معایب پژو پارس؛ قبل از خرید این خودرو با معایب آن آشنا شوید

4 42,726

پژو پارس محصولی از شرکت ایران خودرو است که از سال ۱۳۷۹ به بازار آمد. این سدان در اصل فیس لیفتی است که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و ازنظر طراحی بیشتر به پژو ۴۰۶ و پژو ۶۰۵ شباهت دارد. ابتدا با نام پژو پرشیا عرضه شد ولی بعدها نام آن به پژو پارس تغییر کرد. در این مطلب می‌خواهیم درباره شایع‌ترین معایب پژو پارس و مدل‌های آن صحبت کنیم. این اطلاعات در تصمیم‌گیری و انتخاب برای خرید این خودرو به شما کمک می‌کنند.

آشنایی با خودروی پژو پارس و مدل‌های آن

قبل از هر چیز بیایید مختصری با پژو پارس و مدل‌های آن آشنا شویم. پژو پارس یکی از خودروهای بسیار پرطرفدار ایران خودرو است. این خودرو در چند مدل اتوماتیک با موتور TU5، مدل ساده با موتور XU7 که به پارس‌سال معروف است، پارس دوگانه‌سوز با موتور XU7، پژو پارس ELX با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو پارس LX با موتور TU5 1600. هرکدام از این مدل‌ها را بررسی خواهیم کرد.

پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5

خودروی پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5، در سال ۱۳۹۰ وارد بازار شد؛ اما دو سال بعد تولید آن متوقف شد و در سال ۱۳۹۶ دوباره به بازار آمد. این مدل از نوع خودروهای دیفرانسیل جلو است و پیشرانه آن ۱٫۶ لیتری است. ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و بیشینه سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارد. گیربکس آن ۴ سرعته اتوماتیک است و مشابه ۲۰۶ تیپ چهار است که بدون تیپ‌ترونیک هستند؛ یعنی قابلیت تعویض دنده به‌صورت دستی را ندارند. این در حالی است که جعبه‌دنده پژو ۲۰۶ تیپ شش تیپ‌ترونیک است.

معایب پژو پارس

 

 

پژو پارس ساده یا پارس سال

پژو پارس سال همان مدل ساده یا پایه پژو پارس است. پارس سال از موتور XU7 قدیمی که متعلق به پژو ۴۰۵ بود استفاده می‌کند. پیشرانه این موتور ۱٫۸ لیتری است و حدود ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس آن ۵ سرعته دستی است و انتقال نیروی آن از نوع دیفرانسیل جلو است. بیشینه سرعت پارس سال ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا صد آن در ۱۱ ثانیه صورت می‌گیرد. پژو پارس سال معمولا با آپشن‌های کمتری نسبت به سایر مدل‌های پارس ارائه می‌شود و فاقد رینگ آلومینیومی، آینه‌های جانبی تاشو، ترمز عقب دیسکی و نظایر آن است.

پژو پارس دوگانه سوز

پژو پارس دوگانه سوز برای افرادی مناسب است که می‌خواهند مصرف سوخت برایشان مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد. این خودرو با موتور دارای حجم ۱۷۶۱ سی‌سی و ۱۰۰ اسب بخار قدرت، هم از بنزین و هم از گاز استفاده می‌کند. این خودرو چهار سیلندر هست ولی به‌جای ۱۶ سوپاپ، ۸ سوپاپه است. با بنزین بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و با گاز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت. پارس دوگانه سوز از نوع دیفرانسیل جلو است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. این خودرو در ۱۳.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ می‌رسد. آپشن‌های پارس دوگانه‌سوز هم دقیقا مانند پارس سال است و تقریبا کم‌آپشن به حساب می‌آید. سنسور دنده‌عقب و دکمه‌های کنترلی روی فرمان از مدل ۹۳ به بعد با تغییر داشبورد به این خودرو اضافه شد.

 

پژو پارس ELX

این مدل پژو پارس در سال ۱۳۸۶ به بازار آمد و در آن زمان، برای افرادی که دنبال خودرویی بهتر از پژو ۴۰۵ بودند مناسب بود. این مدل هم از نظر ظاهری تفاوت بیشتری (نه‌چندان زیاد) نسبت به مد‌ل‌های پژو پارس قبلی داشت و هم اینکه از نظر فنی قوی‌تر بود. پژو پارس ELX از پیشرانه ۱٫۸ لیتری بهره می‌برد و چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه است. به همین دلیل قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار تولید می‌کند. گیربکس آن ۵ سرعته دستی است و ۱۹۵ کیلومتر در ساعت بیشینه سرعت آن است؛ ضمن اینکه در عرض ۹ ثانیه (مدل دیگر ELX در ۱۰٫۹ ثانیه) شتاب می‌گیرد. آپشن‌هایی نظیر تهویه اتوماتیک، چراغ خطر سوم سقفی، رینگ آلومینیومی، ترمز عقب دیسکی و صندلی‌های و همچنین موتور بسیار پرقدرت، این مدل پژو پارس را از بقیه مدل‌ها متمایز می‌کند.

پژو پارس LX با موتور TU5

پژو پارس LX از سال ۱۳۸۹ به بازار عرضه شده است. این مدل با موتور TU5،  موتور ۱٫۶ لیتری دارد، چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است و ۱۰۸ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس آن دستی و ۵ سرعته است و شتاب صفر تا صد آن در عرض ۱۳٫۲ ثانیه صورت می‌گیرد. بیشینه سرعت این مدل ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است. از محبوب‌ترین و فول‌آپشن‌ترین مدل‌های آن می‌توان به کلاس ۱۳ و کلاس ۱۵ اشاره کرد. در این مدل، رینگ آلومینیومی، آینه‌های جانبی تاشو راهنمادار، ترمز عقب دیسکی، طرح داشبورد جدید، ایربگ، سنسور نور، سان سنسور، سنسور دمای محیط و هشداردهنده موانع عقب و در کلاس ۱۵ دریچه گاز برقی هم تعبیه کرده‌اند.

 

پژو پارس پلاس

از تابستان ۱۴۰۰، ایران خودرو تولید پژو پارس با موتور بهبودیافته یورو ۵ را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس شاهد استفاده از موتور XU7 معروف به XU7P هستیم. طبق اعلام ایران خودرو، تغییراتی در شکل ظاهری موتور و ضرایب دنده برای انطباق با موتور جدید صورت گرفته است و البته کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی آن، تغییر ساختار سیستم خنک‌کننده و کانال‌ها، بهبود بوستر و ارتقای عملکرد ترمز هم جزو سایر تغییرات است. آلایندگی کمتر و افزایش توان موتور، رفع مشکل سوختن واشر سرسیلندر و یک‌سری بهبودهای دیگر هم حاصل شده است. از آپشن‌های این مدل می‌توان به ترمز عقب دیسکی، رینگ آلومینیومی، شیشه‌های عقب دودی، کروز کنترل، نقشه‌یاب، مانیتور لمسی، سنسور اندازه‌گیری باد لاستیک و دوربین عقب اشاره کرد.

معایب پژو پارس؛ از ایرادات ظاهری تا ایرادات فنی

در این بخش می‌خواهیم درباره معایب پژو پارس صحبت کنیم. هرچند این خودرو با آن ظاهر تروتمیزش طرفداران زیادی دارد و خودروی خیلی خوبی است، با این حال معایبی هم دارد که شاید برای برخی از شما واقعا مهم باشد و قبل از خرید آن بهتر است درباره آنها بدانید. در هر صورت اگر قصد خرید پژو پارس دارید، با این معایب می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که کدام‌یک برایتان قابل‌چشم‌پوشی هست و کدام مورد برایتان اهمیت بیشتری دارد.

معایبی که در ادامه می‌خوانید، ماحصل بررسی‌هایی است که کارشناسان ما در کارنامه روی تعداد قابل‌توجهی از انواع مدل‌های خودروی پژو پارس انجام داده‌اند و ما با استناد به این داده‌های حقیقی به این نتایج دست یافته‌ایم. باز هم تأکید می‌کنیم این معایب فقط در کسری از این خودروها دیده شده است و نه همه آنها.

معایب پژو پارس

معایب پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5

داده‌های حاصل از بررسی بیش از ۷۳ دستگاه خودروی پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 که کارشناسان کارنامه مشاهده کرده‌اند، نشان می‌دهد بیشترین تعداد ایراد مشاهده‌شده در این جامعه آماری به ایرادات فنی و باتری آن مربوط بوده است. بعد از آن به‌ترتیب مشکلاتی در صندلی‌ها، بدنه، دینام، فندک و نیز سیستم صوتی تصویری دیده شد. ایراداتی هم در آنتن، دربازکن موتور، داشبورد و جک آچار گزارش شد که تقریبا ناچیز به‌شمار می‌آیند.

حتما ببینید: فیلم نقد و بررسی کامل پژو پارس

معایب پژو پارس ساده یا پارس سال

کارشناسان پس از بررسی بیش از ۱۲۳۰دستگاه پژو پارس سال گزارش دادند بیشترین معایب این مدل به تنظیم صندلی و معیوب یا ضعیف‌بودن باتری مربوط بوده است. سپس به‌ترتیب معیوب‌بودن فندک، خرابی یا پارگی در سیستم اگزوز، عملکرد ناصحیح ترمز دستی، ایرادات موجود در بدنه شامل رنگ، تعویض و صافکاری بدون رنگ، خرابی سنسور پارک و آنتن را مشاهده کردند که تعداد آنها کمتر از مشکلات مربوط به باتری و صندلی بود. به‌جز اینها ایراداتی هم در داشبورد و دینام در کسر کوچکی از خودروها گزارش شد.

معایب پژو پارس پارس دوگانه سوز

کارشناسان کارنامه ۶۹ دستگاه از پارس دوگانه‌سوز را بررسی کردند و پس از طبقه‌بندی داده‌ها به این نتیجه رسیدند که این مدل هم از نظر ایرادات فنی با مشکلات بیشتری مواجه است و این ایرادات بیشتر در صندلی و باتری و فندک دیده شد. به جز این سه مورد، پژو پارس دوگانه‌سوز ایراداتی مربوط به سنسور پارک، ترمز دستی، دینام، آنتن، آفتابگیر، دوربین دنده عقب و بدنه داشت که فقط در تعداد بسیار محدودی از خودروهای بررسی‌شده قابل‌مشاهده بود.

حتما بخوانید: کاهش مصرف سوخت با ۱۶ روش کاربردی و جدید

معایب پژو پارس ELX

بررسی ۲۴ دستگاه پژو پارس ELX نشان داد بیشترین ایراد مشاهده‌شده در این خودروها به صندلی و پس از آن به آنتن، دینام و باتری مربوط بوده است. با توجه به جامعه آماری کوچکی که داشتیم مشاهده این تعداد از معایب قابل‌توجه به نظر می‌رسد. ایرادات بعدی به سنسور پارک، داشبورد، فندک، بدنه و شیشه بالابر ارتباط داشت.

معایب LX با موتور TU5

برای بررسی معایب این مدل، کارشناسان ما بیش از ۳۳۲ دستگاه از آن را با دقت بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که تقریبا جزو کم‌ایرادترین مدل‌های پژو پارس به حساب می‌آید. بیشترین مشکل آن که مربوط به باتری و صندلی بود، در کسر کوچکی از خودروهای تحت‌بررسی گزارش شد. بعد از آن، شاهد مشکلاتی در سنسور پارک، فندک، شکستگی آنتن، ایرادات بدنه، عملکرد ناصحیح اگزوز، تریم داخلی و داشبورد، سیستم صوتی تصویری و به‌مقدار بسیار جزئی ایراداتی در دربازکن صندوق عقب بودیم.

انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین شما نشانه چیست؟

promotion banner

هزینه و قطعات مصرفی

خودروی پژو پارس کلا خودروی کم‌خرجی به‌شمار می‌رود و هزینه نگهداری آن نسبت‌به سدان‌های همتای خودش کمتر است. شاید بیشترین هزینه آن مربوط به مصرف سوخت آن باشد. پژو پارس ساده و دوگانه سوز حداقل ۸٫۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر (در حالت ترکیبی) مصرف می‌کنند. البته این مقدار در مدل‌های اتوماتیک و ELX بیشتر شده و به ۹٫۱ لیتر رسیده و در خودروی LX به ۷٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است که کاهش قابل‌توجهی به حساب می‌آید. به جز این، هزینه‌هایی مانند بیمه، تعویض روغن و فیلترها را دارید و هر از گاهی باید لنت‌ها و لاستیک‌ها را هم در کیلومتر مناسب تعویض کنید.

جمع‌بندی

خودروی پژو پارس یک سدان محصول ایران خودرو و فیس لیفتی از پژو ۴۰۵ است. این خودرو با قدرت و امکانات نسبتا خوبی که دارد، طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کرده است. پژو پارس به برخی از کشورهای همسایه هم صادر می‌شود و از ابتدای تولیدش تاکنون در قالب چند مدل مختلف به بازار آمده است که برخی از مدل‌های آن بسیار بهتر و قوی‌تر شده‌اند و همان‌طور که در این مطلب بررسی کردیم، ایراداتی بسیار ناچیز داشته‌اند. بنابراین اگر خودرویی قوی‌تر از پژو ۴۰۵ می‌خواهید که دست‌کمی از زانتیا نداشته باشد و درعین‌حال نسبت به همتایانش مقرون‌به‌صرفه‌تر و دارای ظاهری زیباتر باشد، پژو پارس همان چیزی است که دنبالش هستید. بااین‌حال بهتر است به معایب آن هم توجه کنید تا انتخابی درست داشته باشید.

اگر قبلا پژو پارس داشته‌اید یا با آن رانندگی کرده‌اید، لطفا تجربیاتتان را با ما و مخاطبان کارنامه درمیان بگذارید. دیدگاه‌های شما می‌تواند بینشی عملی در اختیار افرادی قرار دهد که قصد خرید این خودرو را چه به‌صورت نو و چه به‌صورت دست‌دوم دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. mahdi
    mahdi می گوید

    بهتره راجع به ecu هم بدونیم
    اخه مدلای جدید تقریبا هر یک ماه یه بار باید ecu رو برنامه ریزی کرد
    دردسرای پر خرج دیگه ای هم هست که بعد از خراب شدن دیگه درست نمیشن فقط تا یه مدت خوب میشن
    مثل ریگلاتور

  2. حمید
    حمید می گوید

    بنظر من تحقیق اینترنتی که کردم ماشین رانا پلاس گزینه خوبی هستش خرابی کمتر سوخت کمتر معایب کمتر داره ارائه میشه

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  3. حمید
    حمید می گوید

    بنظر من پژو پارس هزینه های بالایی داره و مانند خودروی ۴۰۵زود واشر میزنه و‌ کلی هزینه رو دست مصرف کننده می‌زاره ولی با این تفاسیر اگه قیمتش پایی بود خوب میشد ولی برای کسانیکه می‌خوان اسنپ کارکنن همون پراید بهتره هزینه هایش کمتر و مصرفش هم کمتر و هم ارزونتر هست البته اگه بدنه ضعیف پراید و شاستی ضعیفش رو توجه نکنیم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.