معرفی جتا VS5 وارداتی؛ دورگه آلمانی-چینی! / با بررسی مشخصات فنی + آپشن‌ها

0 1,396

بازار خودروهای کراس اوور بسیار داغ است و شرکت‌های مختلف یکی پس‌ از دیگری محصولات وارداتی خود را معرفی می‌کنند. در این بین، ماموت خودرو تصمیم گرفته است کراس‌اوورهایی چینی با باطنی آلمانی را به ایران بیاورد. جتا VS5 (بخوانید: جِتا وی اِس فایو) یکی از همین کراس‌اوورهاست که به‌تازگی در ایران قیمت‌گذاری شده و قرار است جنگ بین کراس‌اوورها را شعله‌ورتر کند. با ما در کارنامه همراه باشید تا جتا VS5 را بیشتر بشناسیم.

معرفی جتا VS5

معرفی جتا vs5 محصول وارداتی ماموت خودرو از برند فولکس واگن- FAW

برند جتا محصول همکاری فولکس واگن و FAW است که پیش از این به‌عنوان سری محصولات اقتصادی جتا تحت برند فولکس واگن عرضه می‌شد. در حقیقت، خودروهای برند جتا، محصولاتی آلمانی از برند فولکس واگن هستند که در کارخانه‌های FAW ساخته می‌شوند؛ البته FAW هم‌اکنون سهم بزرگی در طراحی و توسعه ماشین‌های برند جتا دارد. در این بین، جتا VS5 و جتا VS7 دو کراس‌اوور مهم این برند هستند که توسط ماموت خودرو به ایران می‌آیند. VS5، برادر کوچک‌تر و ارزان‌تر VS7 است که با طراحی هوشمندانه، ابعاد مناسب، آپشن‌های خوب و پیشرانه آلمانی، به جنگ کراس‌اوورهای کامپکت بازار خواهد رفت. بیایید با بررسی دقیق‌تر VS5 ببینیم که این کراس‌اوور آلمانی-چینی چقدر شانس پیروزی در این نبرد را خواهد داشت.

مشخصات ظاهری VS5

طراحی جتا vs5

VS5 در واقع همان سئات آتکا با کمی تغییر است و ابعادش هم این موضوع را تأیید می‌کند. این کراس‌اوور ۴,۴۱۹ میلی‌متر طول، ۱,۸۴۱ میلی‌متر عرض و ۱,۶۱۶ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن ۲,۶۳۰ میلی‌متر است. از لحاظ ابعاد، جتا VS5 بسیار نزدیک به هیوندای توسان ۲۰۱۴ است و به همین دلیل، در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد.

مشخصات
طول ۴,۴۱۹ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۱۶ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۳۰ میلی‌متر
وزن ۱,۳۲۰ کیلوگرم

 

نمای جلوی جتا vs5

از نظر ظاهری، طراحی کلی جتا VS5 شکل و ویژگی‌های اصلی سئات آتکا را حفظ کرده است و جلوپنجره ورودی هوای آن شش‌ضلعی با طراحی مشبک است. طراحی چراغ‌های جلو در دو طرف نسبتاً جدید است و در کل حس مدرن بودن به‌خوبی نمایان می‌شود. دو چراغ اصلی و دی لایت آن‌ها با یک نوار کرومی در بالای گریل به یکدیگر متصل شده‌اند؛ به‌طوری‌که ظاهر یک دیلایت یکپارچه را تداعی می‌کنند. زیر چراغ‌های اصلی هم چراغ‌های مه‌شکن قرار دارند که با نوارهای کرومی کوچک، الگوی Yمانندی تشکیل می‌دهند تا امضای لامبورگینی را کپی کنند.

نمای کناری جتا vs5

اگر از نمای جانبی به سئات آتکا و جتا VS5 نگاه کنید، تقریبا غیرممکن است که بتوانید همان لحظه اول این دو را از هم تشخیص دهید. از کروم‌های دور پنجره و فلاپ پلاستیکی زیر درها گرفته تا خطوط روی بدنه، همه‌چیز دقیقا به یک شکل است و تفاوت، تنها به طراحی متفاوت رینگ‌ها و محل نصب آینه‌های بغل برمی‌گردد که در جتا روی شیشه‌هاست. به‌صورت کلی، ‌نمای کناری نسبتاً ساده است، یک خط زیر شیشه‌ها، از گلگیر جلو به عقب کشیده شده است و کمی حجم‌پردازی روی گلگیرها دیده می‌شود تا خودرو را بزرگ‌تر نشان دهد. اندازه رینگ‌ها هم ۱۸ اینچ است و طراحی جذابی دارد.

نمای عقب جتا vs5

به نمای عقب که برسیم، طراحی جتا VS5 جذاب‌تر می‌شود چرا که در آتکا خبری از خروجی‌های اگزوز نیست و حتی لوله‌های اگزوز از عقب بیرون نمی‌زنند. به نظر می‌رسد که فولکس واگن و FAW می‌خواستند با این کار در هزینه‌های طراحی مجدد سپر ماشین صرفه‌جویی کنند. نکته دیگر در نمای عقب جتا VS5، نوار شبرنگ نسبتا ضخیمی است که سرتاسر سپر را فراگرفته و خیلی جذاب نیست. درنهایت، طراحی چراغ‌های عقب را می‌بینید که ترکیبی از چراغ خطر bmw و گرافیک چراغ‌های لامبورگینی است؛ همان المان مثلثی!

طراحی جتا دقیقا یادآور محصولات فولکس واگن مثل تیگوان و زیرشاخه‌هایش (مثلا سئات) است. این طراحی جذاب است؛ چرا که ترکیبی ایده‌آل از اصالت اروپایی و طراحی جسورانه چینی‌هاست.
promotion banner

مشخصات فنی جتا VS5

موتور جتا vs5

جتا VS5 به موتور ۱.۴T توربوشارژ فولکس واگن با حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر مجهز است. سیستم انتقال قدرت با یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک از برند معتبر آیسین هماهنگ شده است. این پیشرانه کاملا توسط فولکس واگن طراحی و تولید شده است و حتی لوگوی فولکس واگن روی موتور دیده می‌شود که به معنای واقعی کلمه، حس اطمینان را القا می‌کند.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۶ سرعته AT
حجم موتور ۱.۴ لیتر
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت
مصرف ترکیبی ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر

 

از آمار و ارقام که بگذریم، به عملکرد می‌رسیم. جتا VS5 در این بخش کاملا متوسط عمل می‌کند. حداکثر سرعت به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ هم طبق کاتالوگ‌های منتشرشده، ۹.۵ ثانیه است اما تست‌های انجام‌شده شتاب حدودی ۱۱ ثانیه را نشان می‌دهند. خوشبختانه، گیربکس کاملا با موتور این خودرو هماهنگ است و کوچک‌ترین تأخیر یا ضربه‌ای در هنگام تعویض دنده دیده نمی‌شود که البته از بزرگانی مثل فولکس واگن و FAW غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

در بخش سیستم تعلیق هم به‌دلیل استفاده از سیستم مولتی‌لینک در عقب و مک فرسون در جلو، شاهد عملکرد خوبی هستیم. سواری کاملا نرم است و حتی در پیچ‌ها کشش زیادی وجود نخواهد داشت. این عملکرد با توجه به قیمت جهانی بسیار پایین خودرو، واقعا جای تحسین دارد. جتا VS5 حتی در قسمت مصرف سوخت هم بسیار خوب عمل می‌کند و مصرف ۶.۲ لیتری آن بیانگر همین موضوع است.

 

امکانات کابین و طراحی داخلی

کابین جتا vs5

سؤال: وقتی برای اولین‌بار وارد ماشین شویم، آیا متوجه می‌شویم که در کابین یک خودروی فولکس واگن هستیم؟

بله، اما نه یک خودروی پریمیوم از فولکس واگن! البته، جتا مقصر نیست؛ به‌هرحال این خودرو کراس‌اووری ارزان‌قیمت برای بخش خاصی از جامعه است. اولین جایی هم که این موضوع خود را نشان می‌دهد، جنس مواد استفاده‌شده در کابین است. در همه قسمت‌ها از پلاستیک سخت استفاده شده است و پلاستیک نرمی دیده نمی‌شود. البته، این پلاستیک جنس و بافت خوبی دارد و به قول معروف «پلاستیک آلمانی» است، نه پلاستیکی که چند سال پیش در خودروهای چینی ارزان‌قیمت استفاده می‌شد.

در طراحی داشبورد و کابین هم مثل طراحی خارجی، از سئات آتکا الهام گرفته شده است و فرم کلی آن کاملا با کابین تیگوان همخوانی دارد. نمایشگر نه‌چندان بزرگ ۸ اینچی در قاب بزرگی از پلاستیک پیانویی قرار داده شده است. این قاب باعث شده است هر دو خروجی هوای مرکزی، در سمت راست نمایشگر قرار بگیرند. نمایشگر خودرو زمانی که خاموش است، بزرگتر به نظر می‌رسد و باعث مدرن‌تر دیده‌شدن کابین می‌شود. نمایشگر جتا VS5 می‌تواند اطلاعات زیادی را نمایش دهد و به راننده اجازه می‌دهد به‌طور مستقیم به اطلاعات سیستم چندرسانه‌ای و محدوده پیمایش، میانگین سرعت، میانگین مصرف سوخت و سایر اطلاعات دسترسی داشته باشد. کنسول وسط کمی به سمت راننده تمایل دارد تا عملکرد صفحه نمایش لمسی در هنگام رانندگی را تسهیل کند.

چینش کنسول مرکزی به‌خوبی انجام شده است و همه‌چیز سر جای خودش است. زیر نمایشگر، واحد کنترل تهویه مطبوع با دکمه‌های چرخشی قرار دارد که کار کردن با آن حس خوبی دارد. فرمان برقی هم از نوع دی‌کات است و پشت آن کلاستر کاملا دیجیتالی VS5 جا خوش کرده است که قابلیت شخصی‌سازی هم دارد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی جتا VS5

آپشن های کراس اور جتا vs5

از لحاظ تعداد آپشن‌ها و امکانات رفاهی، جتا VS5 بالاتر از متوسط بازار قرار می‌گیرد و نسبت به برادرخوانده خود یعنی بستیون T77، چند آپشن کمتر دارد. از جمله آپشن‌های قابل‌توجه VS5 باید به کروز کنترل تطبیقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، سانروف ۳ حالته، استارت دکمه‌ای و شارژر بی‌سیم اشاره کرد. متأسفانه آپشن‌هایی مثل سقف پانوراما یا دوربین ۳۶۰ در این خودرو حضور ندارند که البته با توجه به قیمت جهانی آن منطقی به نظر می‌رسد. از لحاظ ایمنی جتا VS5 با داشتن ۶ کیسه هوا ده‌نقطه‌ای، ترمز ABS و ترمز EBD نمره بسیار خوبی دریافت می‌کند. ترمز اضطراری خودکار هم نقطه قوت VS5 است.

آپشن‌های جتا vs5
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
ریموت استارتر ندارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و باران دارد
رادار خط‌خوان ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییرلاین ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری خودکار دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت ندارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جلو و عقب فقط عقب
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۶ کیسه هوا ۱۰ نقطه‌ای
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک ندارد
صندلی‌ راننده برقی
صندلی سرنشین جلو برقی
گرمکن صندلی دارد 
سرد کن صندلی ندارد 
ماساژور صندلی ندارد 
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع دوکاناله
سقف پانوراما ندارد
سانروف دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای جتا VS5

رقیب جتا vs5
بستیون T77، رقیب جتا VS5

خب تا به اینجای مطلب، از قیمت جهانی پایین جتا VS5 گفتیم. حتی نسخه فول‌آپشن این خودرو در بازار چین، ۱۶ هزار دلار قیمت دارد. اما شرایط برای بازار ایران کمی متفاوت است؛ چرا که این سدان قرار است با قیمت ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه شود.

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین رقیب جتا VS5 در این بازه قیمتی، بستیون T77 است. این کراس‌اوور هم توسط FAW و با همکاری نزدیک فولکس واگن تولید شده است و چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ امکانات و کیفیت موادسازنده کابین، می‌تواند رقیب سرسختی برای جتا VS5 باشد. علاوه‌بر این‌ها، قیمت کمتری هم دارد. استفاده از پیشرانه و گیربکس فولکس واگن، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده برای جتا VS5 در برابر تمام کراس‌اوورهای این دسته‌بندی بازار خواهد بود. البته نباید از تیگو ۸ پرو غافل شویم، کراس‌اوور بزرگی که با طراحی جذاب و لیست بلندی از آپشن‌ها، این روزها طرفدارن زیادی پیدا کرده است.

هیوندای توسان ۲۰۱۴ و کیا اسپورتیج ۲۰۱۴ هم از رقبای کره‌ای و پرطرفدار بازار ایران هستند که در همین محدوده قیمتی قرار دارند. اما باید توجه داشت که از لحاظ طراحی و آپشن‌ها متعلق به ۱۰ سال پیش هستند.

 

سخن آخر

این بررسی هم به پایان رسید و می‌رسیم به سؤالی که در ابتدا پرسیدیم: به نظر شما جتا VS5 می‌تواند در رقابت داغ کراس‌اوورهای وارداتی و مونتاژی موفق شود؟ اگر از ما بپرسید، می‌گوییم احتمالا بله! شاید VS5 به اندازه دیگر رقبای چینی خود پرآپشن نباشد، شتاب چندان بالایی ارائه ندهد و حتی از نظر طراحی و موادسازنده کابین هم بهترین خودرو نباشد، اما یک برگ برنده بزرگ دارد و آن پیشرانه و گیربکس آلمانی فولکس واگن است که مشتریانِ خسته از پیشرانه‌های پُراستهلاک و پُراشکال چینی را به خود جذب می‌کند. البته، اگر قیمت‌گذاری جتا VS5 کمی رقابتی‌تر بود، با اطمینان بیشتری درباره موفقیت این دورگه آلمانی-چینی صحبت می‌کردیم.

نظر شما چیست؟ آیا جتا VS5 می‌تواند در بازار ایران به موفقیت برسد؟ یا اینکه در این رده قیمتی محصول دیگری را انتخاب می‌کنید؟ نظرات و سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.