راهنمای خرید لاستیک موتورسیکلت

0 941

لاستیک موتورسیکلت نقش مهمی ‌در ایمنی موتورسوار و میزان توانایی او در کنترل موتورسیکلت دارد. شاید فکر می‌کنید انتخاب لاستیک مناسب کاری چالش‌برانگیز است؛ چراکه نمی‌دانید برای انتخاب درست، باید چه چیزهایی را در نظر بگیرید. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب، انواع لاستیک، نکات خرید و سایزهای رایج لاستیک موتورسیکلت به تفکیک نوع کاربری را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این مطلب، به‌راحتی می‌توانید مناسب‌ترین لاستیک را برای موتورسیکلت خود انتخاب کنید.

اهمیت لاستیک موتورسیکلت

لاستیک موتورسیکلت نقش مهمی در ایمنی، هندلینگ و عملکرد کلی موتورسیکلت ایفا می‌کند. در هنگام ترمزگیری، اصطکاک بین لاستیک و زمین باعث توقف موتورسیکلت می‌شود. اگر لاستیک‌ها فرسوده یا نامناسب باشند، خطر لغزش و تصادف به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

لاستیک‌های مناسب و با چسبدگی کافی، به حفظ تعادل و پایداری موتورسیکلت در هنگام رانندگی، به‌خصوص در پیچ‌ها و جاده‌های ناهموار، کمک می‌کنند. همچنین ضربات ناشی از ناهمواری‌های جاده را جذب و رانندگی را نرم‌تر و راحت‌تر می‌کنند.

انواع لاستیک موتورسیکلت

۱. لاستیک‌های رادیال (Radial Tires)

لاستیک رادیال

در لاستیک رادیال موتورسیکلت، آج‌ها به‌صورت محوری طراحی شده‌اند و سیم‌های تقویتی در عرض آن قرار داده شده‌اند. این ساختار باعث شده است این لاستیک‌ها برای رانندگی در هر شرایط آب‌وهوایی مناسب باشند.

لاستیک‌های جاده‌ای (Street Tires)

آج‌های این نوع لاستیک صاف است به همین خاطر رانندگی با آن‌ها در جاده‌های آسفالت، مناسب است. اگر به‌دنبال سرعت و شتاب مناسب، کاهش مصرف سوخت، چسبندگی و هندلینگ بهتر در جاده‌های خشک هستید، این لاستیک می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

لاستیک‌های آفرود (Off-Road Tires)

لاستیک‌های آفرود (Off-Road Tires)

لاستیک آفرود برای جاده‌های ناهموار و خاکی طراحی شده است. این لاستیک آج‌های عمیقی دارد که باعث افزایش چسبندگی در زمین‌های ناهموار و عملکرد خوب در شرایط برفی می‌شود.

لاستیک‌های اسپرت (Sport Tires)

تایر اسپورت موتورسیکلت

طراحی لاستیک‌های اسپرت، ترکیبی از لاستیک‌های جاده‌ای و آفرود با آج‌های صاف و شیاردار است. این نوع لاستیک برای جاده‌های آسفالت و مسیرهای ناهموار مناسب است؛ چراکه چسبندگی خوبی با سطح جاده دارد و هندلینگ موتورسیکلت را راحت می‌کند.

لاستیک‌های تورینگ (Touring Tires)

لاستیک‌های تورینگ (Touring Tires)

لاستیک تورینگ، آج‌های صافی دارد و در سربالایی به‌راحتی قابل‌کنترل است. اگر می‌خواهید در شرایط بارانی، مسافتی طولانی را طی کنید، لاستیک تورینگ می‌تواند انتخاب مناسبی برایتان باشد.

لاستیک‌های کراس (Cross Tires)

 

لاستیک‌های کراس (Cross Tires)

این نوع لاستیک برای زمین‌های شنی و گل‌آلود طراحی شده است، آج‌های عمیقی دارد که چسبندگی به سطح زمین را افزایش می‌دهد و آن را به انتخابی مناسب برای مسابقات موتورکراس و موتورکراس اندرو تبدیل کرده است؛ چراکه در برابر سایش و ضربه مقاومت بالایی دارد.

لاستیک موتور شهری

این لاستیک‌ها برای استفاده در شهر و شرایط رانندگی عادی طراحی شده‌اند. آج این لاستیک‌ها معمولاً متوسط است و برای رانندگی در شرایط خشک و مرطوب مناسب است.

لاستیک برفی

لاستیک زمستانی

این لاستیک‌ها آج‌های زیادی دارند و برای استفاده در شرایط زمستانی، از جمله روزهای برفی، بارانی و یخبندان طراحی شده‌اند. لاستیک‌های برفی با چسبندگی بالایی که به سطج جاده دارند، ایمنی را در شرایط خطرناک زمستانی فراهم می‌کنند.

لاستیک مخصوص مسابقات موتورسواری

لاستیک موتورسیکلت مسابقه

این لاستیک‌ها سفت هستند و برای مسابقات موتورسیکلت طراحی شده‌اند. سطح صیقلی و بدون آج این لاستیک‌ها باعث افزایش سرعت و کنترل بهتر موتور در حین رانندگی می‌شود.

لاستیک پهن

موتورسیکلت با لاستیک پهنعرض این لاستیک‌ها به‌طور معمول بیشتر از ۱۸۰ میلی‌متر است. لاستیک‌های پهن برای موتورهای سنگین و کروزرها استفاده می‌شوند و چون عرض زیادی دارند، کنترل موتورسیکلت را راحت‌تر می‌کنند.

promotion banner

لاستیک‌های تیوب‌لس و تیوب‌دار

تمامی‌ لاستیک‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، در دو نوع تیوب‌لس و تیوب‌دار ارائه می‌شوند.

در لاستیک‌های تیوب‌لس، خبری از تبوب داخل لاستیک نیست و لاستیک مستقیما به رینگ متصل می‌شود. لاستیک تیوب‌لس از نظر عملکرد، بهینه‌تر از لاستیک تیوب‌دار است و معمولا در مسابقات از آن استفاده می‌شود.

لاستیک‌های تیوب‌دار لوله داخلی دارند و هوا را درون خود نگه می‌دارند. اگر تیوب این نوع لاستیک‌ها آسیب ببیند، می‌توان آن را تعویض کرد.

برای خرید لاستیک موتورسیکلت، به چه نکاتی توجه کنیم؟

لاستیک مناسب، نقش بسیار مهمی در ایمنی، هندلینگ و عملکرد موتورسیکلت دارد. هنگام خرید لاستیک موتورسیکلت، این نکات مهم را در نظر داشته باشید:

  • نوع موتورسیکلت: هر مدل و کلاس موتورسیکلت، لاستیک مخصوص خود را دارد. برای مثال، موتورسیکلت‌های آفرود به لاستیک‌هایی با آج عمیق نیاز دارند تا چسبندگی بهتری در مسیرهای خاکی و ناهموار داشته باشند.
  • تاریخ تولید: تاریخ تولید هر لاستیک روی آن نوشته شده است. لاستیک‌هایی را که بیش از ۴ سال از تاریخ تولیدشان گذشته است، خریداری نکنید.
  • اندازه: لاستیک را با توجه به سایز رینگ موتورسیکلت انتخاب کنید.
  • برند معتبر: سعی کنید لاستیک‌هایی از برندهای معتبر خریداری کنید. محصولات تولیدی این برندها باکیفیت هستند و ایمنی بالاتری دارند.
  • قیمت: قیمت لاستیک‌ها به برند و کیفیت آنها بستگی دارد. نیازی نیست لاستیک گران‌قیمت بخرید، فقط توجه کنید که لاستیک موردنظرتان حداقل استانداردها و کیفیت را داشته باشد.
  • میزان تحمل وزن: اگر از موتورسیکلت برای حمل بار و مسافر استفاده می‌کنید، به میزان تحمل وزن آن هم دقت کنید. این اطلاعات معمولا در کناره لاستیک درج می‌شود.
  • سرعت مجاز: حداکثر سرعت برای رانندگی در حالت امن و قابل‌اطمینان به‌مدت ۱۰ دقیقه، روی لاستیک نوشته می‌شود.
  • مدت زمان ساییدگی: هرقدر که عدد ساییدگی لاستیک بزرگتر باشد، لاستیک دوام بیشتری دارد.

اعداد روی لاستیک موتورسیکلت به چه معناست؟

اعداد و حروف روی لاستیک را چطور بخوانیم

روی دیواره جانبی هر لاستیک، مجموعه‌ای از اعداد و حروف درج شده است. این اعداد و حروف، اطلاعات ‌مربوط به سایز، ساختار، عملکرد و مشخصات فنی لاستیک را در اختیارتان می‌گذارند؛ البته به‌شرطی که معنای هرکدام را بدانید!

لاستیک بالا را به‌دقت نگاه کنید.

در این لاستیک، حرف P نشان‌دهنده نوع لاستیک است. در لاستیک‌های مختلف، امکان دارد به‌جای P، حروف دیگری ببینید که هرکدام معنی خاصی دارند:

حرف توضیحات
P مخفف کلمه Passenger است و برای وسایل نقلیه سواری استفاده می‌شود.
LT به معنی لاستیک تجاری سبک (Light Truck) است. این نوع لاستیک برای خودروهای وانت و خودروهای سبک تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
T به معنی لاستیک زاپاس یا موقتی (Temporary) است. این نوع لاستیک معمولاً زمانی که لاستیک اصلی خراب شده باشد، استفاده می‌شود.
ST به معنی لاستیک تریلر کوچک (Special Trailer) است. این نوع لاستیک برای تریلرها و کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بدون حرف اگر تایر هیچ‌کدام از حروف بالا را نداشت، یعنی تایر اروپایی است و در دسته تایرهای نوع P قرار می‌گیرد.

 

در لاستیک بالا، اعداد ۱۸۵/۷۵ نشان می‌دهند که عرض لاستیک ۱۸۵ میلی‌متر و نسبت ارتفاع دیواره جانبی به عرض لاستیک، ۷۵ درصد است.

حرف R نشان می‌دهد لاستیک از نوع رادیال است. «رادیال» با حرف R و «بایاس» یا «مورب» با حرف D دو نوع اصلی ساخت لاستیک هستند که روی لاستیک حک می‌شوند.

عدد ۱۴ در لاستیک تصویر بالا، نشان می‌دهد که قطر رینگ ۱۴ است.

عدد ۸۲ به شاخص بار و حرف S به شاخص سرعت مربوط است. یعنی با توجه به جدول زیر، لاستیک می‌تواند حداکثر وزن ۴۷۵ کیلوگرم و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را تحمل کند.

شاخص سرعت و بار انواع لاستیک

سایر علائم و نمادها

۱. نشان استاندارد اروپا

نماد انطباق با استانداردهای اروپا در برچسب لاستیک با حرف E نشان داده می‌شود. به عبارت دیگر، حرف E نشان می‌دهد که لاستیک تولیدشده مطابق با استانداردهای اروپایی است.

۲. مقاومت حرارتی

این شاخص با حروف A، B، C مشخص می‌شود که به ترتیب نشان‌دهنده بالاترین تا پایین‌ترین درجه مقاومت حرارتی است.

۳. چسبندگی

حروف AA، A، B، C نشان‌دهنده میزان چسبندگی لاستیک در جاده‌های خیس است. AA بالاترین میزان چسبندگی و C کمترین میزان چسبندگی را دارد.

۴. ساییدگی

میزان سایش لاستیک به‌صورت یک عدد نمایش داده می‌شود. عدد بالاتر به معنای مقاومت بیشتر در برابر سایش و طول عمر بیشتر لاستیک است. مثلا، لاستیکی با کد ساییدگی ۴۰۰ دو برابر بیشتر از لاستیکی با کد ساییدگی ۲۰۰ عمر می‌کند.

۵. ترکیبات سازنده لاستیک

برای تولید لاستیک از پلی استر، فولاد و … استفاده می‌شود. این ترکیبات به شکل عبارت‌های مختلفی روی لاستیک نوشته می‌شوند. برای مثال، یک فرمول ترکیبات سازنده لاستیک ممکن است به شکل زیر باشد:

TREAD PLIES=1-PLY POLYESTER + 2 STEEL

در این فرمول:

  • TREAD PLIES: به ترکیبات لایه‌های مختلف رویه یا پایه لاستیک اشاره می‌کند. این ترکیبات کیفیت عملکرد لاستیک در جاده‌های خشک و خیس را تعیین می‌کنند.
  • ۱-PLY POLYESTER: نشان‌دهنده استفاده از یک لایه پلی‌استر در ترکیب است.
  • ۲ STEEL: نشان‌دهنده استفاده از دو لایه فولاد در ترکیب است.

سایزهای متداول و رایج لاستیک موتورسیکلت

برای انتخاب بهترین سایز لاستیک برای موتورسیکلت خود، باید به نوع موتورسیکلت و نیازهای رانندگی‌تان توجه کنید و عواملی مانند اندازه استاندارد موتور، وزن موتورسیکلت، شرایط رانندگی و نوع مسیر را در نظر بگیرید. برای انتخاب بهتر، می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

جدول سایزهای متداول و رایج لاستیک برای انواع موتورسیکلت:

 

در جدول بالا اعداد به‌ترتیب از چپ به راست نشان‌دهده عرض لاستیک، نسبت ارتفاع دیواره جانبی به عرض لاستیک (برحسب درصد) و قطر رینگ (برحسب اینچ) هستند.

نکات تکمیلی

  • بهتر است لاستیک‌هایی بخرید که به‌تازگی تولید شده‌اند. لاستیک‌های قدیمی ‌به‌طور معمول کیفیت و کارایی کمتری دارند.
  • هنگام خرید لاستیک، عواملی مانند نوع موتورسیکلت، سرعت، شرایط رانندگی و فصل استفاده را در نظر بگیرید. هر نوع لاستیک برای شرایط و نیازهای خاصی طراحی شده است.
  • لازم است فشار باد لاستیک را به‌طور دوره‌ای بررسی و تنظیم کنید. همچنین، در صورت لزوم، لاستیک‌ها را به‌موقع تعویض کنید.
  • لاستیک‌هایی که می‌خرید باید استاندارد باشند و کیفیت خوبی داشته باشند. استفاده از لاستیک‌های با کیفیت پایین می‌تواند خطرناک باشد و به سلامتی راننده آسیب بزند.
  • لاستیک‌ها باید به‌طور دوره‌ای بررسی و کنترل شوند؛ به‌خصوص پیش از سفرهای طولانی یا در شرایط نامساعد هوا و جاده.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع لاستیک و کاربرد هر کدام پرداختیم تا بتواند راهنمای خرید لاستیک موتورسیکلت باشد. با مطالعه این مقاله و آشنایی با انواع لاستیک موتورسیکلت و نکات مهم در انتخاب آن، می‌توانید بهترین لاستیک را برای موتورسیکلت خود انتخاب کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.