اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

۱۵ اشتباه رایجی که به سلامت ماشین‌تان ضربه می‌زند

برای بسیاری از ما، خرید خودرو دومین سرمایه‌گذاری بزرگ زندگی‌مان (اولی معمولا خرید خانه است) به شمار می‌رود. به همین دلیل است که سعی می‌کنیم سال‌ها آن را نگه داریم. اما گاهی اوقات عادت‌های بد و رفتارهای نادرستی که خواسته یا ناخواسته در قبال خودرو انجام می‌دهیم، بدترین دشمن آن است و سبب کوتاه شدن عمر آن می‌شود. در این مطلب به ۱۵ عادت و رفتار اشتباه هم در هنگام رانندگی و هم در تعمیر و نگهداری خودرو می‌پردازیم.

۱. قبل از گرم شدن خودرو شروع به رانندگی می‌کنید

بسیاری از افراد به محض روشن‌ کردن خودرو که تا قبل از آن خاموش و سرد بوده است، بلافاصله گاز می‌دهند و حرکت می‌کنند. اگر تا حالا فکر می‌کردید که با گاز دادن موتور خودرو سریع‌تر گرم می‌شود، در اشتباه هستید. اجازه دهید خودرو یکی دو دقیقه در جا کار کند و به اصطلاح گرم شود.

با این کار روغن در بین موتور و اجزای آن جریان می‌یابد و دمای آن بالا می‌رود. گاز دادن به‌هیچ‌عنوان این روند را تسریع نمی‌کند. گاز دادن در ماشین سرد باعث تغییر دمای ناگهانی می‌شود و فشار زیادی را به اجزا و اتصالات موتور وارد می‌کند. فقط یکی دو دقیقه گرم کردن خودرو قبل از حرکت، حداقل چند سال به عمر آن می‌افزاید.

۲. ناگهان دنده عقب را به دنده یک تعویض می‌کنید

بسیاری از افراد پس از دنده‌عقب بردن ماشین، قبل از آنکه خودرو کاملا توقف کند، ناگهان دنده را روی یک می‌برند و حرکت می‌کنند (در ماشین‌های دنده اتومات بلافاصله حالت R را به D تغییر می‌دهند). این موضوع شاید در همان لحظه مشکلی ایجاد نکند، اما با گذشت زمان تغییر دادن ناگهانی دنده عقب به دنده یک، می‌تواند به پیشرانه اتومبیل که وظیفه انتقال نیرو بین اجزای مختلف خودرو را دارد آسیب برساند. همیشه سعی کنید پس از عقب رفتن ابتدا کاملا توقف کنید و سپس دنده عوض کنید. این کار یک ثانیه بیشتر زمان نمی‌برد، اما از آسیب به موتور، گیربکس یا محورها جلوگیری به عمل می‌آورد.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

۳. دست‌تان مداوم روی دنده است

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر یک دستشان را روی دنده بگذارند و با یک دست فرمان را بگیرند، راننده حرفه‌ای‌تری به نظر می‌رسند. اما این نادرست است. اگر دست‌تان مداوم روی دنده باشد، نیرویی را به بوش‌های گیربکس و سایر اجزای آن انتقال می‌دهید که باعث سایش زودرس آن می‌شود. بهتر است هر دو دست را روی فرمان قرار دهید. در این صورت علاوه بر طولانی‌تر کردن عمر گیربکس، می‌توانید در زمانی که باید عکس‌العمل سریع نشان دهید به راحتی خودرو را کنترل کنید.

۴. از روغن موتور نامناسب و ارزان استفاده می‌کنید

اگر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از روغن موتور ارزان با گرید و کیفیت پایین استفاده می‌کنید، باید بدانید که در واقع فقط خرج‌تان را دو برابر می‌کنید. چون اگر روغن موتور مناسب نباشد، با گذشت زمان به اجزای موتور خودرو آسیب وارد می‌کند. در دفترچه راهنمای اتومبیل‌تان نوع روغن موتور با ویسکوزیته (گرانروی) مناسب ذکر شده است. بهتر است از روغن موتورهای با کیفیت بالا استفاده کنید تا به خوبی در اجزای موتور جاری شود. همچنین اگر روغن را به موقع تعویض نکنید و پشت‌گوش بیندازید تا علائم هشداردهنده آن را ببینید، پس از مدتی ساییدگی اجزای موتور و خراب شدن آن حتمی است.

مقاله انتخاب بهترین روغن موتور خودرو را بخوانید تا بتوانید روغن مناسبی برای ماشین‌تان خریداری کنید.

۵. به ترمز دستی اهمیت نمی‌دهید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند ترمز دستی را فقط در مواقعی که اتومبیل روی سطح شیب‌دار قرار دارد باید کشید. این تصور نادرست است. حتی اگر روی سطح کاملا صاف پارک کرده‌اید، باز هم دلیلی ندارد که ترمز دستی را نکشید. در هنگام پارک کردن، تمام وزن خودرو روی یک پین فلزی کوچک در سیستم گیربکس خودرو قرار می‌گیرد که به اندازه یک انگشت است. به همین دلیل ممکن است به راحتی بشکند. استفاده از ترمز دستی، وزن خودرو را به‌شکل متعادل روی تمام اجزای گیربکس توزیع می‌کند و به این ترتیب عمر اجزای ظریف آن طولانی‌تر می‌شود.

در اینفوگرافی زیر می‌توانید بقیه موارد را به همراه ۵ مورد بالا به‌طور خلاصه و یکجا ببینید.

برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

۶. پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید

اگر از آن دست افرادی هستید که عاشق رانندگی پرهیجان هستید و هر از گاهی وسوسه می‌شوید در ابتدای حرکت‌تان پدال گاز را تا ته فشار دهید و تیک‌آف بزنید، باید بدانید با این نوع رانندگی مدام باید در تعمیرگاه‌ها باشید. فشار دادن پدال گاز تا ته سرعت‌تان را به یک‌باره افزایش می‌دهد و بعد برای کاهش سرعت مجبور می‌شوید محکم پدال ترمز را فشار دهید. این هر دو باعث می‌شوند اتومبیل شما با مشکل روبه‌رو شود. گرفتن شتاب سنگین سوخت بیشتری را مصرف می‌کند و به این ترتیب بار سنگینی روی اجزای پیشرانه تحمیل می‌شود. ترمز کردن با فشار هم ساییده شدن لنت ترمز و روتورها را در پی خواهد داشت.

حتما بخوانید: انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

۷. اجازه می‌دهید باک بنزین تا ته خالی شود

بسیاری از ما ممکن است عادت داشته باشیم که تا باک خودروی‌مان تا ته خالی نشده، اقدام به بنزین زدن نکنیم. یا اینکه باک را در حد کم پر ‌کنیم و با همان سوخت حداقلی به راهمان ادامه دهیم. اگر این کار ادامه‌دار شود، به سیستم سوخت خودرو آسیب وارد می‌کند. در بسیاری از خودروها، پمپ‌های سوخت برای خنک ماندن باید در بنزین شناور باشند. وقتی کمتر از یک‌چهارم باک را پر می‌کنید، این پمپ‌ها بیرون از سوخت می‌مانند و به دلیل گرمای زیاد، عمرشان کوتاه‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید آنها را تعویض کنید.

۸. خودرو را سنگین‌تر از حدمجاز بار می‌زنید

هر خودرو بسته به مدلش می‌تواند تا وزن خاصی بار را حمل کند. هر چه وزن ماشین بیشتر باشد، فشار زیادی روی بخش‌های موتور، سیستم تعلیق خودرو و ترمز آن وارد می‌شود و مصرف سوخت آن هم بالاتر می‌رود. بهتر است خودرو را تا حد امکان سبک نگه دارید و فقط موارد ضروری را با آن حمل کنید.

۹. بی‌دلیل کلاچ می‌گیرید

بسیاری از رانندگان که خودروی آنها با سیستم دنده و کلاچ کار می‌کند، معمولا در مواقع غیرضروری مثل زمانی که پشت ترافیک یا چراغ قرمز توقف کرده‌اند، کلاچ را تا ته می‌گیرند. نگه‌داشتن کلاچ در هنگام توقف، باعث می‌شود سطوح آن روی یکدیگر ساییده شود و موجبات فرسودگی یا خرابی کلاچ را فراهم کند. به این ترتیب یاتاقان، دوشاخ و صفحه کلاچ آسیب می‌بینند. به جای این کار، دنده را خلاص کنید و پایتان را از روی کلاچ بردارید. درست هنگام حرکت، دوباره کلاچ بگیرید و حرکت کنید.

۱۰. در سراشیبی ترمز را تا انتها فشار می‌دهید

معمولا هنگام رانندگی در سراشیبی، خودرو کمی سرعت می‌گیرد. به‌طوری‌که مجبور می‌شوید برای کاهش سرعت ترمز کنید. اما این کار باعث می‌شود گرما در لنت‌های ترمز و روتورها زیاد شود که این به نوبه خود سبب ساییدگی و خطر افزایش گرما در دیسک و لنت‌ها می‌شود. به جای این کار، بهتر است دنده را به یک دنده پایین‌تر تغییر دهید. با این کار فشار طبیعی روی پیشرانه کاهش می‌یابد و سرعت‌تان پایین می‌آید. اگر نیاز بود ترمز هم فشار دهید، فقط کافی است به ترمز ضربه بزنید.

حتما بخوانید: علائم خرابی سنسور دریچه گاز و دلایل آن

۱۱. با سرعت از روی سرعت‌گیرها رد می‌شوید

اشتباهی که بسیاری از رانندگان مرتکب می‌شوند این است که یا در لحظه رسیدن به سرعت‌گیر تازه ترمز می‌گیرند یا اینکه اصلا سرعت‌شان را کم نمی‌کنند و با همان سرعت از روی سرعت‌گیر رد می‌شوند. این کار نه تنها به کمک‌فنر و اجزای آن آسیب می‌رساند و عمر آنها را کم می‌کند، بلکه به شاسی‌های ماشین هم آسیب می‌زند. همیشه با دیدن تابلوی سرعت‌گیر آماده کاهش سرعت باشید.

۱۲. در رادیاتور فقط آب معمولی می‌ریزید

هنگام رانندگی یا گیر کردن در ترافیک در گرمای شدید، اگر در رادیاتور فقط آب ریخته باشید، ممکن است خودرو جوش بیاورد. به جای آن، از ترکیب ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد مایع خنک‌کننده موتور استفاده کنید. با این کار عمر موتور خودرو را افزایش خواهید داد.

۱۳. از شیشه‌پاک‌کن حاوی آمونیاک استفاده می‌کنید

معمولا شیشه‌پاک‌کن معمولی حاوی آمونیاک است و اگر با غشای نازک شیشه‌های اتومبیل برخورد کند، رنگ طبیعی آنها را تغییر می‌دهد. برای پاک ‌کردن شیشه‌ها از شیشه‌پاک‌کن مخصوص شیشه خودرو استفاده کنید. اگر خودرویی را دیدید که شیشه‌هایش رنگ بنفش به خود گرفته است، بدانید مالک آن از شیشه‌پاک‌کن حاوی آمونیاک استفاده کرده است.

۱۴. علائم هشداردهنده را نادیده می‌گیرید

چراغ‌های هشداردهنده برای این در خودرو تعبیه شده‌اند که مشکلاتی را که در خودرو پیش می‌آید به شما اعلام کنند. هر کدام از چراغ‌های هشداردهنده مانند چراغ مربوط به روغن، چراغ مربوط باطری و مخصوصا چراغ «چک» می‌تواند به شما بگوید که چه مشکلی وجود دارد تا آن را هر چه سریع‌تر برطرف کنید. علاوه بر چراغ‌ها، باید به نشانه‌های غیرطبیعی که می‌توانند نشانه مشکلی در اتومبیل‌تان باشند توجه کنید. هرگونه لرزش یا سروصدای غیرطبیعی و بوی عجیب را جدی بگیرید؛ زیرا توجه نکردن به مشکلات کوچک، می‌تواند به آسیب‌های شدیدتری منجر شود و عمر خودرو را کوتاه کند.

۱۵. عادت به سرویس کردن خودرو ندارید

هر وسیله‌ای برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشد، نیاز به سرویس و نگهداری دارد. خودرو هم از این امر مستثنی نیست. معمولا بیشتر افراد عادت ندارند تا مشکلی برای خودرو پیش نیامده است آن را نزد تعمیرکار ببرند و سرویس کنند. بهتر است در دوره‌های زمانی مشخص به تعمیرگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا با بررسی ماشین، عیب و ایرادهای کوچک آن را برطرف کنند. مخصوصا اگر مسافرتی طولانی می‌روید، حتما این کار را انجام دهید.

آنچه خواندید چند مورد از کارهایی بود که با رعایت و یا عدم انجام آنها می‌توانید طول عمر ماشین‌تان را افزایش دهید. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله نگهداری از گیربکس اتوماتیک بیندازید تا با اصول مراقبت از ماشین دنده اتوماتیک نیز آشنا شوید.

اگر شما هم عادت نادرست دیگری می‌شناسید که انجام و تکرار آن به سلامت خودرو صدمه می‌زند، آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

/blog/unconsciously-ruin-car/amp/
اشتباهات در نگهداری خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (99)
نظر بدهید
  • مسعود

    سلام آیا خاموش کردن یا روشن کردن خودرو زمانی که کولر کار میکند مشکل آفرین است؟

    • کارنامه

      سلام
      بله. البته بسته به نوع خودرو هم دارد.
      ولی با توجه به اینکه کمپرس کولر درگیر است، موتور تحت فشار قرار خواهد گرفت.
      به همین دلیل انجام این عمل در درازمدت باعث خرابی کمپرسور و به احتمال زیاد موتور خودرو خواهد شد.

  • سپهر

    با سلام من خودرو ام وی ام x22 دنده ای با کارکرد ۲۴۰۰۰ کیلومتر دارم.
    تا به حال راضی بودم و گیربکسش هم نرم و بدون صدا بوده تا اینکه
    دیروز تو اتوبان همت از دنده ۴ رفتم ۵ دنده جا نرفت و همونو بردم ۴ دوباره جا نرفت.
    دنده رو خلاص کردم دوباره کلاچ گرفتم رفتم ۴ با صدا و لرزش دنده رفت ۴.
    ولی بعدش دیگه همچین مشکلی پیش نیومده و دنده ها راحت و به نرمی جا رفته.
    می خواستم بپرسم این لرزش صدایی که دیروز برای اولین بار در دنده ۴ شده، آیا مشکلی برای گیربکس به وجود میاد، یا نه خیلی نگران شدم.
    ببخشید متنم زیاد شده.
    ممنون می شم راهنماییم کنید.

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله امکان گیر کردن براده های آهن در بین دنده ها وجود دارد بهتره که واسکازین خودروتون رو عوض کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • m

        سلام وقت بخیر
        ببخشید اگر در حالت خاموش برای تمرین تعویض دنده با گرفتن کلاچ جای دنده ها را تمرین کنم به ماشین آسیب میرسه؟

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          بلی بهتر است که این کار رو انجام ندید.
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    • .

      سلام اگه در حین حرکت کلاچ رو بگیریم و گاز بدیم یا به اصطلاح گاز رو خفه کنیم مشکلی برای ماشین به وجود میاد؟

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        بله این کار شما هم به موتور و هم به گیربکس آسیب میزند.
        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • Amir

    سلام
    ببخشید من وقتی ماشین رو روشن میکنم عادت دارم بلا فاصله بعد اینکه روشن شد زیاد گاز میدم ماشین هم ۴۰۵ دوگانه سوز ال پی جی هست ایا مشکلی پیش میاد ؟

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر
      بله نباید این کار رو انجام بدید مخصوصا در روزهای سرد.
      بعد از روشن شدن به خودروتون کمی زمان بدبد تا گرم شه و بعد شروع به حرکت کنید.
      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام.می خواستم بدونم گاز دادن به ماشین هنگامی که سرد است،ماشین را به روغن سوزی می اندازد؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر احتمال بریدن سوپاپ وجود دارد.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • محسن

        سلام اگر در شیب خیلی تند برای چند متر بافشار حرکت کنیم آیا به خودرو آسیب میرسد

  • soroush

    آیا درجا کات آف زدن برای ماشین ضرر داره ؟ به چه دلیل

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله ضرر داره.
      فشار بیش از حد و اصطلاک بالا باعث خرابی پیش از موعد قطعات موتوری خودروی شما می شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • kian

        درود.میخواستم بدونم برای تمرین رانندگی اگه برای حرکت دادن ماشین درست گاز داده نشده و ماشین خاموش بشع یا عقب جلو بشه باعث خرابی در چه ناحیه ای میشه؟؟

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          میتونه آسیب هایی رو به قسمت های کختلف مانند گیربکس و سیستم تعلیق وارد کند.
          امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

          • ممممم

            سلام
            ببخشید من ماشینم صمند هست
            استارتش‌ سوخته
            برای روشن کردنش ماشین رو هل دادن چندبار وقتی پامو از کلاچ برداشتم ماشین صدا داد و عقب و جلو شد آیا ب ماشین آسیب وارد شده
            و اینکه دنده ۱ خرابه و در دنده ۲ بیشتر ترمز می گیرم و خاموش می کنمم
            لطفا جواب بدین دغدغه فکری شده بریم

          • منوچهر

            سلام وقت بخیر
            پیشنهادم به شما این است که تا خرج بیشتری روی دستتان نگزاشته نسبت به تعمیر استارت اقدام کنید چون امکان پاره کردن تسمه تایم وجود دارد.
            ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

        • زهرا

          سلام من وقتی ماشین رو شروع میکنم تا از کوچه که محل عبور و مرور دانش اموزان مدرسه ای هست حدود ۱۵،۲۰ متری رو با دنده یک زیر ۲۰ تا سرعت حرکت میکنم،برای ماشین آسیب زا هست؟

          • کارشناس کارنامه

            سلام وقت بخیر
            خیر مشکلی بوجود نمیاد.
            ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

          • هادی

            سلام برای ماشین نه ولی برای راننده ی پشت سری بسیار آسیب زاست

  • شاهرخ

    روز خوش

    اگر شب و توی پارکینگ، بار سنگین توی ماشین بمونه باعث خرابی میشه؟ و آیا بهتره که بار توی صندوق و یا روس صندلی عقب را در اولین زمان خالی کنم؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بهتره که خالی کنید چون به کمک هاتون فشار میاد
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    • رضا

      خودت سوال میکنی ،خودت جواب میدی،خوب معلومه بهتره باره توی ماشینو خالی کنی .واقعا این سوال پرسیدن داره

    • محمد

      سلام وقتتون بخیر
      میخواستم بدونم یه چندباری از سرعت گیر با سرعت رد شدم نه با سرعت بالا ولی سرعتش هم پایین نبود
      ایا کمک های ماشین خراب شدع؟

      • منوچهر

        سلام وقت بخیر
        درصورتی که سر و صدای اضافی و یا نشتی روغن و یا شکستگی از کمک ها رو مشاهده میفرمایید بله نیاز به تعویض دارد در غیر اینصورت خیر.
        ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امیررضا

    سلام .
    من یه ۴۰۵ slx دارم ولی از اونجا که به موتور Tu5 ایمان دارم ، تیکاف نه ولی چون عشق هیجانم ، پر گاز دنده عوض میکنم آیا ایرادی نداره؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      توی طولانی مدت قطعا فشار زیاد روی عمر موتور تاثیر میزاره و باعث استهلاک بیش از حد میشه.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

      • M.suri

        سلام استاد
        ماشینم بعضی وقتا گاز نمیخوره بهمین خاطر تو حرکت خاموش و روشن میکنم که اکثرا مشکلش حل میشه ایا به موتو یا قطعات دیگه فشار نمیاد با این کار ؟

        • منوچهر

          سلام وقتتون بخیر
          قطعا به خودروتون آسیب میزنه این مورد و کاملا خطرناک هست.
          از تکرارش پرهیز کنید و درصدد رفع ایراد بر بیاید لطفا .
          امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • اکبرمیرزایی

    سلام. دوماهه سرسیلندرکامل انداختم روی پژو۴۰۵.خوب کارنمیکنه. همه شمع ووایروکویل رانو کردم. ده تاتنظیم موتوری برده ام. میگن همه چیزش خوبه ولی صدای موتورزیاده. دم اگزوز پر پر میکنه
    ماشین درسلو حالت کوبش داره. دست بفرمون بدنه ماشین که میزاریم ویبره وموج داره
    ناصاف کارمیکنه. اعصابم داغون شده. خواهشا کمکم کنید.
    ازمبارکه اصفهان
    ۰۹۱۳۹۸۹۳۷۳۲

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      بله این ایراد طبیعی هست و سر سیلندر اصلی با سر سیلندر تعویضی شامل همین موارد می شود.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • شبنم

    سلام و وقت بخیر
    ماشینم تیبا ۲ سال ۹۷ هست. در حالت خاموش بدون گرفتن کلاچ دنده خیلی راحت تو حالت ۳ و ۴ جا میوفته(فقط این دوتا). صفحه کلاچ مشکلی داره؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر مشکلی نیست.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

    • علی

      سلام و عرض ادب
      یه تیبا مدل ۱۴۰۰دارم کمک سمت شاگرد روی سرعت گیر اگر یکم سرعتم زیاد باشه صدای تاک بلندی میده مشکل از کجاست

      همچنین کلاج ماشین خیلی بالا آزاد میکنه و بدون کاز دادن ماشین حرکت میکنه

      • منوچهر

        سلام وقتتون بخیر
        کمک سمت شاگرد رو باید توسط کارشناس متخصص بررسی کنید و از سلامتش اطمینان حاصل نمایید چون امکان خرابی کمک و سایر متعلقات متصل به آم وجود دارد.
        کلاچ هم نیاز به رگلاژ مجدد داره تا رفع ایراد انجام بشه.
        امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

        • مهران

          با سلام
          واشر فلزی درب رادیاتور هنگام باز کردن داخل رادیاتور افتاد
          مشکلی پیش میاد؟
          چه باید بکنم

  • مهدی

    سلام ماشین من سمند هست،چند وقتیه که تو اتوبان وقتی پام رو از رو گاز برمیدارم،اگه شیشه یکیش یا هر دو پایین باشه بوی دود داخل کابین میاد ولی اگه بالا باشه هیچ بویی نمیاد،در ضمن واشر گلویی و واشر منیفولید رو عوض کردم و درست نشده،ایرادش چی میتونه باشه

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      مسیر خروجی دود اگزوز ر بررسی کنید قطعا از جایی نشتی وجود دارد
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    سلام من ماشنم رانا است و دیشب حواسم نبود و کلاچ رو نگرفتم و دنده عقب زدم و صدای خیلی بدی کرد آیا ماشین من خراب شده یا به گیربکس آسیبی رسیده؟؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      خیر نگران نباشید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    ممنون میشوم پاسخ دهید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      ارسال کردم خدمتتون پاسخ رو.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    من ماشینم رانا هست و دیشب حواسم نبود کلاچ نگرفتم و دنده عقب زدم و دنده جا نخورد فقط صدای خیلی بدی کرد آیا به ماشین من آسیبی وارد شد یا گیربکس خراب شده؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      با یک بار انجام دان این کار احتمال دارد که خرابی ای شامل حال خودروتون نشه اما با تکرار این عمل قطعا گیربکس خودروتون به مشکل بر میخوره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • منوچهر

    سلام وقتتون بخیر
    سوزن های انژکتور و دریچه گاز رو مورد بررسی و شستشو قرار بدید.
    امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • منوچهر

    سلام وقتتون بخیر
    شمع و وایر و سوزن انژکتور ها رو شستشو و سرویس کنید.
    امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، لطفا در کنارمون بمونید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    سلام، راحت ترین موقعیت پای چپ در حال استراحت برای دسترسی سریع به کلاچ گیری چیست؟ پاشنه پای چپ پشت کلاج و پنجه سمت چپ باشه که با چرخش مچ کلاچ را بگیره یا پا رو بلند کرد و با پنجه کلاچ رو گرفت و بعد از اتمام کار با کلاچ آن را کامل سمت چپ پدال گذاشت؟

  • آرش

    سلام ماشین روشن بود صدای پخش زیاد بود فکر کردم خاموش شده دوسه بار طولانی استارت زدم الان به کدوم قسمت ماشین ممکنه آسیب رسیده؟

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      دنده استارت و اتومات استارت امکان آسیب دیدن داره.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • پیمان

    بعد از کشیدن ترمز دستی در هنگام خاموش بودن آیا نیاز هست ماشین را توی دنده بگذاریم یا خیر؟ چرا؟

  • Sadegh

    سلام من تیبا ۲ ۱۴۰۱دارم اما موقعی که کولر میگیرم دور موتور میاد زیر یک میشه نیم گاز میدم درست میشه بعدش کامل انگار ماشین خسته میشه دیگه حال نداره راه نمیره باز از اون بد تر امپر ابم یک خونه تا قرمز میره بعدش دور تند فن کار میکنه امپرم میاد پایین و دیگه از وسط بالاتر نمیره این مشکلش از چیه تو مواقعی که کولرم نمیگیرم دور موتورم بعضی وقتا خیلی کم این طوری میشه اما ماشین دوستم ساینا و هیچ کدوم از این مشکلاتو نداره هم موقع کولر ماشین دوستم خوب راه میره و هم امپر نمیزنه بالا و دور موتورشم بازی نمیکنه قطعات تیبا با ساینا یکیه چرا این طوری لطفا کمکم کنید ممنون

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      در ابتدا خودروتون رو با دستگاه عیب یاب یاگ مورد بررسی قرار بدین و سنسور دمای آب و استپر موتور و سنسور دریچه گاز رو حتما چک کنید.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی سالمی

    سلام خسته نباشید
    ماشین پراید سال ۹۲ دارم ، چرا گرمای موتور از پایین جایی که پدالها هستن میاد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • منوچهر

      سلام وقتتون بخیر
      عایق های اتاق در قسمت زیر پدال رو چک کنید که وجود داشته باشند.
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • جواد

    سلام ببخشیدپراید۱۴۱ دارم درسربالایی هاکم میاره دنده به یک میرسه فیلرهاش یکم به صدادرمیان میشه عیبشوبگیدممنون

  • امیر

    سلام من لیفان ۵۲۰ دارم استارت میخورد ولی روشن نمیشد دیاگ زد برقکار گفت سنسور دورموتور عوض کن دور موتور نداری سفارش دادم برام اوردن ولیسنسوره پایه بلند بود جا نمیرفت با دست گرفتمش ببینم استارت میخوره ولی استارت نخورد هیچ سه بار استارت زدم صدایه فراویل میداد استارت نمیداد ولی الان جازدم دیگه صدایه فراویل نمیده ولی استارت نمیخوره مگن باطری خوابیده سوالم اینه احتمال اسیب فراویل باسه تا استارت خورده باشه راهنمایی بفرمایید ممنونم ببخشید متن زیاد شد

  • احسان

    سلام دیروز از دنده پنج میخواستم بیام دنده چهار اشتباهی زدم دنده عقب یه صدای قیژی داد سریع کلاچ رو گرفتم آیا مشکلی پیش اومده
    کوییک

  • سارا سالاری

    سلام ببخشید ۲ تا ۳ کیلومتر اگه با ترمز دستی بالا رانندگی کردم و بعد از پارک کردن بوی سوختگی از لاستیک اومد بعد از چند دقیقه یکم کمتر شد بو مشکل جدی به وجود اومده تورو خدا راهنماییم کنید

  • امید

    ببخشید
    ماشین ول کرده یعنی چی؟

  • شکوف

    سلام وقتتون بخیر. ماشین من پراید از زیرش روغن گیربکسنشت پیدا کرده بود ک تعمیرکار گفته بود بخاطر سنسور کیلومترشه بردم تعمیر ولی هنوزم در حد دو سه قطره نشتی داره، آیا عادیه؟

  • مهتاب

    سلام
    ماشینم پرایده، امشب ماشین یه بار تو ترافیک و دوبار هم تو جای گودی افتاده بود لاستیک خاموش شد بعد خیلی پرگاز حرکت کردم، بعد روشن شدن پت پت میکنه و کم میاره و خیلی لرزش و صدا داره کل ماشین، قبلا هم دو سه بار همچین حالتی شده بود البته فرداش که ماشین رو روشن میکنم مشکلی نداره. عادیه همچین چیزی؟ مشکل از چیه که اینطور میشه ؟

  • مرادی

    سلام و عرض ادب
    اینکه بعد از بازکردن شلنگ های رادیاتور و یا سرویس بخاری و شستشوی رادیاتور با دستگاه، مقداری ماشین روشن میمونه و گاز میدن تا آمپر بره بالا و گرمای بخاری رو چک کنن، آیا ضربه ای به موتور میزنه؟ امروز کمی نگران شدم
    ماشین من پژو slx 96
    با تشکر

  • مرادی

    سلام
    ببخشید ماشین من ۴۰۵ slx مدل ۹۶
    امروز رادیاتور رو شیستشو دادم و بخاری رو سرویس کردم، فقط بعد از اتمام کار اوستا برای گرم کردن ماشین و امتحان بخاری در جا کمی گاز داد و ماشین کار کرد، ببخشید مشکلی ایجاد نمی کنه؟ میگن ماشین با گاز دادن اضافی روغن سوزی میگیره، البته اوستا گفت نگران نباش میدونم چجوری گاز بدم
    ممنون میشم پاسخ بدین

  • ریحانه

    سلام خودرو من هوندا سیویک ۲۰۰۵ است نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر پیموده است هنگام ترمز صدای جیغ مانند به گوش می رسد و مکانیک هم بررسی کرده و گفته هیچ مشکلی نیست علت این صدای جیغ مانند چیست لطفا؟

    • منوچهر

      سلام ایراد از جنس لنت ها ویا خط افتادن دیسک میتواند باشد.

  • محمد

    سلام وقتتون بخیر
    اگه با تیبا تو مسافت های طولانی ۱۴۰ یا ۱۵۰ تا حدوداً برم، برای ماشین مشکلی ایجاد میکنه؟
    دور موتور تقریبا رو ۴.۵ تا ۵ میره.
    ممنون

  • amir

    سلام من یک پارس ELX دارم

    من معمولا هفته ای یبار ۲۲۰ تا۲۴۰ تا باهاش میرم تا الا فک میکنم یکم کم جون تر شده ایا این کار من اشتباس دارم ب ماشین اسیب میزنم؟!

    • منوچهر

      سلام قطعا فشار اوردن به خودر‌و‌اصطلاک قطعات رو‌بالا میبره و باعث خرابی زودتر قطعات میشه.

  • علیرضا

    سلام وقت بخیر پارس ایکس یو سون دارم
    زیاد فشار نمیارم ولی هر ازگاهی حوصلم میگره پامو میزارم رو گاز
    بعضی جاها گفتن هر ازگاهی پر گاز حرکت کنیم برا بهتر اب بندی شدن بد نیست میخاستم نظر شما بدونم

  • محسن

    سلام و خسته نباشید اگر زمانی که موتور روشن باشه و بعد ۴ یا ۵ بار استارت بزنیم چه ضرری داره ممنونم

  • مبین

    سلام خسته نباشید ، ماشین ۲۰۷ هستش ، اگه وقتی ماشین ثابت و روی دنده خلاصه ، گاز بدیم مشکلی برای ماشین پیش میاد ؟

  • اسماعیل

    پراید۸۹توحرکت بودم بعدیه جاخاموش کردم وقتی قبل ازاستارت برقش اومدامپرابش ازوسط بالاتررفت کلاخاموش کردم آب ریختم دوره رادیات دررادیاتوبادستمال بازکردم آب ریختم توشداب قهوه ای شده بود به نظرتون کاردرستوانجام دادم یانه لطفاراهنماییم کنیدمرسی

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      نیازی به اینکار نبود و با روشن کردن خودرو و کار کردن فن برطرف میشد.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • امید

    سلام
    یه سوال خیلی مهم دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    طول پارکینگ من از ماشین کمتر و ۴۰ سانت ماشین طولانی تر است
    من برای اینکه تو پارکینگ جا بشه تخته شیب به بالا براش درست کردم که ماشین در ورود به پارکینگ به مرور با رفتن رو تخته شیب به بالا میشه و در این صورت جا میشه تو پارکینگ
    الان سوالم این ایا این مدل ماشن نگه داشتن در پارکینگ به مراتب در مرور زمان به دلیل اینکه روغن موتور به یه سمت جمع میشه ضرر داره یا نه
    و همچنین در اون صورت میتونم ماشین رو روشن کنم یا خلاص کنم و ماشین به صورت کامل ار شیب پایین امود استارت بزنم

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      سعی کنید خودروتون رو از شیب بیارید پایین و استارت بزنید
      و مورد دیگه این که این کار به مرور زمان خرابی در سیستم تعلیق شما ایجاد میکنه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • احسان

    سلام وقت بخیر من یه نیسان وانت دارم. توی سراشیبی با دنده چهار میومدم پایین صدای تپ تپ از اگزوز میزد بیرون. این که مشکل خاصی نیست

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی نیست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • +-+

    سلام ماشین ما ۲۰۷ تو جاده وقتی دنده ۳ بودم اشتباهی بجایی این که دنده رو بیارمش رو ۲ زدم دنده عقب یه صدایی داد البته سریع درستش کردم آیا این برای خودرو ضرری داره ؟؟

  • مبین

    سلام ببخشید من ماشینم کوییک هس ظرفیت ۵ نفر سوار کنم و مسافت ۵۰۰ کیلومتر برم مشکلی برای ماشینم پیش نمیاد؟؟؟

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      خیر دوست عزیز.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام با عرض ادب خسته نباشید من پراید ۱۳۱ دارم موقع حرکت وقتی با دنده ۱ گاز میدم صدا خور خور میاد نمی‌دونم چیه صدا میاد فقط در حین حرکت صدا میده نه درجا راهنماییم کنید ممنون

    • منوچهر

      سلام وقت بخیر
      از کدوم قسمت خودروتون صدا رو میشنوید تا بتونم کمکتون کنم از چرخ یا از سمت موتور خودرو ؟
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • فاطمه

    سلام وقتتون بخیر تازه وارد هستم مهارت زیادی ندارم اگه از گوشه ها فقط دنده یکو دو برم اشکال داره و به ماشین فشار میاد؟و موتورش اسیب میبینه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بای سرعتتونمتناسب با دنده ای که حرکت میکنید باشه و دور تورتون از ۴ هزار بالاتر نره.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علی

    سلام وقتتون بخیر اگه تو سرعت پایین اشتباهی بجای دنده‌ یک دنده سه بخوره و با گاز زیاد حرکت کنه ، برای یکبار آیا نیاز به چک‌ یا تعمیر داره ماشین؟ ممنون میشم جواب بدین

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      اگر صدای غیر عادی ای وجود ندارد خیر.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • علیرضا

    با سلام
    بنده اهل گاز دادن زیاد نیستم همیشه اروم یمرم ولی بعصی وقتا وسوسه میشم و در حد چن دقیقه پر گاز حرکت میکنم در حد دور موتور پنج موتور ایکس یو سون هست میخاستم بدونم خیلی از عمر موتور کم میکنه یا نه اصتحلاکش در حد منطقی زیاد میشه

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      هیچ اتفاقی برای موتور خودروتون نمیفته اگر سرویس های دوره ای منظم داشته باشید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • احمدرصا

    سلام وقت بخیر،توی دنده پنج حداکثر تا چه دور موتوری فشار زیاد روی موتور وارد نمیکنه؟مثلا تا ۱۴۰ بریم که دور موتور میاد نزدیک ۴ روی موتور فشار زیاد وارد نمیشه؛(در مورد موتور xu7)

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله درست هست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • مهدی

    سلام
    وقت بخیر، اگه ماشین توی کوچه همیشه جوری پارک شده باشه که چرخ جلو سمت راننده روی پل باشه و بقیه چرخها کف زمین برای ماشین مشکلی ایجاد میکنه؟

  • آرمین

    سلام ببخشید آیا قبل از خاموش کردن ماشین نیازی به گاز دادن به خودرو هست یا خیر؟

  • مهدی

    سلام وقتتون بخیر
    من امروز ماشین روروشن کردم و بلافاصله آرام ب دنده عقب دادم و ماشین رو دادم تو کوچه و بعد خاموشش کردم و بعد ی دقیقه دوباره روشنش کردم و راه افتادم البته اول آرام آرام رفتم و وقتی وارد خیابان شدم تخته گاز رفتم و خیابان هم کوچیک بود زود ماشین رو دادم تو کوچه و دوباره خاموشش کردم
    و اینم بگم ک وقتی با ماشین شتاب گرفتم دمای ماشین تازه نیم خط بالا رفته بود و ماشین هم پارس موتور معمولی هس
    آیا این مشکلی ایجاد میکنه؟!

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      خیر.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • یاسین

    سلام ماشین‌من کوییک هست چند بار بعد از اینکه از سرعت گیر رد سدن سرعتم کم شد دنده عوض نکردم موقع پیچ ها یا کلاچ گرفتن صدای ریزی مانند کیر کردن یه چیز میاد
    مشکلش چیه؟ میشه تا سرویس دوره ای صبر کنم بعد تعمیر بشه؟

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بله اگر صدا بیشتر نشد مشکلی نیست.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • داود

    سلام
    ببخشید من ماشینم تارا اتومات است V4
    شب ها در جای پارک میکنم که شیب نسبتا تند داره آیا احتمال ایراد به ماشین داره یا نه