نشانه‌های وجود آب در باک بنزین و روش‌های تخلیه آن

0 9,930

سیستم سوخت‌رسانی خودرو نقش مهمی در تضمین عملکرد بهینه و طول عمر خودرو ایفا می‌کند. با‌این‌حال، امکان دارد آلودگی‌های مختلفی به مخزن سوخت راه پیدا کنند که یکی از دردسرسازترین آن‌ها آب است. وجود آب در مخزن سوخت خودرو می‌تواند بر اجزای مختلف موتور تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد خودرو شود. به همین دلیل قرار است در این مطلب درباره نشانه‌های وجود آب در باک بنزین و نحوه تخلیه آن صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

نشانه‌های وجود آب در باک بنزین

خرابی خودرو به دلیل وجود آب در مخزن بنزین

تشخیص زودهنگام وجود آب در باک بنزین به جلوگیری از آسیب‌های سیستم سوخت خودرو بسیار کمک می‌کند. اگرچه برخی از علائم در ابتدا قابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسند، اما نادیده گرفتن‌شان می‌تواند به مشکلات زیادی منجر شود. در ادامه علائم رایج وجود آب در مخزن بنزین خودرو را بررسی کرده‌ایم.

اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را مشاهده کردید، ضروری است که فورا برای تخلیه آب از باک بنزین خودرویتان اقدام کنید. رانندگی با سوخت آلوده به آب می‌تواند به آسیب جدی موتور و سیستم سوخت خودرو منجر شود که تعمیر آن‌ها هزینه زیادی روی دست‌تان می‌گذارد.

۱. سوخت ناقص و لرزش موتور

وجود آب در مخزن سوخت، فرایند احتراق در موتور را مختل می‌کند و درنتیجه سوخت به‌طور ناقص می‌سوزد. سروصدای موتور، بوی غیرعادی و افزایش دود اگزوز از رایج‌ترین علائم سوخت ناقص موتور هستند که می‌توانند نتیجه وجود آب در باک سوخت باشند. لرزش خودرو در حالت درجا هم یکی از علائم رایج وجود آب در مخزن سوخت است.

۲. راندمان ضعیف سوخت

آب موجود در باک بنزین می‌تواند راندمان سوخت خودرو را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول به پمپ بنزین سر می‌زنید یا مسافتی که می‌پیمایید نسبت به سوختی که مصرف می‌کنید، خیلی کم است، وجود آب در باک بنزین می‌تواند مسبب آن باشد.

۳. مشکل در استارت زدن

آب موجود در باک بنزین می‌تواند باعث شود موتور به‌سختی روشن شود یا ریپ بزند. در موارد شدید ممکن است موتور اصلا روشن نشود.

 

۴. صداهای عجیب موتور

آب موجود در باک سوخت می‌تواند باعث ایجاد صداهای غیرعادی مانند صدای تق‌تق یا پینگ در موتور شود. علاوه‌بر این، ممکن است هنگام شتاب‌گیری، از موتور صدای ضربات متناوب بشنوید.

 

۵. روشن شدن چراغ چک

چراغ چک روشن به دلیل وجود آب در باک بنزین

در بعضی وسایل نقلیه مدرن، سیستم عیب‌یابی داخلی می‌تواند مشکلات ناشی از سوخت آلوده به آب را تشخیص دهد و چراغ چک موتور یا سایر چراغ‌های هشدار داشبورد خودرو را فعال کند.

 

۶. مشاهده قطرات آب روی فیلتر سوخت

وجود قطرات آب روی فیلتر سوخت خودرو، نشانه واضحی از وجود آب در باک بنزین است.

با استفاده از خمیر آب‌یاب، می‌توانید وجود آب و دیگر آلودگی‌های احتمالی را در مخزن سوخت بررسی کنید. برای این کار، خمیر را بر روی میله اندازه‌گیری قرار دهید و میله را در باک بنزین فرو کنید. اگر آبی در مخزن وجود داشته باشد، خمیر تغییر رنگ می‌دهد.

چگونه آب را از باک بنزین خارج کنیم؟

تحلیه آب از باک بنزین

تخلیه آبی که وارد باک بنزین شده است، برای رفع مشکلات ناشی از آن و جلوگیری از آسیب بیشتر به سیستم سوخت خودرو ضروری است. در ادامه چند روش مؤثر برای خارج کردن آب از مخزن سوخت را بررسی می‌کنیم.

۱. استفاده از افزودنی‌های سوخت

برخی افزودنی‌های سوخت به‌طور خاص برای حذف آب از سیستم سوخت طراحی شده‌اند. این افزودنی‌ها مولکول‌های آب را می‌شکنند تا این مولکول‌ها بتوانند با سوخت ترکیب ‌شوند و در هنگام کارکرد معمولی موتور بسوزند.

۲. استفاده از پمپ دستی

اگر فقط مقدار کمی آب در مخزن سوخت وجود دارد، می‌توانید آن را با استفاده از پمپ دستی خارج کنید. نکته مهم این است که شلنگ پمپ حتما باید به کف مخزن برسد؛ چون آب از بنزین سنگین‌تر است و به همین دلیل پایین‌تر از آن قرار می‌گیرد.

۳. تخلیه کامل باک بنزین

اگر مقدار آب واردشده به مخزن بنزین زیاد باشد، تخلیه مخزن گزینه مؤثرتری است. برای این کار، ظرفی را در زیر زهکشی خودرو در محل پلاگین تخلیه قرار دهید تا مخلوط سوخت و آب در آن جمع شود. سپس، پلاگین تخلیه را بردارید و اجازه دهید مخلوط کاملاً تخلیه شود.

۴. تعویض فیلتر بنزین

حتی اگر شک دارید که آب به فیلتر بنزین رسیده است یا نه، بهتر است فیلتر را تعویض کنید. گرفتگی یا خرابی فیلتر بنزین می‌تواند به مشکلات زیادی منجر شود و از جریان مناسب سوخت جلوگیری کند.

پس از اینکه مخزن بنزین را تخلیه کردید، بسیار مهم است که آن را به‌طور کامل خشک کنید تا هیچ اثری از آب باقی نماند. برای این کار می‌توانید از یک پارچه یا حوله برای جذب آب موجود در مخزن استفاده کنید یا اینکه درپوش بنزین را برای مدتی باز بگذارید تا رطوبت باقی‌مانده تبخیر شود.
promotion banner

چطور از ورود آب به باک بنزین جلوگیری کنیم؟

افزودنی سوخت

نگهداری اصولی از سیستم سوخت خودرو برای حفظ سلامت کلی و عملکرد بهینه وسیله نقلیه حیاتی است. رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند از نفوذ آب به مخزن سوخت خودرو جلوگیری کنید:

  • از جایگاه‌های سوخت معتبر و استاندارد بنزین بزنید تا خطر وجود آب یا سایر آلودگی‌ها در بنزین را به حداقل برسانید.
  • به‌طور منظم از افزودنی‌هایی که برای تمیز کردن و محافظت از سیستم سوخت طراحی شده‌اند، استفاده کنید. این افزودنی‌ها از تشکیل رسوبات و تجمع آب در باک خودرو جلوگیری می‌کنند.
  • برای اطمینان از جریان بهینه سوخت و جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها، فیلترهای سوخت را در فواصل زمانی توصیه‌شده، تعویض کنید.
  • به‌طور مرتب سیستم سوخت را از نظر نشتی، آسیب‌دیدگی لوله‌ها یا بوهای غیرعادی بررسی کنید تا مشکلات آن را زود تشخیص دهید.
  • پس از سوخت‌گیری حتما درپوش باک بنزین را خوب ببندید تا آب و دیگر آلودگی‌ها به مخزن بنزین وارد نشوند.

 

سؤالات متداول

۱. آیا رانندگی با وسیله نقلیه‌ای که در باکش آب وجود دارد، ایمن است؟

این کار توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است منجر به خاموش شدن موتور و خرابی آن شود. اگر متوجه شدید در باک بنزین خودرویتان آب وجود دارد، برای جلوگیری از آسیب دیدن موتور، هرچه زودتر به مشکل رسیدگی کنید.

۲. آیا وجود آب در مخزن بنزین، باعث زنگ‌زدگی باک می‌شود؟

بله، آب موجود در مخزن سوخت می‌تواند منجر به خوردگی و زنگ‌زدگی اجزای فلزی سیستم سوخت‌رسانی مانند پمپ و لوله‌های انتقال بنزین شود و طول عمر باک را کاهش دهد.

سخن آخر

وجود آب در مخزن بنزین می‌تواند اثرات نامطلوبی بر عملکرد و طول عمر خودروی شما داشته باشد. نادیده گرفتن علائم و رسیدگی نکردن به این موضوع می‌تواند آسیب موتور، تعمیرات پرهزینه و خطرات ایمنی را به‌دنبال داشته باشد. با مراقبت همیشگی از سیستم سوخت‌رسانی، می‌توانید وسیله نقلیه‌تان را در شرایطی عالی نگه دارید و هنگام سفر نگرانی‌ای از بابت سلامت خودرو نداشته باشید. درنهایت، اگر تجربه یا نکته‌ای برای مخاطبین عزیز کارنامه دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.