جلوگیری از سرقت موتورسیکلت؛ کدام موتورسیکلت‌ها بیشتر دزدیده می‌شوند؟

جلوگیری از سرقت موتورسیکلت
0 808

به‌طور میانگین، روزانه ۱۷۶ موتورسیکلت در داخل کشور دزدیده می‌شوند. فرآیند دزدیدن موتور نسبت به خودرو ساده‌تر است و از طرفی اوراق کردن و فروختن قطعات آن به مراکز غیرمجاز هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود. برای همین سارقان همیشه در کمین سرقت موتورسیکلت‌ها هستند. متوسط زمانی که یک سارق موتورسیکلت نیاز دارد تا بتواند موتوری را بدزدد، فقط ۳۰ ثانیه است! حال هرچه شما از روش‌های بهتری برای ایمن کردن موتورسیکلت در برابر دزدی استفاده کنید و این مدت زمان را افزایش دهید، امکان نجات دادن موتورسیکلتتان هم بیشتر خواهد بود. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب ۷ روش ساده اما کارآمد برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت را معرفی می‌کنیم و بررسی می‌کنیم که کدام موتورسیکلت‌ها بیشتر دزدیده می‌شوند.

نکاتی برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت

اگر موتورسیکلت دارید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل ۳ روش از روش‌های زیر را برای جلوگیری از دزدیده‌شدن موتورتان به‌کار بگیرید.

۱. قفل کردن موتورسیکلت

اولین قدم برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت، قفل کردن آن با سوئیچ است. البته، این کار موتورسیکلت شما را به‌طور کامل از دزدیده شدن مصون نمی‌کند و فقط زمان لازم برای دزدیدن را طولانی‌تر می‌کند. بااین‌حال، اگر موتورسیکلت خود را قفل نکنید، احتمال به سرقت رفتن آن را چندبرابر کرده‌اید. سارقان زیادی بعد از دستگیری، به راحت بودن فرآیند دزدی موتورسیکلت‌های قفل‌نشده اعتراف کرده‌اند!

 

۲. پارک کردن موتورسیکلت در مکان امن

قطعا انتخاب محل مناسب برای پارک موتورسیکلت هم خیلی اهمیت دارد. موتورسیکلت را در جاهای خلوت، کوچه‌ها و جاهایی که در معرض دید نیستند، پارک نکنید. بهتر است که موتورسیکلت را در مکان‌های امن شهری، فضاهای مخصوص پارک موتورسیکلت یا در خیابان‌های شلوغ پارک کنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم موتورتان را جایی پارک کنید که در دید دوربین‌های مداربسته باشد.

هرگز موتورسیکلت‌تان را به‌مدت طولانی پارک و رها نکنید.

 

قفل چرخ موتورسیکلت
قفل چرخ موتورسیکلت

۳. قفل و زنجیر کردن موتورسیکلت

یکی از روش‌های جلوگیری از سرقت موتورسیکلت، این است که موتور خود را با قفل و زنجیر به یک مانع محکم مانند ستون یا میله عمودی وصل کنید. بسیاری از سارقان، اسید و ابزارهای برش فلز دارند؛ پس بهتر است از قفل و زنجیر‌های ضدبرش و ضداسید استفاده کنید.

قفل‌های کابلی، دیسکی، زنجیری، پاشاخ و فرمان با کلید کامپیوتری، کلیدی، کلید چهارپر و رمزدار، ازجمله قفل‌هایی هستند که می‌توانید برای موتورتان تهیه کنید.

حتی در پارکینگ خانه و محل کار هم بهتر است از قفل و زنجیر برای افزایش ایمنی موتورسیکلت خود استفاده کنید.

۴. استفاده از قفل چرخ موتورسیکلت

به‌جای قفل و زنجیر، می‌توانید از قفل چرخ استفاده کنید تا چرخ موتورسیکلت قفل شود و قادر به حرکت نباشد.

۵. استفاده از قفل فرمان

اگرچه این روش هم احتمال سرقت موتورسیکلت را به صفر نمی‌رساند، اما استفاده از آن به‌عنوان یکی از روش‌های جلوگیری از سرقت موتورسیکلت را جدی بگیرید.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

قفل فرمان موتورسیکلت برای جلوگیری از سرقت
قفل فرمان موتورسیکلت برای جلوگیری از سرقت

۶. استفاده از قفل دیسک موتورسیکلت

قفل دیسک، قفل سبکی است که به‌راحتی روی دیسک ترمز بسیاری از موتورها نصب می‌شود و از حرکت موتور جلوگیری می‌کند. حمل قفل دیسک آسان است و دست‌وپاگیر نیست، امکان نصب آن روی بسیاری از موتورها وجود دارد و سرعت سرقت را به مراتب کاهش می‌دهد.

۷. استفاده از دزدگیر

دزدگیر، یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از سرقت موتور است. دزدگیرهای مختلفی در بازار وجود دارند که با توجه به سطح ایمنی موردانتظار و میزان بودجه‌ای که می‌خواهید به آن اختصاص دهید، می‌توانید مدل مناسب‌تان را انتخاب و روی موتور نصب کنید. توصیه می‌کنیم برای نصب دزدگیر، حتما به مراکز تخصصی مجاز مراجعه کنید.

قفل دیسک موتورسیلکت
قفل دیسک موتورسیکلت

ردیابی موتورسیکلت دزدیده‌شده

احتمالا اولین مسئله‌ای که بعد از به‌سرقت رفتن موتورسیکلت به ذهنتان می‌رسد، راهی برای پیدا کردن موقعیت موتورسیکلت‌تان است. این دقیقا کاری است که نصب ردیاب روی موتورسیکلت برای شما انجام می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد از هر ۱۰ موتور دزدیده‌شده که روی‌شان ردیاب نصب بوده است، ۹ موتور کشف می‌شوند.

نصب ردیاب روی قسمت‌های مختلف موتورسیکلت امکان‌پذیر است؛ اما این شمایید که تعیین می‌کنید بهترین جا برای نصب ردیاب کجاست. چرا که قرار است هیچ‌کس از جای نصب آن مطلع نباشد.

ردیاب‌های موتورسیکلت مانند ردیاب خودرو عموما با اپراتورهای داخلی کشور سازگارند و در هر شرایط آب‌وهوایی با کمک نرم‌افزارهای ردیابی قابل پیگیری هستند؛ یعنی می‌توانید حتی در نقاط کور هم موتورسیکلت خود را ردیابی و موقعیت مکانی آن را شناسایی کنید.

اما مکان‌یابی موتورسیکلت دزدیده‌شده، تنها مزیت ردیاب نیست.

فرض کنید موتورسیلک شما به سرقت رفته است و سارق تخلفاتی با آن مرتکب شده است. این تحلف‌ها همگی در لیست خلافی‌های مالک (یعنی شما) ثبت می‌شود. بعد از تحویل گرفتن موتورسیکلت، می‌توانید با کمک اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط ردیاب، بی‌گناهی خود را به مراجع قضایی ثابت کنید.

یک ردیاب مناسب باید ضدآب و ضدغبار باشد و مدت زمان طولانی شارژ نگه دارد. ردیاب‌ها عموما در حالت فعال تا ۱۵ روز و در حالت آفلاین تا ۳۵ روز کار می‌کنند.
ردیاب موتورسیلکت
ردیاب موتورسیکلت
promotion banner

کدام موتورسیکلت‌ها بیشتر در معرض خطر سرقت هستند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سارقان به بعضی موتورسیکلت‌ها بیشتر علاقه دارند! اگر مالک موتوسیکلت هستید و برای ثبت پلاک آن هنوز اقدام نکرده‌اید، باید هرچه زودتر این کار را انجام دهید. موتورسیکلت بدون پلاک نه‌تنها از دید سارق، بلکه از دید پلیس هم یک وسیله‌نقلیه به‌سرقت‌رفته شناخته می‎‌شود! سارقان موتورهای بدون پلاک را با خیال آسوده‌تری می‌دزدند؛ چون مالک موتور به‌سختی می‌تواند ثابت کند که واقعا مالک آن بوده است!

نکته مهم دیگر این است که حتما از روش‌های جلوگیری از سرقت موتورسیکلت به‌صورت ترکیبی استفاده کنید. شاید لازم باشد هم‌زمان از دو یا سه روشی که قبلا بررسی کردیم، استفاده کنید. مثلا، قفل کردن سوئیچ + استفاده از قفل فرمان + قفل چرخ می‌تواند ترکیب خوبی برای مخافظت از موتورسیکلت در برابر سرقت باشد. پیشنهاد می‌کنیم ردیاب خوبی هم روی موتور نصب کنید.

عموما سارقان تمایل ندارند موتورهای بالای ۷ سال را بدزدند. اما اگر موتورسیکلت شما در یکی از ۳ دسته زیر قرار دارد، بیشتر مراقب آن باشید؛ چرا که این موتورها برای سارقان بسیار جذاب‌اند:

  • موتورسیکلت‌های سوپر اسپورت
  • موتورهای خارجی و گران‌قیمت
  • انواع مدل‌های موتورسیکلت با کمتر از ۳ سال سن

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

سؤالات متداول

۱. بهترین راه برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت چیست؟

ترکیبی از روش‌های مختلف (حداقل ۳ روش) داخل مقاله را اجرا کنید.

۲. در صورت به سرقت رفتن موتورسیکلت چه کار باید کرد؟

گزارش سرقت را به‌صورت مکتوب به پلیس ارائه دهید یا گزارش آن را داخل اپلیکیشن «پلیس من» ثبت کنید.

۳. دزدگیر بهتر است یا ردیاب موتورسیکلت؟

کاربرد این دو وسیله متفاوت است. دزدگیر برای پیشگیری از وقوع سرقت است، درحالی‌که ردیاب بیشتر برای بعد از سرقت موتورسیکلت کاربرد دارد.

۴. بهترین مکان برای نصب ردیاب کجاست؟

محدودیتی در نصب ردیاب وجود ندارد و محل نصب آن را تنها مالک موتورسیکلت باید بداند.

 

سخن آخر

در این مطلب، ۷ روش مختلف برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت را مرور کردیم. به خاطر داشته باشید که تعدادی از این روش‌ها ازجمله خاموش کردن موتور، قفل کردن و خارج کردن سوئیچ، بدیهی به نظر می‌رسند اما واقعا می‌توانند موتورتان را از خطر دزدیده شدن نجات دهند. البته، در کنار این‌ها، از روش‌هایی مانند قفل فرمان، قفل چرخ، قفل دیسک ترمز و نصب دزدگیر هم حتما استفاده کنید.

موتورسیکلت‌ها به‌دلیل سرقت آسان و سرعت بالای اوراق شدن قطعات، موردپسند سارقان هستند و مالکان موتور بهتر است با روش‌های مختلف، تا جای ممکن شرایط را برای دزدیده‌شدن موتورشان سخت کنند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.