دلیل نشت مایعات خودرو چیست؟

2 26,221

این مشکل می‌تواند برای همه ما اتفاق بیفتد! اما معمولاً در مراحل ابتدایی نشت مایعات متوجه آن نمی‌شویم تا وقتی که به وضوح خودش را نشان دهد. از آنجایی‌که بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند دردسر‌ساز باشد و خسارات زیادی را به اتومبیل شما وارد کند توصیه می‌شود که مایعات ماشین را به‌صورت دوره‌ای و مرتب چک کنید تا از کم شدن آن‌ها مطلع شوید و در صورت لزوم آن‌ها را سرریز کنید.
در این مطلب سعی کرده‌ایم به مواردی اشاره کنیم که دلیل نشت مایعات خودرو شما بوده و دانستن آن در صورت بروز چنین مشکلی کمک‌کننده خواهد بود.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

– در گام اول ماشین را روی یک سطح صاف قرار دهید

ماشین را در یک سطح صاف قرار داده و به مدت یک شب آن را جابجا نکنید. در برخی موارد برای این اینکه بهتر بتوانید محل نشت را پیدا کنید بهتر است ماشین را بوسیله جک بالا ببرید یا روی چال مکانیکی قرار دهید.

– در گام دوم از یک تکه یا مقوا استفاده کنید

برای اینکه بتوانید راحت‌تر محل نشت و نوع مایع را تشخیص دهید بهتر است از یک تکه مقوای سفید یا کاغذ استفاده کنید تا مقدار و رنگ مایع ریخته شده روی مقوا قابل مشاهده باشد. همین طور می‌توانید ویدیوی زیر را ببینید تا بتوانید محل نشتی را به راحتی پیدا کنید.

۶ دلیل نشت مایعات خودرو

۱. نشت مایع خنک‌کننده موتور

کم شدن یا خشک شدن مایع خنک‌کننده که سبز رنگ است می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور وارد کند. به همین دلیل باید به‌صورت منظم سطح مایع خنک‌کننده در مخزن کنترل شود. همچنین باید از چرب نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

نشت مایعات خودرو

۲. نشت روغن‌موتور

رنگ روغن‌موتور ارتباط مستقیمی با زمان تعویض و مقدار کارکرد آن دارد. با این حال روغن‌موتور تازه تقریبا به رنگ قهوه‌ای روشن است. روغن‌موتور را علاوه‌بر رنگ از روی بو و چرب بودنش می‌توان تشخیص داد.
اگر به نشت روغن‌موتور مشکوک هستید به دفعات مقدار روغن‌موتور را از طریق گِیج چک کنید و میزان تغییرات را بررسی کنید. اگر مقدار نشت روغن خیلی کم است و سطح روغن‌موتور به شکل محسوسی کم نشده است فعلا می‌توانید با آن مدارا کنید ولی اگر مقدار نشتی زیاد است و روغن‌موتور خیلی کم شده است باید هرچه سریعتر به یک مکانیک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: علت لرزش خودرو و روش‌های عیب‌یابی این مشکل

۳. نشت مایع روغن‌ترمز

روغن‌ترمز معمولاً به رنگ زرد یا آبی روشن، شفاف و دارای غلظت متوسط است. اگر یک مایع با این ویژگی‌ها، زیر ماشینتان دیدید یا حتی فقط به آن مشکوک هستید، بعد از چک‌کردن سطح روغن‌ترمز و احیاناً سرریز کردن آن، ماشین خود را بلافاصله به مکانیکی ببرید.
خوشبختانه، در بیشتر خودروهای مدرن، نشت مایع ترمز نادر است اما اگر با این مشکل مواجه شدید، معمولا آن را در نزدیکی چرخ‌ها، سیلندر اصلی و لوله های حاوی روغن‌ترمز یا جایی در زیر پدال ترمز پیدا می‌کنید.

promotion banner

دلیل نشت مایعات خودرو
برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید

۴. نشت روغن هیدرولیک فرمان

رنگ این روغن معمولاً به رنگ قرمز است و بوی خاصی دارد. کاهش این روغن یا خرابیِ سیستم هیدرولیک باعث می‌شود که فرمان خشک شود و دیگر به راحتی قبل نباشد.
اگرچه که نشت روغن هیدرولیک فرمان  به ندرت اتفاق می‌افتد، همیشه سعی کنید با بررسی‌های دوره‌ای مقدار روغن را در حد استاندارد حفظ کنید.

حتما بخوانید: علائم خرابی سنسور دریچه گاز و دلایل آن

۵. نشت روغن گیربکس

رنگ این روغن در بازه بین صورتی تا قهوه‌ای است. این رنگ به کارکرد روغن و برند آن نیز بستگی دارد. غلظت آن مانند روغن‌موتور است و مانند آن لغزنده است، تا جایی که گاها با روغن موتور اشتباه گرفته می‌شود. اگر مقدار نشتی روغن گیربکس در خودروی شما زیاد است است باید به متخصص مراجعه کنید.
نکته: نشت روغن گیربکس معمولاً در گیربکس‌های اتوماتیک بیشتر است.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

۶. نشت آب از زیر ماشین

اگر دیدید مقداری آب زیر ماشین چکه کرده است و شما قبل از آن سیستم تهویه استفاده کرده بودید جای نگرانی وجود ندارد چون این مورد به خاطر استفاده از کولر است.

 

۷. نشت آب کولر ماشین

نشت آب کولر در تابستان‌ها اصلا چیز عجیب و نگران‌کننده‌ای برای خودرو نیست. ماجرا از این قرار است که کولر خودرو رطوبتی را که در اتاقک آن به‌وجود آمده، جمع‌آوری می‌کند و آن رطوبت را در قالب قطرات آب از لوله تخلیه اپراتور خالی می‌کند.

 

۸. علت ریختن بنزین از زیر ماشین

بنزین هم یکی از مایعات خودرو است که می‌تواند نشت کند و خطرات زیادی هم به‌وجود بیاورد. دلایل نشت بنزین و زیختن آن زیر خودرو موارد زیر است:

– بنزین‌زدن زیاد یعنی بیشتر از مصرف باعث می‌شود که بنزین نشت کند و زیر ماشین بریزد.

– خرابی انژکتور هم از دلایل نشت بنزین است؛ بنزین می‌تواند از انژکتور سوخت نشت کند. اگر انژکتور به‌درستی نصب نشده باشد هم سوخت نشت می‌کند.

– باک خودرو هم در معرض آسیب‌هایی است؛ سوراخ‌شدن در اثر آلاینده‌های جاده و فرسایش، باک را کهنه می‌کنند و باعث نشت بنزین می‌شود.

– خرابی لوله‌های انتقال سوخت هم دلیل دیگر نشت بنزین و ریختن آن زیر ماشین است. گاهی شلنگی که بنزین از راه آن به سمت باک می‌رود، سوراخ می‌شود یا نشتی دارد. نصب نادرست این شلنگ هم مشکلی مشابه ایجاد می‌کند.

حتما بخوانید: انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

امیدواریم با شناختن راه‌های بررسی نشتی این مایعات و مشکلاتی که ممکن است به‌وجود آورند بتوانید با بررسی‌ دقیق، نشتی مایعات از خودرو را تشخیص دهید و از بروز خرابی‌ها یا خطرات احتمالی جلوگیری به‌عمل آورید.
آیا تا به حال به نشتی خاصی از خودروی خود برخورد کرده‌اید که ما در این مطلب به آن اشاره نکرده باشیم؟ اگر با موردی مواجه شدید آن را با ما مطرح کنید تا در مطالب بعدی به آن‌ها پاسخ بدهیم.

اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود توصیه می‌کنیم دیگر مقالات ما در زمینه علت جا نرفتن دنده خودرو و یا دلالی خودرو را نیز بخوانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. Mohammad
    Mohammad می گوید

    سلام عرض ادب
    سانتافه ٢٠١۴ دارم ٣ تا از شیلنگ های زیر موتور نشتی ضد یخ دارد ، بست و شیلنگ ها رو هم عوض کردم ولی همچنان نشتی دارد و محل اتصال شیلنگ ها جرم بسته شده ، چی کار باید بکنم ؟

  2. جواد آروینی
    جواد آروینی می گوید

    ماشین من وقتی خاموش است آب می‌ریزد ولی روشن است آب نمی‌دهد و جنت ها وهمه را چک کردم اما از آنها نیست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.