اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

این روزها که خودروهای چینی در ایران جولان می‌دهند و جای بسیاری از رقبای خود را در بازار ایرانی پُر کرده‌اند، پرسشی فلسفی مدام در پس ذهن‌ کسانی شکل می‌گیرد که خواهان خرید خودرو هستند و نمی‌دانند که خودروی چینی بخرند یا نخرند؟ واقعیت این است که بیشتر افراد نسبت به کالاها و محصولات چینی ذهنیت چندان خوشی ندارند. این ذهنیت هم ناشی از سابقه بدی است که اجناس بعضا بی‌کیفیت این کشور پهناور در خاطره ایرانی‌ها به جای گذاشته است. ما نه تعصبی روی نخریدن خودروی چینی داریم و نه سودی از خرید آن دریافت می‌کنیم، پس به عنوان قاضی عادل و بی‌طرف می‌توانیم ابعاد مختلف خرید خودروی چینی را برای‌تان بشکافیم و با هم به جمع‌بندی برسیم.

خودروی چینی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از عمده‌ترین ویژگی‌های خودروهای چینی داشتن آپشن‌ها و وسایل جانبی مختلف است؛ یعنی دقیقا چیزی که در تولید خودروهای داخلی به آن توجه زیادی نمی‌شود یا برای دسترسی به آنها نیاز به صرف هزینه اضافی است. میل و اشتیاقی که خریداران ایرانی به این ویژگی خودروهای چینی نشان می‌دهند، توجه زیادی به خود جلب می‌کند و باعث می‌شود که این سوال پیش بیاید که آیا خودروهای چینی با تمام آپشن‌هایی که ارائه می‌کنند، رقیبی برای هم‌تایان اروپایی یا کره‌ای خود هستند؟ از همین ابتدا بگذارید که خیال‌تان را راحت کنیم و به شما بگوییم که این‌طور نیست؛ یعنی خودروهای چینی در حالت مطلوب هم یارای رقابت با نمونه‌های قوی بازار اروپا و کره را ندارند.

حتما بخوانید: خرید خودرو کارتکس و تفاوت آن با خودروی پلاک شده

از نقطه‌نظر ظاهر چینی‌ها در خودروسازی نمرات قابل‌قبولی می‌گیرند. مثلا اگر کسی که اهل دنیای خودرو نیست یا به‌عبارتی ساده‌تر ماشین‌باز نیست، با خودرویی چینی روبه‌رو شود، به احتمال زیاد متوجه نخواهد شد که این خودرو ساخت چین است. اگر با یک ماشین‌باز تمام‌عیار روبه‌رو باشید، داستان فرق خواهد کرد و سریع متوجه می‌شود که با خودرویی چینی روبه‌روست. ضمن اینکه احتمالا درمی‌یابد که در طراحی ظاهر و آپشن‌های خودرو هم از نمونه‌های آمریکایی و اروپایی الهاماتی گرفته شده است(منظور از الهامات همان کپی‌برداری خودمان است). در ادامه از معایب و بعد مزایای خرید خودروی چینی بیشتر می‌خوانید. چیزهایی هست که شاید ندانید و آگاهی‌ از آنها بتواند خریدتان را ساده‌تر و تصمیم‌گیری‌تان را راحت‌تر کند.

با معایب خرید خودروهای چینی آشنا هستید؟

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بررسی‌هایی که برای سنجش کیفی محصولات انجام می‌دهد، نقایص و ایرادهایی را به بخش‌هایی مهم از خودروهای چینی وارد کرده است:

  •       ایراداتی در بدنه
  •       گیربکس ضعیف
  •       ضعف در صفحه‌ کلاچ
  •       وجود صداهایی از ناحیه موتور
  •       مشکلاتی در سیستم تعلیق
  •       مشکلاتی در ترمز
  •       و… .

قیمت پایین خودروی چینی از امتیازاتی است که نسبت به نمونه‌های کره‌ای، آمریکایی و اروپایی دارد. اما این مزیت می‌تواند عیبی بزرگ هم باشد. چرا؟ چون شرکت‌های چینی برای پایین‌ نگه‌داشتن قیمت خودرو دست به استفاده از مواد و مصالح یا در اصطلاح متریال نامرغوب برای تولید می‌زنند. از همین روست که معمولا قطعات و لوازم خودرو از کیفیت خوبی برخوردار نیست. برای مثال، صندلی‌ها عموما راحت نیستند، داشبورد و قسمت‌های داخلی خودرو حرفه‌ای و باکیفیت طراحی نمی‌شود و از همه مهم‌تر، سیستم ایمنی قابل‌تحسین و تعریف نیست.

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

در میان مواردی که در بالا به‌عنوان ضعف‌های کیفی خودروی چینی نام بردیم به ضعف در کلاچ و گیربکس اشاره شد. از آنجا که این بخش از خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است، لازم می‌بینیم که شرح بیشتری درباره آن بدهیم. اینجا هم همان فلسفه کاهش قیمت باعث می‌شود که چینی‌ها از گیربکس‌هایی استفاده کنند که شرکت‌های خارجی دیگر آنها را از دور خارج کرده‌اند. قدیمی‌بودن گیربکس‌ها دقت و سرعت عملکرد قطعه را پایین می‌آورد و احتمال بروز مشکلات فنی را بالا می‌برد.

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌توان درباره خودروهای چینی عنوان کرد، نبود قطعات و لوازم یدکی آنها در بازار است. کسانی که خودروی چینی خریداری کرده‌اند، می‌دانند که منظور از دربه‌درشدن برای یافتن قطعات، جهت تعمیر یک خودرو دقیقا چه معنایی دارد. در صورت وجود قطعات هم قیمت‌شان بسیار گزاف و سرسام‌آور است. دلتان از ایرادهای خودروی چینی آشوب شده است؟ البته باید قبول کرد که هر چیزی ابعاد مثبتی هم دارد. پس اجازه بدهید که در بخش بعدی به زاویه مثبت و روی سفید قضیه هم نگاهی داشته باشیم.

مزایای خرید خودروهای ساخت چین را می‌دانید؟

مزایای خودروی چینی را هم نباید نادیده گرفت. مثلا همان زیبایی ظاهری خودرو که با نمونه‌های خارجی مطلوب تفاوت فاحشی ندارد از جمله مزیت‌هایی است که نمی‌توان نادیده گرفت. با صرف هزینه‌ای بسیار کمتر از خودروهای اروپایی و کره‌ای می‌توان اقدام به خرید خودروهای چینی کرد و صاحب ماشینی شد که در ظاهر لوکس و زیبا به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، خودروهای چینی معمولا آپشن‌های زیادی دارند و این برای مشتریان ایرانی عموما خوشایند است. اگر شما هم طرف‌دار خودروهای آپشن‌دار در خرید باشید، احتمالا از اینکه با قیمتی مناسب صاحب چنین خودرویی شوید، راضی خواهید بود.

تنوع خودروهای چینی هم بسیار زیاد است. یعنی دست‌تان باز است که در طیف قیمتی مناسب، اقدام به انتخاب از میان مدل‌های مختلف کنید. شاسی‌بلند می‌پسندید؟‌ اسپورت‌باز هستید؟ شاید هم به‌دنبال خودرویی معمولی برای خانواده می‌گردید، در هر حال، در بازار خودروی چینی برایتان گزینه‌ای پیدا خواهد شد.

هنگام خرید خودروی چینی به نکات زیر دقت کنید

اگر قصد خرید خودروهای چینی را دارید به سراغ گزینه‌هایی نروید که تازه روانه بازار شده‌اند. اجازه ندهید که به‌عنوان موش آزمایشگاهی برای تولیدات بعدی رویتان حساب شود. هر محصولی باید امتحانش را پس بدهد تا با خیال راحت به سراغ خریدش بروید. البته همه تولیدات و محصولات به اثبات خود در عرضه اولیه نیاز ندارند اما از آنجایی که سابقه و شهرت خودروی چینی چندان خوش نیست، بهتر است که در خرید ریسک نکنید.

یادتان باشد که خودروهای چینی در فروش دست‌دوم افت قیمت زیادی را تجربه می‌کنند. پس اگر به‌دنبال خودروی صفر نیستید، در میان بازار دست‌دوم به دنبال خودرویی بگردید که کارکرد کمی دارد و مثلا کمتر از ۲۰ هزارکیلومتر طی کرده است. تجربه‌های فروشنده را بپرسید و ببینید که رانندگی با خودروی موردنظر چگونه است. بعد از بررسی تمام جوانب، با قیمتی بسیار مناسب‌تر از قیمت خودروی چینی صفر به خرید مشغول شوید.

برندهای چینی بسیاری در حال فعالیت در صنعت خودروسازی هستند و به‌طور گسترده بازار ایران را هدف گرفته‌اند. سعی کنید که بهترین برندها را شناسایی نمایید و از آنها خرید کنید. یادتان باشد که در میان برندهای معروف هم ضعفِ پیداکردن قطعات یدکی وجود دارد، چه برسد به اینکه برندی گمنام را برای خرید انتخاب کنید. مثلا از برندهای معروفی که در بازار ایران به فروش می‌رسند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       هایما
  •       دانگ‌فنگ
  •       چانگان
  •       برلیانس

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

نکته کنکوریِ مهم

باید بدانید که کشور چین برای صدور مجوز برای فعالیت خودروسازان خارجی قوانین سرسختانه‌ای دارد. برای مثال، عوارض گمرکی و مالیات‌های سنگینی متحمل شرکت‌های خارجی مختلفی می‌شود که قصد فعالیت در چین دارند. از همین روی، خودروسازان خارج از این کشور از راه انتقال فناوری و همکاری در تولید با چین است که می‌توانند محصولات خود را وارد کشور چشم‌بادامی‌ها کنند. مثلا شرکت‌هایی مانند فورد یا فولکس‌واگن به همین سبک در چین فعالیت دارند. اگر قصد خرید خودروی چینی دارید، بهتر است به سراغ نمونه‌هایی بروید که به این سبک‌وسیاق تولید می‌شوند. چون کیفیت کار تولید چینی در همکاری با برندهای معتبر بالاتر از عملکرد مستقل و انفرادی آنها در بازار خودروهاست.

بهترین خودروی چینی بازار ایران چیست؟

حالا که تقریبا تمام چیزهای لازم برای خودروی چینی را با شما در میان گذاشتیم، خوب است که نمونه‌هایی از بهترین خودروهای چینی موجود در بازار ایران را هم برایتان معرفی کنیم:

  •       چری‌آریزو ۵توربو
  •       هاوالH2
  •       چری‌تیگو۵نیوفیس
  •       چانگانCS35
  •       بسترنB30
  •       لیفان X60
  •       MVM110S
  •       MVM550
  •       چری‌تیگو۷
  •       جک‌S5 اتوماتیک
  •       هایماS7
  •       آریزوTE5

البته این فهرست از روی نظرات رایج این حوزه انتخاب شده و با جست‌وجو در میان نظرات اهل فن و پربسامدبودن یک گزینه در میان آرای آنها در اینجا قرار گرفته است. هر یک احتمالا دارای مزایا و معایبی هستند که برای خرید باید حتما به آنها توجه کنید. منظور از آوردن این چند گزینه در این بخش مقاله، این بود تا با نام‌های برخی از معروف‌ترین خودروهای چینی بازار ایران هم آشنایی پیدا کنید و باید بدانید که با فهرستی خیلی تخصصی و براساس معیارهایی دقیق روبه‌رو نیستید.

در آخر

دیگر احتمالا می‌دانید که خودروی چینی بخرید یا نخرید. حتی اگر هنوز به جمع‌بندی نرسیده باشید، باز هم ذهنیتی درباره خرید از چینی‌ها برایتان به‌وجود آمده است. این‌طور نیست؟ واقعیت این است که خرید خودروی چینی توأم با مزایا و معایبی است که بنا به سلیقه و بودجه‌تان و البته نیازها و اهداف‌تان از داشتن خودرو باید به آنها توجه کنید و تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام بدهید.

در نبود برندهای کره‌ای و خالی‌ماندن جای آنها و اروپایی‌ها در بازار ایرانی، دایره انتخاب‌های خریداران هم‌وطن کمی تنگ‌تر از گذشته شده است. باید دید که در میان تولیدات شرکت‌های داخلی و رقبای چینی‌شان کدام موفق‌تر ظاهر می‌شوند؟ صف و ثبت‌نام تولیدات وطنی را به بازار انبوه و متنوع چینی ترجیح می‌دهید و خودرویی با کپی‌برداری از نمونه‌های دسته‌اول بازار می‌خرید؟ نقص‌های خودروی چینی را به بهای ارزان‌بودن آن نادیده می‌گیرید؟ باید مقایسه‌های لازم را انجام بدهید و ببینید که کفه ترازو به نفع چینی‌ها بالا می‌رود یا محصولات داخلی خودمان. تصمیم با شماست.

/blog/buying-chinese-made-car/amp/
راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست