اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

علت ترک خوردن شیشه ماشین و روش ترمیم آن

شاید برایتان پیش آمده باشد که یک روز شیشه ماشین‌تان به‌شکل خودبه‌خود و کاملا ناگهانی یا فقط با بستن در، خرد شود و بریزد. یکی از علل شکستن ناگهانی شیشه ماشین همین ترک‌خوردگی‌هایی است که گاهی ممکن است اصلا قابل‌مشاهده نباشند. با اینکه شیشه‌های ماشین مخصوصا شیشه جلو، بسیار محکم و مقاوم هستند، اما به هر حال آنها را با استفاده از شیشه می‌سازند و به‌همین‌دلیل همیشه در معرض ترک‌خوردن و شکستن قرار دارد. در این مطلب دلایل و علت ترک خوردن شیشه ماشین را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا شیشه ماشین ترک می‌خورد؟

چند دلیل مهم وجود دارد که باعث می‌شود شیشه ماشین ترک بخورد. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

۱. پرتاب‌شدن سنگریزه به سمت شیشه

سنگ، سنگریزه و شن‌های سطح جاده که لاستیک اتومبیل‌های دیگر به اطراف پرتاب می‌کنند یا از پشت کامیون‌ها می‌ریزند، بیشترین عامل آسیب‌دیدن شیشه‌ها مخصوصا شیشه جلو هستند. وقتی این سنگریزه‌ها به شیشه‌ها ضربه می‌زنند، شیشه به‌دلیل ترک‌های ریزی که ممکن است اصلا به چشم نیایند آسیب‌پذیر می‌شود. مدتی بعد با کوچک‌ترین عامل بیرونی شیشه‌ها خرد می‌شوند.

حتما بخوانید: راهنمای جامع تشخیص رنگ خودرو و کارشناسی رنگ

۲. تغییرات ناگهانی دما

تغییرات شدید و ناگهانی هوا می‌تواند به شیشه فشار وارد کند و باعث ترک خوردن آن شود. شیشه در هنگام گرم‌شدن منبسط و در هنگام سردشدن منقبض می‌شود. با اینکه شیشه اتومبیل را طوری طراحی می‌کنند که فشار دمایی را به حداقل برساند، باز هم در صورت تغییر ناگهانی ممکن است شیشه آسیب ببیند.

اگر در مناطق آب‌وهوایی زندگی می‌کنید که هوا ممکن است به‌شکل ناگهانی تغییر کند، ممکن است خیلی راحت ترک بخورند. برای مثال ممکن است در یک ظهر گرم زمستانی ماشین‌تان را زیر نور آفتاب قرار داده باشید و مدت کوتاهی بعد شیشه‌های ماشین با صدای مهیبی خرد شوند. دلیلش این است که شیشه‌ها از قبل ترک‌هایی داشته‌اند. شاید حتی قابل‌مشاهده نبوده‌اند.

گاهی اشتباهات خودتان هم در این موضوع نقش دارد. برای نمونه:

– از آب جوش برای آب‌کردن یخ روی شیشه در زمستان استفاده می‌کنید.

– در روزهای گرم اتومبیلتان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌دهید. گرمای بسیار شدید هم می‌تواند شیشه‌های ماشین را مخصوصا اگر از قبل آسیب‌دیده باشند به یک‌باره خرد کند.

– گاهی درون ماشین به‌شدت گرم است و به‌طور ناگهانی کولر روشن می‌کنید.

همه این موارد می‌توانند علت ترک خوردن شیشه ماشین باشند.

۳. نصب نادرست شیشه

گاهی پیش می‌آید که مجبور می‌شوید شیشه‌ها را تعویض کنید (مخصوصا بعد از تصادفات). اگر شیشه را درست نصب نکنند، به مرور شل می‌شود. وقتی شیشه شل باشد، حتی لرزش ماشین در هنگام رانندگی عادی می‌تواند باعث ترک‌خوردن شیشه شود.

اگر خود شیشه هم ساختار ضعیف و بی‌کیفیتی داشته باشد، خیلی سریع ترک می‌خورد یا می‌شکند.

۴. محکم بستن در خودرو

معمولا شیشه‌های ماشین آن‌قدر محکم هستند که حتی اگر در را با شدیدترین حالت ببندید خرد نمی‌شوند. اما گاهی ممکن است این ضربه‌ها باعث ایجاد ترک‌های غیرقابل‌مشاهده شوند. در این صورت پس از چندین بار محکم بستن در ماشین، به یک باره شیشه خرد می‌شود. در این حالت احتمالا فکر می‌کنید شیشه خودبه‌خود خرد شده است و به نظرتان توجیهی ندارد. اما در اصل ترک‌خوردگی شیشه باعث این اتفاق شده است (البته گاهی ممکن است دلایل دیگر مثل نصب نادرست یا ضعیف‌بودن شیشه هم باعث شکستن ناگهانی شیشه شوند).

۵. تصادفات

گاهی اوقات در هنگام تصادف شیشه نمی‌شکند اما شدت برخورد و ضربه آن‌قدر شدید است که باعث ترک‌خوردن آن می‌شود. بعد از مدتی با کوچک‌ترین عامل محرک ممکن است شیشه به‌شکل ناگهانی خرد شود.

چطور از ترک‌خوردگی شیشه ماشین جلوگیری کنیم؟

شیشه‌های ماشین معمولا در معرض ترک خوردن هستند و شاید در بسیاری از موارد نتوان جلوی این موضوع را گرفت. بااین‌حال با رعایت برخی نکات می‌توان تا حدی از این مشکل اجتناب کرد:

  • نکاتی که باید در هوای خیلی سرد رعایت کنیم

اگر در یک روز خیلی سرد و یخبندان شیشه ماشین یخ بسته است، به‌تدریج و آرام‌آرام یخ‌های شیشه را ذوب کنید. این کار را با آب داغ انجام ندهید. همچنین به‌هیچ‌وجه برای آب شدن یخ‌ها اتومبیل‌تان را زیر نور مستقیم آفتاب پارک نکنید. گرما باعث انبساط شیشه می‌شود که می‌تواند باعث ترک‌خوردن آن شود. مهروموم و پوشش دورتادور شیشه، گرما را جذب می‌کند و به شیشه منتقل می‌کند. این گرما به خودی خود شیشه را خرد نمی‌کند، اما استحکام آن را کاهش می‌دهد. بعد از آن یک ضربه کوچک می‌تواند شیشه را به‌راحتی ترک دهد.

برای آب‌کردن یخ‌ها از سرکه استفاده نکنید. سرکه می‌تواند استحکام شیشه را از بین ببرد. شاید بگویید که بسیاری از پاک‌کننده‌های شیشه هم اسید استیک دارند. این درست است اما در این محلول‌ها مقدار اسید استیک بیشتر از ۵% نیست که خسارتی ایجاد نمی‌کند.

بسیاری از رانندگان برای شکستن یخ شیشه از چکش یا چاقو استفاده می‌کنند. این روش شاید مؤثر باشد، اما ضربه‌هایی که می‌زنید به شیشه نیرو منتقل کرده و آن را آسیب‌پذیر می‌کند. حتی ممکن است به‌دلیل سردی بیش‌ازحد شیشه ترک بزرگی در آن ایجاد کند.

به‌جای این کار، زمان بگذارید و زودتر ماشین را روشن کنید و به‌شکل تدریجی درجه یخ‌زدا را بالا ببرید. وقتی خودرو آرام گرم می‌شود یخ شل می‌شود.

  • در هوای خیلی گرم چه باید کنیم؟

هوای خیلی گرم می‌تواند باعث ترک خوردن شیشه‌ها شود. هرگز در روزهای داغ به یک‌باره کولر را روشن نکنید، مخصوصا اگر ماشین را زیر نور آفتاب شدید پارک کرده‌اید. سعی کنید اگر امکانش هست همیشه ماشین را در فضای پارکینگ یا سرپوشیده پارک کنید.

  • مواردی که باید هنگام رانندگی درنظر بگیریم

اگر در مسیری پر از شن و سنگریزه رانندگی می‌کنید، با سرعت پایین برانید. اگر وسایل نقلیه در جاده در حال حمل مصالح ساختمانی هستند، زیاد به آنها نزدیک نشوید و حتی‌الامکان پشت‌سرشان حرکت نکنید.

هنگامی‌که تگرگ می‌بارد با سرعت رانندگی نکنید. ضربه شدید دانه‌های درشت و سنگین تگرگ می‌تواند شیشه‌ها را آسیب‌پذیر کند.

از پارک‌کردن ماشین زیر درختان هنگامی که هوا طوفانی است یا در جاهایی که احتمال سقوط مصالح وجود دارد خودداری کنید.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

درصورت ترک خوردن شیشه ماشین چه کنیم؟

اگر با همه این اوصاف شیشه ماشین ترک خورده باشد، بهتر است هرچه زودتر نسبت به ترمیم آن اقدام کنید. تا زمانی هم که هنوز آن را برای تعمیر نداده‌اید شیشه را تمیز نگه دارید وگرنه وقتی می‌خواهند آن را پر و ترمیم کنند صاف و تمیز در نمی‌آید.

زودبه‌زود شیشه‌های ماشین مخصوصا شیشه جلو را بررسی کنید. اگر متوجه خراش یا ترک کوچکی شدید، با ترمیم به‌موقع آن می‌توانید از خسارت‌های بعدی جلوگیری کنید. بسیاری از این ترک‌ها و خراش‌های در عرض یک ساعت یا کمتر قابل‌ترمیم هستند.

برای جلوگیری از زیاد شدن ترک شیشه ماشین چه باید کرد؟

هرچه زودتر نسبت به ترمیم ترک‌خوردگی شیشه اقدام کنید، بهتر است. در این صورت ترک شیشه پیشروی نمی‌کند.

اگر ترک کمتر از یک اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) باشد و خطوط دیگری از آن امتداد پیدا نکرده باشد، قابل‌ترمیم است.

گاهی ترک خوردگی شیشه مانند یک خط است. گاهی یک تکه کوچک از شیشه کامل کنده می‌شود، مانند زمانی که یک تکه سنگ به شیشه برخورد کرده است. گاهی هم طوری ترک برمی‌دارد که انگار یک نقطه در مرکز و دوایری دور آن هستند. این نوع آسیب مخصوصا روی شیشه جلو اتفاق می‌افتد. در این صورت باید به‌طورکامل شیشه جلو را تعویض کرد.

گاهی ترک شبیه یک ستاره است. مثل خراش کوچکی که از آن خطوطی به اطراف امتداد یافته‌اند. بسته به اندازه آن ممکن است بتوان ترمیمش کرد.

برای ترمیم شیشه چه باید کرد؟

بسته به نوع ترک خوردگی شیشه، تعمیرکار تشخیص خواهد داد که آیا شیشه را می‌توان ترمیم کرد یا نیاز به تعویض دارد.

برای ترمیم شیشه ماشین از دو روش استفاده می‌کنیم:

روش اول: استفاده از چسب شفاف یا لاک‌ناخن بی‌رنگ

ابتدا با حوله کاغذی و شیشه پاک‌کن شیشه را کاملا تمیز کنید. سپس چسب یا لاک ناخن شفاف را روی خراش بزنید. اجازه دهید کامل خشک شود و سپس یک قطعه نوار بسته‌بندی شفاف را روی آن قسمت قرار دهید. این کار به جلوگیری از آلودگی ناحیه تا زمان تعمیر آن کمک می‌کند.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

روش دوم: از کیت تعمیر شیشه استفاده کنید.

این شامل مته و رزین مخصوص است. البته این کار تا حدودی به مهارت نیاز دارد. ابتدا باید پریدگی شیشه را تمیز کنید. سپس با توجه به نوع کیت باید یک سوراخ کوچک در شیشه ایجاد کنید و بعد رزین را با دستورالعمل گفته شده در کیت وارد سوراخ کنید. این کار موقتا فشار را روی شیشه کاهش می‌دهد و از پیشروی ترک جلوگیری می‌کند.

به نظر شما چه راه‌حل‌های دیگری برای جلوگیری از ترک‌خوردن شیشه ماشین وجود دارد؟ لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.

/blog/causes-cracked-car-windows/amp/
مراقبت از خودرو
ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (0)
نظر بدهید