مهم‌ترین نکات حقوقی اجاره خودرو به‌همراه نمونه متن قرارداد

0 9,228

گاهی شرایطی را تجربه می‌کنیم که در آن به خودرو نیاز فوری داریم، اما به دلایلی خودروی خودمان در دسترسمان نیست. در این شرایط می‌توانیم به اجاره خودرو (کرایه خودرو) اقدام کنیم. جدا از اینکه در هر شهری تا چه اندازه امکان اجاره خودرو وجود دارد، شرایط و قرارداد اجاره خودرو از مسائل مهمی است که باید قبل از هر اقدامی از آن باخبر باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر از قرارداد اجاره خودرو و نکات مهم مربوط به آن، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

اجاره خودرو

اگر در سفر باشید، بخواهید از خودرویی لوکس در مراسم عروسی‌تان استفاده کنید یا به دلایلی خودروی‌تان دچار نقص فنی شده باشد، اجاره خودرو از دیگران یا از بنگاه‌های اجاره خودرو برای مدتی کوتاه، راه‌حلی بسیار کاربردی خواهد بود. البته یادتان باشد که برای پیشبرد بهتر کار، حتماً قبل از هر چیزی قرارداد اجاره خودرو را امضا کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

قرارداد اجاره خودرو چیست؟

قرارداد اجاره خودرو سندی است که میان مالک خودرو و متقاضی اجاره آن امضا می‌شود. این قرارداد تابع قوانین ۴۶۸ تا ۵۰۷ قانون مدنی است و طرفین را ملزم به قبول حق و تکلیف نسبت به یکدیگر خواهد کرد.

لازم است که قبل از اجاره ماشین، این قرارداد را امضا کنید تا شرایط تحویل، نگهداری، مخارج و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده یا پیش‌بینی‌نشده به‌خوبی مشخص شوند و در صورت وقوع مشکل، بتوانید به آن استناد کنید.

لازم است که قرارداد اجاره خودرو به‌صورت دقیق تنظیم شود تا طرفین نتوانند از شرایط سوءاستفاده کنند. به همین دلیل لازم است که بدانید در این قرارداد باید به چه نکاتی پرداخته شود.

اجاره خودرو

اجاره به‌شرط تملیک خودرو چیست؟

داستان قرارداد اجاره به تملیک خودرو کمی با قراردادهای عادی متفاوت است. قرارداد اجاره به‌شرط تملیک یا همان لیزینگ به معنای آن است که شما خودرویی را اجاره کنید و بعد از گذشت مدت‌زمان خاص مالک آن شوید.

طول مدت اجاره، میزان پرداخت ماهیانه و شرایط تملک همگی از مواردی هستند که باید با توافق طرفین در قرارداد ذکر شوند. به‌این‌ترتیب کسانی که در حال حاضر توان خرید خودرو ندارند، می‌توانند طی مدت‌زمان ذکرشده و با پرداخت منظم، مالک خودرو شوند.

البته این قرارداد می‌تواند تحت شرایطی خاص مانند عدم پرداخت به‌موقع اجاره ماهیانه از طرف مالک فسخ شود.

حتما بخوانید: آدرس مراکز لیزینگ خودرو در تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان شرقی

مهم‌ترین نکات حقوقی در متن قرارداد اجاره‌نامه خودرو

  1. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تنظیم قرارداد اجاره خودرو موردتوجه قرار دهید، مدت‌زمان اجاره است. مدتی که قرار است خودرو در اختیارتان باشد را از روز عقد قرارداد حساب و در سند اجاره ذکر کنید. اگر این مورد در قرارداد رعایت نشود، سند باطل خواهد شد.
  2. مسئله دوم به مشخصات خودرویی که قرار است اجاره شود برمی‌گردد. حتماً در تعیین مشخصات دقیق عمل کنید و هیچ جزئیاتی را که معرف خودرو باشد، از قلم نیندازید. از رنگ بدنه تا مدل، سال ساخت میزان کارکرد، شماره پلاک و شاسی و…
  3. میزان اجاره‌بها نکته مهم دیگری است که باید در عقد قرارداد به‌صورت دقیق مشخص شود. شما می‌توانید فرمول محاسبه اجاره‌بها را یا بر اساس کارکرد خودرو و یا بر اساس میزان ساعاتی که خودرو را در اختیار دارید تعیین کنید. مسئله مهم این است که حتماً باید فرمول اجاره و میزان آن ذکر شود.
  4. وظایف موجر و مستأجر، از نکات دیگری است که باید در قرارداد تعیین کنید. این موارد می‌تواند به‌صورت توافقی میان شما و شخص اجاره دهنده مشخص شود. شما باید تعیین کنید که طی مدت اجاره چه وظایفی را برعهده دارید و اگر مشکلی برای اتومبیل پیش آمد، باید چه اقداماتی انجام دهید. پرداخت خلافی، سوخت و سایر هزینه‌های جاری خودرو از مواردی هستند که باید درباره آنها با مالک به توافق برسید. در مقابل مالک هم وظیفه دارد که خودرو را سالم به شما تحویل دهد. بهتر است در قرارداد به شرایط بیمه خودرو و مالیات در اجاره خودرو هم اشاره کنید. البته این موارد کاملاً توافقی هستند و دو طرف اختیار دارند که شرایط موردتوافق ایجاد کنند.
  5. شرایط فسخ قرارداد یا عدم تحویل به‌موقع خودرو در مدت‌زمان تعیین‌شده از دیگر مواردی است که باید در اجاره‌نامه به آن اشاره کنید.

اجاره خودرو

متن قرارداد اجاره خودرو

اگر فکر می‌کنید که ممکن است در تدوین متن قرارداد اجاره خودرو به مشکل بربخورید، می‌توانید از نمونه قرارداد اجاره خودرو که در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم استفاده کنید. این نمونه‌ها، دید مناسبی نسبت به نوع قرارداد به شما خواهند داد و کمک خواهند کرد که متن قراردادتان را با دقت بیشتری تنظیم کنید:

موجر : آقای / خانم ………………………………. فرزند …………………………. به شماره شناسنامه …………. صادره از ………………… متولد ………………. به شماره ملی …………… ساکن ……………………………………………………………………………………… شغل …………………….

مستأجر : آقای / خانم ………………. فرزند ……………… به شماره شناسنامه …………………… صادره از …………………………… متولد ……………………….. به شماره ملی ………………………. ساکن ………… ………………………………………………….. شغل ………..

مورد اجاره : تمامی شش‌دانگ یک دستگاه اتومبیل سواری/ غیر سواری/ ماشین‌آلات کشاورزی و راه‌سازی از نوع …………………… به مدل …………….. به سیستم …………….. به شماره شناسه خودرو ………………… دارای موتور ………………. به شماره شاسی ……… و به رنگ ………………. و به شماره نیروی انتظامی ……………….. ملکی موجر طبق سند ……………………. و با جمیع متعلقات، توابع، نما، لوازم آن، کارت شناسائی، کارت سوخت و بیمه‌نامه که صحیح و سالم به تصرف و قبض مستأجر جهت ………………… داده شد و وی اقرار به تصرف و قبض می‌نماید.

مدت اجاره: ………………………. ابتدا از تاریخ تنظیم این سند.

مال‌الاجاره: مبلغ…………………………….. ریال برای تمامی مدت بالا از قرار ماهیانه ………………………….. ریال که مستأجر موظف است در آخر هر ماه به موجر پرداخت و رسید دریافت کند. در غیر این صورت ظرف ده روز از تاریخ سررسید موجر حق فسخ مورد اجاره را خواهد داشت.

شروط

  1. مستأجر حق واگذاری مورد اجاره را به غیر به‌هیچ‌وجه نداشته و ندارد.
  2. تعمیرات کلی و جزئی مورد اجاره به عهده مستأجر است.
  3. تهیه سوخت و عوارض سالیانه شهرداری و همچنین مالیات مشاغلی مورد اجاره (با توجه به نوع خودرو ) و پرداخت مخارج و هزینه‌های مربوطه در این خصوص در زمان و مدت اجاره به عهده مستأجر است.
  4. موجر حق دارد هفته‌ای یک‌بار از مورد اجاره بازدید و آن را بازرسی کند.
  5. پرداخت کلیه جرائم و خلافی در زمان و مدت اجاره به عهده مستأجر است.
  6. تمدید بیمه‌نامه‌های خودرو و انعقاد هر قرارداد در خصوص بیمه خودرو به عهده مستأجر است و در این خصوص ضمن العقد موضوع سند، نامبرده وکیل موجر جهت اخذ کلیه خسارات و غرامات بیمه‌ای نقداً یا به‌صورت دریافت چک از شرکت‌های بیمه‌ای، تنظیم و امضاء هرگونه سند در دفاتر اسناد رسمی است.
  7. پس از انقضای مدت اجاره مستأجر موظف است خودرو را صحیح و سالم همراه با اخذ مفاصا حساب جرائم و خلافی، شهرداری و مالیات مشاغلی «بداهتاً با توجه به نوع خودرو» به موجر تحویل دهد.
  8. پس از انقضای مدت اجاره چنانچه مستأجر مورد اجاره را به موجر تحویل ندهد، بایستی مبلغ ………………………… ریال به‌عنوان اجرت‌المثل هرروز به موجر پرداخت کند.
  9. مستأجر می‌داند که ید او نسبت به مورد اجاره امانی است و مورد اجاره امانتاً در مدت اجاره تحویل وی شده است تا استیفاء منفعت کند. لذا نامبرده مسئول حفظ و نگهداری آن است و مسئولیت از بین رفتن احتمالی آن جزئاً یا کلاً به عهده وی خواهد بود.

تاریخ … / … / …….. هجری شمسی.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

و در آخر

قرارداد اجاره خودرو مانند هر قرارداد دیگری بسیار اهمیت دارد و اگر آن را با دقت تنظیم نکنید، امکان دارد که یکی از طرفین از طرف مقابل سوءاستفاده کند. فرقی ندارد که مدت‌زمان مدنظرتان کوتاه است یا طولانی و یا قصد لیزینگ دارید، درهرصورت حتی اگر مدت‌زمان مدنظرتان یک روز هم باشد، باید با دقت قرارداد را تنظیم و یا مطالعه کنید. آیا شما تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، لطفا تجربیات خود را در مورد قرارداد اجاره خودرو با سایر خوانندگان کارنامه به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.