معایب رانا؛ با ایرادات رانا قبل از خرید آن آشنا شوید

20 52,811

رانا محصولی از شرکت ایران‌خودرو است. این سدان خانوادگی که در سال ۱۳۹۱ به بازار آمد، روی پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ساخته شده است و تغییراتی در آن صورت گرفته است. این خودرو همچنان تولید می‌شود و با گذشت زمان آپشن‌های بیشتر و امکانات بهتری ارائه کرده است. در این مطلب می‌خواهیم درباره ایرادات و معایب خودروی رانا و مدل‌های آن صحبت کنیم. اگر قصد دارید رانا بخرید، با دانستن ایرادات آن بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید چه مدلی بخرید.

آشنایی با خودروی رانا و مدل‌های آن

ایران خودرو در ابتدا رانا را با اعمال تغییراتی در پژو ۲۰۶ صندوق‌دار به بازار فرستاد که چون مقرون‌به‌صرفه‌تر بود استقبال خوبی از آن صورت گرفت. این رانا EL نامیده می‌شد و فقط یک‌سال بعد یعنی در سال ۱۳۹۲ مدل ال ایکس (LX) آن به بازار آمد که برخی از امکانات آن را بهبود بحشیده بودند و یک‌سری آپشن‌ها به آن اضافه شده بود. بعد از آن در نهایت رانا پلاس به بازار آمد که باز هم آپشن‌ها و امکانات بیشتری داشت.

حتما بخوانید: مقایسه سه خودروی رانا، پژو ۲۰۶ و هیوندای I30

رانا EL

خودروی رانا یک سدان دیفرانسیل جلو است که به پیشرانه ۱٫۵ لیتری مجهز است. موتور آن چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است و ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد. گیربکس آن ۵ سرعته دستی است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن به ۱۲ ثانیه زمان نیاز دارد. این خودرو امکانات کمتری نسبت به دو تیپ دیگر یعنی ال ایکس و پلاس دارد. با این حال در زمان عرضه یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تولیدی ایران خودرو بود. تولید این خودرو در سال ۱۳۹۷ متوقف شد. بیشترین سرعت آن ۱۸۹ کیلومتر در ساعت است.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

رانا LX

این خودرو در سال ۱۳۹۲ یعنی یک‌سال بعد از عرضه رانا ای‌ال وارد بازار شد و امکانات بهبودیافته و آپشن‌های بیشتری داشت. موتور آن از نوع تنفس طبیعی است و ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد. همچنین چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ و از نوع دیفرانسیل جلو است. قدرت رانا ال ایکس ۱۰۵ اسب‌بخار است، گیربکس آن ۵ سرعته دستی است و در ۱۲ ثانیه شتاب می‌گیرد که مشابه مدل قبلی راناست. بیشینه سرعت این مدل رانا ۱۸۹ کیلومتر در ساعت است.

معایب رانا

رانا پلاس

رانا پلاس فیس لیفت دیگری از راناست که در سال ۱۳۹۹ وارد بازار شد. این خودرو هم تفاوت چندانی با دو نسخه قبل خود ندارد؛ صرفا تغییراتی در قسمت جلو و عقب ماشین و از نظر ظاهری در آن صورت گرفته و در دو مدل ۵ سرعته و ۶ سرعته ارائه شده است. موتور نوع ۵ سرعته TU5 است و موتور ۶ سرعته از نوع TU5P است.

یک سال پیش ایران خودرو رانا پلاس پانوراما را وارد بازار کرد که آن هم ۶ سرعته است ولی مشخصات فنی آن تغییر خاصی نکرده است.

پیشرانه موتور رانا پلاس ۱٫۵ لیتری است، ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و از نوع چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ است. بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب آن در ۱۲ ثانیه از ۰ به صد می‌رسد.

promotion banner

معایب رانا از ایرادهای ظاهری تا ایرادهای فنی

در این بخش می‌خواهیم درباره معایب و ایرادات رانا صحبت کنیم. هرچند این خودرو بسیار خوب است و استقبال زیادی از آن صورت گرفته است، بازهم معایب و ایراداتی دارد که بد نیست قبل از خرید درباره آنها اطلاعاتی داشته باشید.

معایبی که در اینجا به آنها اشاره کرده‌ایم، با توجه به داده‌هایی است که کارشناسان کارنامه با بررسی تعداد قابل‌توجهی از هر سه مدل خودروی رانا به آن دست یافته‌اند. این معایب در درصدی از خودروها دیده شده است و ممکن است حتی برای شما اهمیتی نداشته باشد و اصلا عیب به حساب نیاید.

معایب رانا EL

داده‌های حاصل از بررسی بیش از ۵۱ خودروی رانا EL که کارشناسان کارنامه به آن دست یافتند نشان داد بیشترین تعداد ایراد مشاهده‌شده در این خودروها اول از همه به صندلی مربوط است. صندلی‌های رانا مانند ۲۰۶ راحت و نرم نیستند. سنسور پارک و فندک هم در برخی از راناهای بررسی‌شده مشکل داشت و بعد از آن به ایرادات فنی در اگزوز و باتری برخوردیم. ازجمله ایرادات ظاهری رانا که در این بررسی‌ها مشخص شد، می‌توان به داشبورد بی‌روح و کسل‌کننده آن، بدنه ضعیف و متریال بی‌کیفیت، مشکل در آنتن، دربارکن صندوق عقب و سیستم صوتی تصویری اشاره کرد.

انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین شما نشانه چیست؟

معایب رانا LX

به‌طورکلی ایرادات مشاهده‌شده در رانا LX نسبت به رانا EL ناچیز به حساب می‌آید. بااین‌حال داده‌های حاصل از بررسی ۳۰۴ دستگاه رانا LX در کارنامه، نشان می‌دهد این مدل اول از همه با ایراداتی در باتری مواجه بوده است. البته شایان ذکر است درصد فراوانی این ایراد بسیار کم بود.

سایر معایب رانا LX که در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند شامل صندلی‌ها، فندک، مشکلاتی در بدنه، آنتن، سنسور پارک و دربازکن صندوق عقب بود که در تعدادی از خودروهای رانا EL هم آنها را دیده بودیم. از سایر ایرادات فنی می‌توان به وجود مشکلاتی در اگزوز و ترمز دستی اشاره کرد و مشکل داشبورد هم در تعدادی از خودروها وجود داشت.

معایب رانا

معایب رانا پلاس

کارشناسان کارنامه ۲۱۵ دستگاه از خودروی رانا پلاس را بررسی کردند و پس از طبقه‌بندی داده‌ها به این نتیجه رسیدند که معایب این مدل از نظر ایرادات فنی و ظاهری نسبت به دو مدل دیگر رانا بسیار ناچیز است. اول از همه به مشکلات بدنه در تعدادی از رانا پلاس‌ها برخوردیم و ایرادات بعدی به باتری، آنتن، کروز کنترل، داشبورد، سنسور پارک و صندلی مربوط بود. این معایب در کسر بسیار جزئی از خودروهای بررسی‌شده رانا پلاس مشاهده شد.

حتما بخوانید: عمر مفید باتری ماشین؛ از کجا بفهمیم وقت تعویض باتری رسیده است؟

هزینه سوخت و قطعات رانا

از نظر هزینه سوخت باید گفت خودروی رانا به‌شکل ترکیبی تقریبا ۶٫۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند که تقریبا مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسد. این خودرو جزو خودروهای کم‌مصرف بازار ایران به‌شمار می‌رود. هزینه استهلاک این خودرو شامل تعویض شمع خودرو، لنت‌ها، لاستیک‌ها و تسمه‌تایم است که به‌صورت دوره‌ای باید عوض شوند.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

جمع‌بندی

خودروی رانا محصول ایران خودرو است که روی پلتفرم ۲۰۶ صندوق‌دار ساخته شده است. این خودرو از رانای اولیه تا رانا پلاس پانوراما تغییرات چندانی به خود ندیده است؛ اما همان امکاناتش بهبود یافته و ایرادات آن در نسخه پلاس تا حد زیادی رفع شده است. رانا قدرت و امکانات خوبی دارد و برای افرادی که خرید خودروهای خارجی مثل ۲۰۶ صندوق‌دار برایشان مقدور نیست، می‌تواند گزینه مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌تری باشد. با این حال در این مطلب تلاش کردیم برخی از معایب رانا را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده پس از بررسی مدل‌های مختلف این خودرو که کارشناسان کارنامه انجام داده‌اند به شما نشان دهیم تا راحت‌تر انتخاب کنید.

اگر تجربه رانندگی با رانا را دارید، لطفا تجربیاتتان را با ما و خوانندگان کارنامه درمیان بگذارید. نظرات شما می‌تواند به دیگران در انتخاب و خرید این خودرو کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
20 نظرات
  1. سونا بانگی
    سونا بانگی می گوید

    سلام
    من ۱۶ روزه که راناپلاس۶ سرعته تحویل گرفتم. کلاچ خلاصی دارد و بسیار سخت درگیر می شود خصوصا در هنگام استفاده از دنده عقب. به اصلاح عام دنده به خوبی جا نمی رود.این موضوع در هنگام روشن شدن خودرو و شروع به حرکت بسیار واضح است.

  2. مسعود
    مسعود می گوید

    سلام من ۲ ماه تحویل گرفتم رانا پلاس
    خداروشر مشکلی نداره راضی هستم

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      معایب ذکر شده مواردی هست که به صورت واقعی در برخی از خودروهای رانا دیده شده .
      امیدوارم براتون مفید بوده باشه ، در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  3. جعفر
    جعفر می گوید

    سلام بنده هم رانا پلاس دارم نسبت به پولی که دادم واقعا ماشین خوبیه از همه نظر هیچ ایراد فنی و موتوری نداره سواری و شتاب اولیش هم قابل قبوله به خاطر داشتن موتور tu5

  4. محمد
    محمد می گوید

    سلام مشکل کلاچ دارم چون بصورت برقی هست کلاچ بالا ول میکنه خیلی سخت میشه بعدش صدای موتور بشدت داخل کابین میاد

  5. فیدبک پور
    فیدبک پور می گوید

    کمبود فضای داخلی
    جنس فوق العاده ضعیف بدنه مثل همه ماشینای جدید داخلی با دست به راحتی خم میشه
    مصرف سوخت خارج شهر صدی ۸ داخل شهر صدی ۱۰ لیتر
    به دلیل فاصله کم محوری تعادل خوبی نداره و خوب به کف جاده نمچسبده
    از نظر موتوری خوبه بسیار روان و بی صدا
    مشکل جا نرفتن دنده ها وقتی ماشین سرده، حدودا نیم ساعت باید گرم بشه قشنگ تا دنده ها راحت جا برن احتمالا با روغن گیربکس خوب تا حدی رفع بشه
    باتری ضعیف که اگه با یه استارت روشن نشه دیگه روشن نمیشه باید پا بزارید رو پدال گاز گاز بدید تا روشن بشه
    بزرگترین معایبش همینا بود:
    کمبود فضا، مصرف سوخت و تعادل نامناسب در دست اندازها

  6. هادی
    هادی می گوید

    سلام من ۶ ماهه رانا پلاس گرفتم دنده ۱ و۲ خیلی خیلی بد جا میره درحد افتضاحه دنده عقب هم همینطور ده بار باید دنده رو جابجا کنم تا دنده عقب جا بره صدای گیربگس هم انگار قلوه سنگ هم میزنن. رو دست انداز هم کلا صندلی ها بالا و پایین میپره جوریکه همش منتظرم صندلی ها از جا کنده بشه

  7. محمود
    محمود می گوید

    سلام من دو هفته قبل پارانویا خریدم ،خیلی نرم وازشتاب خوبی برخوردار است.ی مسافرت باهاش رفتم،راضی بودم.بسیار کم مصرف،

  8. ع ب
    ع ب می گوید

    سلام .۱ سال هست رانا پلاس دارم خدا را شکر واقعا مشکلی نداشتم یک سفر مشهد رفتم سواری عالی بود .امید وارم همه مردم خوب ایران خودرو خوب داشته باشن

  9. سعید
    سعید می گوید

    سلام
    رانا پلاس با گیربکس ۶سرعته خریدم دنده عقب با بدبختی جا میرفت .فقط یک روز سوار شدم فروختمش

  10. وحید
    وحید می گوید

    من یک ساله تحویل گرفتم سقف فلزی راضی ام و هیچ مشکلی نخوردم

  11. سارا
    سارا می گوید

    با اینکه از سمند کوچکتره اما سر پیچها،امنیتش بالاست.وقتی روشنه و ایستاده،گاهی فکر می کنم خاموشه هیچ صدایی نمیده.با بوقش مشکل دارم،وسط هست و سفته،برای پارک کردن و تو ترافیک شهری،راحت میشه راهو از آنِ خود کرد،موقع دنده عقب پشتی ِ صندلی راننده جلوی دید رو می گیره.کلا دیدش برای عقب رفتن،کم هست.جادار هست و صندوق عقب خوبی هم داره.من ۱۰ سال سمند داشتم و دو ماهه که رانا پلاس خریدم،و واقعا راضیم.

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  12. شاهو
    شاهو می گوید

    سلام رانا مدل ۹۴ دارم یکساله زیر پامه متاسفانه هربیست هزار کیلومتر رانندگی در تهران صفحه کلاج ان بریده میشه ولی دیسک سالمه الان حدود ۴ دفعه هست که دیسک وصفحه عوض مکنم.مهندسین مکانی میگن گیر بکس وموتور باهم همخوانی ندارند .

  13. حسین
    حسین می گوید

    با سلام من شاغل در شرکت ایران خودرو هستم خواستم بگم بدنه این خودرو در کلاس A هست و کوچکترین قری یا به اصطلاح اشغال رنگ نداره دوم اینکه صندلی رانا پلاس همون صندلی ۲۰۷ هست که روکش صندلی مثل دنا پلاس از مخمل هست و از نظر فنی با خودروی ۲۰۷ فرقی نمیکنه ولی رانا پانامرا گریبکس ضعیفی داره و مجهز به فرمان برقی هست من تستی که گرفتم از مدل ۱۴۰۲ گیربکس خیلی بهتر شده دنده راحتر جا میره من تنها ضعف ی که در این خودرو میبینم نبود فضای کافی برای سرنشین عقب هست اینم بگم مناسب خانواده کم جمعیت هست در کل خودروی اقتصادی هست وتست ایمنی سرنشین و عابر پیاده هم گرفته اگه خانواده کم جمعیتی هستید به شدت توصیه میکنم

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  14. هادی خرم نیا
    هادی خرم نیا می گوید

    سیستم تهویه اتوماتیک، مانیتور، رینگ آلومینیومی بهمراه ترمز دیسکی محور عقب از عمده نواقص رانا پلاس در مقایسه با سایر میان رده های ایران خودرو مثل ۲۰۷ و سورن پلاس محسوب میشه که با سیاست ایران خودرو جهت تمایز بین امکانات رانا با ۲۰۷ اینا حذف شده که بجز تهویه اتوماتیک میشه بقیه رو از بازار با بهترین و باکیفیترین برندها ست و جور کرد اما بهتر بود خود کمپانی این کارو میکرد تا برای اکثریت قابل استفاده باشه، قیمت کارخونه ۲۰۷ و رانا پلاس هم از ابتدای پیدایش جهان هستی این خودروها نزدیک به یک رنج بودن اما بخاطر این تفاوت ها ۲۰۷ مورد اقبال و استقبال هم میهنان قرار گرفته که اگه اینا رو رانا پلاس بود قطعا جز یکی از پرفروشهای این کمپانی میشد و قیمت بازار آزاد ۲۰۷ اینطوری الکی و بی منطق حدود ۱۰۰ بالاتر از رانا پلاس جامپ نمیکرد. هر چند بنده معتقدم قیمت رانا پلاس بین هم رده های ایران خودرو نظیر ۲۰۶ و ۲۰۷ و پارس و سورن پلاس قطعا براه و منطقی هست چون شما اگه از بازار آزاد میخری با حدودا ۱۰۰ میلیون اختلاف پایین تر رانا میخری با ۱۰۰ تومن میتونی براش لاسیتک خارجی، مانیتور برند آلپاین و پایونیر با دوربین دنده عقب، رینگ اسپورت آلومینیومی با کیفیت و برند براش دست پا کنی و از سواری که قرار بود همانند ۲۰۷ باشه بهترش رو با رانا خواهی داشت. حتی میتونی ترمزهای عقب هم بصورت فابریکی دیسکی کنی، چهره ماشینت هم بروزتر هست و جوات نیست!

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  15. حسین
    حسین می گوید

    من ۱۰ سال دقیق ال نود داشتم خریت کردم فروختم رانا پلاس گرفتم. نه صندلی عقبش جا داره نه میشه گفت ماشین خانواده محسوب میشه تازه ۴ نفر توش بشیته نوک سپر جلو با هر دست اندازی بر خورد میکنه. در کل ماشین جوان پسندی اما برای من که اصلا به دست انداز و خاکی و اینا اهمیت نمیدادم ال نود خدای ماشیناس حتی با وجود اینکه خیلی پیر هم شده باشه .

    1. منوچهر
      منوچهر می گوید

      سلام وقت بخیر
      بله تندر ۹۰ واقعا در مواردی که عرض کردین بدون رقیب هست.
      برای نگهداری بهتر خودروتون میتویند از سرویس دوره ای کارنامه استفاده کنید.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.