ماشین کم‌خرج چی بخرم؟ معرفی کم‌خرج‌ترین خودروهای داخلی و خارجی بازار ایران

0 16,930

معیارهای خرید خودرو می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد؛ عده‌ای به‌دنبال آپشن‌های خاص و گوناگون می‌گردند، عده‌ای فقط یک برند را قبول دارند و برای عده‌ای نیز کم‌خرج بودن ماشین مهم است. دسته آخر اغلب افرادی هستند که به‌طور روزانه از خودروشان استفاده می‌کنند، بنابراین منطقی است که بخواهند یک خودروی کم‌خرج انتخاب کنند تا مدام هزینه تعمیر و نگهداری آن را نپردازند.

با تمام اینها، باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که برخی شرکت‌های خودروسازی برای کاهش هزینه‌های تولید از قطعاتی با کیفیت پایین استفاده می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که رانندگان مدام در تعمیرگاه باشند.

عوامل دیگری نیز روی هزینه‌های خودرو تأثیرگذار است، مثل مصرف سوخت، در دسترس بودن قطعات یدکی و همین‌طور قیمت مناسب آنها. همچنین هزینه‌های تعمیر و نگهداری هم باید در نظر گرفته شوند. در این مقاله به بررسی ماشین‌های کم‌خرج داخلی و خارجی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا با این خودروها آشنا شوید.

کم‌خرج‌ترین خودروهای داخلی

۱. تندر ۹۰

تندر 90

تندر ۹۰ که در ابتدا با نام ال ۹۰ در ایران تولید می‌شد، در سال ۱۳۸۵ وارد کشور شد و بعد در خط تولید ایران‌خودرو قرار گرفت. تندر ۹۰ از نظر مصرف سوخت یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی است و در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌‌طور ترکیبی حدود هشت لیتر بنزین می‌سوزاند.

این خودرو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۰ نیوتن-متر گشتاور تولید می‌کند. تندر ۹۰ یکی از کم‌استهلاک‌ترین خودروهای موجود در ایران است، با این حال شاید طراحی ظاهری آن طرفداران زیادی نداشته باشد.

در واقع می‌توان کم‌مصرف‌بودن، کم‌خرج بودن و جادار بودن فضای کابین را جزو نقاط قوت و ظاهر نه‌چندان خوب آن را جزو نقاط ضعفش محسوب کرد. با همه اینها، تندر ۹۰ طی این سال‌ها به یکی از خودروهای محبوب ایرانی‌ها و به‌ویژه کارمندان تبدیل شده است.

نرخ بیمه شخص ثالث تندر ۹۰ در سال ۱۴۰۱، بین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان است.

 

۲. تیبا صندوق‌دار

خودروی کم خرج

تیبا که روی پلتفرم پراید ساخته شد، طی ۱۰ سال گذشته به فروش بالایی دست پیدا کرد. با این وجود، طراحی بدنه آن نمی‌توانست از حدی فراتر برود و کیفیت آن هم چندان چشمگیر نیست، اما به‌دلیل کم‌استهلاک بودن همچنان جزو پرفروش‌های بازار است.

این خودرو موتوری به حجم ۱٫۵ لیتر دارد که ۸۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مصرف سوخت آن نیز حدود ۷٫۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

تیبا از نظر امکانات و آپشن‌ها تفاوت چندانی با پراید ندارد و تنها ظاهرش کمی پیشرفت کرده است. با این وجود، هنوز هم برای افرادی که کم‌خرج بودن ماشین برایشان اهمیت دارد، یک گزینه خوب محسوب می‌شود.

نرخ بیمه شخص ثالث تیبا در سال ۱۴۰۱، بین ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

۳. پراید

خودروی کم خرج

این محصول قدیمی سایپا که پرفروش‌ترین خودروی تاریخ ایران هم هست، خرج زیادی روی دست صاحبش نمی‌گذارد. گرچه آپشن‌های رفاهی و ایمنی خاصی در این خودرو به کار نرفته و حتی از نظر فنی هم کیفیت مناسبی ندارد، اما به‌دلیل قیمت کمتر نسبت به سایر خودروهای بازار و کم‌خرج بودنش همچنان محبوب مانده است.

پراید از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۳ لیتری بهره می‌برد که ۶۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. مصرف سوخت آن نیز کم است، یعنی حدوداً ۷٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

یکی از دلایل پرفروش بودن پراید دسترسی آسان به قطعات یدکی آن است که قیمت چندانی هم ندارند. تعمیرات آن کم‌هزینه است و از طرف دیگر، در بازار دست‌دوم به‌راحتی معامله می‌شود.

نرخ بیمه شخص ثالث پراید در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است

 

۴. ساینا دنده‌ای

خودروی کم خرج

شرکت سایپا در تولید ساینا خلاقیت بیشتری به خرج داد و آن را با طراحی ظاهری و امکانات بهتری راهی بازار کرد. ساینا به‌عنوان فیس لیفت تیبا به بازار عرضه شد و موتور آن چندان تفاوتی با تیبا ندارد. مصرف سوخت آن نیز در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷٫۲ لیتر است.

کابین ساینا به نسبت تیبا جادارتر است و همان‌طور که گفتیم طراحی بهتری هم دارد، اما همچنان کیفیت ساخت آن تغییری نکرده است. با همه اینها، به‌دلیل هزینه کم تعمیر و نگهداری جزو خودروهای پرفروش است و در بازار دست‌دوم نیز بدون دردسر معامله می‌شود.

میانگین نرخ بیمه شخص ثالث ساینا در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

۵. سمند LX

خودروی کم خرج

سمند، خودروی نام‌آشنای ایرانی نیز یکی از کم‌خرج‌های بازار است. سمند LX که به‌عنوان فیس‌لیفت سمند معمولی تولید شد، از یک موتور ۱٫۶ لیتری نوع EF۷ بهره می‌برد که می‌تواند ۱۱۴ اسب بخار نیرو تولید کند.

سمند LX در مقایسه با انواع مدل‌های سمند کم‌مصرف‌تر است و در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷٫۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. قطعات سمند به‌راحتی و با قیمتی مناسب در بازار پیدا می‌شوند و تعمیرات آن نیز هزینه بالایی ندارد.

نرخ بیمه شخص ثالث سمند LX در سال ۱۴۰۱، بین ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

 

کم‌خرج‌ترین خودروهای خارجی

۱. ام‌وی‌ام ۱۱۰

خودروی کم خرج

ام‌وی‌ام ۱۱۰ جزو اولین خودروهای چینی وارداتی به ایران بود و یکی از رقبای پراید محسوب می‌شد. این خودرو از یک موتور ۰.۸ لیتری ۳ سیلندر بهره می‌برد که قدرت ۶۸ اسب بخار را تولید می‌کند. جمع‌وجور بودن، مصرف سوخت مناسب و داشتن ادوات نرم‌تر از پراید و تیبا از جمله مزایای این خودرو است.

ام‌وی‌ام ۱۱۰ یکی از کم‌استهلاک‌ترین خودروهای بازار است، با این حال معایبی هم دارد که باید آنها را در نظر گرفت، از جمله کابین کوچک، موتور ضعیف و کم‌قدرت، فرمان‌پذیری نامناسب در سرعت‌های بالا و نامناسب بودن برای جاده.

نرخ بیمه شخص ثالث ام‌وی‌ام ۱۱۰ در سال ۱۴۰۱، حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

۲. کیاسراتو

خودروی کم خرج

یکی از خودروهای پرفروش وارداتی که در ایران به محبوبیت زیادی رسید کیاسراتو است. موتور پرقدرت، مصرف سوخت کم و استهلاک پایین به‌ویژه در مدل وارداتی از جمله مزایای کیا سراتو هستند.

کیاسراتو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتری مجهز است که قدرت تولید ۱۲۴ اسب بخار را دارد و مصرف بنزین آن در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۶ لیتر است.
گرچه این خودرو امکانات رفاهی چشمگیری ندارد، اما با دیگر ویژگی‌های مثبت خود یک خودروی محبوب و پرفروش در ایران است.

میانگین نرخ بیمه شخص ثالث کیاسراتو ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

 

۳. تویوتا کمری

خودروی کم خرج

تویوتا کمری با طراحی ظاهری زیبا و جذابش از همان ابتدای ورودش دل خریداران ایرانی را ربود. تویوتا کمری به‌واسطه کیفیت عالی ساخت و موتور پرقدرت خود یکی از کم‌خرج‌ترین و کم‌استهلاک‌ترین خودروهای موجود در ایران است. جالب است این را هم بدانید که خودروهای ژاپنی به‌طور کلی کم‌هزینه هستند.

این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲٫۴ لیتری بهره می‌برد که ۱۵۸ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. با خرید این سدان ژاپنی قدرتمند خیالتان راحت است که پایتان به این زودی‌ها به تعمیرگاه باز نخواهد شد.

نرخ بیمه شخص ثالث تویوتا کمری با توجه به شرکت بیمه انتخابی، بین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

۴. تیگو ۷

خودروی کم خرج

یکی از خودروهای چینی محبوب و باکیفیت در ایران تیگو ۷ است. پیشرانه این کراس‌اور ۱.۵ لیتر و از نوع توربوشارژ است و توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار را دارد.

خریداران ایرانی استقبال زیادی از این خودرو داشتند و این‌طور که به نظر می‌رسد، مزایای آن نسبت به معایب آن برتری دارد. طراحی مناسب، سطح امکانات بالا، گستردگی شبکه خدماتی نسبتاً خوب و شتاب کافی از جمله نقاط قوت این خودرو هستند. بر اساس تجربه خریداران، تیگو ۷ خودرویی کم‌استهلاک و بی‌دردسر است.

نرخ بیمه شخص ثالث تیگو ۷ بین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

۵. جک S5

خودروی کم خرج

شاید جک S5 یک سر و گردن پایین‌تر از تیگو ۷ باشد، اما هنوز هم یک خودروی کم‌خرج محسوب می‌شود. یکی از انتقاداتی که از ابتدا به این خودرو وارد شد، کپی طراحی آن از روی هیوندای توسان LM بود.

جک S5 به یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز است که ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

این خودروی چینی در کنار معایبی مثل گیربکس و طراحی بدنه ضعیف، مزایایی قابل توجهی دارد از جمله کابین جادار، طراحی داخلی و ظاهری مناسب، امکانات و آپشن‌های رفاهی معقول، پیشرانه توانمند، ایمنی مناسب و خدمات گسترده پس‌ازفروش.

نرخ حق بیمه جک S5 با توجه به شرکت بیمه انتخابی، بین ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان متغیر است.

promotion banner

رایج‌ترین هزینه‌های خودرو

نگهداری خودرو هزینه‌های خاص خودش را دارد، حتی اگر باکیفیت‌ترین خودرو را هم داشته باشید. مواردی که در اینجا نام برده‌ایم برای حفظ سلامت و عملکرد خودرو اهمیت زیادی دارند، به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که رایج‌ترین هزینه‌ها محسوب می‌شوند:

  • لنت ترمز: لنت ترمز یکی از قطعات مهم خودرو است و برای اینکه یک رانندگی امن داشته باشید، به‌محض تمام شدن لنت ترمز آن را تعویض کنید.
  • تسمه تایم: بهتر است که پس از هر ۶۰ هزار کیلومتر رانندگی تسمه تایم را تعویض کنیم، چون تسمه تایم هماهنگ‌کننده همه قطعات موتور است و سلامت آن اهمیت زیادی دارد.
  • روغن موتور: تعویض روغن موتور هرچندوقت یک‌بار و همچنین نوع و برند روغن موتور مصرفی به‌طور مستقیم روی کارایی موتور و کل خودرو تأثیرگذار است.
  • شمع: شمع ماشین یک قطعه کوچک داخل سیلندر است و روی عملکرد موتور تأثیر زیادی دارد، به همین دلیل باید به موقع تعویض شود.
  • صفحه کلاچ: صفحه کلاچ خودرو پس از مدتی رانندگی دچار فرسودگی می‌شود و باید تعویض شود.
  • کمک فنر: سیستم کمک فنر یکی از قطعات اصلی سیستم تعلیق است که ضربات ناشی از دست‌اندازها و پستی و بلندی‌های جاده را دریافت و دفع می‌کند. بنابراین تعویض به موقع آن تأثیر زیادی روی کاهش استهلاک خودرو دارد.

سوالات متداول در مورد خودروهای کم‌خرج

آیا پژو ۲۰۶ خودروی کم‌خرجی است؟

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یکی از خودروهای کم‌هزینه داخلی است که لوازم یدکی ارزان‌قیمتی دارد و هزینه دستمزد تعمیر آن نیز پایین است. تعمیر و نگهداری تیپ ۵ کمی پرهزینه‌تر است، اما باز هم می‌تواند یک خودروی کم‌خرج محسوب شود.

معیار کم‌خرج بودن یک خودرو چیست؟

استفاده از متریال باکیفیت در ساخت خودرو، در دسترس بودن و قیمت مناسب قطعات، مصرف سوخت پایین، هزینه تعمیر پایین.

کم‌خرج‌ترین خودروهای جهان متعلق به کدام کمپانی هستند؟

کشور ژاپن کم‌هزینه‌ترین خودروها را تولید می‌کند و کمپانی تویوتا به‌دلیل هزینه‌های کم خودروهایش شهرت دارد.

پرهزینه‌ترین خودروهای جهان کدام‌ها هستند؟

بی‌ام‌و، مرسدس بنز، کادیلاک، ولوو و آئودی پنج خودروی اول در لیست پرهزینه‌ترین خودروهای جهان هستند.

سخن پایانی

در این مقاله نگاهی داشتیم به خودروهای کم‌خرج داخلی و خارجی. در کنار تمام مواردی که اشاره کردیم، شیوه مناسب رانندگی، نگهداری و مراقبت از خودرو نیز روی هزینه‌های آن تأثیرگذار است. بنابراین اگر یک خودروی کم‌خرج خریداری کنید و رانندگی استاندارد و نگهداری خوبی از آن داشته باشید، مطمئناً می‌توانید مدتی طولانی و بدون دردسر از آن استفاده کنید. شما هم تجربه خودتان را برایمان بنویسید. خودروی شما از کدام دسته است؟ کم‌خرج یا پرخرج؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.