راهنمای تشخیص سایز لاستیک با کمک اعداد و حروف روی آن

5 19,884

در هنگام تعویض یا خرید لاستیک خودرو، انتخاب سایز مناسب بسیار مهم است و نقشی بسیار حیاتی در عملکرد، کنترل و ایمنی خودرو دارد. انتخاب درست سایز لاستیک، علاوه‌بر تجربه رانندگی بهتر، به شما اطمینان می‌دهد که خودرو در شرایط ایمن‌تری قرار دارد. اما چطور سایز لاستیک خودرو را تشخیص دهیم؟ این همان سؤالی است که در این مطلب از کارنامه به آن پاسخ می‌دهیم؛ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

روش‌های تشخیص سایز لاستیک خودرو

برای دانستن اینکه سایز مناسب لاستیک خودرویتان چیست، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

۱. بررسی دفترچه راهنمای خودرو

این دفترچه اطلاعات دقیقی درباره سایز لاستیک مناسب خودرویتان دربر دارد. در این دفترچه و در بخش مربوط به لاستیک‌ها، می‌توانید سایز مجاز انواع لاستیک و اطلاعاتی مثل عرض، ارتفاع، قطر داخلی، بار و سرعت مجاز خودرو برای آسیب نرسیدن به لاستیک را ببینید.

۲. بررسی اطلاعات روی لاستیک‌ها

بر روی لاستیک‌های خودرو، اطلاعاتی مثل عرض، فاق و قطر داخلی لاستیک نوشته می‌شود. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید سایز لاستیک خودرویتان را پیدا کنید.

از بین روش‌های مختلف تشخیص سایز لاستیک، بررسی اطلاعات روی لاستیک‌ متداول‌ترین روش است.

۳. بررسی برچسب روی درب راننده

در برخی خودروها، سایز لاستیک‌ها در برچسبی روی درب راننده نوشته می‌شود. با بررسی این برچسب، به اطلاعات موردنیازتان درباره سایز لاستیک‌ها دست می‌یابید.

۴. مراجعه به فروشگاه لاستیک یا خدمات خودرو

بسیار مهم است که از لاستیک‌هایی با سایز مناسبِ خودرویتان استفاده کنید. اگر همه راه‌های بالا را امتحان کرده‌اید و هنوز هم مطمئن نیستید خودرویتان چه سایز لاستیکی می‌خورد، می‌توانید به فروشگاه لاستیک یا مرکز خدمات خودرو مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند با استفاده از اطلاعات مربوط به خودرویتان، شما را راهنمایی کنند و سایز لاستیک مناسب خودرویتان را به شما بگویند.

 

نحوه تشخیص سایز با استفاده از برجستگی‌های روی لاستیک

معمولاً روی لاستیک‌ها اطلاعات مرتبط با سایزشان نوشته می‌شود. این اطلاعات شامل سه عدد است که به‌ترتیب نشان‌دهنده عرض، فاق و قطر داخلی لاستیک است. برای خواندن این اطلاعات، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

  • عرض: اولین عدد از سمت چپ مربوط به عرض لاستیک است و معمولاً در واحدِ میلی‌متر نوشته می‌شود. مثلاً عدد ۲۲۵ در تصویر بالا، نشانگر عرض لاستیک است.
  • فاق: عددی که بعد از عرض می‌آید، به فاق معروف است و نشان‌دهنده نسبت ارتفاع لاستیک به عرض آن است و به‌صورت درصد نوشته می‌شود. مثلاً عدد ۵۰ در تصویر بالا به این معنی است که ارتفاع لاستیک ۵۰% از عرض آن است.
  • قطر داخلی: سومین عدد از سمت چپ، نشان‌دهنده قطر داخلی لاستیک یا اندازه رینگ است و در واحد اینچ نوشته می‌شود. مثلاً در تصویر بالا، عدد ۱۷ به این معنی است که قطر داخلی لاستیک ۱۷ اینچ است.

اما حروف روی لاستیک به چه معناست؟ بیاید ببینیم.

 

promotion banner

هر حرف روی لاستیک به چه معنی است؟

حروف روی سایز لاستیک

اگر به لاستیک‌های خودروهای مختلف توجه کرده باشید، احتمالا متوجه حروفی روی آن‌ها شده‌اید. هرکدام از این حروف معنای خاصی دارند. جدول زیر کمک‌تان می‌کند معنی هر حرف را یاد بگیرید:

حرف توضیحات
P به معنی لاستیک استاندارد مسطح است. این نوع لاستیک برای خودروهای سواری استفاده می‌شود.
LT به معنی لاستیک تجاری سبک (Light Truck) است. این نوع لاستیک برای خودروهای وانت و خودروهای سبک تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
T به معنی لاستیک زاپاس یا موقتی (Temporary) است. این نوع لاستیک معمولاً زمانی که لاستیک اصلی خراب شده باشد، استفاده می‌شود.
ST به معنی لاستیک تریلر کوچک (Special Trailer) است. این نوع لاستیک برای تریلرها و کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی اطلاعات روی لاستیک

خب! تا اینجا روش خواندن سایز لاستیک را می‌دانید. حال بیایید اطلاعات‌مان را با یک مثال مرور کنیم.

۱. به لاستیک خودرویتان نگاه کنید و سری اعداد و حروف نقش‌بسته روی دیواره بیرونی آن را پیدا کنید. سری موردنظر ممکن است به این شکل باشد: P 225 / 50 R 17 98 H

۲. همان‌طور که گفتیم، حرف اول نوع کاربری لاستیک را نشان می‌دهد. در مثال ما، حرف اول «P» است، پس این لاستیک با توجه به جدول بالا از نوع لاستیک‌های مناسب برای خودروی سواری است.

 

عرض لاستیک روی برجستگی

۳. سه رقم بعد از P، عرض لاستیک را مشخص می‌کند که در واحد میلی‌متر نوشته شده است و با خط تیره یا اسلش از عدد بعدی جدا می‌شود. مثلا اگر عدد اول ۲۲۵ باشد، یعنی تایر ۲۲۵ میلی‌متر عرض دارد.

اطلاعات درج‌شده در هر چهار لاستیک باید یکسان باشد، مگر اینکه به‌صورت موقت از لاستیک زاپاس استفاده کنید.

درصد فاق نوشته شده روی سایز لاستیک

۴. دو رقم بعدی نشان‌دهنده فاق لاستیک است و به‌صورت درصد نوشته می‌شود. در مثال ما عدد ۵۰ به این معنی است که ارتفاع تایر ۵۰٪ از عرض تایر است.

نوع ساخت لاستیک

۵. در برخی از لاستیک‌ها ممکن است علاوه‌بر حرف مربوط به نوع لاستیک، حرف دیگری هم وجود داشته باشد که بعد از عدد مربوط به فاق قرار می‌گیرد و نوع پوشش لاستیک و نحوه ساخت تایر را نشان می‌دهد. هر حرف معنی خاصی دارد:

  • R: ساختار شعاعی
  • B: بایاس تسمه‌ای
  • D: ساختار بایاس مورب.

اندازه رینگ

۶. عدد دو رقمی بعدی، نشان‌دهنده قطر رینگ برحسب اینچ است که بعد از حرف مربوط به نحوه ساخت تایر یا بعد از اندازه فاق قرار می‌گیرد. این عدد به شما کمک می‌کند متوجه شوید که آیا رینگ با قطر داخلی لاستیک برابر است یا نه. اگر عدد ۱۷ باشد، قطر رینگ‌ها ۱۷ اینچ (۴۳.۲ سانتی‌متر) است.

 

جدول شاخص بار و سرعت نوشته شده روی سایز لاستیک

۷. دو رقم آخر که تنها در برخی از لاستیک‌ها دیده می‌شود، نشان‌دهنده شاخص بار و رتبه‌بندی سرعت است. شاخص بار که با دو رقم نشان داده می‌شود، میزان باری را که تایر با باد مناسب می‌تواند تحمل کند، نشان می‌دهد و حرف بعد آن هم حداکثر سرعت قابل تحمل برای تایر را نشان می‌دهد.

اطلاعات جدول بالا براساس پوند و مایل‌برساعت نوشته شده است. برای تبدیل پوند به کیلوگرم، عدد موردنظرتان را در ۰.۴۵ و برای تبدیل مایل به کیلومتربرساعت، عدد موردنظرتان را در ۱.۶ ضرب کنید.
بر این اساس، ۹۸H در مثال ما نشان‌دهنده شاخص وزن ۷۴۹ کیلوگرم و شاخص سرعت ۲۰۹ کیلومتربرساعت است.

سؤالات متداول

۱. آیا می‌توان سایز لاستیک خودرو را تغییر داد؟

بله؛ با توجه به نیازها و شرایط خودرویتان، می‌توانید سایز لاستیک خودرو را تغییر دهید. بااین‌حال، باید مطمئن شوید که سایز جدید با خودرویتان سازگار است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از چنین تغییری، حتما با متخصص مشورت کنید.

۲. آیا باید تمام لاستیک‌های خودرو را همزمان تعویض کنم؟

بله، توصیه می‌شود تمام لاستیک‌های خودرویتان را همزمان تعویض کنید. این کار به حفظ تعادل خودرو کمک می‌کند و عمر مفید لاستیک‌های جدید را افزایش می‌دهد.

 

۳. آیا لازم است سایز لاستیک‌های جدید با سایز لاستیک‌های قبلی یکسان باشد؟

ترجیحا بله. استفاده از لاستیک‌هایی کوچکتر یا بزرگتر از لاستیک استاندارد خودرویتان، ممکن است تأثیری منفی بر رانندگی و میزان کنترل خودرو داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تمام راه‌های تشخیص سایز لاستیک را بررسی کنیم. حالا شما می‌توانید به‌طور دقیق‌تری سایز لاستیک مناسب خودرویتان را شناسایی کنید. این انتخاب صحیح، علاوه‌بر بهبود عملکرد و کنترل خودرو، به شما اطمینان می‌دهد که خودرویتان در شرایط ایمن‌تری قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم همیشه از لاستیک‌های باکیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی استفاده کنید و در صورت نیاز، از مشاوره کارشناسان خودرویی و فروشندگان معتبر لاستیک بهره ببرید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد به‌راحتی سایز تایرهای خودرویتان را تشخیص دهید. در انتها، خوشحال می‌شویم سؤالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظرات
  1. میثاق براتی
    میثاق براتی می گوید

    الان اینایی که فرمودید رو خب میدونستم. ولی نتونستم ببینم واسه مثلا پراید چه سایز لاستیکی باید استفاده کنم؟

    1. کارشناس کارنامه
      کارشناس کارنامه می گوید

      سلام وقت بخیر
      لاستیک سایز ۱۶۵/۶۵/۱۳
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.

  2. مهدی
    مهدی می گوید

    سلام برای سانتافه ۳۵۰۰ شش سیلندر غیر از سایز استاندارد شرکتی چه سایزی میشه انداخت ؟ پهن ترین سایز مجاز چه سایزیه ؟

  3. zaree
    zaree می گوید

    سلام من لاستیک چینی هوریزون گرفتم t77کنار سایز لاستیک زده یعنی مناسب زاپاس هست

  4. پدرام
    پدرام می گوید

    سلام مطالب کاملا کامل بود تشکر ، برای ثبت نام لاستیک سه سایز نوشته شده ، ۱۳,۱۴,۱۵, لاستیک ماشین من ۱۷۵, کدوم گزینه رو باید انتخاب کنم

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.