اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

راهنمای تصویری وکالتی کردن حساب بانک ملی به‌صورت گام‌به‌گام

مسدود کردن مبلغی پول در حساب وکالتی بانک ملی یا دیگر بانک‌های عامل موردتأیید وزارت صمت، یکی از شروط شرکت در طرح‌های فروش خودرو در سامانه یکپارچه یا خرید خودرو از بورس کالا است. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب مراحل وکالتی کردن حساب بانک ملی به‌صورت حضوری و آنلاین را گام‌به‌گام و تصویری توضیح می‌دهیم.

 

دلایل وکالتی کردن حساب بانک ملی

حساب وکالتی بانک ملی نوعی حساب بانکی است که شما به نهاد یا فرد دیگری وکالت می‌دهید که به حساب‌تان دسترسی داشته باشد. این نوع حساب برای تراکنش‌های خاص مانند خرید خودرو از سامانه یکپارچه یا معاملات بورس کالا کاربرد دارد.

مدتی است برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه باید حساب وکالتی داشته باشید. روند خرید خودرو از این سامانه به این صورت است که باید مبلغ تعیین‌شده توسط وزارت صمت را به حساب وکالتی‌تان واریز کنید. با آغاز مهلت ثبت‌نام، می‌توانید سبدی از اولویت‌های خودرویی دلخواه خود و متناسب با خودروهای عرضه‌شده در سامانه انتخاب کنید. تعداد خودروهایی که می‌توانید انتخاب کنید، در هر دوره متفاوت است و در اطلاعیه‌های سامانه یکپارچه اعلام می‌شود. بعد از پایان مهلت ثبت‌نام در طی چند روز تا چند هفته، نتایج اولویت‌بندی اعلام می‌شود و اگر شرایط لازم را داشته باشید، خودرویی (بنابر اولویتی که تعیین کرده بودید) با زمان تحویل مشخصی برایتان در نظر گرفته می‌شود. اطلاعات مربوط به خودرو و زمان تحویل آن را می‌توانید در حساب کاربری‌تان در سامانه یکپارچه ببینید. تنها بعد از مشخص شدن این نتایج است که می‌توانید پولی را که به حساب وکالتی خود واریز کرده بودید، برداشت کنید.

برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه اگرچه حساب‌تان را وکالتی می‌کنید، اما پولی از حسابتان کسر نمی‌شود. تنها زمانی پولی واریز خواهید کرد که فراخوان واریز وجه خودرویی که به شما اختصاص پیدا کرده است، منتشر شود و خودتان برای واریز اقدام کنید.

علاوه‌بر خرید خودرو از سامانه یکپارچه، برای انجام  برخی معاملات در بورس کالا هم لازم است حسابتان را وکالتی کنید. دلیل وکالتی کردن حساب این است که دیگر نیازی به حضور در بانک یا انجام مراحل پیچیده برای انجام تراکنش‌های موردنظر نخواهید داشت. از طرفی، تراکنش با امنیت بسیار بالاتری انجام خواهد شد؛ چراکه باید هر تراکنش را وکیل‌تان تأیید کند و رمز عبورتان با فرد دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

علاوه‌براین امکان مدیریت آنلاین حساب را دارید و می‌توانید تمرکزتان را بر روی معاملات خود در بورس حفظ کنید. بانک ملی سامانه آنلاینی با نام «فیروزه» برای مدیریت حساب راه‌اندازی کرده است. با استفاده از این سامانه می‌توانید تراکنش‌های انجام‌شده از طریق حساب وکالتی خود را به‌راحتی مشاهده و مدیریت کنید.

اگر در بانک ملی حساب ندارید، باید برای افتتاح حساب به بانک مراجعه کنید.

روش‌های وکالتی کردن حساب بانک ملی

برای ایجاد حساب وکالتی بانک ملی، دو روش آنلاین و حضوری وجود دارد:

۱. وکالتی کردن حساب بانک ملی به‌صورت حضوری

در روش حضوری باید به یکی از شعبه‌های بانک ملی مراجعه کنید. سپس، فرم وکالتی کردن حساب به شما داده می‌شود. این فرم را پُر کنید و به‌همراه سایر مدارک خواسته‌شده (مانند کارت ملی)، به متصدی بانک ارائه دهید. سپس با مشخص کردن سامانه یکپارچه به‌عنوان وکیل خود و امضای قرارداد می‌توانید فرایند وکالتی کردن حسابتان را کامل کنید.

۲. وکالتی کردن حساب بانک ملی به‌صورت غیرحضوری (اینترنتی)

برای وکالتی کردن حساب به‌صورت آنلاین، باید به «سامانه فیروزه» بانک ملی مراجعه کنید و مراحل موردنیاز را انجام دهید. در ادامه به‌صورت تصویری و مرحله‌به‌مرحله نحوه ورود و ثبت نام در سامانه فیروزه را توضیح داده‌ایم.

 

معرفی سامانه حساب وکالتی بانک ملی

با استفاده از سامانه فیروزه به آدرس firoozeh.bmi.ir، می‌توانید حساب وکالتی خود را افتتاح کنید.

سامانه فیروزه بانک ملی امکان وکالتی کردن حساب را فراهم کرده است. شما می‌توانید از این ویژگی برای خرید خودروی ایرانی و وارداتی، وکالتی کردن آن برای بورس کالا و همچنین سایر کارگزاری‌ها اقدام کنید.

راهنمای گام‌به‌گام ثبت نام در سامانه فیروزه بانک ملی به‌صورت تصویری

به‌منظور وارد شدن به سامانه فیروزه بانک ملی و وکالتی کردن حساب، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. به سامانه فیروزه بانکی ملی به آدرس https://firoozeh.bmi.ir/ بروید تا وارد صفحه زیر شوید:

۲. توضیحات مربوط به وکالتی کردن حساب بانک ملی را مطالعه کنید. سپس روی گزینه «ورود به سامانه» کلیک کنید.

۳. در این مرحله می‌توانید با استفاده از دو روش مختلف، یعنی ورود با استفاده از اطلاعات کارت بانکی یا ورود از طریق سامانه بام، وارد سامانه شوید و برای وکالتی کردن حساب خود در بانک ملی اقدام کنید.

۴. در صورت کلیک بر روی گزینه «ورود با طلاعات کارت بانک ملی» به صفحه زیر هدایت می‌شوید. در این صفحه باید کد ملی و شماره تلفن همراه خود را به‌همراه کد امنیتی وارد و بر روی دکمه «ادامه» کلیک کنید.

۵. سپس کدی را که دریافت کرده‌اید، در کادر مربوطه وارد کنید.

۶. بعد از وارد کردن کد، به‌صورت خودکار به صفحه زیر هدایت می‌شوید.

۷. در این صفحه اطلاعات شماره کارت مربوط به حسابی را که قصد وکالتی کردن آن را دارید، وارد و روی دکمه «ورود» کلیک کنید.

۸. تبریک! شما وارد سامانه فیروزه بانک ملی شدید!

نحوه وکالتی کردن حساب بانک ملی برای ثبت نام خودرو

برای وکالتی کردن حساب بانک ملی برای خرید خودرو از سامانه یکپارچه، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. بر روی گزینه «وکالتی کردن حساب برای خودروسازی» کلیک کنید. در صفحه بازشده، سامانه یکپارچه را انتخاب کنید.

۲. سپس حسابی را که قصد وکالتی کردن آن را دارید، از منوی پایین آن انتخاب کنید.

امکان وکالتی کردن حساب‌های مسدودشده وجود ندارد.

۳. در این مرحله قراردادی به شما نشان داده می‌شود که پس از مطالعه آن می‌توانید بر روی مربع کوچک کنار عبارت «با متن قرارداد موافق هستم.» کلیک کنید.

۴. در نهایت، روی دکمه «حساب انتخاب‌شده را وکالتی کنید» کلیک کنید.

۵. پایان! شما با موفقیت توانستید حساب بانک ملی خود را برای خرید خودرو وکالتی کنید.

 

سؤالات متداول

۱. حساب وکالتی چیست و چه کاربردی دارد؟

حساب وکالتی نوعی حساب سپرده بانکی است که در آن به شرکت یا فردی وکالت می‌دهید که برای انجام عملیاتی مثل خرید خودرو یا معاملات بورس، از مبلغ مسدودشده در حساب‌تان برداشت کند.

 ۲. چگونه می‌توانم برای افتتاح حساب وکالتی بانک ملی اقدام کنم؟

اگر بخواهید به‌صورت غیرحضوری اقدام کنید باید به سامانه فیروزه به آدرس اینترنتی https://firoozeh.bmi.ir/ مراجعه کنید. مراحل وکالتی کردن حساب بانک ملی را به‌طور کامل در بالا شرح داده‌ایم.

۳. آیا وکالتی کردن حساب بانک ملی هزینه دارد؟

خیر، در حال حاضر وکالتی کردن حساب بانک ملی رایگان است.

۴. آیا می‌توانم از یک حساب وکالتی برای چند هدف مثلا خرید خودرو و بورس کالا استفاده کنم؟

بله، شما می‌توانید از یک حساب وکالتی برای خرید خودرو و معاملات بورس استفاده کنید.

۵. مبلغ موجود در حساب وکالتی بانک ملی تا کی مسدود می‌ماند؟

مدت زمان مسدود ماندن مبلغ در هر دوره متفاوت است. برای دریافت جدیدترین اخبار خرید خودرو و وکالتی کردن حساب، می‌توانید در کانال تلگرام کارنامه عضو شوید. تمامی اطلاعیه‌های مربوط به خرید خودرو در سامانه یکپارچه در این کانال منتشر می‌شود.

۶. مبلغ مسدودشده در حساب وکالتی بانک ملی کی آزاد می‌شود؟

در معاملات بورس، اگر معامله به هر دلیلی انجام نشود، مبلغ مسدودشده آزاد می‌شود. اما در صورت نهایی شدن معامله، مبلغ موردنظر از حساب کسر و باقی‌مانده وجه آزاد می‌شود.

در خرید خودرو از سامانه یکپارچه، مبلغ تا مشخص شدن نتایج اولویت‌بندی مسدود می‌ماند.

۷. اگر مبلغی بیش از میزان موردنیاز در حساب وکالتی بانک ملی موجود باشد، می‌توانم آن را برداشت کنم؟

بله، فقط مبلغ موردنظر برای خرید خودرو در حساب مسدود است و می‌توانید بقیه مبلغ موجود در حساب‌تان را برداشت کنید.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید