هزینه کارشناسی خودرو با کیست؟

0 16,650

افزایش سرسام‌آور قیمت خودروهای صفر و نوسانات شدید بازار خودرو در ایران، طی سال‌های اخیر مردم را به خریدن خودروهای دست‌دوم سوق داده است.

خرید خودروی کارکرده با تمام خوبی‌هایی که دارد، می‌تواند با ریسک همراه باشد. اکثر خریداران تجربه چندانی در زمینه خودرو ندارند و ممکن است در انتخابشان اشتباه کنند. به همین دلیل، مشورت با یک کارشناس خودرو می‌تواند به خریداران خودروهای دست‌دوم کمک زیادی کند.

سرویس کارشناسی چیست؟

کارشناسی خودرو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که هنگام معامله خودروی کارکرده انجام می‌شود. هدف از کارشناسی خودرو بررسی همه‌جانبه آن است تا هنگام خرید و فروش مطمئن شویم که خودرو ایرادی ندارد. کارشناسی خودرو شامل چند بخش اصلی است:

  • کارشناسی فنی (بررسی موتور و گیربکس)
  • کارشناسی بدنی (بررسی شاسی، ستون‌ها و فرورفتگی‌ها)
  • کارشناسی رنگ (بررسی رنگ‌شدگی و رنگ‌سوختگی)
  • کارشناسی آپشن‌ها (امکانات رفاهی و ایمنی)
  • تست رانندگی

کارشناسی خودرو تنها در این مرحله خلاصه نمی‌شود و در ارزش‌گذاری خودرو نیز تأثیرگذار است. یک کارشناس باتجربه با تحلیل و بررسی شاخص‌های مختلف، می‌تواند بازه قیمت منصفانه را تعیین کند و توان مذاکره خریدار بر سر قیمت را افزایش دهد.

هزینه کارشناسی خودرو به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل مختلفی در هزینه کارشناسی خودروها نقش دارد، مثل مدل (برند) خودرو، سال تولید و تیپ خودرو. طبیعتاً هرچه خودروی شما لوکس‌تر باشد، هزینه کارشناسی آن نیز بالاتر است چون بررسی این خودروها به دقت و زمان بیشتری نیاز دارد.

همچنین، هرچه تعداد آپشن‌های خودرو بیشتر باشد، کارشناس باید زمان بیشتری را به بررسی صحت و سلامت و کارایی خودرو اختصاص دهد. بنابراین، هزینه کارشناسی نیز افزایش خواهد یافت.

promotion banner

لیست تعرفه کارشناسی خودرو در سال ۱۴۰۲

در جدول زیر می‌توانید تعرفه کارشناسی محبوب‌ترین خودروها را در سال ۱۴۰۲ ببینید.

خودروها هزینه کارشناسی ۱۴۰۱ هزینه کارشناسی ۱۴۰۲
پژو ۲۰۶ ۵۰۰ ۵۷۵
پژوه ۲۰۷ ۵۰۰ ۵۷۵
پراید ۵۰۰ ۵۷۵
پژو پارس ۵۰۰ ۵۷۵
کوییک ۵۰۰ ۵۷۵
تیبا ۵۰۰ ۵۷۵
دنا پلاس ۵۰۰ ۵۷۵
رنو تندر ۵۰۰ ۵۷۵
جک S5 ۵۸۰ ۶۶۷
دانگ‌فنگ H30 ۵۰۰

۵۷۵

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده لیست کامل قیمت کارشناسی خودرو های مختلف میتوانید به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کنید.

هزینه کارشناسی خودرو با کیست؟ فروشنده یا خریدار؟

هزینه کارشناسی خودرو در واقع همان هزینه‌ای است که طرفین معامله برای انجام خدمات کارشناسی می‌پردازند. هزینه کارشناسی خودرو را معمولاً خریدار پرداخت می‌کند. البته خریدار و فروشنده می‌توانند به توافق برسند و این هزینه را بین خودشان تقسیم کنند.

راه سومی هم وجود دارد؛ خریدار می‌تواند با فروشنده قرار بگذارد که اگر گزارش کارشناسی با گفته‌های او در مورد ایرادهای خودرو مطابقت نداشت، فروشنده باید هزینه را بپردازد.

سرویس‌های کارشناسی خودرو کارنامه

مجموعه «کارنامه» که آن را با عنوان دستیار خرید و فروش مطمئن خودرو می‌شناسیم، خدمات کارشناسی خودرو ارائه می‌کند.

کارشناس کارنامه در زمانی که مشتری درخواست کرده است به محل مورد نظر اعزام می‌شود. فرایند کارشناسی حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و در این زمان، کارشناس ۴۳۵ آیتم خودرو (فنی، بدنه، رنگ، تست رانندگی و …) را با استفاده از جدیدترین ابزار تخصصی بررسی می‌کند تا خریدار را در جریان میزان سلامت خودرو و تمامی ایرادهای آن قرار دهد.

پس از انجام فرایند، گزارش کارشناسی نیز در دو نسخه آنلاین و کاغذی به متقاضی ارائه می‌شود که تا ۱۰۰ میلیون تومان ضمانت دارد.

هموطنان ساکن در شهرهای تهران، اصفهان، کرج، رشت، مشهد و شیراز می‌توانند با ثبت درخواست خود در وب‌سایت کارنامه از خدمات کارشناسی خودرو این مجموعه بهره‌مند شوند.

سؤالات متداول درباره کارشناسی خودرو

۱. آیا مدل خودرو تآثیری در هزینه کارشناسی آن دارد؟

بله، یکی از عوامل مهم و نأثیرگذار در هزینه کارشناسی خودرو، برند و مدل خودرو است.

۲. کارشناسی خودرو معمولاً چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان موردنیاز برای کارشناسی با توجه به برند خودرو متفاوت است، اما حدوداً بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

۳. چرا باید به گزارش کارشناسان کارنامه اطمینان کنیم؟

کارشناسان مجموعه کارنامه همگی پس از گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی و قبولی در آزمون‌های مربوط مشغول به کار می‌شوند و تجربه‌ی بررسی صدها خودروی داخلی و خارجی را دارند. همچنین، گزارش نهایی آنها توسط تیم کنترل کیفی مستقر در مجموعه بررسی می‌شود تا گزارشی دقیق و بدون خطا به خریدار تحویل داده شود.

سخن پایانی

همه دوست دارند که خریدی مطمئن را تجربه کنند، به‌ویژه اگر پای کالای مهمی مثل خودرو در میان باشد. از این رو، انجام کارشناسی خودرو و کمک گرفتن از کاشناسان باتجربه بهترین کاری است که می‌توانید هنگام معامله‌ی خودرو کارکرده انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.