جزئیات کامل سرویس کارشناسی خودرو کارنامه

2 5,977

برای خرید یک خودروی سالم و بدون عیب نیاز به دانش و تجربه در زمینه شناخت خودرو دارید. چرا که بدون داشتن اطلاعات کافی و جامع از امور فنی و قیمت‌های بازار خودرو، امکان دارد که نتوانید تصمیم‌گیری درستی در زمان خرید داشته باشید. اما نگران نباشید سرویس کارشناسی خودروی کارنامه به میدان آمده‌ تا شما بتوانید با خیال راحت یک معامله امن و بدون ریسک داشته باشید. اگر می‌خواهید با جزئیات کامل این سرویس آشنا شده و به پرسش‌های احتمالی‌تان درباره آن پاسخ داده ‌شود، این نوشته را بخوانید.

promotion banner

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

۱. ثبت درخواست کارشناسی خودرو چگونه است؟

برای اینکه از کارشناسان خودروی مجموعه کارنامه بخواهید به شما در مسیر یافتن خودروی موردنظرتان کمک کنند، آزادی عمل زیادی در اختیار دارید. کافی است، بنا به سلیقه و ترجیح خودتان از یکی از روش‌های زیر، درخواست کارشناس برای همراهی‌تان در مسیر خودرو را ثبت کنید:

  •       ثبت درخواست تلفنی
  •       درخواست از راه مراجعه به سایت کارنامه
  •       درخواست از راه مراجعه به سایت دیوار
  •       درخواست از راه نصب و مراجعه به اپلیکیشن دیوار

۲. کارشناسان کارنامه چه مواردی را بررسی می‌کنند؟

کارشناسان کارنامه بیش از ۴۰۰ نقطه از خودرو را از نظر فنی، بدنه و مدارک حقوقی آن بررسی می‌کنند. کارشناسان باتجربه و آموزش‌دیده کارنامه در دانشگاه صنعتی‌شریف، می‌توانند ریزترین مشکلات هر خودرو را هم کشف کنند. در نهایت هم گزارشی از ظاهر، امور فنی و قیمت خودرو در اختیارتان قرار می‌دهند.

۳. چطور می‌توانید از خدمات کارنامه استفاده کنید؟

فرقی نمی‌کند که از کدام‌یک از روش‌های مذکور برای ثبت سفارش درخواست کارشناسی خودرو استفاده می‌کنید؛ در هر حال حداکثر تا ۳۰ دقیقه بعد از ثبت، کارشناسان به محل اعزام می‌شوند و خودروی موردنظرتان را از تمام ابعاد بررسی می‌کنند. بعد از تماس‌تان با مجموعه کارنامه، کارشناسان بخش پشتیبانی، اطلاعات تماس و خودرو را ثبت می‌کنند و برای اعزام‌کردن کارشناس به مکان بازدید از خودرو در ساعت و مکانی مشخص با شما به توافق می‌رسند.

حتما بخوانید: نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین

۴. ثبت درخواست تلفنی چگونه است؟

برای ثبت درخواست تلفنی کارشناسی خودرو باید با شماره‌ ۰۲۱۷۹۲۳۷ با مجموعه کارنامه تماس بگیرید. در این روش، پرداخت هزینه کارشناس، در محل و به شکل حضوری به او صورت می‌گیرد. هزینه هم از قبل از طریق کارشناسان پشتیبانی که در مرحله نخست تماس با آنها صحبت کرده‌اید به شما اطلاع داده می‌شود. پس هیچ هزینه اضافه‌ای مانند هزینه تردد کارشناس بر عهده‌تان نخواهد بود.

۵. ثبت درخواست از راه مراجعه به سایت کارنامه چگونه است؟

برای ثبت درخواست از راه سایت کارنامه باید به این وبسایت با نشانی https://karnameh.com/ مراجعه کنید. در بخش کارشناسی خودرو از شما اطلاعاتی به شرح زیر خواسته می‌شود:

  •       نام و نام‌خانوادگی
  •       شهر محل خرید خودرو
  •       برند، مدل و تیپ خودرو
  •       نشانی دقیق محل و زمان بازدید
  •       انتخاب دکمه ثبت برای نهایی‌کردن اطلاعات
  •       ورود به صفحه پرداخت برای واریز هزینه کارشناسی خودرو

۶. ثبت درخواست از راه مراجعه به سایت دیوار چگونه است؟

برای ثبت درخواست کارشناسی خودرو از راه سایت دیوار می‌توانید روی آگهی خودروی موردنظرتان کلیک و گزینه «درخواست کارشناسی خودرو» را انتخاب کنید. با تکمیل اطلاعاتی که از شما خواسته می‌شود و مشابه ثبت‌ سفارش در سایت کارنامه است، پیامکی برای‌تان فرستاده می‌شود که از سوی سایت کارنامه است و در آن تمام اطلاعات موردنظر برای ثبت درخواست وجود دارد. در سایت دیوار نمونه گزارش کارشناسی خودرو مشابه چیزی که شما دریافت خواهید کرد، برای‌تان به نمایش گذاشته می‌شود. شرایط و مقررات استفاده از سرویس کارشناسی خودرو هم وجود دارد. با پرداخت هزینه و مشخص‌کردن زمان و محل بازدید، سفارش‌تان ثبت نهایی می‌شود.

قبل از اینکه کارشناسی برای بررسی خودروی موردنظرتان به محل اعزام شود هم، کارشناسان پشتیبانی هماهنگی‌های لازم را با شما صورت می‌دهند.

حتما بخوانید: نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

۷. ثبت درخواست از راه اپلیکیشن دیوار چگونه است؟

با نصب اپلیکیشن دیوار می‌توانید وارد محیطی مشابه با سایت آن شوید. همه‌چیز شبیه سایت دیوار است و تفاوتی با روند ثبت درخواست سرویس کارشناسی در سایت وجود ندارد. اما اگر در نقش فروشنده بخواهید درخواست کارشناسی خودرو دهید تا گزارش کارنامه را پای آگهی فروش خودروی خود داشته باشید، روند کمی متفاوت است و باید:

  •       بعد از ورود به اپلیکیشن وارد بخش «دیوار من» بشوید.
  •       در بخش «دیوار من» گزینه «آگهی‌های من» را انتخاب کنید.
  •       به بخش آگهی فروش خودروی‌تان بروید و گزینه «کارشناسی خودرو و مشاوره قیمت» را انتخاب کنید.

نکته: برای اینکه گزارش کارشناسی به آگهی‌تان ضمیمه شود باید حتما از این روشی که گفته شد، سفارش خود برای کارشناسی خودرو را ثبت کنید.

در این شیوه از ثبت درخواست، شرایط و مقررات استفاده از این سرویس به همراه هزینه کلی آن نمایش داده می‌شود.

نکته: به‌عنوان فروشنده می‌توانید بخشی از هزینه را در زمان ثبت سفارش و بخش دیگر را بعد از دریافت گزارش کارشناسی یپردازید. این مبالغ به شما نشان داده می‌شوند.

بعد از انتخاب مکان و زمان بازدید به صفحه ثبت اطلاعات برای درخواست کارشناسی منتقل خواهید شد. اطلاعات نهایی مشابه اطلاعاتی است که در ثبت سفارش به روش‌های دیگر هم گفته شد:

  • نام و نام خانوادگی
  • محل بازدید؛ نشانی دقیق محل بازدید از خودرو
  • زمان بازدید: از فهرستی که در این قسمت قرار گرفته، زمان تقریبی مناسب را انتخاب کنید.
  • توضیحات: اگر توضیح خاصی در مورد خودرو دارید، در این قسمت ذکر کنید.
  • مبلغ کل: برای اینکه دقیق بدانید که هزینه این سرویس چقدر است، در این بخش هم بار دیگر مبلغ خدمات کارشناسی خودرو به نمایش درمی‌آید.
  • دکمه پرداخت و ثبت درخواست: با انتخاب این دکمه، به درگاه پرداخت منتقل می‌شوید و بعد از پرداخت هزینه، درخواست شما نهایی می‌شود.

بعد از طی‌شدن تمام این مراحل، پیامکی برای‌تان فرستاده می‌شود که از سوی سایت کارنامه است و در آن تمام اطلاعات موردنظر برای ثبت درخواست وجود دارد. در این روش هم در زمان ثبت درخواست کارشناسی خودرو، از شما هزینه این سرویس گرفته می‌شود و دیگر زمانی که با کارشناس روبه‌رو می‌شوید، هیچ هزینه‌ای، تاکید می‌کنیم که هیچ هزینه‌ای نباید پرداخته شود.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

۸. هزینه سفارش کارشناسی خودرو چقدر است؟

تعیین هزینه کارشناسی خودرو بنا به هر مورد متفاوت است؛ یعنی برخی از خودروها به‌خاطر پیچیدگی‌های بیشتری که دارند، نیاز است که هزینه بیشتری هم برای کارشناسی‌شان پرداخت شود. هزینه کارشناسی خودروها در بازه‌ای از ۱۵۰ تا در نهایت ۸۰۰ هزارتومان متغیر است. حتما به‌خاطر داشته باشید که هزینه استفاده از سرویس کارشناسی فقط یک‌بار دریافت می‌شود و به اندازه همان مبلغی خواهد بود که در سایت یا اپلیکیشن یا از طریق کارشناسان پشتیبانی به شما اعلام می‌شود.

بعد از حاضرشدن کارشناس در محل بازدید، حتی در صورتی که از معامله پشیمان شوید یا فروشنده اجازه حضور کارشناس را ندهد، هزینه تمام‌وکمال از شما دریافت می‌شود. پس قبل از اعزام کارشناس با فروشنده توافق کنید و از اینکه می‌خواهید خودروی موردنظرتان کارشناسی شود، اطمینان کامل پیدا کنید.

هزینه‌ای که برای کارشناسی خودرو تعیین می‌شود، برای بررسی همه‌جانبه وسیله است و حتی اگر تمایل به بررسی بخش‌هایی از خودرو هم نداشته باشید، این هزینه از شما دریافت می‌شود. بنابراین، بهتر است که با فروشنده درباره اینکه خودرویش به‌طور کامل کارشناسی می‌شود، از قبل صحبت کنید تا هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید به هدر نرود. برخی از فروشندگان اجازه کارشناسی کامل وسیله‌شان را نمی‌دهند. این را در نظر بگیرید و از قبل با فروشنده توافق کنید. در صورتی که کارشناس به محل بازدید اعزام شود و خودرو آماده نباشد، بازای هر ۳۰ دقیقه تاخیر برای آماده‌سازی خودرو، هزینه‌ای به‌اندازه کل هزینه کارشناسی به مبلغ کل پرداختی اضافه می‌شود.

حتما بخوانید: ۱۰ نقص در خودرو که می‌تواند در رانندگی حادثه‌ساز شود

۹. اقدامات لازم قبل از رسیدن کارشناس خودرو چیست؟

قبل از اینکه کارشناس برای بررسی خودرو در محل بازدید حاضر شود، باید مقدماتی برای حضورش فراهم شود:

– خودرو در حد کارواش تمیز و خشک باشد؛ کارشناسان دستگاه‌هایی به همراه دارند که در صورت تمیزنبودن خودرو امکان بروز خطا در گزارش‌شان بالا می‌رود.

– صندوق‌ عقب خودرو باید خالی باشد تا کارشناس بتواند بررسی دقیق را برای این قسمت انجام بدهد.

– خودرو باید در محل بازدید روشن و اطرافش از هر سمت به‌اندازه ۵/۱ متر خالی باشد تا کارشناس بتواند دقیق و آزادانه به بررسی ابعاد مختلف خودرو بپردازد.

– اگر هوا بارانی است، خودرو باید در مکانی مسقف قرار داشته باشد.

– هر ۳۰ دقیقه تأخیر از جانب مشتری و فروشنده برای آماده‌سازی خودرو برای کارشناسی باعث می‌شود که هزینه‌ای به اندازه هزینه کارشناسی تعیین‌شده به مبلغ هزینه‌ها اضافه شود.

۱۰. گزارش کارشناسی چطور به دست شما می‌رسد؟

مدت زمان بررسی خودرو در نهایت، ۷۵ دقیقه است و حداکثر ۱۵ دقیقه بعد از اتمام کارشناسی خودرو، پیامکی به شما ارسال می‌شود که لینک گزارش کارشناسی در آن وجود دارد. در صورت، داشتن اپلیکیشن دیوار بر روی تلفن همراه‌تان، این گزارش را در حساب کاربری‌تان خواهید دید. امکان کپی‌کردن لینک داخل پیامک و بازکردن آن در مرورگر رایانه یا تلفن همراه هم وجود دارد. در صورتی که به‌عنوان فروشنده از خدمات کارشناسی خودرو و قیمت‌گذاری استفاده کرده و هزینه را کامل نپرداخته باشید، قبل از دریافت گزارش باید تسویه حساب کنید تا فایل برای‌تان به نمایش درآید.

۱۱. اعتبار گزارش کارنامه تا چه زمانی است؟ آیا این گزارش ارزش قانونی‌ دارد؟

گزارشی که از سوی کارشناسان خبره کارنامه به شما داده می‌شود تا ۲۴ ساعت بعد از بازدید از خودرو اعتبار دارد. بعد از آن، هرگونه تغییری در اطلاعات گزارش به مجموعه کارنامه ارتباطی نخواهد داشت و مسئولیتی در قبال آن بر عهده نمی‌گیرد. بعد از انجام کارشناسی، گزارشی کاغذی درباره اطلاعات بدنه خودرو هم ارائه می‌شود که حاوی جزئیات کارشناسی باقی بخش‌های خودرو نیست. به‌طور کلی هم گزارش‌های کارنامه دارای ارزش و وجاهت قانونی نیستند.

۱۲. در کارشناسی خودرو چه بخش‌هایی از خودرو بررسی می‌شوند؟

کارشناسان ماهر و متبحر کارنامه حدودِ بیش از ۴۰۰ نقطه از هر خودرو را در بازدیدها‌ی‌شان بررسی می‌کنند. البته این را هم به‌خاطر بسپارید که کارشناسان فقط به بررسی عملکرد قطعات خودرو مشغول می‌شوند و مواردی مانند اصالت قطعات یا تعیین قدمت و استهلاک‌شان در دایره وظایف‌شان قرار نمی‌گیرد. مواردی که کارشناسان کارنامه در بررسی برای جمع‌بندی گزارش کارشناسی در نظر می‌گیرند به شرح زیر است:

  •       کامل‌بودن و درستی اسناد و مدارک خودرو
  •       بخش موتور و ارزیابی بخش انتقال قدرت
  •       فضای داخلی و تجهیزات کابین خودرو
  •       بررسی بخش تعلیق، فرمان و ترمزها
  •       بررسی اطلاعات هویتی خودرو
  •       آپشن‌های اضافی خودرو
  •       لاستیک‌ها
  •       بدنه

در بررسی اسناد و مدارک خودرو، کارشناسان موارد زیر را بررسی می‌کنند:

  •       اعتبار بیمه شخص ثالث
  •       تخفیف بیمه شخص ثالث
  •       تخفیف بیمه بدنه
  •       اعتبار معاینه فنی
  •       اعتبار بیمه بدنه
  •       دفترچه راهنما
  •       سند خودرو
  •       کارت ماشین
  •       سوئیچ یدکی
  •       گارانتی

حتما بخوانید: راهنمای خرید خودرو دست دوم و آنچه باید بدانید

۱۳. ساعت کاری کارنامه برای ارائه سرویس کارشناسی خودرو چیست؟

کارنامه از ساعت ۸ صبح مشغول به کار می‌شود و نخستین زمانی که برای ارائه خدمات کارشناسی خود به ثبت می‌رساند، ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح است. آخرین ثبت سفارش در طول روز برای فصول گرم مانند بهار و تابستان ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه است که اعزام نیرو برای چنین سفارشی در ساعت ۱۹ صورت می‌گیرد. در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان، آخرین زمان ثبت سفارش ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه و اعزام نیرو ساعت ۱۸ است. کارشناسی خودرو باید در ساعاتی از روز صورت بگیرد که روشنایی کافی برای بررسی کامل خودرو وجود دارد. کارشناسان پشتیبانی هم از ساعت ۸ صبح تا ۲۲ شب در خدمت شما هستند. روزهای کاری مجموعه کارنامه هم از شنبه تا جمعه است و فقط در ایامی که تعطیلات رسمی هستند، خدمات ارائه نمی‌کند.

promotion banner

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

۱۴. کارنامه در چه مناطقی سرویس کارشناسی خودرو ارائه می‌کند؟

در حال حاضر تهران، تبریز،‌ اصفهان، کرج، گرمدره، وردآورد، شهر قدس (قلعه حسن خان)، فردیس و ملارد، مناطقی هستند که کارنامه خدمات کارشناسی خودروی خود را در آنها ارائه می‌دهد.

۱۵. آیا امکان تغییر مکان کارشناسی وجود دارد؟

اگر می‌خواهید که مکان کارشناسی و بازدید از خودرو را که در زمان ثبت‌نام اعلام کرده بودید، تغییر بدهید باید حتما یک ساعت قبل از فرارسیدن زمان بازدید اقدام کنید و با شماره‌ای که درخواست‌تان را ثبت کرده‌اید با کارشناسان کارنامه صحبت کنید و در صورت وجود کارشناسی که در آن زمان وقت آزاد دارد، مکان را تغییر بدهید. این نشانی، نشانیِ نهایی بازدید خواهد بود و بعد از آن، دیگر اجازه تغییردادن مکان کارشناسی خودرو را نخواهید داشت. تغییردادن مکان بازدید می‌تواند، زمان بازدید را به تعویق بیاندازد.

۱۶. آیا امکان لغو درخواست کارشناسی خودرو وجود دارد؟

اگر می‌خواهید که برنامه بازدید از خودرو و کارشناسی را لغو کنید باید یک‌ ساعت قبل از زمان تعیین‌شده برای اعزام نیرو، با همان شماره‌ای که درخواست‌تان را ثبت کرده‌اید با کارشناسان کارنامه تماس بگیرید و سفارش را لغو کنید. وجه پرداختی‌تان تا ۲۴ ساعت به حساب‌تان باز خواهد گشت.

۱۷. کارنامه چه چیزهایی را در کارشناسی خودرو ضمانت می‌کند؟

کارنامه، کارشناسی بدنه خودرو را تا ۲۴ ساعت پس از انجام کارشناسی ضمانت می‌کند و اگر کارشناس خطایی درباره کارشناسی بدنه خودرو داشته باشد، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان از سوی این مجموعه به فردی که در معامله ضرر کرده است، خسارت پرداخت می‌شود. شایان‌ذکر است که این ضمانت که با همکاری بیمه ایران انجام می‌شود، فقط و فقط درباره رنگ و بدنه خودرو است و بخش‌های فنی دیگر را پوشش نمی‌دهد.

تنها کسی که می‌تواند با کارشناسان کارنامه تماس بگیرد و به نتیجه کارشناسی‌شان اعتراض کند، فردی است که سفارش استفاده از سرویس کارشناسی را ثبت کرده بوده و اگر بیشتر از ۲۴ ساعت از زمان کارشناسی گذشته باشد، کارنامه نسبت به اعتراض پاسخ‌گو نخواهد بود. روند بررسی اعتراض هم به این صورت است که کارنامه بعد از تماس مشتری معترض، زمانی را برای بررسی مجدد وضعیت بدنه خودرو تعیین می‌کند و موارد اعتراض، مجدد از سوی کارشناسان بررسی می‌شوند.

حتما بخوانید: محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

۱۸. کارنامه چه چیزهایی را در کارشناسی خودرو ضمانت نمی‌کند؟

کارشناسان کارنامه باتجربه و ماهر هستند اما بررسی برخی از موارد مانند تعیین کارکرد واقعی خودرو حتی با استفاده از دستگاهی مانند دیاگ هم میسر نیست. به‌عبارت دقیق‌تر، امکان دارد که کسی کیلومتر خودروی خود را دست‌کاری کند و این موضوع حتی به‌کمک ابزارها هم قابل‌تشخیص نباشد. پس کارنامه درباره تشخیص دقیق کیلومتر خودروها ادعایی ندارد. علاوه بر این؛ رنگ شدگی یا تعویض سپرها، جلوپنجره، آینه بغل، چراغ‌ها، سینی زیر رادیاتور و رکاب‌ها تاثیری در قیمت خودرو ندارد. پس  در صورتی که آسیبی در این بخش‌ها از سوی کارشناس اعلام نشود، دلیلی بر وجود نقص در کارشناسی نیست. کارشناسی قیمت خودرو توسط کارشناسان کارنامه صرفا به منظور مشاوره است و مسئولیتی در رابطه با قیمت نهایی معامله یا صورت‌نگرفتن معامله متوجه کارنامه  نخواهد بود.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

۱۹. کارنامه در قبال چه مواردی مسئولیتی ندارد؟

کارشناسان کارنامه فقط عملکرد سیستم‌های فنی و آپشن‌ها را ارزیابی می‌کنند و بابت بررسی مواردی از قبیل فول و یا نیمه فول بودن آپشن‌ها، وجود قطعات یا لوازم استوک (دست دوم) به جای قطعات اصلی و هرگونه مورد مشابه دیگر تعهدی ندارند. کارنامه و کارشناسان آن در قبال مشکلاتی که قابل رویت نیستند، مسئولیتی ندارند مثلا:

  •         وجود ایراد در زیر شاسی
  •         وجود مواد غیر استاندارد در روغن موتور یا گیربکس
  •         وجود ایراد در کفی صندوق‌هایی که کفپوش آنها پیچ یا پرچ شده است
  •         وجود مشکل در قسمت‌هایی از خودرو که در دید کارشناس نیست

تست رانندگی هم فقط با اجازه فروشنده و در صورتی که به تشخیص کارشناس، شرایط از جهت زمان و مکان مساعد باشد انجام خواهد گرفت. در این حالت، خودرو حداکثر تا دنده سه و تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت رانده می‌شود و کارشناس در قبال مشکلاتی که در دنده‌های بالاتر و یا در سرعت بالاتر وجود داشته باشد مسئولیتی نخواهد داشت.

در آخر

سرویس کارشناسی خودرو به شما کمک می‌کند که با خیالی راحت برای خرید خودرو اقدام کنید. باوجود کارشناسانی که از سوی اساتید خبره و اهل فن در آکادمی دانشگاه صنعتی‌شریف تایید شده‌اند، دیگر نگران وضعیت بخش‌های مختلف خودروی منتخب‌تان برای خرید نخواهید بود. با صرف هزینه‌ای معقول برای استفاده از سرویس کارشناسی می‌توانید از هزینه‌های گزافی که خرید خودرویی نامرغوب روی دست‌تان می‌گذارد، به‌شدت رها شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. پیمان
    پیمان می گوید

    خسنه نباشید واقعا کار سختی انجام میدید

    1. پیمان
      پیمان می گوید

      مهم زیر ماشین هستش

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.