معرفی بستیون T77؛ از مشخصات ظاهری تا آپشن‌های رفاهی و ایمنی

0 3,727

بهمن موتور اخیرا پرقدرت ظاهر شده و سعی کرده است بهترین خودروهای چینی را به بازار ایران عرضه کند که هونگچی H5 یک نمونه از آن‌هاست. در این مطلب بستیون T77 را معرفی و بررسی خواهیم کرد که یک کراس اوور میان‌رده و میان‌سایز این برند است. ممکن است این اولین باری باشد که اسم بستیون به گوش‌تان خورده باشد؛ اما کمی صبر کنید و در ادامه مطلب با ما در کارنامه همراه باشید. قرار است خودرویی جذاب از برندی بزرگ و باسابقه را معرفی کنیم.

معرفی بستیون T77

نقد و بررسی بستیون t77

بستیون T77 محصولی از برند بسترن سابق است که حالا با نام بستیون شناخته می‌شود. برندی که با محصولاتی مثل بسترن B30 و بسترن B50 توانسته بود به موفقیت خوبی در بازار ایران برسد. بستیون پس از وقفه‌ای کوتاه‌مدت، حالا دوباره با بهمن موتور به بازار بازگشته و قرار است به کمک بستیون T77، سایر کراس‌اوورهای سایز متوسط چینی را به چالش بکشد. بستیون T77 در سال ۲۰۱۸ معرفی شده و به کمک برند مادر خود یعنی FAW و همکاری‌های نزدیک آن با فولکس واگن، توانست به موفقیت خوبی در بازار چین و حتی آلمان دست یابد. همچنین می‌توانید بسیاری از تکنولوژی‌های جدید و جذاب مثل دستیار هوشمند هولوگرامی را در این خودرو ببینید که حاصل همکاری FAW با غول فناوری چینی یعنی شیائومی است. در ادامه ابعاد مختلف این کراس‌اوور چینی را دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

مشخصات ظاهری بستیون T77

در همین ابتدا اجازه بدهید بگوییم که طراحی بستیون T77 برای یک کراس‌اوور ساخت ۲۰۱۸ بسیار جذاب و زیباست؛ اما قبل از بررسی دقیق‌تر المان‌های ظاهری بیایید نگاهی به جدول مشخصات ظاهری این خودرو داشته باشیم:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۵۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۱۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۸۰ میلی‌متر
وزن ۱,۵۱۵ کیلوگرم

 

از لحاظ ابعاد، بستیون T77 بسیار شبیه به فولکس واگن تیگوان است و این شباهت تنها به ظاهر این دو خودرو محدود نخواهد بود؛ چرا که FAW در توسعه پیشرانه هم از فولکس واگن آلمانی کمک گرفته است. طول ۴.۵ متری بستیون T77 آن را در دسته کراس‌اوورهای میان‌سایز قرار می‌دهد؛ جایی که کیا اسپورتیج، هیوندای توسان، لاماری ایما و کی ام سی K7 هم حضور دارند.

 

طراحی نمای جلوی بستیون t77

بررسی نمای جلوی بستیون T77

نمای جلوی بستیون یک الگوبرداری کامل از DS7 کراس‌بک است با این تفاوت که زیبا، ماهرانه و اصولی طراحی شده است! در اولین نگاه، جلوپنجره بزرگ شش‌ضلعی و الماسی‌شکل، کاملا جلب توجه می‌کند و باعث می‌شود تا این خودرو حتی پس از ۵ سال از زمان معرفی، مدرن به نظر برسد. چراغ‌های فول ال‌ای‌دی با یک فلاپ کرومی به هم متصل شده‌اند و خبری از ترند دوقسمتی در طراحی چراغ‌ها نیست. به نظر می‌رسد طراحی نمای جلوی بستیون T77 کاملا پخته است و کسانی که به ترندهای جدید علاقه‌ای ندارند، احتمالا آن را دوست خواهند داشت.

طراحی نمای کناری بستیون t77

بررسی نمای جانبی بستیون T77

نمای جانبی بستیون T77 چیز زیادی ارائه نمی‌دهد و طراحان همه‌چیز را ساده نگه داشته‌اند. دو خط کرومی، یکی زیر پنجره‌ها و دیگری بالای رکاب، به‌صورت موازی قرار گرفته‌اند و دستگیره‌ها هم با موادی از همین جنس خودشان را از بقیه بدنه متمایز می‌کنند. بستیون T77 به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۸ اینچی عرضه شده است؛ اما خوشبختانه بهمن موتور رینگ‌های ۱۹ اینچی را برای T77 در نظر گرفته است که ابهت خودرو را دو چندان می‌کند. اگر گلگیر خودرو کمی حجیم‌تر طراحی می‌شد، این حس ابهت می‌توانست حتی بیشتر باشد.

طراحی نمای عقب بستیون t77

بررسی نمای عقب بستیون T77

طراحی در نمای عقب به‌خوبیِ طراحی جلو نیست، البته چراغ‌های خطر، جذاب و به‌روز هستند و فرمی نیمه‌پیوسته دارند. شیشه عقب شیب ملایمی دارد و به تبع آن، بدنه عقب‌تر از سپر قرار گرفته است که نمونه این طراحی را قبلا در فونیکس FX دیده بودیم. تا اینجا همه‌چیز خوب و چشم‌نواز است اما کمی که به پایین می‌رویم، سپری از جنس پلاستیک مشکی‌رنگ را خواهیم دید که به‌درستی با سایر اجزا ترکیب نمی‌شود. شاید طراحان FAW با استفاده از این روش طراحی می‌خواستند که نمای عقب خیلی بلند و یک‌دست به نظر نرسد، موضوعی که در ریسپکت هم شاهدش بودیم. نکته منفی دیگر این است که هیچ خروجی اگزوزی روی سپر ماشین دیده نمی‌شود. چراغ‌های راهنما و چراغ عقب هم جدا از چراغ‌های خطر اصلی، بین سپر و بدنه قرار گرفته‌اند تا نمای عقب به شکل فعلی‌اش دربیاید.

promotion banner

مشخصات فنی بستیون T77

مشخصات فنی بستیون t77

مشخصات فنی بستیون T77 چیست؟ همان همیشگی! مثل اکثر خودروهای چینی واردشده به کشور، T77 هم از یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که در کنار یک گیربکس دو کلاچه ۷ سرعته قرار گرفته است تا با استفاده از محور جلو خودرو را به حرکت درآورد. FAW می‌گوید این موتور قابلیت اطمینان بالایی را ارائه خواهد داد که با توجه به همکاری‌های گسترده این برند با برندهای بزرگی مثل تویوتا و فولکس‌واگن، احتمالا ادعای بی‌راهی نباشد.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۶۶ اسب بخار
گشتاور ۲۵۸ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۷ لیتر در صد کیلومتر

 

ترکیب نهایی همه این‌ها، به شما ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن‌متر گشتاور می‌دهد. برای مقایسه، خوب است بدانید که لاماری ایما و KMC K7 با مشخصات فنی مشابه، قدرت و گشتاور بیشتری تولید می‌کنند که احتمالا به‌دلیل استفاده ار سیستم تزریق سوخت مستقیم است. از لحاظ حداکثر سرعت و شتاب باید گفت که بستیون T77 پشت سر فونیکس اف‌ایکس قرار می‌گیرد؛ اما عملکرد بهتری را در مقایسه با لاماری ایما و کی ام سی K7 از خود نشان می‌دهد که دلیل آن وزن کمتر T77 نسبت به دو خودروی دیگر است.

 

بستیون T77 از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو بهره می‌برد که در اکثر خودروهای این کلاس دیده می‌شود اما در محور عقب از سیسم تعلیق تورشن بیم (سیستم تعلیق محور پیچشی) استفاده شده که نکته مثبتی برای T77 محسوب نمی‌شود. از نظر مصرف سوخت، با یک خودروی اقتصادی طرف هستیم که به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷ لیتر مصرف می‌کند که عدد مطلوبی است.

امکانات کابین و طراحی داخلی

طراحی داخل کابین بستیون t77

داخل بستیون T77 زیبا و مدرن است و در مواجهه اول، نمایشگر و کلاستر یکپارچه بزرگ کاملا خودنمایی می‌کند. با وجود این، نمایشگر و کلاستر دیجیتال واقعا یکپارچه نیستند و از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجزا درون یک فریم تشکیل شده‌اند. کیفیت نمایشگرها چشم‌گیر نیست و با وجود اینکه روشنایی خوبی ارائه می‌دهد، اما زاویه دید و کنتراست خوبی ندارد که دلیل آن استفاده از پنل TFT است. طراحان بستیون برای طراحی کنسول میانی و فرمان دوباره سراغ DS7 کراس‌بک رفته‌اند اما روی فرمان دی‌کات مقداری تزئینات نقره‌ای استفاده شده تا لوکس‌تر به نظر برسد. این رنگ نقره‌ای دور دریچه‌های کولر، روی دکمه‌های کنترلی زیر آن و همچنین در دستگیره‌های در استفاده شده است که متأسفانه کیفیت ممتازی ندارد.

صندلی های اسپرت بستیون t77

دسته دنده برقی و دریچه‌ها، شبیه به نمونه‌های موجود در محصولات برند BMW است. کیفیت کلی مواد مورد استفاده در کابین مطلوب است و می‌توانید چرم مصنوعی و پلاستیک نرم را روی داشبورد، رودری‌ها و تکیه‌گاه‌های دست ببینید. صندلی‌های T77 یکی از نکات جذاب کابین آن است که با طراحی اسپرت و چرم مصنوعی دورنگ خود، می‌تواند علاقه‌مندان به کراس‌اوورهای اسپرت را مجذوب خود کند. جالب‌تر آنکه این صندلی‌های اسپرت در ردیف عقب هم دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد که سازندگان از این نظر، پورشه پانامرا را الگوی خود قرار داده‌اند.

 

دستیار هوشمند بستیون

بستیون T77 در بازار چین با یک دستیار مجازی روی داشبورد عرضه می‌شود که به کمک یک منشور و فناوری هولوگرام، یک شخصیت کارتونی خلق می‌کند. شما می‌توانید با این دستیار صحبت کنید و وظایف مختلفی را به او محول کنید. یک نکته بامزه درباره این دستیار، رفتارهای او در هنگام رانندگی شماست، به‌عنوان مثال، زمانی که با سرعت کم و با آرامش رانندگی کنید، او هم شروع می‌کند به پیانو زدن! جذاب نیست؟ با‌این‌حال، به نظر نمی‌رسد بستیون بهمن موتور با این آپشن وارد کشورمان شود.

در مجموع، طراحی داخلی بستیون یکی از نقاط قوت آن است که با متریال خوب، نورپردازی زیبا و فضای کافی برای هر ۵ سرنشین، می‌تواند انتخاب مناسبی برای یک خانواده ۵نفره باشد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی بستیون T77

آپشن‌های بستیون t77

بستیون T77 آپشن‌های جذاب و خوبی دارد اما نه به‌خوبی کراس‌اوورهایی مثل فونیکس FX و تیگو ۷ پرو. بهمن موتور وعده داده است که نسخه‌های فول‌آپشن بستیون T77 را وارد و عرضه کند، بنابراین خریداران می‌توانند انتظار آپشن‌هایی مثل کروز کنترل هوشمند، دوربین ثبت وقایع، گرمکن صندلی‌های جلو، استارت دکمه‌ای، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه‌های هوا برای سرنشینان عقب را داشته باشند.

متأسفانه ما در کاتالوگ بهمن موتور، آپشن‌هایی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه دوکاناله، شارژر وایرلس، سردکن صندلی، ریموت استارت و هدآپ دیسپلی را مشاهده نکردیم، آپشن‌هایی کاربردی که می‌توانستند برگ برنده بستیون T77 در میان کراس‌اوورهای چینی بازار ایران باشند.

آپشن‌های بستیون T77
کنترل پایداری دارد
کنترل کشش دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
ریموت استارتر دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف دارد- جلو
رادار حرکت بین خطوط دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییرلاین ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ ندارد
دوربین جانبی ندارد
ایربگ ۶ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت دکمه‌ای دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ جهته
صندلی سرنشین جلو برقی ۴ جهته
گرمکن صندلی دارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سقف پانوراما دارد
آینه عقب الکتروکرومیک دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای بستیون T77

قیمت بستیون T77 از سوی بهمن موتور یک میلیارد و هشتصد و نود میلیون تومان اعلام شده است. در این رده قیمتی، کراس‌اوورهای کارکرده کُره‌ای مثل کیا اسپورتیج و هیوندای توسان هم حضور دارند که از محبوبیت بالایی در بین ایرانیان برخوردار هستند. از طرفی با قیمت کمتری می‌توان کراس‌اوورهای چینی مثل تیگو ۷ پرو، فونیکس FX، کی‌ام‌سی K7، لاماری ایما، دیگنیتی و چانگان CS35 پلاس را خریداری کرد. درنهایت، باید صبر کرد و دید که بستیون T77 چگونه می‌تواند در حضور رقبای زیاد خود به موفقیت برسد.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مطلب، به شناخت کاملی از بستیون T77 رسیده باشید و پاسخ سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره این خودرو دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش دیدگاه‌ها آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

در انتها، خوشحال می‌شویم نظر شما را هم درباره این خودرو بدانیم. به نظر شما، بستیون T77 ارزش خرید دارد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.