شاخص بازار خودرو

0 3,034

گزارش «کارنامه» از وضعیت بازار خودرو: میانگین قیمت خودروهای بازار، در هفته گذشته کاهش داشت!

مجموعه کارنامه به‌عنوان دستیار معتبر خرید و فروش خودرو در بازار آزاد، گزارشی را از شاخص قیمت خودرو و رونق بازار به دست آورده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارنامه با تحلیل رفتار کاربران سایت‌های منتشرکننده آگهی، رصد بیش از ۱ میلیون آگهی فروش خودرو و مطالعه معاملاتی که به کمک کارنامه انجام گرفته‌اند، تغییرات قیمت و وضعیت معاملات در بازار خودرو را نسبت به هفته گذشته بررسی کرده است.

شاخص قیمت خودرو در اسفند ماه ۱۴۰۱

شاخص بازار خودرو در هفته اول اسفند 1401

رشد شاخص قیمت خودرو همزمان با افزایش قیمت دلار

در طول هفته گذشته، همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو در بازار آزاد  حدود ۹.۵ درصد افزایش پیدا کرد. عرضه پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بورس کالا و خبر عرضه ۲۹ هزار محصول ایران‌خودرو در بورس کالا کمکی به کاهش قیمت بازار خودرو نکرد.

قیمت خودروهای صفر محبوب بازار  به‌طوری رشد پیدا کرد که  دنا پلاس دنده‌ای: ۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵: ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات: ۸۰ میلیون تومان، پژو پارس XU7P: ۱۰۰ میلیون تومان، کوییک اتومات: ۲۰ میلیون تومان، تیبا سدان: ۲۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای ۷۰ میلیون تومان در یک هفته افزایش قیمت داشتند.

نکته مهم این که بازار خودروهای دست‌دوم  نیز تحت تاثیر افزایش قیمت خودروهای صفر، با نوسان مواجه شد. هفته اول اسفند ماه در حالی به پایان رسید که بازار ماشین‌های کارکرده با افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی همراه بود.

رونق خرید خودرو در بازاری که افزایش قیمت داشت

علی‌رغم افزایش شدید قیمت خودرو در هفته اول اسفند و رشد قابل‌توجه قیمت خودروهای داخلی و خارجی، بازار  خرید خودر رونق پیدا کرد. همان‌طور که در نمودار بالا پیداست، هفته اول اسفند در حالی به پایان رسید که رشد شاخص رونق بازار از افزایش شاخص قیمت خودرو پیشی گرفت و میزان تمایل مشتریان به خرید خودرو در بازار آزاد با افزایش ۳۶ درصدی مواجه شد.

روزهای ابتدایی اسفند با رشد میزان عرضه خودرو  در بازار آزاد نیز همراه بود؛ در واقع رشد قابل‌توجه قیمت، تاثیری روی کاهش شاخص رونق و یا کاهش میزان تمایل فروشندگان نسبت عرضه خودرو  در بازار آزاد نداشت.

مشتریان در بهمن‌ماه، به امید خرید ماشین در طرح‌های ویژه خودروسازان، تمایل کمتری نسبت به خرید خودرو از بازار آزاد داشتند. اما به‌نظر می‌رسد در روزهای ابتدایی اسفند، با اتمام فرصت شرکت در طرح‌های فروش ویژه، خریداران مجددا بازار آزاد را برای خرید خودرو انتخاب کردند.

وضعیت قیمت خودروی بورسی در بازار آزاد چه شد؟

روز سه‌شنبه ۲ اسفند، ۱۰،۰۰۰  دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای درحالی  به‌فروش رسید که بیش از ۲۳ هزار تقاضا برای خرید آن شکل گرفت. با احتساب خواب پول، مالیات و هزینه‌های جانبی، ۲۰۷ دنده‌ای با قیمت  ۴۹۳،۴۱۴،۰۰۰ تومان در بورس کالا معامله شد.

به‌نظر می‌رسد میزان تقاضای خریداران برای خرید ۲۰۷ در بورس کالا،  اختلاف قیمت نهایی بورس و قیمت بازار آزاد این ماشین، و رشد چشم‌گیر قیمت خودرو باعث شد تا این ماشین در بازار روز های بعد، حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کند.

 

شاخص قیمت خودرو در بهمن ماه ۱۴۰۱

promotion banner

شاخص قیمت خودرو در بهمن ماه 1401

نتایج گزارش سرویس کارشناسیِ کارنامه نشان می‏‎دهد شاخص قیمت خودرو در بهمن‌ماه به ثبات نسبی رسیده است.

این گزارش که بر اساس تحلیل داده‎های‌ مراجع انتشار آگهی و اطلاعات مربوط به خودروهای معامله شده به کمک کارنامه به‌دست آمده، نشان می‎دهد علی‌رغم تعادل نسبی قیمت در بازار خودرو در بهمن، شاخص رونق بازار با افت ۱۲.۵ درصدی نسبت به دی‌ماه روبه‌رو بوده است.

کارنامه به عنوان پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو، به‌شکل ماهانه دو شاخص قیمت خودرو و رونق بازار را بررسی می‌کند که در ادامه به گزارش این مجموعه از وضعیت بازار آزاد در بهمن‌ماه خواهیم پرداخت.

ثبات در شاخص قیمت خودرو

با بررسی اطلاعات مربوط به کارنامه، شاخص کل قیمت در دی‌ماه ۱۲۱ واحد و در بهمن ماه ۱۲۲ واحد ارزیابی شد؛ به‌طور کلی، شاخص قیمت در بهمن‌ماه افت‎وخیز چندانی نسبت به دی‎ماه تجربه نکرد.

به‌نظر می‌رسد با توجه به ارایه طرح‌های فروش ویژه توسط خودروسازان و شروع مجدد عرضه خودرو در بورس کالا در بهمن‌ماه، قیمت بازار آزاد خودرو تا حدی به ثبات رسید.

البته آخرین هفته بهمن در حالی به‌پایان رسید که با افزایش قیمت دلار در روز چهارشنبه ۲۶ بهمن، بازار خودروهای داخلی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. با توجه به روند تصاعدی قیمت دلار، احتمالا تاثیر افزایش ناگهانی قیمت خودرو در روزهای پایانی بهمن را در اسفند ماه خواهیم دید.

ثبات قیمت، کمکی به رشد شاخص رونق بازار نکرد

با این‎که شاخص قیمت خودرو در بهمن‎ماه نسبت به دی‎ماه افزایش قابل‌توجهی نداشت اما شاخص کل رونق در بهمن ۱۲ واحد کاهش پیدا کرد. در نتیجه میزان تمایل افراد به خرید خودرو در بازار آزاد، نسبت به دی‌ماه ۱۲.۵٪  کاهش داشت.

نکته مهم این که بهمن‌ماه با بالاترین میزان عرضه خودرو در سه ماه گذشته همراه بود و علی‌رغم رشد تعداد خودروهای عرضه‌شده، شاخص رونق بازار آزاد، کاهش ۱۲.۵ درصدی را تجربه کرد.

در نتیجه‎ی ثبات قیمت خودرو و افزایش میزان عرضه ماشین در بهمن‌ماه، کمکی به رشد شاخص رونق بازار آزاد نکرد و به‌نظر می‌رسد مشتریانِ در انتظار خرید ماشین در طرح‌های ویژه خودروسازان و عرضه‌های بورسی خودرو، تامل بیشتری در خرید خودرو در بازار آزاد نشان دادند.

وضعیت متفاوت خودروهای چینی در بهمن‌ماه

علی‌رغم ثبات نسبی قیمت خودرو در بهمن‌ماه، ماشین‌های چینی از هفته دوم با افزایش قیمت روبه‌رو شدند. خودروهای محبوب بازار مثل هایما، جک، لاماری، چری و فونیکس بین ۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی رشد مداوم قیمت این خودروها در بازار آزاد، افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازانی مثل کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو بود.

نگاهی به تغییرات قیمت چهار خودرو بعد از عرضه در بورس کالا

در بهمن ماه چهار خودروی فیدلیتی پرایم ۵ نفره، فیدلیتی پرایم ۷ نفره، ریسپکت و تارا دنده‌ای در بورس کالا عرضه شدند. با احتساب خواب پول، مالیات و هزینه‌های جانبی؛  فیدلیتی پرایم ۵ نفره: حدود ۱۸۰ میلیون، فیلیتی پرایم ۷ نفره: حدود ۵۰ میلیون، ریسپکت: حدود ۱۲۰ میلیون و تارا دنده‎ای حدود ۸۰ میلیون تومان کمتر از قیمت بازار در بورس کالا به‌فروش رسیدند.

به‌نظر می‌رسد میزان تقاضای خریداران برای خرید این خودروها در بورس کالا و اختلاف قیمت نهایی بورس و قیمت بازار آزاد آن‌ها، باعث شد تا این خودروها در بازار روز بعد بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کنند.

ریزش شاخص قیمت خودرو در هفته سوم بهمن ماه

هفته سوم بهمن‌ماه در حالی آغاز شد که شاخص قیمت خودرو بعد از پایان تعطیلات، ۲.۵ درصد نسبت به آخرین روز  هفته قبل کاهش یافت. همان‌طور که در نمودار پیداست شاخص کل قیمت در هفته سوم بهمن کاهش قابل توجهی پیدا کرد، از روز سه‌شنبه رو به افزایش رفت و تا پایان هفته، به عدد شاخص کل در مشابه هفته قبل نزدیک شد.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش شاخص قیمت خودرو، اخبار غیر رسمی درباره عرضه محصولات داخلی در قالب طرح‌های ویژه فروش اقساطی و قرعه‌کشی بود. به‌نظر می‌رسد متقاضیان خرید خودرو در انتظار خرید ماشین به قیمت کارخانه، برای انجام معامله در بازار آزاد عجله‌ای نداشتند و همین موضوع، تا حدی باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شد.

شاخص قیمت بازار خودرو در هفته دوم و سوم بهمن

تغییرات شاخص رونق بازار

در هفته سوم بهمن، علی‌رغم کاهش شاخص قیمت خودرو، تمایل افراد به خرید ماشین با کاهش روبه‌رو شد. در واقع شاخص رونق بازار در ابتدای هفته نسبت به مشابه هفته قبل، رشد داشت و در ادامه هفته تا ۱۵٪ کاهش پیدا کرد.
براساس گزارش مجموعه کارنامه، شاخص کل رونق بازار خودرو از ابتدای هفته گذشته با کاهش مداوم همراه بوده و علی‌رغم ریزش شاخص کل قیمت، تمایل خریداران برای خرید خودرو کاهش پیدا کرده است.
نکته مهم این که شاخص رونق، مربوط به معاملات بازار آزاد است و تقاضا برای خرید خودرو در بورس و طرح قرعه‌کشی را شامل نمی‌شود. همان‌طور که گفته شد، خریداران خودرو به امید خرید ماشین در طرح‌های ویژه خودروسازان تمایل کمتری به خرید خودرو در بازار آزاد داشتند. مهم‌تر از همه این که از روز سه‌شنبه، با اعلام عرضه مجدد خودرو در بورس، میزان رغبت افراد به خرید خودرو در بازار آزاد کاهش یافت.

شاخص قیمت بازار خودرو در هفته دوم و سوم بهمن

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.