟؟؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله دقیقا
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

      • مصطفی

        در اخر گفت شاید حسرت بخوردید الان دقیقاً من دارم حسرت میخورم

  • وحید

    ماشین خریدم سه سال پیش وکالت فروش گرفتم تعویض پلاک کردم ولی قطعی نزدم ولی الان که رفتم قطعی بزنم فروشنده ممنوع معامله شد ایا میتونم قطعی بزن راهش چیه

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      با توجه به قوانین جدید نیازی به تنظیم سند قطعی نیست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • ارمین

    با سلام
    با توجه به دادن وکالت به خریدار برای انتقال سند و تعویض پلاک در این صورت هزینه هایی مثل فک پلاک و عوارضی و خلافی ماشین بر عهده کیه ؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      هزینه تعویض پلاک به عهده خریدار و الباقی هزینه ها برای فروشنده هست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

      • اسما

        سلام اگر بخوام ماشین بفروشم بدون حضور شخص خریدار میتونم وکالت به نامش بزنم؟

        • منوچهر

          درود بر شما وقت بخیر
          بله امکانش هست.
          سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    برای فروش خودرو به فروشنده وکالت فروش باید داد یا وکالت تعویض پلاک؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      هر دو .
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • مریم

    سلام من ماشینی را وکالتی فروختم و مدت زمان تعویض پلاک هم دادم متاسفانه خریدار دلال بود و ماشین را به چند نفر بعدی فروخته الان وکالتمم هم تموم شده و پلاکم هنوز فک نشده چه کار باید کنم ؟ یه نفرم ازم شکایت کرده که ماشین رو خریده و حکم گرفته از دادگاه که من باید برم دفترخانه و سند به نامش بزنم ولی من اصلا نمیشناسم این فرد رو

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      به مراجع قضایی جهت توضیح مورد مراجعه نمایید. و میتونید از اون شخص شکایت کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • مستانه

    با سلام،چطور میتونم ثابت کنم که در خرید خودرو به صورت وکالت فروش و تعویض پلاک کسی که اسمش بنام وکیل در وکالتنامه ثبت شده ماشین رو برای خودش خریداری کرده؟؟(در حال حاضر خریدار که همسر بنده میباشد برای فرار از دین از پرداخت مهریه بعداز خرید ماشین به صورت وکالتنامه فروش و تعویض پلاک ماشین را بنام مادرش انتقال داده است و پلاک ماشین در حال حاضر بنام مادرش میباشد)

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      به مراجع قضایی جهت طرح شکایتتون مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • milad

    سلام یک خانم الزایمر شدید دارند و همسر ایشون وکالت برای فروش تمام اموال دارند به جز فروش ماشین گویا قانون موقع وکالت گرفتن قانون این اجازه را به همسر(مرد) نداده! ایا همچنین چیزی امکان داره؟ اگر قانون هست راه فروش ماشین چیه؟ وکالت تام برای تمام اموال نوشته شده بدون مدت

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      اگر در وکالتشون فروش خودرو قید شده باشد امکانش هست اکر نه این امکان وجود ندارد.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    باسلام.بنده ماشینو خریدم و فروشنده ب من وکالت کاری داده.کل مبلغ ماشینم پرداخت کردم.حالا میتونم با اون وکالت کاری ماشینو ب کس دیگه بفروشم؟هنوز پلاک تعویض نشده

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر امکانش نیست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • حمیدرضا گلکار

    سلام
    وقت بخیر
    اگر وکالت فروش و تعویض پلاک رو به خریدار بدم و پول و کامل بده و تو وکالتنامه بنویسیم که از این تاریخ هرگونه خلافی و تصادف به وجود بیاد بر عهده خریدار هستش کافیه یا چیز دیگه ای هم بهتره بنویسم تو وکالتنامه؟
    ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله کفایت میکنه.
      سپاس از لطف شما
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • مصطفی

    سلام من یک خودرو پراید گرفتم پلاک وسند به نام یک نفر حالا طرف فوت کرده ورثه نمیان برای وکالت پلاک به من بدن باید جکار کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به مراجع قضایی برای طرح شکایت مراجعه کنید.
      سپاس از لطف شما
      در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • علی

    سلام من ماشین خریدم وکالت تفویض فروش گرفتم الان طرف بدهی داره و ماشین من که سند به نامشه شکایت توقیف خورده از طرف قاضی حل اختلاف.تکلیف ماشین من چی میشه؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بدهی خودرو باید واریز بشه
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام،آیا وکالت فروش خودرو را میتوان به تاریخ چند ماه بعد تنظیم کرد (تاریخ شروع و پایان)

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر از لحاظ قانونی درست نیست.
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    سلام وقت بخیر من پلاک ماشینم ب نام مادرمه سندش وکالت گرفتم ب نام خودم حالا میتونم برای فروش وکالت بدم ب کس دیگه یا باید اول وکالت پلاک بدم بعد وکالت سند

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله ابتدا باید به نام خودتون انتقال بدید ئ بعد به نام هر شخص دیگه ای.
      سپاس از لطفتون، درکنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • علی

        سلام من خودرویی وکالتی بدون مدت خریدم فروشنده هم وکالتی بدون مدت خریده بود بعد چن ماه منم با وکالت فروختم اونم به چند نفر دیگه فروخته الان بعد۵سال صاحب اصلی سند ماشین رو توقیف کرد اونی که من خوردو فروختم بهش دلال هست میگه الان باید حل کنی ایا من باید حل کنم ؟

  • مصطفی

    سلام
    من خودرویی با وکالت فروش سه ماهه خریدم میخواستم بدونم ،ایا موقع تعویض پلاک به اصل یا کپی کارت ملی‌و‌شناسنامه فروشنده هم نیاز است ؟یا خیر؟ لطفا جواب بدید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر نیازی نیست.
      سپاس از لطفتون، درکنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی هزاره

    سلام خودرویی خریدم که کارت خودرو نداره ،ایا تعویض پلاک میکنن؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله.
      سپاس از دلگرمیتون با ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    سلام وقت بخیر ماشینم رو با وکالت فروش فروختم به یک آشنا چون پول لازم بودم و اون به نام خودش نزده هنوز اگر دوباره ماشینو ازش بخرم باید وکالت فسخ شود ممنون

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله باید فسخ شود.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • وحید

    سلام و خسته نباشید من ماشینم را ب شخصی فروختم با وکالت فروش یه ماهه چه کاری باید انجام بدم که مسئولیتی درصورت وقوع جرم از طرف خریدار برعهده من نباشد

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      نیاز به انجام هیچ کاری نیست و همه این موارد از اون تاریخ به عهده ایشان هست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • جلیل جمالی

    سلام من یه سمند با وکالت کاری خریدم پولشو نقد دادم الان میخوام بفروشم می‌تونم یا نه باید چیکار کنم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله امکانش وجود داره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • وحید

    سلام من یک وکلالت فروش ماشین دارم حدودا برای ۱۲ سال پیش است والعان برای تعویض پلاک مراجعه کردم وتعویض پلاک میگوید این وکالت قدیمی است واین وکالت در شهر دیگری تنظیم شده است منو راهنمایی میکنید چکار باید انجام دهم

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      باید به همان شخصی که خودرو رو از ایشون خریداری کردید مراجعه کنید و مجددا وکالت اخذ کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • امیر

    سلام ببخشید من ماشین خریدم وکالت گرفتم تعویض پلاک رفتم ولی سند نزدم الان برم سند بزنم باید هزینه ای هم پرداخت کنم بابت سند یا خیر ناگفته نماند فروشنده اونموقع یک تومن پول وکالت به دفتر خانه داده ممنون

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      باید ببینید هزینه محضرتون چقدر میشه و الباقی رو‌پرداخت کنید
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • سارا اهورا

    سلام من به یکی از دوستانم وکالت فروش خودروم را دادم چون داشتم مهاجرت میکردم این آقا ماشین رو فروخت و به من هیچ پولی نداد .آیا میتونم ازش شکایت کنم ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      اگر قبل از وکالت دادن قولنامه ای با ایشان قید کردید بله
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام
    تو این نظریه ها که خوندم هیچ کدومش هرینه وکالت فروش یا تعویض پلاک مشخص نشد بلاخره؟یعنی چی دو طرف باهم توافق کنن ؟! سر چه مبلغی باید مشخص شه هزینه دفتر خونه چقده که سرمقدار پرداخت هر نفر توافق بشه..
    هزینه وکالاتها چقده یعنی دفتر خونه چقد میگیره؟؟؟؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      این مورد رو باید از خود دفاتر جویا بشید یا توی گوگل سرچ کنید.
      هزینه نقل و انتقال به عهده فروشنده است و حق التحریر به صورت توافقی.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • عارف

    سلام
    من سند وکالت فروش دارم از فروشنده و طی مدت وکالت تعویض پلاک انجام دادم و برگ سبز را بنام خودم گرفتم. آیا باز هم بایستی به دفترخانه رجوع کنم بعد از تعویض پلاک؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • قبادی

        سلام
        من یک حواله خودرو خریدم و وکالت بلاعزل بدون قید تعویض پلاک گرفتم، حالا فروشنده برای فک پلاک ۵ میلیون پول میخواد چه کنم

  • فرشید جلالی

    سلام وقت بخیر
    من سک ماشین از یک فردی خریدم با وکالت ۱۱ روزه
    آیا بدون دردسر میتونم پولم و پس بگیرم ماشین و تحویل بدم بهش
    چون ماشین خراب از کار در امد

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با توجه به قولنامه ای که نوشتید بلی.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • ناصر

    با سلام ، من یک ماشین ۹ ماه قبل از بنگاه خریدم و اونموقع خودم ایران نبودم برادرم قولنامه‌کرده وتحویل گرفته ، الان اومدم از بنگاه دار خواستم از صاحب سند وکالت فروش وتعویض پلاک بگیره ، بنگاه دار تماس گرفته میگه فروشنده میگه‌ باید یک ملیون بابت اینکه طول کشیده مدت فک پلاک باید به من دیرکرد پرداخت کنید آیا از نظر قانونی فروشنده میتونه اینجور درخواستی بکنه از من ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بنا به قولنامه ای که نوشتید خیر.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • حسین

    سلام وقت بخیر.من یه ماشین قرعه کشی اسمم درآمد سهمیه رو به کسی فروختم ولی بنامش نزدم اون میخواد به کسی دیگه بفروشه چطوری میتونم به ایشون وکالت بدم کع مشکلی پیش نیاد یعنی اون نفر اول بعد ادعا نکنه که من الکی وکالت دادم؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      خیر . به صورت محضری این امکان وجود داره.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • سعید

    سلام وقت بخیر . من ۱۲ سال پیش ماشینی از شخصی خریدم که یکماه بعد فروختم به کسی دیگه و قرار دفترخانه گذاشتیم که فروشنده قبلی اومد و‌منم مبلغی بهش بدهکار بودم دادم و گفتم وکالت بنام خریدار جدید بزن . الان بعد از ۱۲ سال واسم ابلاغیه اومد که صاحب سند از من شکایت کرد که ایشون نمیاد واسه تعویض پلاک و از دادگاه حکم الزام به فک پلاک گرفته درصورتی که وکالتی اصلا به من نداد و بنام‌کسی دیگه داده . درصورتی که نه من نه صاحب سند هیچ اطلاعی از اون شخص سوم نداریم که وکالت بنامش خورده . الان من چیکار باید بکنم و چطور نفر سوم رو میشه پیدا کرد ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      برای استعلام به مراجع قضایی مراجعه نمایید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • Reza

    سلام و خسته نباشید من میخواهم ماشینم را به شخصی بفروشم و به خریدار وکالت فروش ۱۵ روزه بدهم.چه کار کنم که در صورت وقوع جرم از طرف خریدار مسئولیتی برعهده من نباشد چون در این ۱۵ روز سند و پلاک به نام من است و بعد از وکالت دادن ماشین رو تحویل میدم؟ باید مبایعه نامه هم بنویسیم؟ آیا زمان تحویل خودرو در وکالتنامه درج میشه ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله درج می شود و نیازی به این کار نیست.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

      • علی

        سلام
        من حدود ۱۰ سال پیش تراکتور خریدم و تمام اسناد و مدارک رو هم گرفتم با یه قولنامه‌ ساده از دلال ولی وکالت نامه برای انتقال سند از صاحب اصلی نگرفتم و الانم کسی که تراکتور به نامش هست حاضر برای وکالت نامه نمیشه و ۴ ماه سوخت رو برای ما قطع کردن چون پلاک بناممون نیست و… آیا میشه از کسی که تراکتور به نامش هست شکایت کرد؟

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          خیر شما باید از کسی که تراکتور رو خریداری کردین شکایت کنید.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام من ماشینمو بطور وکالتی فروختم ولی طرف نمیره تعویض پلاک چیکار باید کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      میتونید در راهور ازشون شکایت کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سمیر

    سلام ایا با وکالت کاری از طرف شخص میشه ماشین فروخت؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • فیض

    سلام
    ی خودرو جند بار میشه وکالتی داد به شخص دیگری؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      از هر شخص به شخص دیگری فقط یک بار.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • نص

    سلام خودرویی خرید کردم و وکالت از فروشنده برای تعویض پلاک گرفتم ولی اصل وکالت نامه را برایم ارسال نمیکند، در سایت استعلام گرفتم و وکالت نامه اصالت دارد، میتونم وکالت نامه المثنی بگیرم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      از آن دفترخانه ای که صادر کرده باید اقدام کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    با سلام و احترام
    من به دلیل قرعه کشی واینکه سند ماشین به نامم بود در طرح مشارکت در تولید ایران خودرو به نام همسرم شرکت کردم و اکنون با توجه به شرایط از هم جدا شدیم آیا با گرفتن وکالت از آن میتوانم بقیه مراحل واریز وجه و دریافت خودرو را به نام خودم انجام دهم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام وقت بخیر،من یک ماشین از شخصی قولنامه ای خریدم،والان اون ماشین رو فروختم به شخص سوم،میخواستم بدونم الان که می‌خوام وکالت بگیرم از فروشنده،میتونم مستقیم بنام شخص سوم وکالت بگیرم،

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله اگر وکالت خودتون رو باطل کنید و ایشان باهاتون همکاری کنند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • mobin

    سلام دفتر وکالت ساعت اداری باز هست یا خیر

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بلی
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مینا

    سلام وقت بخیر
    چند روز پیش ماشین خریدیم برگ سبز به نام مون شد ولی نصف پول را به فروشنده دادیم قرار شد نصف دیگه را زمان سند قطعی به نام زدیم بدیم
    حالا فروشنده زنگ زده می گه ماشین بدید من بفروشم پولتو نو میدم
    آیا می تونه کاری کنه
    هنوز سند قطعی به ما نداده

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر باتوجه به قانون جدید نمیتواند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • کیان

    سلام.وقتتون بخیر
    ماشین پدرم بنام بنده س و من درحال حاضر در شهر دیگه ای زندگی میکنم میخوام سند رو بنام خود پدرم بزنم چطوری میتونم غیرحضوری اینکار رو انجام بدم که اصلا نیازی به حضور من نباشه ؟ ممنون میشم مراحلش رو برام توضیح بدید ?

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      شما باید با در دست داشتن تمامی مدارک خودرو به محضر مراجعه کنید و وکالت فروش و تعویض پلاک به ایشان بدید تا تمام کارهاش رو خودشون بدون حضور شما انجام بدن.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • بهزاد

    درود بر شما
    ماشین صفری ( که هنوز کارت شناسایی ماشین و کارت سوختش برای مالک که از ایران خودرو تحویل گرفته ، از پست برای ایشون نیومده ) با قولنامه دست نویس ْ خریدم و وجهش را پرداخت کردم تا برویم محضر وکالت فک پلاک بگیریم ( اون روز بدون برگ سبز خودرو ، محضر وکالت صادر نکرد). حالا بعد از اومدن کارت سبز برای فروشنده ، فروشنده می گوید برویم محضر وکالت {فروش} بهت بدهم . با این وکالت ( و بدون کارت سوخ و کارت شناسایی خودرو) ، مراکز شماره گذاری ، سند سبز جدید برام صادر می کنند ؟ چکار کنم ؟
    خیلی ممنون از راهنماییهای خوبتون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله صادر می کنند و باید برای کارت سوخت جدید به نام خودتون از پلیس+۱۰ اقدام کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • احمدی

    درود و خدا قوت.
    من میخوام ماشینی رو وکالتی بخرم. آیا میتوان در دفترخانه وکالت را بدون تاریخ زد؟ و اگر شخص فروشنده فوت کند این وکالت نامه باطل خواهد شد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست.
      بله باطل میشود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • M.r

    سلام خسته نباشید
    اگه به کسی وکالت تعویض پلاک داده باشی و هنوز ماشین تعویض پلاک نشده باشه و مدت وکالت هم سرنرسیده باشه امکانش هست که بصورت یکطرفه همون وکالت رو فسخ کنیم ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با در دست داشتن مدارک و حضور دو طرف در دفترخانه امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • حسین

        سلام وقت بخیر
        اگه سند قطعی نزنیم
        برای فروش به مشکلی نمیخوریم میتونیم وکالت بدیم برای تعویض پلاک یا نه
        ممنون

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          طبق قانون جدید در صورت حضور مالک در تعویض پلاک ، به مشکل نمیخورید خیر.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Saeid

    سلام
    من یه ماشین میخوام بخرم ولی میخوام مجدد بفروشمش و دیگه پلاک به نام خودم نزنم. اگه وکالت فروش بگیرم میتونم مجدد به دیگری وکالت فروش بدم؟ اگر نه باید چه کار کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    • مهدی

      سلام.،، برادر بنده یه ماشین به صورت وکالتی به من داد و لی پلاک و سند به نام برادرم میباشدو بنده پلاک فعالی ندارم.آیا می‌توان در طرح پیش فروش خودرو ثبت نام کنم.؟؟

  • یاشار امراوغلو

    سلام. من ماشین خریدم وکالت کاری بدون تاریخ گرفتم و فعلا نمیخوام برای مدتی تعویض پلاک کنم و فروشنده هم با این موضوع مشکلی ندارد..آیا قانونا من صاحب ماشین بحساب میام؟؟
    طلبکارایه فروشنده میتونن ماشینو از من تا وقتی که تعویض پلاک نکنم از من بگیرند؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بهتره که زودتر خودرو رو به نام خودتون نقل و انتقال دهید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام وقت بخیر.
    بنده الان میخام ماشینم رو بدم به یه بنگاه دار و ماشین رو بفروشم. طرف بنگاه دار رو از طریق فرد واسطه ای میشناسم. الان گفته گفته بیا بریم قولنامه بنویسیم و وکارت کاری بهم برای یک ماه بده و مبلغ رو هم بجز چند تومن همش رو تسویه میکنه. میخان بدونم الان که من به عنوان فروشنده چه خطراتی برای امکان داره پیش بیاد و چه کارهایی باید بکنم که مشکلی برام بعدا پیش نیاد.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      تو ایده ال ترین حالت شما باید با ایشان قرار تعویض پلاک بزارید و قبل از تعویض پلاک هم تمام ثمن معامله رو دریافت کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • سیاوش

    باسلام و درود
    بتگاهی در غیاب مالک خودرو اقدام به فروش خودرو امانتی به شخص ثالث گرفت ( تنظیم مبایعه نامه) و شخص ثالث بعد از مدتی با فریب از مالک وکالتنامه بلاغزل خودرو دریافت نمود (بدون تنظیم قولنامه) بعد از مدتی مالک خوذزو علیه فرد بنگاهی شکایت مطالبه فروش حودرو نمود و محکوم به پرداخت مظالبه گردید…حالیه شخص ثالث از دادگاه به استناد وکالتنامه اخذ شده از مالک خودرو تقاضای الزام به تنظیم سند نمود.ذز خالیکه هیچگونه مبایعه نامه مبنی بر ثمن معامله یا فک رهن از مالک خودرو ندارد؟ ایا مالک محکوم به الزام تنظیم و فک رهن میشود؟ مرسی

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خریدار باید مدارک و ادله خود برای پرداخت وجه به حساب شخص مالک را در دادگاه تسلیم نماید در غیر اینصورت الزام به سند داده نمی شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمود

    سلام چندسوال دارم
    بنده وسیله ای فروختم و یکماه مهلت تعویض پلاک دادم.و وکالت فروش هم دادم…حالا
    ایا درصورت خلاف کردن وکیل طی مدت زمانش بنده باید خسارت بدم؟
    ایا میشه از روی تاریخ وکالت فروش که همزمان با وکالت پلاک بوده ثابت کنم که تصرف من نبوده؟
    ایا میتونم وکیل رو از راه قانونی مجبورش کنم زودتر ازمدتش تعویض پلاک انجام بده؟
    ایا راهی هست که بتونم پلاکم رو فک کنم؟
    وکیل میتونه تواین مدت پلاک منو فک نکنه و مستقیم به نفر سوم انتقال بده؟
    موقع فک پلاک عدم خلافی پلاک موکل الزامیست؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در صورت خلاف وکیل طی مدت زمانی ایشان باید خسارتش رو بدن.
      خیر امکان اجبار قانونی برای تعویض پلاک زودتر از موعد وجود ندارد.
      در صورت اتمام زمان قانونی وکالت میتونید از طریق شکایت در مراجع قانونی پلاک و خودرو رو توقیف کنید.
      هنگام فک پلاک باید گواهی عدم خلافی گرفته شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    با سلام . بنده ماشینم رو به شخصی فروختم که دلال بود و نرفته در مدت وکالت ۴۵ روزه اقدام به تعویض کنه و ماشینو فروخته به یک نفر دیگه و سندشم بهش نمیده و امروز فردا میکنه و اون شخص دوم من رو از طریق دوستان پیدا کرد و بهم زنگ زد گفت این اقای قالتاق دلال ماشین بهش مدام میگه صاحب ماشین که بنده باشم شهرستانم و جواب تلفن نمیدم . الان من چه اقدام قانونی انجام بدم که با پلاک من روی اون ماشین جرمی اتفاق نیفته و برای من مشکل سازبشه از لحاظ قانونی . ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید .
    با تشکر

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      به شورای حل اختلاف برای طرح شکایت و گرفتن دستور از مرجع قضایی اقدام کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • M

    سلام من ماشینم و فروختم ب یک نفر اما خریدار وکالت نامه رو به اسم مادرش ثبت کرد و قولنامه رو ب اسم خودش؛؛آیا ممکنه بعدا ادعا کنه ک من ماشین رو ب دونفر فروختم ودوبار پول گرفتم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر با توجه به نسبت خانوادگی این امکان وجود نداره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام وقت بخیر
    بنده میخوام ماشینمو به مادرم بفروشم و ایشون در شهر دیگه ای هستن. میتونم از ایشون وکالت کاری بگیرم و ماشین رو بدون حضور ایشون براشون تعویض پلاک کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش وجود ندارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مرتضی شریفی

    سلام خسته نباشید،من موتور سیکلت معامله کردم رفتیم دفتراسناد که مالک وکالت بده بهم گفتن نمیشه قانون جدید امده که مالک نمیتونه وکالت بده تاوقتی ک مالک قبلی به مالک فعلی وکالت نداده مالک فعلی ک‌سند برگه سبز به نامه خودشه نمیتونه وکالت بده این حرفشون دروسه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله درست عرض کردن خدمتتون .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • پویا

    سلام‌ خسته‌ نباشید
    من‌ یه‌ موتور‌ وکالتی‌ خریدم‌ بعد‌ وکالت‌ تعویض‌ پلاکش‌ تموم‌ شده‌ صاحب‌ سندم‌ راه‌ دوریه‌ میشع‌ با‌ مدارک‌ صاحب‌ سند‌ تمدید‌ کرد‌ و کالت و‌ یا‌ یه‌ راه‌ حلی‌ ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      صاحب سند باید مجددا به همراه مدارک کامل به دفترخانه مراجعه نماید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • پویا

    سلام من موتوری خریدم وکالتی که وکالت تعویض پلاکش تموم شده صاحب سندم راه دوریع در دسرس نیس میتونم با مدارک صاحب سند تمدید کنم وکالتو یا راحلی هس ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      صاحب سند باید به همراه مدارک مجداا به دفتر اسناد بره و مجددا وکالتی رو براتون تنظیم کند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مهرداد

    سلام وقتتون بخیر
    چند روز قبل وکالت فروش خودرو دادم به خریدار اما خریدار پول رو به طور کامل پرداخت نکرده و به من چک ثبت نشده کس دیگه ای رو داده
    ماشین و کارت ماشین رو برده و من فقط برگه سبز و برگه وکالت رو دارم
    خریدار میتونه تعویض پلاک کنه؟
    یا من میتونم قانونی شکایت کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      شما قبل از دادن وکالت فروش باید حسابتون رو با خریدار تسویه میکردید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    سلام و وقت بخیر،
    من میخواهم ماشینی را بخرم. صاحب ماشین وکالت کاری تعویض پلاک دادند به برادرشان و درخواست دارند که پول هم به حساب برادر صاحب ماشین واریز شود. آیا اگر با توجه به وکالتی که برادر دارد، ماشین را در تعویض پلاک به نام من بزنند و من پول را به حساب برادر صاحب خودرو واریز کنم، مشکلی خواهد بود. بعدا صاحب خودرو میتواند ادعایی مبنی بر عدم دریافت پول کند. ممنون از مشاوره های ارزشمند شما

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      شما باید در قولنامه فقط با مالک خودرو قولنامه رو تنظیم کنید و تمام کارهای مربوط به پرداخت وجه و تغییر مالکیت نیز فقط باید با شخصی که برگه سبز به نام ایشان هست انجام شود و لاغیر .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • Karim

    سلام بنده قصد خرید خودرو به صورت وکالت فروش دارم بعدا از اینکه وکالت فروش به نام بنده خورد میتونم تعویض پلاک و کارای سندوانتقال مالکیت و ایناش و به نام کس دیگه بزنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله با وکالت تام الاختیار امکان انجام اینکار وجود دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مجید

    سلام من خودرویی خریدم به برگه سبزو تعویض پلاک بنام خودم بسنده و سندقطعی نزدم ایا موقعه فروش مشکلی برام ایجاد میشه و میتونم برای فروش وکالت فروش و تعویض پلاک به خریدار بدم ؟البته بدون حضور خودم در تعویض پلاک

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قانون جدید مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • شهرام

        سلام بنده یه پراید تصادفی وکالتی از دلال خریدم.
        این آقا از صاحب خودرو بنام من وکالت دوماهه گرفتن. در عوض مبلغی به صاحب پلاک دادن ک بیاد و وکالت بدهد. حال چون خودرو تصادفی بود تا تاریخ اتمام وکالت خودرو سر پا نشد. با تماسی با صاحب خودرو جهت تمدید وکالت گرفتم این آقا دوباره مبلغ ۳میلیون درخاست کرد تا بیاد و تمدید کنه. و گف ک زود اینکارو نکنی توقیف پلاک میزنم.
        راه چاره چیه .شکایت کنم یا پول بدم؟

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          ناچارا باید توافق کنید و یک جوری کنار بیاید چون شما در مدت معین نسبت به تعویض پلاک اقدام نکردید.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • شهرام

        سلام بنده یه خودرو تصادفی بصورت وکالت کاری خریداری کردم. چون خودرو تصادفی بود تا تاریخ مقرر سرپا نشد.
        حالا صاحب پلاک مبلغ ۳تومن درخاست کرده تا برای تمدید وکالت حضور یابد. حال چکار باید کرد.
        باید مبلغ رو بدهم یا شکایت کنم؟

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          طبق قولنامه و به صورت توافقی هست این مورد.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شهرام

    سلام بنده یه پراید تصادفی وکالتی از دلال خریدم.
    این آقا از صاحب خودرو بنام من وکالت دوماهه گرفتن. در عوض مبلغی به صاحب پلاک دادن ک بیاد و وکالت بدهد. حال چون خودرو تصادفی بود تا تاریخ اتمام وکالت خودرو سر پا نشد. با تماسی با صاحب خودرو جهت تمدید وکالت گرفتم این آقا دوباره مبلغ ۳میلیون درخاست کرد تا بیاد و تمدید کنه. و گف ک زود اینکارو نکنی توقیف پلاک میزنم.
    راه چاره چیه .شکایت کنم یا پول بدم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید به صورت توافقی حل کنید مسئله رو….
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سلیمی

    سلام.من یه خودرو خریدم از فروشنده وکالت تعویض پلاک گرفتم به مدت ۱۵ روز …حالا قبل از اینکه برم تعویض پلاک میخوام بفروشمش .ایا امکانش هست تا پایان مدت وکالت تعویض پلاک بفروشمش؟@

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      باید ابتدا به نام خودتون خودرو رو ثبت کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

      • شهریار

        با سلام و خسته نباشید . آیا با دادن وکالت تام به خریدار ماشین در صورتی که سند تا دوسال درگرو بماند و پلاک به اسم بنده باشد ….با نوشتن (((هر گونه تخلف و جرم اعم از تصادفات و کار غیر قانونی از این تاریخ برعهده خریدار میباشد )))) از طرفی هم با نوشتن قولنامه مبنی به اینکه بنده ماشین رو به خریدار فروختم آیا بازهم خطری بنده رو تهدید میکنه ؟؟؟ چه راهی هستش که مشکل قانونی واسه بنده پیش نیاد
        ممنون از سایت عالیتون

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          باید تعویض پلاک انجام بدین یا به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه کنید.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شهرام

    سلام بنده یه خودرو تصادفی بصورت وکالت کاری خریداری کردم. چون خودرو تصادفی بود تا تاریخ مقرر سرپا نشد.
    حالا صاحب پلاک مبلغ ۳تومن درخاست کرده تا برای تمدید وکالت حضور یابد. حال چکار باید کرد.
    باید مبلغ رو بدهم یا شکایت کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      طبق قولنامه باید پیش برید و به صورت توافقی باید عمل کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    سلام.من میخوام وکالت بدم ماشینموبفروشم.اگه مبلغ ماشین رو از خریدار نگیرم وکالت بدم،بعد فروشنده پولشونده میتونم وکالت رو فسخ کنم؟بهم میگن وکالت بزن طرف به اینه طرف،اومدپولتو میده.واقعا اگه پولمو نده میتونم وکالت رو فسخ کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • علیرضا

    سلام.اگر وکالت فروش داده شود،بعدفروشنده از پرداخت پول ماشین انصراف دهد میتوان کاری کرد؟وکالت روفسخ کرد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید

  • میلاد حسینی

    سلام ایا می شود در هنگام دادن وکالت نامه نوشت درصورت هرگونه تخلف رانندگی و خلاف کردن بعد از تاریخ وکالت نامه برعهده خریدار است تا زمان فک پلاک ودراین صورت ایا بازم احتمال سواستفاده است ممنون میشم جواب بدید

  • شهریار

    ببخشید یه سواله دیگه هستش. با نوشتن قولنامه و اینکه مشخص شده که بنده ماشین رو به خریدار فروختم در صوتی که پلاک و سند هنوز به اسم بنده هستش ایا در صورت هر گونه مشکل و جرم… از لحاظ قاتونی بنده میتوانم با قولنامه ثابت کنم که از این تاریخ بنده ماشین رو تحویل خریدار دادم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      زمان بر هستش و شما توی درد سر میافتید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • شهریار

    با سلام و خسته نباشید . من حواله ماشین قرعه کشی برنده شدم و تا دو سال سند ماشین در گرو بانکه و پلاکمم تا دو سال قابل تعویض نیستش . حالا حواله رو به شخصی فروختم و قراره بریم وکالت خانه .اگر بنده وکالت فروش دو ساله به خریدار بدم و ذکر بشه ((((هرگونه تخلف و جرایم از این تاریخ به بعد برعهده خریدار میباشد )))))و همچنین نوشتن قولنامه که بنده ماشین روبه خریدار دادم‌. آیا باز هم با وجود پلاک و سند به اسم بنده از نظر قانونی مشکلی برای بنده پیش میاد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله کاملا کارتون غیر قانونی هست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • ليلا

    سلام وقت بخیر
    بنده یک ماشین وکلاتی بنامم هست وکالت بلاعزل
    هنوز ماشین رو به نام خودم نزدم به طور قطعی میخواستم بدونم صاحب قبلی ماشین میتونه ادعایی برای مالکیت داشته باشه و بدون در نظر گرفتن وکالتی که به من داده اقدام به فروش ماشین بکنه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکانش نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمدرضا

    سلام.بنده وکالتی ماشین خریدم و تعویض پلاک هم کردم.فروشنده بعد یک ماه هنوز کارت سوخت و سوئیچ یدک رو برام نفرستاده.تلفن فروشنده اصلی رو هم ندارم چون ماشینو از نمایشگاه خریدم.چیکار کنم که اونارو ملزم به ارسال سوییچ یدک و کارت سوختم کنم

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      شما باید زمان تحویل ماشین این موارد رو دریافت میکردید و در خال حاضر فقط میتونید کارت سوخت رو ابطال کنید ولی درمورد سوییچ یدک حتما پیگیر شید از فروشنده که ازشون بگیرید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مریم

    سلام من شوهرم از ایران خودرو یک تارا اتوماتیک برنده شده.پول نداره من باید پولشو بدم.طبق قانون این خودرو تا یکسال نمیشه نقل و انتقال داد.آیا راهی هست واسه به نام شدن من؟ ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر هیچ راه قانونی ای نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مریم

    سلام شوهرم توی قرعه کشی یک ماشین برنده شده.پول نداره.من باید پولش بدم.باتوجه به اینکه این ماشین تا یکسال قابل انتقال نیست آیا راهی هست تا وکالتی یا محضری یا هرجوری شده این ماشین به نام من بشه؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر امکان نقل و انتقال خودروهای قرعه کشی به صورت قانونی وجود ندارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • سعید

    سلام: در مهرماه ۱۳۸۸ یک خودرو وکالتی فروختم . وکالتنامه گم شده و یادم نیست تو کدوم دفترخانه انجام شده … متاسفانه خریدار اقدام به تعویض پلاک نمیکنه و اداره راهنمایی رانندگی قولنامرو میخواد برای شکایت هم رفتم پلیس قضایی مشخصات خریدار رو میخواد که اونم یادم نیست کیه . چجوری میتونن پلاکم رو توقیف کنم.. ممنون از شما

  • حسن

    سلام،
    بنده خودرویی رو به صورت قولنامه فروختم.خودرو صفر بود و مدارک کامل نبود،به همین دلیل برای تعویض پلاک و انتقال مالکیت ۱ ماه وقت تعیین نمودیم. در این حین خریدار ادعا کرده که ماشین رو به صورت قولنامه به شخص سوم فروخته است و از من تقاضا میکنه که وکالت بهش بدم.
    سوالم این است که آیا من مجبورم که حتما وکالتو بدم بهش؟
    در صورت دادن وکالت ،ممکنه مشکلی پیش بیاد برام؟

  • طیبه

    سلام خرید خودروی صفر از نمایندگی های مجاز به صورت نقدی آیا وکالتی می باشد شرکت گفته ماشین به نام کارگزار شرکت هست و به شما وکالت داده میشه و پس از دریافت مدارک ماشین باید برای تعویض پلاک اقدام کنید

  • محمد یافتیان

    باسلام وقتتون بخیر
    من یه ماشین خریدم از فروشنده هم ۳ ماه کاری وکالت فروش گرفتم ،منتها ماشین اینقدر پوسیده و داغون بوده هنوز صافکار و نقاش آماده نکردن و گفتن ۲ ماه دیگه باید وقت بگیری ،بنده هم زنگ زدم وقت بگیریم ایشان قبول نکردن و گفتن که پلاک خودرو رو لازم دارن ،تکلیف من چیست چکار باید بکنم

  • امیر

    سلام بنده یک ماشین رو بنابه دلایلی با وکالت دوماه فروختم. بعداز سه هفته خریدار ادعای خرابی ماشین رو داره و میگه نمی‌خواهمش. درصورتی که در قولنامه مبلغی جهت خسارت فسخ معامله تعیین کردیم. میخواستم راهنمایی کنید تکلیف من چیه ؟ اگربخواد ماشین را پس بده من میتونم ادعای خسارت فسخ بکنم؟
    و اگر مدت وکالت تموم شه و حاضر به سندزدن نباشه میتوانم حکم توقیف ماشین بگیرم؟ دستم به جایی بنده؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید و توضیح بدید

  • ارشیا

    سلام.
    وقت به خیر.
    یا سوال داشتم.
    من ماشینی رو فروختم. قول‌نامه کردم و به خریدار وکالت دادم تا بره برای تعویض پلاک.
    تا زمانی که تعویض پلاک نرفته اگر تصادف یا خلافی با اون ماشین انجام بشه آیا مسئولیتی متوجه من هست یا نه؟

  • امیر

    سلام و خسته نباشید
    من پراید بنام همسرم رو برای فروش توی بنگاه قولنامه کردم بدون وکالت یا اجازه ای
    الان میخوام فسخ کنم طرف مقابل قبول نمیکنه آیا معامله کلا باطله یا خیر؟

  • ع لی

    سلام
    ببخشید من از یه شهر دیگ ماشین خریدم و همون موقع وکالت نگرفتم از صاحب ماشین برای تعویض پلاک و… خواستم ببینم میشه بدون اینکه برم اون شهر یه وکالت از راه دور بگیرم از طرف ؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • ارام

    سلام من یه خوردو فروختم به خریدار وکالت تام دادم قولنامه هم نوشتم الان با پلاک من هر جرمی مرتکب بشه ایا پای من هم گیر هست یا خیر

  • دوست

    سلام
    اگر ماشین رو از طریق وکالت بفروشیم در قسمت های نام و مشخصات فروشنده باید اسم وکیل نوشته بشه یا صاحب سند که همان وکالت دهنده است نوشته بشه؟
    ممنون

  • محمد

    سلام وقت بخیر جناب ینده ماشین گرفتم بع برای تعویض پلاک فروشنده وکالت به نام خودش داره بع باید برا تعویض پلاگ باشه یا نه

  • علی

    سلام من قصد دارم ماه بعد از ایران خارج شم
    میتونم وکالت فروش خودرو رو به پدرم بدم که هر زمان تصمیم به فروش گرفتم ، ایشون بجای من ماشین رو به شخص دیگه ای بفروشن؟

  • سیداسماعیل

    سلام وقت شما بخیر
    من یه ماشین کامیون وکالتی خریدم قطعی چون بدهی لیزینگ داشت وکالت تام گرفتم درخصوص کلیه مراحل کاری وقید شده وکالت خرید شش دانک ماشین.آیا فروشنده می تونه شکایت کنه که من وکالت دادم برام بفروشه باتوجه به اینکه من قولنامه ندارم وپولشم نقدی دادم؟؟؟ممنون اگه جواب بدین

  • علی

    سلام من از فروشنده وکالت تعویض پلاک گرفتم می‌شود دوباره من به شخص دیگری وکالت تعویض پلاک بدهم

  • سیداسماعیل

    سلام وقت بخیر من یه ماشین کامیون وکالتی خریدم چون توپارکینک بود ودررهن شرکت بود.قولنامه ندارم وپول نقدی دادم ورسید ندارم ولی وکالت تام گرفتم به نظر شما فروشنده می تونه بره بگه مدارکام گم شده ومجدد درخواست کنه وماشین رو بگیره یا از من شکایت کنه که به آقا وکالت دادم تا برام بفروشه ؟؟ممنون اگه جواب بدین

  • حسن

    سلام
    بنده ماشینی خریدم ، با وکالت ، بعد برگ سبز به نام مادرم زدم
    سند اولیه خودرو به نام شخص دیگری هست
    الان برای فروش ، مادرم می‌تونه وکالت بزنه به نام شخص خریدار ؟
    چون سند اولیه به نام شخص دیگری هست ،اگه خریدار بخواد سند هم به نامش بزنه چه کار باید کنه؟
    تشکر

    • علیرضا

      سلام وخسته نباشید بنده یک ماشین فروختم وکالت بلت عزل دادم ومورد معامله در رهن بانک بوده ودر وکالتنامه قید شده که خریدار باید کل اقساط رو پ رداخت کنه و متاسفانه خریدار هیچ قسطی رو نداده و بان هم چون تسهیلات بنام من بوده از من در خواست تسویه اقساط رو میکنه و مدت ۱۰ سال هم از این مو ضوع گذشته وخریدار ماشین رو فروخته قولنامه و همینطور چند دست گشته ایا بنده میتونم بعد هز تسویه با بانک که تقریبا کل مول ماشین بوده میتونم ماشین رو بفروشم بعد از فک رهن ممنون از راهنمایی شما.

  • زینب

    سلام.برادر مرحوم من مدتی در زندان بود.ایشون بدون اگاهی ما وکالت فروش ماشینش رو میده به داماد ما.داماد ما هم میفروشه و پول فروش رو برمیداره.ایا کسی که وکالت فروش داره میتونه پول رو هم برداره؟

  • جعفریا

    سلام
    خریدار خودرو به من وکالت داده که ماشین بخرم و برم تعویض پلاک
    چه مدارکی از خریدار باید همراهم باشه و اینکه کپی کافیه یا باید اصل مدارک خریدار مثل کارت ملی و سند احراز محل سکونت دستم باشه

  • مجید

    سلام
    من میخوام از تهران یه خودرویی رو بخرم و ببرم شهرستان بفروشم از فروشنده میخوام بهم وکالت ۱ ماهه بده آیا وکالت فروش باید بگیرم یا باتوجه ب اینکه دفترخونه حذف شده برای سند،وکالت تعویض پلاک بگیرم کفایت میکنه…که منم بردم شهرستان فروختم بتونم ب اسم طرفی که میفروشم وکالت بزنم و هزینه مالیات و..رو متحمل نشوم؟فقط میخوام بدونم وکالت تعویض پلاک باید بگیرم یاوکالت فروش؟
    ممنونم

  • ابراهیم

    سلام
    من دوستم امتیاز یه ماشین دراومد براش
    فروخت به یه نفر و بهش وکالت داد
    بعد سه ماه یارو قصد فروش ماشینشو کرد
    تعویض پلاک هم نکرده بود و هنوز ماشین به نام دوستم بود
    منم دیدم ماشین مال دوستمه رفتم و ازش خریدم و باهم رفتیم دفتر ثبت و وکالت نامه ای رو که با دوستم بسته بود رو باطل کردیم و
    منم یه قول نامه دستی نوشتم که ۴۰۰ میلیون پول رو واریز کردم به حساب یارو و ماشینو گرفتم

    الان ماشین هنوز به نام دوستم هست و منم پولو دادم به خریدار قبلی
    مدارک ، سند و پلاک همه چی هم الان بنام دوستمه
    اگه الان دوستم بره شکایت کنه میتونه ماشینو از من بگیره؟؟
    چون من هیچ وکالتی چیزی از دوستم ندارم

    و اگه من وکالت بگیرم از دوستم کافیه ؟
    اگه اره چه نوع وکالتی
    خواهش جواب بدین

  • محمدقوشچی

    سلام من ماشینم رو میفروشم و خریدار میگه یک ماه وکالت بده چون منم میخوام ماشین و بفروشم نگه نمیدارم الان من آگه یک ماه وکالت دادم و تو این یک ماه تخلفی صورت گرفت یغه کی رو میگیرن صدرصد صاحب پلاک رو درسته و من باید تو وکالت نامه چی بنویسم دقیقا که دردسر نیوفتم
    ممنون

  • فاطمه

    سلام پدرمن سال ۸۷خودرو دیزل ثبت نام کرد که شرکت نتونست تحویل بده و جهت تسویه با بدهکاران به داد ستانی سپرده شدسال ۸۸ پدرم به نماینده قانونی شرکت وکالتکه حق تغییرنام خودرو به خودیا هر شخصی و اعلام انصراف و استردادوجوه پرداختی و… داده و موکل ضمن عقدخارج لازم حق عزل وکیل را از خود سلب می کندو وکیل قراردادرو به نام خودش میکنه و بعدسال ۸۹ وکالت خودرو رو به پدرم میده شبیه وکالتی که خودش ۸۸ گرفت فقط بند تغییرنام رو نداشت اما همه کارهای ماشین رو خودنماینده انجام دادبدون اطلاع پدرم قرارداد رو باطل کرد و قراردادجدید بست ویه ماشین دیگه تحویل گرفت و فروخت و بعد چندوقت رفتیم سراغش گفت بیاین اصل پولتون رو بگیرین که مال سال ۸۷ هست رو بگیرین با توجه به اینکه پدرم سال ۹۳ فوت کرد آیا حق چنین کارهایی براساس وکالت اولیه داشته؟

  • علیرضا

    سلام میخوام برم ستارخان ماشین بخرم ولی وکالت فروش رو خود نمایندگی به من میده و دگه محضر نمیریم، یه راست ماشین رو تحویل میده و بعدش برم تعویض پلاک،، این طور وکالت مشکلی نداره؟؟ در تعویض پلاک به مشکل نمیخورم؟؟

  • سلماز

    سلام وقتتون بخیر چهار سال پیش نامزدم یک خورو را وکالتی و بلا عزل سی ساله به نامم زده و من هم خورو را فروخته ام و حالا ایشان شکایت علیه بنده انجام دادن که من وکالت فروش داشتم و ماشین را فروخته ام پول را به حساب ایشان واریز نکرده ام آیا من راهی برای اثبات حقم دارم چون این ماشین هدیه بوده و مبایعه نامه نداشتیم

  • صدرا

    با سلام، بنده ۵ سال پیش خودرویی را فروختم و وکالت فروش یک ماهه دادم ولی متاسفانه خریدار اقدام به تعویض پلاک نکرده و الان بعد از ۵ سال دوباره وکالت ۳ ماهه می خواد تا خودرو را به مرکز اسقاط تحویل بده. آیا میشه به اون شخص اعتماد کرد و دوباره وکالت داد ؟ ضمنا چطور میتونم بفهمم که مرتکب جرمی نشده است ؟

  • شورش

    سلام من دو دانگ ماشین سنگین به اسم مادرم بوده برادرم گولش زده رفته به اسم وکالت کاپیتاژ ازش وکالت تعویض پلاک گرفته و زده به نام خودش بدون قولنامه الان میگه مال خودمه پول نمیدم باید چکار کنم

  • Babak

    با سلام من یه خودرو تصادفی دارم
    ک میخوام همینجوری بصورت وکالتی بفروشمش بره
    مشتری ها درخواست یکماه تا دوماه وقت برا وکالت میکنن
    خواستم ببینم چه مراحلی رو باید انجام بدم ک تو این زمانی ک ماشینو پلاک دست دیگران است مشکلی برا من پیش نیاد؟

  • تحسین

    سلام من ماشین وکالت محضری دادم به شخصی ولی الان شخص دیگری از من شکایت کرده و توقیف ماشین گرفته ایا خریدار میتونه الان جهت تعویض پلاک اقدام کند

    • منوچهر

      بستگی به نوع وکالت شما دارد.

  • آیدا

    سلام ،همسرم یه ماشینیو معامله کرده ،چون قراربودماشین به نام من باشه ،فروشنده درمحضربه من وکالت داد،هنگام تعویض پلاک،مشخصات همسرمو وارد کردم وماشین به نام اوزده شد حالا من میتونم با وکالت نامه ای که دارم میتونم ماشینو به اسم خودم بزنم،بدون اینکه همسرم باشه یاخیر،درضمن وکالت یه ماهست وهنوز وقت دارم

  • میثم

    سلام خسته نباشید من از یک شخصی خودرو خریدم خودرو بنام پدرشون هست پدرشونم اردبیل زندگی میکنن
    میتونن از همون اردبیل بدون حضور من وکالت بدن به من یا باید حضوری بیان

  • مریم

    سلام.همسرم ماشینی خریده ک چند مرحله وکالتی فروخته شده.الان ما ک خریدیم سند زدیم و ظاهرا مشکلی هم نبوده.ممکنه در آینده مشکلی پیش بیاد؟

  • مهدی

    سلام من یه ماشین خریدم بامدارک کامل طرف گفت چندروز دیگه وکالت از رفیقم واست میگیرم منم ده تومن از پول بابت وکالت ب رسم امانت پیش بنگا گزاشتم بعد ۵روز کسی ک وکالت بنامش بود پیداش شد و ماشین منو حکم توقیف داشت زدش پارکینگ وگفت ماشین با مدارکش داده ب اون طرف ک بفروشش و طرفم فروخته وشکایتش کرده بعنوان خیانت در امانت و فروش مال غیر گوشیشم خاموش کرده الان من قانونی خریدم و پول دادم وماشینم تو پارکینگ نمیدونم باید چیکار کنم اگر میشه راهنمایی کنید مرسی

  • امیر

    سلام من ماشین فروختم وکالت دادم موعد وکالت گذشته هنوز تعویض پلاک نکرده و برام پیام جریمه میاد
    منم برگه ی وکالتم و گم کردم تکلیف چیه؟

  • باران

    سلام وقت بخیر.
    من ۴روزی هست ماشینمو فروختم و وکالت ۴۰ روزه دادم محضری ک کاراشونو بکنن و برن تعویض پلاک.
    چیزی هم دستی ننوشتیم.
    الان دوروبریا منو میترسونن ک برات مشکل پیش میاد
    دیگم نمیتونم کاری انجام بدم.
    به نظرتون همون وکالت کافی نیست؟
    ک من خدایی نکرده به مشکل نخورم؟
    و اینکه بعد تعویض پلاک هم باید کاری کرد؟
    من خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنین ک ایا برام مشکل پیش میاد یانه نگران نباشم.

  • پویا

    سلام ،وقتی با طرح فرسوده ماشین برنده میشی،امتیازش رو چجوری میشه فروخت؟یا اصلا امکان داره فروخت؟

    • حمید رضا

      با عرض سلام و احترام.
      بنده با خانمم مشکل دارم و ایشان طلب مهریه و ملک موروثی را توقیف کرده بنده یک پیکان وانت دارم که با آن کار میکنم و طبق قانون جزو مستثنیات دین است ولی میترسم آن را هم توقیف کند.
      ایا بنده با وکالت بلاعزل به خواهرم میتوانم اتوموبیل خود را از مصادره نجات دهم.
      ممنون از راهنمایی شما.

  • Amir

    سلام و درود
    ببخشید من یک ماشین پراید خریدم و فروشنده به شخص من وکالت دادن ، من الان میتونم ماشینو ب اسم مادرم بزنم ؟

  • حسین خانی

    سلام
    آیا خریدار می تواند از طرف فروشنده وکیل باشد برای نقل و انتقال سند و تعویض پلاک

  • محمد

    با سلام و تشکر از راهنمایی هایتان،
    بنده یک ماشینی را فروخته ام و وکالت داده ام، ولی وکالت نامه، مدت زمان انقضا ندارد و طرف هم فعلا برای تعویض پلاک حاضر نمی شود.
    سوالم این است که چطور می توانم خریدار را موظف به تعویض پلاک کنم؟. آیا می توان شکایت کنم؟
    با تشکر

  • علی

    سلام .بنده یه ماشین فروختم الان ۶ماهی بیشتر گذشته میخوام بدونم چون بهش وکالتی فروختم و چون بدون تاریخ بهش وکالت دادم آیا میتونم اگه هنوز تعویض پلاک نکرده باشه وکالت رو باطل کنم .آخه خیلی نامردی تا الان تعویض پلاک نکرده باشه

  • اشکان

    سلام من یک ماشین فروختم ازم کلاهبرداری کردن وکالت بی تاریخ بهم نوشتن باید چیکار کنم
    تا تو دردسر نیوفتم

  • اعظم

    سلام پسرمن وکالت برای خریدماشین داده ایا تعویض پلاک ماشین را به نام اومیزند؟

  • علی حسینی

    سلام من موتور خریدم و وکالت داده بهم .دارم میرم شهرستان کار دارم .از همون وکالت یک ماهه یدونه یک ماهه دیگه دادم به مادرم و الان دوباره میشه مادرم باز یه وکالت یک ماهه بده به خودم؟

  • حسین

    سلام وقت بخیر بنده خودرویی رو بعلت داشتن طلب توقیف کردم و بعد از یک هفته فردا بدهکذر متواری شد و شخص دیگه ای اول وکالت نامه آورد که ماشینو یک سال پیش خریداری کرده در حالی که دست بدهکار بود ماشین و ماشین و آزلد کرد وکیل بنده ایراد گرفت از مورد معامله و باز توقیف شد و همان شخص قولنامه جعلی ارائه داده که تاریخ یکسال قبل زده زده و باز هم وکیل بنده جهت کارشناسی خط اقدام کردن و کارشناس تشخیص به جعلی بودن تاریخ قولنامه را داد آیا با این با ارائه قولنامه وکالت نامه دیگه حساب نمیشه؟؟؟ تبانیشون کاملا مشخصه

  • محمد

    سلام من یه ماشین خریدم بعد قرار بود فروشند بهم قولنامه بده منم ماشین با کارت فروختم ایا خریدار جدید میتونه فروش مال غیر بکنه

    • منوچهر

      سلام در صورتی که شما قولنامه داشته باشید خیر.

  • ناشناس

    سلام بنده یک ماشین به صورت وکالت فروش تام خریداری کردم ولی کارهای انتقال سند را انجام ندادم بعد متوجه شدم که ماشینم توقیف شده ولی تاریخ توقیف یک سال بعد از تاریخ وکالت فروش که فروشنده به من داده و الان اون شخص که ماشین را توقیف کرده می گه چک فروشنده را دو سال قبل از اینکه فروشنده به من وکالت فروش داده برگشت دادم ولی دیر برای توقیف اقدام کرده ایا می شه ماشین را رفع توقیف کنم

  • sahar

    سلام دوست عزیز خسته نباشید.من یک ماشین خریدم که متاسفانه مسعول ثبت تاریخ تعویض پلاک اشتباها یک روز دیر تر از تاریخ وکالت تاریخ تعویض پلاک دادن و الان فروشنده ماشین دبه کرده و می‌گوید که ماشین را به او برگردانم در صورتی که تمام اسناد و مدارک ماشین دست من است آیا راهی برای تعویض پلاک هست؟؟؟؟؟

  • حسینی

    سلام و درود .بنده از فروشنده وکالت فروش گرفتم ولی برای تعویض پلاک قید شده یک ماه و من بخاطر تصادف نتونستم تعویض پلاک کنم ، حالا فروشنده نمیاد دوباره بهم وکالت بده آیا با وکالتی که دارم میتونم ماشین رو به کسی دیگه بفروشم . آیا با این وکالت میتونم به خریدارم وکالت بدم برای پلاک و سند . متشکرم

  • علی

    سلام،من مدارک خودرو رو گم کردم و آگهی کردم مفقودیش رو،ایا میتونم با آگهی روزنامه وکالت فروش بدم؟

  • امین

    سلام وقت بخیر من یه ماشین گرفتم شش سال پیش قولنامه کردم طرف خونشوبرد شهرستان برگ سبز با سند ماشینو گم کرده ماشینودزدیدن پارکینگه من فقط یه کارت دارم با بیمه ماشین و قولنامه آیا میتونم وکالت کاری بگیرم ماشینواز پارکینگ در بیارم ممنون میشم پاسخ بدین

  • شاهرخ

    سلام خسته نباشید من یه ماشین خریدم ۱۰۰تا از پولم چک بود به همین خاطر برگ سبز و سند پیش فروشنده بود تا چک پاس بشه توی قولنامه هم همه چی ذکر شده چک پاس شد مدارک کامل ماشینو هم گرفتم فقط وکالت طرف برا دادن وکالت امروز فردا میکرد حالا بعد یه مدت میگه که ماشینو ارزون بهت فروختم باید یه چیزی بدی تا برات وکالت بزنم لطفا راهنماییم کنید از لحاظ قانونی میتونه همچین درخواستی کنه و برا شکایت کجا باید برم

  • فاطمه

    سلام وقتتون بخیر باشه
    من ماشینی که به اسمم در اومده رو می‌خوام بفروشم ، اما نمیتونم سند بزنم به اسم طرف بخاطر شرایط قرعه کشی شده ایران خودرو ، اما به صورت وکالتی فک کنم بتونم بفروشم ، میخواستم بدونم راه درست برای فروختن ماشین به اسم در اومده به چه صورت هست ، و چه نکاتی رو باید رعایت کنم یا در وکالت نامه چه چیزی بنویسم که مثلاً اگر جرمی کرد من مقصر شناخته نشم ، و کلن برای من دردسری از جانب فروش ماشین پیش نیاد
    ممنونم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      در حال حاضر باتوجه به بخشنامه های جدید امکان سند زدن خودروتون محیا می باشد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • فرزان اعتمادی

    درود برشما
    از کجا می‌توان فهمید که ماشینی که با وکالت فروخته شده به نام خریدار خورده است

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      باید از مراکز تعویض پلاک استعلام بگیرید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    سلام. من یک ماشین از دلال خریدم اما پلاک به نام کسی دیگریست. حالا دلال وکالت از صاحب پلاک گرفته به مدت ۱ماه. ایا دلال میتواند وکالت را انتقال دهد به نام شخص دیگری بجز من که خریدارم و صاحب پلاک؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر امکانش نیست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مریم

    باسلام ،طرح تعویض خودروی فرسوده شرکت کردم و خودرو رو وکالت زدم بنام ایران خودرو والآن ماشین اسقاط شده ومن نمیتونم برم دنبال بقیه کارهای اداری،میتونم دوباره وکالت کاری بدم به شخص دیگری برای انجام امور اداری ماشینم؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مجید

    سلام من قبلا وکالت فروش دادم و الان نمیدونم کدوم دفترخونه رفتم ،چجوری میتونم یه کمی از وکالتم تهیه کنم

  • ابراهیم

    سلام وقت شما بخیر
    پانزده سال پیش خودرویی دوستم بایم خرید خودم نبودم وایشون یک وکالت فروش تام گرفتوزمان چند هفته ایی براژ تعویض پلاک بعلت خارج از ایران بودن زمان تعویض منقضی شد من مبایعه نامه ای ندارم ایا میتوانم خودرو را به شخص دیگری بفروشم وچون وکالت تام دارم برایش فک پلاک نمایم
    الزام به فک پلاک از طرف خریدار بدون داشتن مبایعه نامه برایم امکان پذیر هست ؟فروشنده از تعویض پلاک امتناع میکند ممنون از پاسخگویی شما

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر امکانش وجود ندارد .
      پیشنهادم اینه برای رفع مشکلتون به شورای حل اختلاف مراجعه نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • حیدری

    سلام جناب
    ما قصد خرید یه ماشین رو داریم
    اما فروشنده میگه وکالت ۲ ماهه میدم تا پلاکتون رو عوض کنید؟
    اینکار درسته؟؟ ینی اگه تاریخ وکالتش بعد ۲ ماه تموم شه ماشین هنوز برای ما هست؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      شما باید در طوالاین تاریخ پلاک رو تعویض کنید و خودرو رو به نام خودتون بزنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • عرشیا

    درود بنده ۶سال پیش از طریق واسطه اقدام به خریدماشین کردم. و حدود بعد از پرداخت مبلغ طی شدهء خودرو، دوماه ماشین در اختیارم بود.
    زمانیکه به واسطه بابت انجام کارهای قانونی اصرار کردم ماشین رو بدون اطلاع به بنده از جلوی منزل ام با سوییچ یدک با خودش برد.
    بعد از پیگیری های بسیار موفق شدیم با مالک اصلی خودرو تماس بگیریم. ایشان اذعان داشتند بابت فروش خودرو تمام مبلغ رو دریافت کرده اند و با معرفی دفترخانه وکالتنامه بلاعزل به بنده دادند.
    ولی متاسفانه خودرو به بنده تحویل داده نشد. بنا بشرایط خاص قابل استناد حدود ۶سال قادر به پیگیری نبودم.
    حالیه از چه طریقی و با چه موضوع و مضمونی بایستی طرح شکایت کنم؟
    از صاحب قبلی خودرو
    یا از واسطهء فروش؟

  • مرضیه

    سلام. به یه واسطه پول پرداخت کردم ولی چون خودرو در تصرف واسطه بود در زمان ثبت وکالتنامه رسمی بلاعزل از طریق مالک اصلی خودرو رو به بنده تحویل نداد.
    باید از چه طریق و چه کسی شکایت کنم؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      به دادسرا مراحعه نمایید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • محمد

    با سلام و درود
    من میخوام ماشین با سند وکالتی بخرم، فروشنده به غیر از عوارض شهرداری و مالیات و خلافی چه چیزی نیاز هست روز محضر بیاره؟
    سوال دومم اینه شکایتی و اماکنی بودن خودرو را چطور میتونم متوجه شم؟ اگه خودرو گرو بانک یا کلانتری باشه چطور میشه متوجه شد؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      باید به مرکز تعویض پلاک مراجعه نمایید تا دقیقا از این شرایط آگاه شوید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • کامران

    سلام حدود ۳ سال پیش ماشین را وکالتی به شخصی فروختم الان متوجه شدم ایشون هنوز تعویض پلاک نکرده
    میخواستم بپرسم۱: وکالت خودرو حتما زمانبندی داره ؟چون یادم نیست چه مدت وکالت دادم اون شخص هم دیگه جواب تلفن بنده رو نمیده و ۲ اینکه آیا میتونم برم همان دفتر خونه وکالت رو خودم فسخ کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      بله زمان داره و باید ببینید چگونه وکالتی رو در اون زمان عقد کردید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

    • محمد

      سلام من ماشین از نمایندگی خریدم و وکالت بنامم زدن حالا قبل ازینکه زمان وکالت تمام شود ایا میشه وکالت رو به شخص دیگری منتقل بدم??

  • Sam

    سلام شوهر من ۹ ماه پیش یه وکالت خودرو انجام داده که مدت قراردادشون یک سالست اگه من قبل یک سال شدن بخاطر مهریم شکایت کنم بخاطر وکالت ماشین چیزی به دستم میرسه یا اصلا ربطی نداره؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      اگر تا قبل نقل و انتقال خودرو باشه میتونید توقیف بگیرید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • افشین

    سلام وقت بخیر ، من خودرو فروختم ، قولنامه ننوشتیم ، رفتیم دفترخانه وکالتی فروختم و تسویه کامل کردم ، خریدار میتونه بعد از تمام شدن معامله مثلا همان روز یا فرداش بیاد بگه ماشین مشکل داره و فلان فسخ کنه؟ در حالی که خودرو رو قبلا مشاهده کردن

  • بهرنگ حسین نژاد

    سلام من خودروی خود رو وکالتی فروختم ولی زمان ندادم خودرو داره دست به دست فروخته میشه ولی پلاکی زده نمیشه بهش و همچنان پلاک بنام خودم فعال هست آیا من میتونم اقدامی کنم؟؟؟

  • یوسف زتدی

    سلام من درتاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ اقدام به فروش ماشین کردم و متاسفانه .چون این ننایشگاهی با دفترخونه ازفبل هماهنگ شده بود که وکالت رامدت دار ننویسه
    ومن هم چون بهش گفته بودم که مدت دار باشه
    متاسفانه دفترخانه مدت نزاشته و الان حدود ۴ ماه است تعویض پلاک نشده ومن هم شکایت به الزام فک کردم . ایا نتیجه میتونم بگیرم یا بایستی منتظر بمونم تا اون شخص انجام بده
    توصیح اینکه اون طرف مقابل من هم ماشبنو فروخته به شخص دیکه ممنونم راهننایی کنیین

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه باید صبر کنید تا تعویض پلاک انجا بشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رقیه

    سلام ببخشید همسر بنده باز داشت هستن وماشینشو توقیف کردن آیا بنده میتونم با سند وکالتی ماشینو از توقیف دارم

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • بابک

    درود وسپاس
    من در قبال فروش ماشین
    ۴۰میلیون چک گرفتم و۱۰میلیون بابت
    نقل و انتقال ته گذاشتیم
    اکنون خریدار میگه چک را پاس نمی کنم تا بنام نزنی
    مالک هم شهرستان است
    میگه ۱هفته دیگه میام آیا می تونم چک را برگشت بزنم؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله امکانش هست و هر دو طرف باید طبق قولنامه ای که ذکر کردین عمل کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مریم

    سلام ایا من میتونم با وکالت کاری در مورد ماشین دخترمماشین دخترم رو بفروشم

  • هدی

    برای خرید خودرو به نام پدرم
    آیا من میتونم با مدارک پدرم به دفترخانه مراجعه و وکالتی از فروشنده بگیرم برای کارهای تعویض پلاک، اما پدر در دفترخانه برای وکالت حضور نداشته باشند؟

  • علیرضا

    سلام یساله ک ب واسطه یه اتوگالری ماشینمو زدم وکالت دادم ب شخص دیگه و همه کارشو خود اتوگالری انجام داده از اونوقت اسمس های جریمه همش ب گوشی من میاد یسال شده ینی هنوز پلاکپ تعویض نکردن؟و همچی گردن منه؟ و کجا باید پیگیری کنم