گارانتی انواع خودروی جک و هرآنچه باید درباره آن بدانید

0 610

بیشتر ما تجربه‌های خوبی از گارانتی محصولاتی که خریده‌ایم، به یاد نداریم. اما داستان خودرو کمی فرق می‌کند؛ چرا که خودرو، یکی از وسایل گرانی است که در طول زندگی‌مان می‌خریم و قطعا نمی‌خواهیم برای تعویض قطعات خراب آن، هزینه‌هایمان را بیشتر هم بکنیم. اگر خودروی جک دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه‌مان بمانید؛ می‌خواهیم از سیر تا پیاز گارانتی خودروهای جک را با هم بررسی کنیم.

شرایط کلی گارانتی خودروهای جک

هر مدل جک خدمات گارانتی مختص به خودش را دارد که توسط شرکت خودروساز در دفترچه راهنمای خودرو اعلام شده است. شرکت «خدمات و تجارت بم خودرو»، تمامی خدمات پس‌ازفروش خودروهای جک کرمان‌موتور، از رفع ایراد و تعمیر تا تعویض قطعات مشکل‌دار را برعهده دارد.

نکته مهم درباره گارانتی این است که اگر قطعه در زمانی که خودرو تحت پوشش گارانتی است تعویض شود، زمان گارانتی همچنان از تاریخی که خودرو را برای اولین بار تحویل گرفته‌اید، محاسبه می‌شود.

برای مثال، اگر قطعه‌ای از خودروی جک شما، ۵,۰۰۰ کیلومتر گارانتی داشته باشد و در زمانی‌که فقط ۳,۰۰۰ کیلومتر از آن استفاده کرده‌اید مجبور به تعویض آن شوید، گارانتی باقی‌مانده برای قطعه تعویضی ۲,۰۰۰ کیلومتر خواهد بود.

تمامی قطعاتی که با گارانتی تعویض می‌شوند، به شرکت سازنده تعلق دارند. بنابراین، نمایندگی‌های مجاز موظف هستند این قطعات را مطابق مقررات تعریف‌شده، به شرکت خدمات و تجارت بم خودرو تحویل دهند.

چه مواردی خودرو را از گارانتی خارج می‌کند؟

  • دستکاری کیلومتر خودرو
  • انجام ندادن سرویس اولیه مطابق شرایط تعیین‌شده توسط شرکت بم خودرو
  • تعمیر خودرو در مکان‌هایی غیر از نمایندگی‌های مجاز و موردتأیید شرکت
  • مواردی که به تشخیص شرکت، نقص فنی ناشی از انجام ندادن به‌موقع سرویس‌های دوره‌ای خودرو جک بوده است.
  • انجام ندادن سرویس اولیه بین کیلومترهای ۴,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ یا بعد از گذشت ۶ ماه از تحویل خودرو

بیشتر بخوانید: لیست کامل سرویس دوره‌ای انواع جک + آدرس نمایندگی‌های معتبر کرمان‌موتور

promotion banner

مدت زمان گارانتی خودروهای جک

برای مدل‌های اتوماتیک خودروهای جک، گارانتی به‌مدت ۶۰ ماه بعد از تاریخ تحویل خودرو یا ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر کارکرد است (هرکدام زودتر فرا برسد).

تمامی قطعاتی که با گارانتی تعویض می‌شوند، گارانتی یکسان دارند. این خدمات گارانتی عبارتند از:

  • ارائه خدمات گارانتی به‌مدت ۲ ماه یا ۳,۰۰۰ کیلومتر است (هرکدام که موعدش زودتر فرارسد). در این بازه، گارانتی خدمات برعهده نمایندگی است.
  • ارائه خدمات مربوط به قطعات گارانتی به‌مدت ۶ ماه یا ۱۰,۰۰۰ کیلومتر است (هرکدام که موعدش زودتر فرارسد). این گارانتی در تمامی نمایندگی‌ها قابل‌اجراست. حتی اگر تعویض قطعه‌ای بار اول در یک نمایندگی و بار دیگر همان قطعه در نمایندگی دیگری تعویض شود، باز هم مشمول گارانتی شرکت خواهد بود.

 

شرایط گارانتی قطعات خودروهای جک

۱. قطعات تزئینی

قطعاتی مانند آفتابگیر، صندلی، آینه‌ها و رودری‌ها و … تزئیناتی دارند که به هنگام تحویل خودرو، بی‌نقص بودن ظاهری آنها به استحضار مشتریان رسانده می‌شود. بنابراین پس از تحویل خودرو و تأیید سلامت این قطعات توسط خریدار و تکمیل فرم مربوطه، این قطعات مشمول گارانتی نخواهند بود.

۲. قطعات مصرفی

به قطعاتی گفته می‌شود که عمر آنها نسبت به سایر قطعات خودرو محدودتر است و به‌صورت عادی پس از مدت محدودی یا مقدار کارکرد خاصی، مستهلک می‌شوند و باید تعویض شوند. استهلاک این قطعات رابطه مستقیمی با نحوه استفاده از خودرو توسط مشتری دارد.

لیست برخی از قطعات مصرفی که شامل شرایط گارانتی نمی‌شوند:

۳. سایر قطعات

چنانچه علت معیوب شدن قطعه طبق نظر کارشناس نمایندگی ناشی از کیفیت قطعه باشد، قطعه و اجرت تعویض آن طبق چارچوب گارانتی شرکت، مشمول گارانتی خواهد بود.

۴. شیشه

اگر کیفیت شیشه‌های به‌کاررفته در خودرو نامناسب باشد، به‌عنوان مثال اگر شیشه چند رنگ، مواج یا کدر باشد، شامل گارانتی می‌شود. همچنین، اگر شیشه بدون ضربه دچار ترک‌خوردگی شود، تعویض آن با گارانتی خواهد بود.

۵. ایربگ

هرگونه ایراد در ایربگ تا پایان دوره گارانتی برعهده شرکت است. البته به شرط اینکه صاحب خودرو هم ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و هم مواردی را که توسط شرکت قید شده است، رعایت کرده باشد.

ماده ۱۴: عیوب ناشی از انجام ندادن خدمات دوره‌ای مطابق با شرایط مندرج در کتابچه راهنمای مصرف‌کننده خودرو در شبکه نمایندگی‌های مجاز شرکت عرضه‌کننده خودرو، باعث خروج مجموعه‌های مرتبط خودرو به خدمت موردنظر، از شرایط تضمین می‌شود.

۶. رنگ بدنه

رنگ بدنه از تاریخ تحویل خودرو به‌مدت ۳ سال گارانتی خواهد داشت. این گارانتی هیچ محدودیت کیلومتری ندارد، البته به‌شرطی که خودرو موارد منع مشمولیت گارانتی نداشته باشد. این موارد در ادامه بررسی شده‌اند.

 

مواردی که مشمول گارانتی نمی‌شوند

۱. قطعاتی که به‌دلیل استفاده نادرست، تصادف یا به‌طور کلی به دلایلی غیر از نقص در تولید و جنس، دچار ایراد شده باشند.

۲. در مدت گارانتی، در صورت استفاده از قطعات غیراصلی (قطعاتی که از طریق شرکت بم خودرو تهیه و توزیع نمی‌شوند) و بروز عیب، قطعه‌ٔ معیوب و سیستم‌های مرتبط با آن شامل گارانتی نمی‌شوند.

۳. هرگونه دستکاری غیراصولی، تغییر یا نصب سیستم‌های اضافه روی خودرو بدون مجوز شرکت سازنده یا استفاده از آپشن‌هایی که مغایر با وضعیت استاندارد و طراحی خودرو باشند (مثل استفاده از رینگ‌ها، لاستیک‌ها، سیستم‌های پخش، دزدگیر و …) باعث خارج شدن جلوبندی، سیستم‌های برقی مرتبط و … از شرایط گارانتی خواهد شد.

۴. نصب هرگونه تجهیزات اضافی و آپشن برای تزئینات خودرو که باعث اختلال در عملکرد صحیح اجزا و قطعات خودرو شود، باعث خارج شدن سیستم‌های مرتبط از گارانتی می‌شود.

۵. صدمات ناشی از عوامل غیرمرتبط با ساختار خودرو از قبیل تصادفات، سنگ‌خوردگی، خراش، سرقت، آتش‌سوزی، بلایای طبیعی و غیرمترقبه، جنگ، اغتشاش و آشوب.

۶. هزینه پارکینگ و بکسل کردن خودرو (بکسل کردن خودرو در شرایط خاص و به‌تشخیص شرکت، تحت گارانتی است).

۷. خسارت واردشده به خودرو به‌دلیل انجام ندادن سرویس‌های دوره‌ای در نمایندگی‌های مجاز و نگهداری نادرست از خودرو (مطابق دفترچه راهنمای خودرو)، استفاده از سوخت یا مکمل‌های غیر استاندارد، استفاده نکردن از روغن‌ها و روانکارهای توصیه‌شده در دفترچه و … موجب خروج قطعات مرتبط از شرایط گارانتی خواهد بود.

۸. صدماتی که به‌علت استفاده نکردن از خودرو به‌مدت طولانی به آن وارد می‌شود؛ مانند: خسارت ناشی از تغییر خواص روغن موتوری، خالی شدن باتری،  هرگونه آسیب طبیعی یا غیرطبیعی به رنگ و بدنه.

۹. خرابی قطعات یا بروز ایراد‌هایی که ناشی از تصادف، تعویض اتاق کامل خودرو یا استفاده نامتعارف از خودرو مانند حمل بار با وزن بیشتر از حد مجاز و … باشد.

۱۰. استفاده از خودرو در مسابقات رالی، سرعت و …

۱۱. وجود هرگونه گرده رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در محیط نامناسب باشد.

۱۲. هرگونه تغییرات در خودرو و تقویت آن یا تغییرات در نرم‌افزار ECU موتور یا نرم‌افزار TCU گیربکس و … با حذف برخی از قطعات و جایگزینی با قطعات دیگر.

۱۳. تأثیر مواد پراکنده در محیط مانند سموم دفع آفات نباتی، فضله پرندگان، شیره درختان و همچنین عوامل جوی مثل باران‌های اسیدی و انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی و سایر عوامل تأثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو.

۱۴. خسارات ناشی از قرار گرفتن خودرو در میدان‌های قوی مغناطیسی و … کنار پست‌ها و زیر دکل‌های فشار قوی انتقال نیرو.

۱۵. ایرادهای ناشی از تعویض یا تعمیر غیراصولی یا برداشتن قطعات خودرو.

۱۶. درصورتی‌که مالک، مدارک گارانتی خود را ارائه ندهد و امکان اثبات تحت پوشش گارانتی بودن خودرو وجود نداشته باشد.

۱۷. قطعاتی که به‌طور عادی مصرفی هستند یا در معرض استهلاک روزمره قرار دارند و نیاز است در یک دوره زمانی مشخص تعویض شوند مانند تسمه‌ها، سرریزکردن یا تعویض انواع سیالات مانند مایع شیشه‌شوی، مایع خنک‌کننده موتور، روغن موتور، روغن هیدرولیک، فیلترها و گاز کولر، مگر اینکه در مدت زمانی کمتر از حد استاندارد و معمول فرسوده شده باشند یا خرابی یکی از سیستم‌های تحت پوشش گارانتی موجب شود که این قطعات زودتر از موعد معمول تعویض شوند.

۱۸. صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیرپاشی شده، نمک‌ریزی شده و عوامل بیرونی شن، سنگ ریزه، گرد و غبار و … که باعث فرو رفتن بدنه و صدمه به رنگ بدنه یا شکستگی شیشه شود.

۱۹. خودروهای معیوب که در مزایده یا با تخفیف فروخته شده‌اند، مشمول گارانتی نخواهند بود مگر با مجوز از شرکت سازنده.

۲۰. آسیب‌دیدگی ناشی از حمل بار غیرمجاز و همچنین جابه‌جایی نامناسب با خودروبر.

۲۱. ایرادات ناشی از رانندگی در آب عمیق یا شست‌وشوی موتور که باعث نفوذ آب به اجزای الکترونیکی، موتوری و داخلی خودرو شود.

 

۲۲. خسارات ناشی از استهالک طبیعی خودرو، فرسودگی و رنگ‌پریدگی.

۲۳. درصورتی‌که خودرو به روش تبدیل کارگاهی و با استفاه از کیت‌های تأییدنشده توسط شرکت کرمان موتور، در کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز شود، کلیه قسمت‌های موتور و سوخت‌رسانی و سیستم ترمز از شرایط گارانتی خارج خواهند شد.

۲۴. ایرادهای ناشی از استفاده از باتری خودرو با آمپراژ نامناسب.

۲۵. استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن رنگ خودرو یا تزئینات داخلی.

 

۲۶. مراجعه نکردن مالک خودروی مشمول فراخوان پس از اعلام فراخوان از سوی شرکت به نمایندگی‌های مجاز، موجب خروج قطعات مرتبط از شرایط گارانتی و سلب مسئولیت از شرکت خواهد شد.

۲۷. در صورت وارد شدن نیروی مازاد بر مکانیزم بر اثر تصادف یا وارد شدن ضربه، مشمول گارانتی نخواهد شد.

۲۸. آسیب‌های واردشده به موتور، سیستم گیربکس و قطعات دیگر که بر اثر استفاده از سوخت‌ها و روغن‌های روان‌‌کننده تأییدنشده باشند، شامل گارانتی نمی‌شوند.

۲۹. هر جزئی از خودرو که توسط شخص دستکاری شده باشد، از گارانتی شرکت سازنده خارج می‌شود.

۳۰. بالا رفتن بیش‌ازحد دور موتور منجر به آسیب شدید موتور می‌شود که از پوشش گارانتی خارج خواهد بود.

۳۱. کنترل از راه دور خودرو کاملا ضدآب نیست. اگر نوشیدنی، آب و … به درون دستگاه نفوذ کند، باعث نقص‌هایی در کارکرد آن می‌شود که شامل گارانتی نمی‌شود.

۳۲. از تماس اشیای تیز با سطح داخلی شیشه عقب جلوگیری کنید. هرگونه آسیبی که از این طریق به سیم‌های گرمازا وارد شود، تحت پوشش گارانتی نیست.

۳۳. رفتن به دنده P (پارک) و/یا دنده عقب در هنگام حرکت خودرو، به گیربکس آسیب می‌رساند و تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد.

۳۴. هر خسارتی که بر اثر نقص در سیستم هشدار مانع دنده عقب برای خودرو ایجاد شود، خارج از پوشش گارانتی است. بنابراین به هنگام دنده عقب گرفتن، بیش‌ازحد به این سیستم اتکا نکنید و به فضای پشت خودرو دقت داشته باشید. سیستم، اشیای کنار خودرو تا فاصله ۳۰۰ میلی‌متری را تشخیص نمی‌دهد.

دفترچه راهنمای گارانتی و سرویس دوره‌ای انواع خودروهای جک

جک S5 توربو GDI

جک S3 

جک J4 

جک J5 

جک J3

جک S5

سخن آخر

در این مطلب با شرایط گارانتی خودروهای جک آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این موضوع دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.