۱۲ علت خاموش شدن موتورسیکلت در حال حرکت و درجا + راه‌حل

0 3,542

از احساس وزش باد روی صورت تا بالا رفتن آدرنالین در سرعت‌های بالا، شما تجربه‌ای هیجان‌انگیزتر از موتورسواری سراغ دارید؟ با‌ همه هیجانی که موتورسواری به‌همراه دارد، گاهی هم خطرناک می‌شود؛ چطور؟ اگر موتورسیکلت به‌طور غیرمنتظره‌ای در حین حرکت یا حتی در حال درجا خاموش شود، نه‌تنها اتفاق ناخوشایندی است بلکه می‌تواند بسیار هم خطرناک باشد. این مشکل وقتی جدی‌تر می‌شود که در حال موتورسواری با سرعت زیاد یا در یک بزرگراه شلوغ باشید. اگر شما هم موتورسیکلت دارید، این مطلب برای شماست. می‌خواهیم همه علت‌هایی را که باعث خاموش شدن موتورسیکلت در حین حرکت و در حالت درجا می‌شوند، بررسی کنیم. همراه‌مان بمانید.

بخش اول: عوامل خاموش شدن ناگهانی موتورسیکلت در حال حرکت

عوامل خاموش شدن ناگهانی موتورسیکلت در حال حرکت

۱. مشکل در فیلتر بنزین

یکی از معمول‌ترین مشکلات در سیستم سوخت موتورسیکلت، گرفتگی یا کثیف شدن فیلتر بنزین است. ذرات و آلاینده‌ها به‌مرور فیلتر را مسدود می‌کنند و باعث اختلال در جریان انتقال سوخت به موتور می‌شوند. به‌علاوه، اگر پمپ بنزین به هر دلیل دچار مشکل شود، سوخت کافی به موتور نمی‌رسد. این مشکل به‌خصوص در سرعت‌های بالا موجب خاموش شدن موتورسیکلت می‌شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

فیلتر بنزین را به‌طور دوره‌ای بررسی و تعویض کنید. اگر موتورسیکلت شما کاربراتوری است، آن را باز کنید و قسمت‌های مختلفش را تمیز کنید.

 

۲. مشکل در لوله‌های سوخت

یکی از دلایل خاموش شدن موتورسیکلت در حین رانندگی، وجود مشکل در کاربراتور یا سیستم سوخت‌رسانی است. سیستم سوخت‌رسانی معمولاً به‌دلیل کثیف شدن، گرفتگی یا انسداد مجراها دچار مشکل می‌شود. همه این‌ها باعث می‌شوند موتور نتواند عملکرد درستی داشته باشد.  این مشکلات  به‌خصوص در موتورسیکلت‌های قدیمی شایع‌ترند.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

بازرسی منظم لوله‌های بنزین و بررسی آن‌ها برای پیدا کردن هرگونه آسیب یا گرفتگی احتمالی، از بروز مشکلات بعدی مثل خاموش شدن موتور جلوگیری می‌کند. اگر موقع بررسی متوجه گرفتگی این لوله‌ها شدید، حتما آن‌ها را تمیز کنید.

 

۳. مشکل در فیلتر هوا

فیلتر هوا نقش مهمی در احتراق و عملکرد درست موتور دارد و هوای بدون آلاینده را برای احتراق موتور تأمین کند. گرفتگی این فیلتر، جریان هوا را محدود می‌کند و همین باعث می‌شود احتراق به‌درستی صورت نگیرد و موتور خاموش شود. احتراق ناقص یا نادرست به‌خصوص موقع شتاب­‌گیری، باعث خاموش شدن موتور می‌شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

راه‌حل این است که طبق توصیه‌های شرکت سازنده موتورسیکلت، فیلتر هوا را به‌طور مرتب تمیز یا تعویض کنید. تمیز یا تعویض کردن فیلتر هوا کار ساده‌ای است، اما عملکرد موتور را به میزان قابل‌توجهی بهبود می‌دهد.

۴. مشکل در سیستم جرقه‌زنی

سیستم جرقه‌زنی با ایجاد جرقه، فرآیند احتراق در سیلندرهای موتور را آغاز می‌کند. اگر شمع‌ها، کابل‌های جرقه‌زن و کوئل خراب یا فرسوده باشند، ممکن است موتور به‌طور غیرمنتظره‌ای خاموش شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

شمع‌ها، کابل‌های جرقه‌زن و کوئل را در صورت نیاز بازرسی و تعویض کنید. بهتر است این کار را به‌طور دوره‌ای و مطابق توصیه‌های شرکت سازنده موتورسیکلت انجام دهید.

۵. مشکل در سیستم برق

یکی دیگر از عواملی که سبب خاموش شدن موتور هنگام موتورسواری می‌شود، وجود مشکل در سیستم برق موتور است. ضعیف بودن باتری، سیم‌کشی و سوئیچ احتراق معیوب ازجمله مشکلاتی هستند که در سیستم برق به‌وجود می‌آیند. اگر موتورسیکلت در حین رانندگی خاموش و دوباره روشن شد، احتمالاً سیستم برق موتورسیکلت دچار مشکل شده است.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

قطعات و اتصالات سیستم برق موتورسیکلت را به‌لحاظ سالم و محکم بودن اتصالات به‌صورت دوره‌ای بررسی کنید. اگر در این زمینه مهارت کافی ندارید، از یک متخصص موتورسیکلت کمک بگیرید.

 

۶. مشکلات فنی موتورسیکلت

برخی مشکلات فنی مثل کم‌بودن فشار هوای موتور، فرسودگی رینگ‌های پیستون و مشکل در دریچه گاز، سبب خاموش شدن ناگهانی موتورسیکلت در هنگام موتورسواری می‌شوند.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

بررسی منظم موتورسیکلت به‌خصوص میزان فشار هوای درون موتور، از بروز مشکلات فنی که منجر به خاموش شدن موتور می‌شوند، جلوگیری می‌کند. بهتر است بررسی‌های دوره‌ای را طبق توصیه شرکت سازنده موتورسیکلت انجام دهید.

اگر کامپیوتر یا ECU موتورسیکلت، مشکلی را در سنسور دریچه گاز، سیستم سوخت‌رسانی یا … تشخیص دهد، ممکن است حالت لیمپ یا چراغ چک موتور فعال شود. در این صورت، توصیه می‌کنیم فوراً برای تشخیص و رفع مشکل به یک فرد متخصص مراجعه کنید.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

 

مشکلات فنی موتورسیکلت یکی از علت‌های خاموش شدن موتورسیکلت

۷. شل بودن درب مخزن سوخت

شاید تعجب کنید اما درست نبستن درب باک یا حتی شل بستن آن یکی از دلایلی است که منجر به خاموش شدن موتور در حین موتورسواری می‌شود. در این حالت، در مخزن بنزین خلأ ایجاد می‌شود و این یعنی میزان هوای داخل باک تغییر می‌کند، انتقال سوخت مختل می‌شود و درنهایت، موتور ناگهان خاموش می‌شود.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

ببینید درب باک به‌درستی بسته شده است یا نه. واشر درب باک را هم چک کنید و در صورت خرابی یا کهنگی، برای تعویض آن اقدام کنید.

 

۸. دمای زیاد موتور

گرمای بیش‌ازحد هم از عواملی است که باعث خاموش شدن موتورسیکلت در هنگام موتورسواری می‌شود. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که میزان روغن موتور یا مایع خنک‌کننده از حد موردانتظار، کمتر باشد.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

به مخزن، روغن موتور یا مایع خنک‌کننده اضافه کنید. به‌طور مرتب سطح روغن و مایع خنک‌کننده موتور را بررسی کنید تا از گرم شدن بیش‌ازحد و خاموش شدن ناگهانی موتورسیکلت جلوگیری شود.

بخش دوم: عوامل خاموش شدن ناگهانی موتورسیکلت در حالت درجا

عوامل خاموش شدن ناگهانی موتورسیکلت در حالت درجا

۱. کمبود سوخت

بدیهی است که موتورسیکلت‌ برای روشن شدن و روشن ماندن به سوخت نیاز دارد. ترکیب بنزین و هوا سبب احتراق، حرکت پیستون‌ها و نهایتاً حرکت تایرها می‌شود. وقتی مقدار سوخت در محفظه احتراق کافی نباشد، موتورسیکلت به‌درستی کار نخواهد کرد و حتی ممکن است در حالت درجا خاموش شود.

عوامل مختلفی باعث کمبود سوخت در محفظه احتراق می‌شوند؛ مثل:

  • گرفتگی فیلتر بنزین
  • تمام شدن بنزین
  • خرابی انژکتورها
  • خرابی پمپ سوخت

این مشکل را چطور حل کنیم؟

برای رفع مشکل خاموش شدن موتورسیکلت در حالت درجا، ابتدا باید علت کمبود سوخت را پیدا کنید:

  • اگر مقدار سوخت در باک کم باشد، باید باک را پر کنید.
  • اگر فیلتر بنزین مسدود باشد، باید آن را تعویض کنید.
  • اگر انژکتورها خراب هستند، باید آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.
  • اگر پمپ بنزین خراب است، باید پمپ را تعمیر یا تعویض کنید.

 

۲. خرابی شمع‌ها

شمع‌ها یکی از مهم‌ترین قطعات موتور هستند که با ایجاد جرقه سبب احتراق و به حرکت درآمدن موتور می‌شوند. اگر شمع‌ها خراب باشند، ممکن است ایجاد جرقه به‌درستی صورت نگیرد و متعاقباً موتور هم به‌درستی کار نخواهد کرد. یکی از مشکلاتی که در اثر خرابی شمع‌ها رخ می‌دهد، خاموش شدن موتورسیکلت در حالت درجا است. خرابی شمع‌ها علت‌های مختلفی دارد؛ مثل:

  • تنظیم نبودن فاصله بین الکترود‌های شمع‌ها
  • استفاده از بنزین بی‌کیفیت
  •  کثیف شدن شمع‌ها
  • شکستگی شمع‌ها
علاوه‌بر خاموش شدن ناگهانی موتور در حالت درجا، بد استارت خوردن موتور، بالا رفتن مصرف سوخت و احتراق ناقص هم ممکن است به‌دلیل خرابی شمع‌ها اتفاق بیفتد.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

اگر موتورسیکلت در حالت درجا خاموش شد، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که شمع‌ها را بررسی کنید. اگر شمع‌ها خراب بودند، آن‌ها تعویض کنید.

۳. خرابی سیستم برق

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث خاموش شدن موتورسیکلت در حالت درجا می‌شود، مشکلات سیستم برق است. سیستم برق موتورسیکلت از سه قسمت تشکیل شده است: باتری، استاتور و رگولاتور. خرابی هر یک از این بخش‌ها باعث خاموش شدن موتورسیکلت در حالت درجا می‌شود. اما چطور؟

  • باتری برق موردنیاز برای استارت خوردن و روشن ماندن موتور در حالت درجا را فراهم می‌کند. اگر باتری ضعیف یا خراب باشد، برق موردنیاز تأمین نمی‌شود و درنتیجه موتور در حالت درجا خاموش می‌شود.
  • استاتور در واقع با ایجاد میدان مغناطیسی، به تأمین برق موردنیاز سیستم برق موتور کمک می‌کند. اگر استاتور خراب باشد، تولید برق موردنیاز موتور مختل می‌شود و موتور در حالت درجا خاموش خواهد شد.
  • رگولاتور ولتاژ خروجی استاتور را تنظیم می‌کند. اگر رگولاتور خراب باشد، ولتاژ خروجی استاتور بیش‌ازحد بالا یا پایین می‌شود و موتور در حالت درجا خاموش می‌شود.
از آنجا که قطعات فلزی موتورسیکلت در معرض رطوبت قرار دارند و ممکن است زنگ بزنند، احتمال اتصالی و خرابی سیستم برق هم وجود دارد.

این مشکل را چطور حل کنیم؟

برای رفع مشکلات سیستم برق موتورسیکلت، بهتر است حتما به متخصص موتورسیکلت مراجعه کنید.

 

۴. خرابی سوپاپ‌ها

سوپاپ‌ قطعه‌ای در موتورسیکلت‌ است که با باز و بسته شدن، جریان هوا و سوخت را در محفظه احتراق کنترل می‌کند. سوپاپ‌ها در معرض حرارت و سایش قرار دارند و به‌مرور فرسوده و خراب شوند. خرابی سوپاپ‌ها مشکلات متعددی در موتورسیکلت ایجاد می‌کند که خاموش شدن موتور در حالت درجا یکی از آن‌هاست.

موتورسیکلت در حالت درجا با دور پایین کار می‌کند و برای احتراق به هوای کمتری نیاز دارد. اگر سوپاپ‌ها به هر دلیلی خراب باشند و نتوانند جریان هوا به محفظه احتراق را کنترل کنند، موتور ناگهان خاموش می‌شود.

خرابی سوپاپ‌ها علائم مختلفی دارد؛ مثل:

  • عملکرد بد موتور در دورهای بالا
  • صدای غیرعادی موتور
  • نشتی روغن یا بنزین
  • کاهش قدرت موتور

این مشکل را چطور حل کنیم؟

تشخیص خراب بودن سوپاپ‌ها، کاری است که باید یک مکانیک خبره انجام دهد. اگر دریچه‌های سوپاپ‌ به‌درستی باز و بسته نشوند، باید آن‌ها را تعویض کنید.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

 

سخن آخر

خاموش شدن موتورسیکلت در حال حرکت و در حالت درجا به دلایل مختلفی ازجمله کمبود سوخت، انسداد فیلتر سوخت، خرابی پمپ سوخت یا انژکتورها، خرابی سوپاپ‌ها، خرابی شمع‌ها یا خرابی سیستم برق رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکل، اولین کاری که باید بکنید این است که میزان بنزین داخل باک را کنترل کنید. همچنین باید به‌طور دوره‌ای فیلتر بنزین و دیگر قطعات سیستم سوخت را بررسی و در صورت لزوم تعمیر یا تعویض کنید. بررسی منظم سیستم برق و قطعات موتور علاوه‌بر اینکه عملکرد بهتر موتورسیکلت را تضمین می‌کند، سبب می‌شود که با اطمینان خاطر از موتورسواری لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.