اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

۱۶ نکته ضروری موتورسواری در شب که باید بدانید

موتورسواری در تاریکی می‌تواند هیجان‌انگیز باشد؛ چراکه هم هوا خنک‌تر است و هم جاده خلوت‌تر. اما تاریکی شب خطرات جدیدی را هم با خود به‌همراه دارد. همراهمان بمانید؛ این مطلب تمامی نکات موتورسواری در شب را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این نکات می‌توانید شب‌ها با ایمنی بیشتری موتورسواری کنید.

مهم‌ترین قانون موتورسواری ایمن در شب، دیده شدن راکب است. اگرچه شب‌ها تعداد تصادفات موتورسیکلت کمتر است، اما علت اصلی همین تصادفات، دیده نشدن راکب توسط سایر رانندگان است. با رعایت نکات ۱ تا ۳، به دیگر رانندگان کمک می‌کنید شب‌ها راحت‌تر شما را در جاده ببینند.

۱. لباس‌های منعکس‌کننده نور بپوشید

برای اینکه بهتر دیده شوید، می‌توانید لباس‌های شبرنگ بپوشید. این لباس‌ها از موادی ساخته شده‌اند که نور را به‌سمت منبع آن بازتاب می‌دهند. به این ترتیب، زمانی که نور چراغ خودروها به لباس‌تان می‌تابد، از دور قابل مشاهده خواهید بود.

تصور غلطی که وجود دارد این است که پوشیدن رنگ زرد یا نارنجی پررنگ در شب باعث بهتر دیده شدن راکب می‌شود. درست است که این رنگ‌ها توجه رانندگان را جلب می‌کنند، اما به‌خودی‌خود نور را منعکس نمی‌کنند و تأثیر چندانی در بهتر دیده‌شدن راکب در شب ندارند.

۲. روی بدنه موتورسیکلت نوار شبرنگ بچسبانید

با چسباندن نوارهای شبرنگ روی بدنه موتورسیکلت، به سایر رانندگان در جاده کمک می‌کنید بهتر شما را ببینند. این نوارها در روز تأثیر چندانی ندارند، اما در شب به‌خوبی نور را بازتاب می‌کنند و موقعیت شما را به سایر رانندگان نشان ‌می‌دهند.

از آنجایی‌که در جاده اکثر رانندگان یا جلوی شما هستند یا پشت سرتان، پیشنهاد می‌کنیم نوارهای شبرنگ را روی قسمت جلوی کمک فنر، لبه‌‌های کناری و قسمت‌های برجستهٔ موتورسیکلت که از دور قابل‌مشاهده است، بچسبانید.

می‌توانید نوارهای بازتابنده را روی چرخ‌ها هم بچسبانید. این نوارها علاوه‌بر اینکه فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسند، کمک می‌کنند از نمای جانبی هم به‌خوبی دیده شوید.

 

۳. صدای اگزوز را (کمی) بلندتر کنید

علاوه‌بر دیده شدن، شنیده شدن هم اهمیت دارد! اگزوز موتورسیکلت، وسیله خوبی برای آگاه کردن رانندگان اطراف‌تان است! هرچند کسی از صدای بلند اگزوز در عصر روز تعطیل خوشحال نمی‌شود، اما همین صدا شب‌ها کمک می‌کند سایر رانندگان در جاده متوجه حضورتان شوند و با احتیاط بیشتری رانندگی کنند.

دیدِ خود موتورسوار هم بسیار اهمیت دارد. موارد ۴ تا ۸ کمک‌تان می‌کنند شب‌ها حین رانندگی در جاده، مسیرتان را بهتر ببینید.

۴. چراغ‌های جلو را تمیز کنید

چراغ‌های جلو منبع اصلی نور موتورسیکلت هنگام رانندگی در تاریکی هستند. بنابراین باید مطمئن شوید که در زمان نیاز، کار می‌کنند.

عمر اکثر لامپ‌های چراغ جلو در بالاترین میزان نوردهی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت تخمین زده می‌شود. بنابراین، اگر به‌طور منظم از موتورسیکلت خود استفاده می‌کنید، قبل از اینکه چراغ‌ها کم‌نور شوند، آن‌ها را تعویض کنید. عواملی مانند لرزش موتورسیکلت، شرایط آب‌وهوایی بیرون و دما، می‌توانند بر عمر لامپ تأثیر بگذارند. پس به‌طور مرتب آن‌ها را بررسی کنید و در صورت امکان، لامپ‌های یدکی همراه خود بردارید.

با گذشت زمان، لنزهای چراغ جلوی موتورسیکلت در اثر تابش نور خورشید، گرد‌وغبار و آلودگی‌های روزانه کدر، زرد و خط‌دار می‌شوند. حتی یک لایه نازک گردوغبار هم می‌تواند میزان نور ساطع‌شده از موتورسیکلت را کاهش دهد. این مشکل با یک دستمال و کمی آب به‌راحتی قابل‌حل است. اسپری پاک‌کننده‌ شیشه‌ کلاه ایمنی موتورسیکلت (کلاه کاسکت) هم در مواقع ضروری و هنگام سفر بسیار کارآمد است.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

 

۵. محافظ کلاه ایمنی را تمیز یا تعویض کنید

همان‌طور که کثیف بودن چراغِ جلو، نور ساطع‌شده را کاهش می‌دهد، کثیف بودن محافظ طلق کلاه ایمنی هم میدان دیدتان را محدود می‌کند. اگر طلق کلاهتان کثیف شده است، حتما آن را با اسپری و دستمال تمیز کنید.

۶. از کلاه ایمنی‌ای که رنگ محافظش تیره است، استفاده نکنید

بسیاری از موتورسوارانی که رنگ محافظ کلاه ایمنی‌شان تیره است، بعد از غروب آفتاب کلاه‌شان را برمی‌دارند چون نمی‌توانند به‌خوبی ببینند. کلاه تیره‌ برای فیلتر کردن نور خورشید در پیست مسابقه ایده‌آل است؛ اما استفاده از آن در شب خطرناک است.

اگر نمی‌خواهید دو محافظ برای استفاده جدا در روز و شب داشته باشید، بهتر است از کلاه ایمنی فتوکرومیک استفاده کنید تا رنگ شیشه آن با توجه به میزان نور، تنظیم شود.

۷. از کلاه ایمنی ضدبخار استفاده کنید

کلاه کاسکت در دمای پایین، هنگام بارش باران و تنفس زیاد، بخار می‌گیرد که در بهترین حالت فقط آزاردهنده است و در بدترین حالت، بسیار خطرناک است. استفاده از کلاه ضدبخار، مانع تار شدن دیدتان می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که محیط اطراف‌تان را بهتر ببینید.

اگر از کلاه ایمنی معمولی استفاده می‌کنید و بخار گرفت، سرتان را کج کنید تا هوا به داخل کلاه بیاید و بخار را از بین ببرد.

۸. اگر مبتدی هستید، شب‌ها موتورسواری نکنید

موتورسواری در شب به مبتدیان توصیه نمی‌شود. این کار به تمرکز و مهارت زیاد و تجهیزات مناسب نیاز دارد. اگر تازه موتورسواری را شروع کرده‌اید، قبل از شروع رانندگی در شب به خودتان زمان کافی بدهید و مهارت‌هایتان را تقویت کنید.

هنگامی‌که برای شروع موتورسواری در شب آماده شُدید، تجهیزات ضروری برای موتورسواری در شب را تهیه کنید و با دوستان موتورسوار خود درباره تجربه‌هایشان از سواری در شب در محله یا خیابان‌های محل زندگی‌تان صحبت کنید. حتما به مناطق پًرخطری که در صحبت‌هایشان به آنها اشاره می‌کنند، توجه کنید.

 

۹. با احتیاط رانندگی کنید

بله، ما هم می‌دانیم جاده در شب و بدون ترافیک، بهشت موتورسواران است. شاید وسوسه شوید تا آنجا که می‌توانید، گاز بدهید؛ اما هنگام موتورسواری در شب بیشتر از حد معمول باید احتیاط کنید. چون:

  • حتی اگر چراغ‌های جلویتان خوب کار کنند، شما تنها مسیری را که نور چراغ به آن می‌رسد، می‌بینید و نمی‌توانید به‌سرعت به موانع و خطرات واکنش نشان دهید.
  • ممکن است برخی از حیوانات یک‌دفعه در مسیرتان سبز شوند.
  • رانندگان شب‌ها بیشتر احتمال دارد خواب‌آلوده یا حواس‌پرت باشند.
با سرعت مناسب حرکت کنید، از سواری لذت ببرید و چشمان خود را به جاده بدوزید.

۱۰. با دیگر موتورسواران در ارتباط باشید

یکی از کلیدی‌ترین عوامل برای حفظ امنیت در سواری گروهی شبانه، برقراری ارتباط با دیگر موتورسواران است. در این صورت می‌توانید از خطرات جاده‌ای، موانع و تغییرات ناگهانی مسیر آگاه شوید.

آب‌وهوا بر شرایط فیزیکی و روحی موتورسوار، نحوه عملکرد موتورسیکلت و مسافتی که می‌توانید ببینید، تأثیر می‌گذارد. اطلاع از وضعیت هوا و پیش‌بینی تأثیرات آن، برای برنامه‌ریزی موتورسواری اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر شرایط نامساعد آب‌وهوایی باعث کاهش دیدتان شد، باید سرعت خود را کم کنید و به‌طور مرتب سرعتتان را از روی سرعت‌سنج بررسی کنید. اگر نیاز به توقف داشتید، در مسیری بدون مانع توقف کنید. نکات ۱۱ تا ۱۶ کمک‌تان می‌کنند در شب‌های زمستان با ایمنی بیشتری موتورسواری کنید.

۱۱. در جاده‌های تاریک، با نوربالا حرکت کنید

در جاده‌های تاریک، چراغ‌های جلوی خود را به نور بالا تغییر دهید و در صورت ورود به منطقه‌ پرجمعیت، وجود سایر رانندگان در جاده، باران شدید، برف و مه، آنها را به نور پایین تغییر دهید.

  • برای اینکه دیدِ رانندگان روبه‌رویی را مختل نکنید، نور چراغ جلو را پایین بیاورید. اگر این کار را نکنید، مردمک چشمان رانندگان روبه‌رویی با دیدن نور شدید و مستقیم چراغ‌های شما تنگ می‌شود و باعث می‌شود تا چند ثانیه قادر به دیدن نباشند که بسیار خطرآفرین است.
  • اگر این اتفاق برای خودتان افتاد و برای چند ثانیه بینایی‌تان مختل شد، توقف کنید و تا زمانی که مردمک چشمانتان دوباره تنظیم شود، صبر کنید.

۱۲. از نقاط کور دوری کنید

موقعیت شما در جاده بسیار مهم است. اگر راننده‌ای نتواند شما را در آینه عقب یا آینه جانبی خود ببیند، احتمال برخورد و تصادف کردن‌تان بسیار بالا می‌رود.

۱۳. به وسایل نقلیه دیگر نچسبید

اگر جلوی خود را خوب نمی‌بینید، باید نسبت به حالت معمول از سایر وسایل نقلیه بیشتر فاصله بگیرید. حتی اگر مهارتتان در رانندگی فوق‌العاده باشد، باز هم امکان دارد در طول ساعات شب اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ دهد و نتوانید به‌سرعت به آنها واکنش نشان دهید. اگر از سایر وسایل نقلیه بیشتر فاصله بگیرید، برای واکنش به اتفاقات احتمالی چند ثانیه بیشتر زمان خواهید داشت.

 

۱۴. به چراغ‌های سایر وسایل نقلیه توجه کنید

با توجه به چراغ‌های وسایل نقلیه جلویی، می‌توانید مسیرتان را بهتر بشناسید. مثلا، دیدن نور کج چراغ‌های خودروهای روبه‌رویی، می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک پیچ در مسیر باشد. همچنین، روشن شدن چراغ ترمز وسایل نقلیه جلویی می‌توانند به شما هشدار دهد که سرعت خود را کم کنید.

۱۵. آینه‌ها را خوب تنظیم کنید

باید دائماً مسیر جلو و آینه‌های خود را نگاه کنید. آینه‌ها را طوری تنظیم کنید که به‌راحتی بتوانید ببینید پشت سر و اطرافتان چه خبر است تا نیازی به چرخاندن سر برای نگاه کردن به اطراف نداشته باشید.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

 

۱۶. در سفرهای طولانی بیشتر استراحت کنید

موتورسواری در شب خسته‌کننده است، زیرا فشار بیشتری به چشم‌ها وارد می‌کند و بدن با تاریک شدن هوا عکس‌العملش کند می‌شود. اگر چشمانتان خواب‌آلود هستند، حتما جای امنی برای توقف و استراحت پیدا کنید تا زمانی که به‌اندازه‌ی کافی هوشیار شوید و بتوانید ایمن به مسیر خود ادامه دهید. در سفرهای طولانی شبانه، برای رفع خستگی توقف‌های بیشتری در نظر بگیرید.

سخن آخر

در این مطلب با مهم‌ترین نکات موتورسواری در شب آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، تصمیم گرفته باشید هشیارتر رانندگی کنید و به سلامتی خود و سایر رانندگان در جاده، بیشتر اهمیت بدهید. شما نکته دیگری در ذهن دارید که به این فهرست اضافه کنید؟

/blog/tips-for-riding-motorcycle-in-the-dark/amp/
نظرات (0)
نظر بدهید