اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

درباره معایب وانت کارا ۲۰۰۰ و هزینه‌های مصرفی آن چه می‌دانید؟

وانت کارا ۲۰۰۰ نسخه ایرانی مزدا وانت است که شرکت ژاپنی مزدا در اوایل دهه ۱۹۶۰ به بازار عرضه کرده بود. ازآنجاکه گزینه‌های انتخابی برای وانت و سایر خودروهای باری در کشور ما بسیار محدود است، وانت کارا ۲۰۰۰ که بهمن موتور آن را تولید می‌کند جزو یکی از خودروهای پرفروش برای حمل و نقل بار است. بااین‌حال اگر قصد خرید وانت دارید و بین همین چند گزینه محدود دوبه‌شک هستید، در این مطلب می‌خواهیم درباره مشخصات، معایب و ایرادات وانت کارا ۲۰۰۰ صحبت کنیم تا تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر باشد.

آشنایی با وانت کارا ۲۰۰۰ و مدل‌های آن

وانت کارا ۲۰۰۰ از نظر ساختار و عملکرد چیزی بین زامیاد و پیکان وانت است. دو مدل تک کابین و دو کابین دارد. در ادامه هر دو مدل را بررسی خواهیم کرد.

حتما بخوانید:

شرابط فروش وانت کارا

وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین

مدل تک کابین وانت کارا همان‌طور که از نامش پیداست، یک کابین برای حمل سرنشین و یک اتاق برای حمل بار دارد. موتور این وانت ۲۰۰۰ سی‌سی حجم دارد و از نوع ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ است. قدرت آن ۱۱۲ اسب بخار است و گیربکس ۵ سرعته دستی دارد. اتاق بار در مدل تک کابین بزرگتر است و ابعاد آن تقریبا ۲٫۱۹ × ۱٫۴۳ متر است. فرمان هیدرولیک دارد و ترمزهای آن در جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای هستند.

تنها امکانات رفاهی این مدل، ایربگ راننده و سرنشین و نیز سیستم تهویه آن است.

وانت کارا ۲۰۰۰ دو کابین

این مدل دو کابین دارد و ۴ سرنشین می‌توانند در آن بنشینند. طبیعتا این موضوع باعث می‌شود اتاق بار نسبت به مدل تک کابین ابعاد کوچک‌تری داشته باشد. موتور این خودرو هم ۲۰۰۰ سی‌سی حجم دارد و از نوع ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه است. از گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد و قدرت آن ۱۱۲ اسب بخار است. ترمزهای جلو در آن از نوع دیسکی و در پشت از نوع کاسه‌ای هستند. ابعاد اتاق بار آن ۱٫۵ × ۱٫۴ متر است.

امکانات رفاهی و آپشن‌های این مدل هم فقط به سیستم تهویه و ایربگ راننده و سرنشین ختم می‌شود.

معایب وانت کارا ۲۰۰۰

وانت کارا خودروی خوبی است و تقاضای بسیار زیادی در بازار کشور ما برای آن وجود دارد. بااین‌حال، از نظر امکانات رفاهی، وانت کارا ۲۰۰۰ تقریبا هیچ آپشن خاصی ندارد. این موضوع هم درباره مدل تک کابین و هم درباره مدل دو کابین این خودروی باری صدق می‌کند.

به‌جز نداشتن امکانات، وانت کارا معایبی از نظر فنی و ظاهری دارد که دانستن آنها می‌تواند برای افرادی که قصد خرید خودروی باری دارند مفید باشد.

حتما بخوانید:

فول آپشن‌ترین خودروهای داخلی که می‌توانید روی امکانات‌شان حساب کنید

معایب ظاهری

از نظر ظاهری، وانت کارا همان چهره قدیمی‌اش را حفظ کرده است و در تمام سال‌های تولیدش تقریبا هیچ جذابیتی به آن اضافه نشده است. چراغ‌های مربعی جلو و چراغ‌های عمودی پشت، زمخت و کسل‌کننده هستند. البته اگر از آن افرادی باشید که از ظاهر ماشین‌های قدیمی و نوستالژیک خوشتان می‌آید، احتمالا این موضوع برایتان اهمیتی نخواهد داشت. برخی هم ممکن است بگویند این خودرو باری است و برای زیبایی آن را نمی‌خریم. در هر صورت این موضوع کمی سلیقه‌ای است.

ظاهر هر دو مدل تک کابین و دو کابین کاملا مشابه است و تنها تفاوتشان تعداد درهاست.

یکی دیگر از ایرادات وانت کارا فضای محدود کابین آن است. در هر دو مدل تک کابین و دو کابین، فضای نشستن سرنشینان کافی و بالطبع راحت نیست. در مدل دو کابین، فضای اتاق بار کوچک‌تر شده است ولی باز هم با دو کابین کوچک مواجه هستیم.

از نظر داشبورد و اجزای داخل کابین، همه قطعات از پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و کیفیت آنها بسیار نامناسب است. این ایراد در هر دو مدل این خودرو دیده می‌شود. همچنین جنس رنگ بدنه کاملا ضعیف و بی‌کیفیت است. غربیلک فرمان این خودرو هم که کاملا به فرمان ساینا شباهت دارد، زیبایی خاصی ندارد.

معایب فنی

از لحاظ ایرادات فنی، ظاهرا دیفرانسیل این خودرو در انتقال نیرو به چرخ‌های عقب با مشکل مواجه است. همچنین سیستم تعلیق خشکی دارد و این موضوع جدا از مزیتی که دارد و باعث می‌شود خودرو در سرعت بالا منحرف نشود، کمی آزاردهنده است. غربیلک فرمان آن کمی بزرگ‌تر از فرمان ماشین‌هایی مانند ساینا و کوییک است که باعث می‌شود راننده در هنگام دور زدن با سختی این کار را انجام دهد.

حتما بخوانید:

معایب خودروی تارا را قبل از خرید بشناسید

هزینه‌ها و قطعات مصرفی

از نظر هزینه‌ها، وانت کارا ۲۰۰۰ خودرویی اقتصادی به‌شمار می‌رود. اتفاقا یکی از مزایای آن این است که به‌آسانی می‌توان قطعات آن را تأمین کرد. مصرف سوخت آن به‌شکل ترکیبی ۸٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که تقریبا کم‌مصرف‌تر از خودروهای باری همتای خودش ازجمله زامیاد به حساب می‌آید. ازآنجاکه امکانات خاصی ندارد، سرویس و نگهداری آن هم هزینه کمتری برمی‌دارد.

سخن آخر

همان‌طور که گفتیم، در بازار ایران تعداد گزینه‌های انتخابی برای وانت و سایر خودروهای باری بسیار محدود است. به همین دلیل هر خودرو از مزدا وانت گرفته تا زامیاد و پیکاپ و وانت کارا، رقبای چندانی نخواهد داشت. وانت کارا ۲۰۰۰ خودرویی قدیمی است که چندین نسل از آن در ایران به همین شکل تولید شده و تغییرات چندانی در آن صورت نگرفته است. امکانات رفاهی ندارد؛ اما هزینه‌هایش کمتر است و البته برای حمل بار کارراه‌انداز است. از معایب آن که شاید برایتان اهمیتی نداشته باشد بگذریم، خودروی خوبی به‌شمار می‌رود.

اگر تجربه رانندگی با وانت کارا ۲۰۰۰ دارید، لطفا در دیدگاه‌ها تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید. این دیدگاه‌ها می‌توانند به دوستان شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب یک وانت خوب کمک کنند.

راهنمای خرید خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (12)
نظر بدهید
  • مهران

    سال ۸۸ یه مزدا دوکابین گرفتم حدود ۱۵ میلیون ، تا سال ۹۳ داشتمش و توی این ۵ سال جز روغن و لنت ترمز و یک بار هم جلوبندی هیچ هزینه ای برام نداشت که اونم خودم با بی احتیاطی باعث خراب شدنش شدم ، حتی بقدری خیالم ازش راحت بود درب کاپوت ۳,۴ ماهه یک بار باز میشد فقط برای تعویض روغن. از شتاب و سرعت هم که نگم براتون ، کمتر ماشینی میتونست از من سبقت بگیره ، تنها مشکلی که داشت بدنه بود ، دربها مدام از ریگلاژ در می‌رفت و نیاز به تنظیم داشت و صدای موتور و باد داخل کابین زیاد میومد، همیشه غبطه میخوردم که چرا مزدا سریهای اول ندارم که بدنه اش هم وارداتی باشه نه تولید داخل ، خلاصه همین سروصدای بدنه خسته م کرد و سال ۹۳ فروختمش. نمی‌دونستم چی در انتظارمونه، نمی‌دونستم چه بلایی قراره سر خودروسازی بیاد که داشتن همچین ماشینی بشه آرزومون، بدنه که اصلاح نشد هیییچ موتور هم هر روز ضعیف تر و بی کیفیت تر از قبل شد. کیفیت بدنه و مواد داخل و قطعات هم روز به روز بدتر شد، واقعا چقدر بدبختیم ما، من سال ۸۸ قبطه همین ماشین ولی تولید ۱۰ سال قبل رو میخوردم و الان قبطه مزدا سال ۸۸ رو میخورم. خدایی گریه داره

  • احسان

    اینکه بگیم از خودروهایی که انحصارا بمون تحمیل میکنن راضی هستیم که دروغی بیش نیست
    ولی مزداهای قدیم کجا و کاراهای الان کجا!!؟
    همه جای دنیا لحضه شماری میکنن که از خودروی جدید رونمایی بشه و خریداری کنن.
    ولی در کشور ما رویای داشتن خودروهای ده‌ها سال قبل خوشحالمون میکنه.
    اول باید گریست به حال این ملت
    و بعد هم به جا اوردن مراتب قدردانی از مسولین که اینجوری تونستن هر اهن‌پاره‌ای رو به اسم خودرو و با قیمتهای آنچنانی به این ملت فرو کنن.

    • محسن

      وانت کارا دوکابین صفر ۱۴۰۱ خریدم ۴۰۰میلیون ولی پیکان وانت داشتم بهتر از این بود ?اشتباه کردم پیکان وانتو فروختم
      کارا اصلا سر پیچ ها راحت نمیپیچه یعنی تو خیابون میخوای بپیچی باید یه دنده عقب بگیری باز بپیچی خیلی افتضاحه نیسان ابی میخریدم بهتر بود

  • علی

    باسلام هرماشین مزایا و معایب خودشو داره ولی کارا ۲۰۰۰ دوکابین یه خودروی همه فن حریفه ونسبت به قیمت کارخونش که ۳۳۷۵۰۰ تومان هست به صرفه و اقتصادیه مهم تر اینکه ۲۰۰ لیتر بنزین رو کارتش هست و خیالت از بابت بنزین تخته.ماشین دنده یک نمیخواد.موتور بسیار عالی و شتاب بی نظیر.

    • بی نام

      رفیق کجای دنیایی من کارا ۲۰۰۰ دارم کلا شصتا بنزین میدن بهم ک اونم تا بعد انتخابات صفر میشه.ولی از نظر من هیچی مزدا دوکابین نمیشه. تنها مشکلش اینه بدنش انگار قوطی رانیه

  • علی

    دوستان عزیز من یه کارا ۱۴۰۱ دارم سواریش از یه پارسtu5 بهتر هست داشبورد بزرگ داخل کابین جادار و بزرگ

  • سجاد

    با سلام
    ۶ ماهه کارا دو کابین مدل ۱۴۰۱ تیپ ۴ دارم
    مزیت و معایبی داره که لازم دونستم برای خریداران و یا علاقه مندان توضیح بدم چون واقعا برای خود من لازم بود
    اول اینکه ماشین پر قدرتیه واقعا موتور قوی داره ارتفاع ماشین بالاست حس خوبی داره هم کاری هست و هم سواری خرج کمی داره چون کلا چیزی نداره فضای زیادی داره کاملا راحتی داخل کابین مخصوصا برای افرادی که جثه بزرگی دارن
    دوم اینکه شیشه‌های بی کیفیتی داره اصلا شب نمیشه رانندگی کرد واقعا اذیت میکنه
    سوم سیستم تعلیق خشکی داره مگه اینکه بار بالای ۲۰۰ کیلو بزنی که اون موقع نرم میشه ولی در کل اذیت میکنه مخصوصا صندلی ردیف عقب
    چهارم جنس بدنه و مونتاژ چندان خوبی نداره و جای جوش مشخصه خوب کلا تو ذوق میزنه
    پنجم ماشین چابک و چالاک نیست نباید باهاش سرعت بالای ۱۱۰ رفت مخصوصا سر پیچ
    ششم با اینکه فرمان هیدرولیک داره ولی واسه دور زدن و سر پیچ خیلی اذیت میکنه بیشتر دور برگردون‌ها رو باید دو فرمونه باید دور زد
    هفتم شیشه بالابر و آینه‌ها دستیه که برایدتنظیم آینه به خصوص آینه شاگر اذیت میشی
    هشتم شیشه عقب گرمکن نداره و با بخار گرفتنش اصلا پشت سرت نمیبینی
    نهم نور پایین ضعیفی داره اصلا بهش نمیخورد
    دهم اسپیکر فقط واسه ردیف عقب هست برای مسیر طولانی سر آدم درد میگیره از پشت فقط صدا میاد
    امیدوارم کمک کرده باشم ولی در کل برای خیلی‌ها این نواقص اهمیتی نداره ولی راحت میشه برطرفشون کرد

  • محمد مهدی

    سلام من تز سال ۸۲ مزدا داشتم و تا الان همه مدل مزدا رانندگی کردم و ماشین های خیلی‌خیلی خوبی هستند همه برای شتاب هم برای قدرت ممنون از سازنده اش

  • ایرانی

    با سلام
    هر روز بد تر از دیروز
    ۳۳ساله که همین فیس بدنه داره تولید میشه که کیفیت کنونی موتور هم پایین تر از ۳۳ سال پیشه .

    این مدل تولید و انحصار و مدیریت نه تنها در بهمن ، بلکه در همه خودرو سازها و سیاست گذاری ها و مدیریت اقتصادی و سیاسی ماست که دشمن شاد شده ایم .
    خواهشا دیگه این مدیران و این گونه مدیریت تا کجا میخواد بره ، تا کجا دشمن شاد بشیم و به خاطر بی مدیریتی و نالایقی اقازاده ها ، پای اسلام نوشته بشه …

  • ارشد

    با سلام خدمت همه عزیزان بنده یه وانت کارا خریدم ۵۰ هزار تا کار کرده الان هم دیفرانسیل زوزه خیلی شدیدی داره و هم گیربکسش یه مقدار زوزه داره چرخ‌های جلوشم که دیسکیه یک شیار براش طراحی نکردند خیلی زود داغ می‌کنه در نهایت اگه من بخوام از ۱۰۰ به وانت کارا نمره بدم به نظر من ۶۰ نمره منصفانه‌ای هست

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  • رضا

    سلام دوستان من ۲کابین گرفتم ۱ماهه دارم اصلأ خوشم نیومد..درهاش خیلی خشک و سفت بسته میشن..صدای موتورمیادداخل کابین..اصلابرای خانواده خوب نیست..کابین سرنشین عقب خیلی خشک است.روی دست انداز میزنی دادشون درمیاد..دریچه های کولر جا گذاشتن /تومسافرت هاسرنشینان اصلاراحت نیستن ..وایرادهای دیگر..فقط موتورشون خوبه..