اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی KMC X5 از نظر مشخصات فنی، آپشن‌های ایمنی و رفاهی و قیمت

بازار کراس‌اوورهای میان‌رده همچنان داغ است و همه واردکنندگان و خودروسازان ایرانی سعی می‌کنند تا بهترین محصولات ممکن را به بازار عرضه کنند. در این میان، کرمان موتور که با جک اس ۵ توانسته بود به موفقیت‌های خوبی دست یابد، تصمیم گرفت تا فیس لیفت این خودرو با نام KMC X5 را هم به بازار عرضه کند، اما آیا فیس‌لیفت جک S5، این خودروی موفق اما به‌نسبت قدیمی، می‌تواند خودش هم محصول موفقی باشد؟ با ما در کارنامه همراه باشید تا با بررسی KMC X5 به این سؤال پاسخ دهیم.

معرفی کی ام سی X5

KMC X5، جدیدترین محصول کرمان موتور، در دسته کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرد. ایکس ۵ در حقیقت فیس‌لیفتی از جک S5 است که به‌طور کامل در نمای جلو، عقب و طراحی کابین تغییر کرده است. این کراس‌اوور محصولی اقتصادی از برند سهول (Sehol)، زیربرند جک است و قرار است با کراس‌اوورهای میان‌رده بازار ایران رقابت کند. آیا KMC X5 یا همان سهول X6 می‌تواند با ترکیب پلتفرمی نسبتا قدیمی و طراحی مدرن در این رقابت سخت موفق شود؟ بیایید بررسی را شروع کنیم تا به این سؤال پاسخ دهیم.

 

مشخصات ظاهری KMC X5

کی ام سی X5 با طول ۴.۵ متری خود در دسته کراس‌اوورهای سایز متوسط و تا حدی کامپکت قرار می‌گیرد. برای مقایسه، بد نیست بدانید تیگو ۷ پرو ابعادی کاملا مشابه X5 دارد؛ اما فیدلیتی حدود ۲۰ سانتی‌متر از نماینده کرمان موتور بلندتر است. در ادامه جدول مشخصات ظاهری KMC X5 را می‌بینید و اگر آن را با جک S5 مقایسه کنید، خواهید دید که X5 به‌دلیل بازطراحی نمای جلو و عقب، کمی بلندتر از اس ۵ است.

مشخصات ظاهری
طول ۴,۵۰۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۹۸ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۶۰ میلی‌متر
وزن ۱,۵۶۰ کیلوگرم

نمای جلویی X5 یک بازطراحی کامل را نسبت به جک S5 تجربه کرده است. چراغ‌های LED کشیده و با زاویه‌های تیز، جلوپنجره بزرگ با طرح مشبک، سپر عضلانی و ورودی‌های هوای جانبی، ظاهری تهاجمی و اسپرت به X5 داده‌اند. اگر کمی به طراحی دی لایت دقت کنید، گرافیک چراغ‌ سدان‌های جدید کادیلاک را می‌بینید. زیر لبه کاپوت و بالای جلوپنجره یک نوار کرومی ضخیم و جذاب کاملا جلب توجه می‌کند که تا زیر چراغ‌های اصلی کشیده شده است. در مجموع، تا زمانی که فقط به نمای جلو نگاه کنید، با یکی از کراس‌اوورهای خشن و جذاب مواجه هستید اما….

اما زمانی که به نمای جانبی می‌رویم همه‌چیز خراب می‌شود! طراحی نمای بغل خودرو در مقایسه با جک S5 هیچ تغییری نداشته است و اصلا با خطوط تند و تیز نمای جلو همخوانی ندارد. قبول داریم که در فیس‌لیفت خودرو نمی‌توان نمای جانبی را بازطراحی کرد، اما با اضافه کردن برخی از المان‌ها و تغییر در برخی قسمت‌ها می‌توان طراحی جدیدی ارائه کرد؛ همان کاری که چری در فیس‌لیفت ایکس ۲۲ پرو به ایکس ۳۳ کراس به‌خوبی انجام داد. تنها نکته مثبت در این نما، استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی با طراحی مدرن و خوب است.

نمای پشتی با اضافه کردن چند خط روی صندوق، سپر عضلانی‌تر و اسپویلر کشیده، سعی می‌کند تا با نمای جلو هماهنگ‌تر شود و تا حدی هم در این کار موفق است. نمای عقب و صندوق نسبت به جک S5 بازطراحی شده و حالا چراغ‌های بهم پیوسته را در این کراس‌اوور چینی شاهد هستیم. محل قرارگیری پلاک هم از روی صندوق به روی سپر ماشین تغییر کرده است. چراغ‌های LED عقب، به‌همراه سپر عضلانی و دیفیوزر، ظاهری متناسب و هماهنگ با نمای کلی خودرو دارند. کمی پایین‌تر هم دو خروجی اگزوز فیک استفاده شده تا طراحی اسپرت‌تری را در این قسمت ببینیم.

در مجموع باید گفت که نمای جلو بهترین قسمت طراحی کی ام سی X5 را به نمایش می‌گذارد و نمای عقب هم قابل‌قبول است؛ اما زمانی که این دو قسمت به نمای جانبی متصل می‌شوند، طراحی یکپارچه‌ای را ارائه نمی‌دهند.

مشخصات فنی KMC X5

کی ام سی X5 به همان سیستم پیشرانه و گیربکس جک S5 نیوفیس مجهز است. بنابراین می‌توانید یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ را زیر کاپوت آن ببینید که قرار است با یک گیربکس دو کلاچه ۶ سرعته، قدرت را به چرخ‌های جلو بفرستد.

بیایید نگاهی به جدول مشخصات فنی KMC X5 داشته باشیم:

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۷۲ اسب بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۶ لیتر در صد کیلومتر

 

مجموعه قوای محرکه KMC X5 حدود ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد. البته، برخی منابع، قدرت و گشتاور این کراس‌اوور را ۱۸۰ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر اعلام می‌کنند. با این اوصاف، انتظار داریم با یکی از قوی‌ترین کراس‌اوورهای بازار طرف باشیم؛ اما در عمل شما باید ۱۱ ثانیه صبر کنید تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید! رقبای این کراس‌اوور با قدرت و گشتاور کمتر، می‌توانند اعداد مشابه و حتی بهتری را ثبت کنند.

در قسمت تعلیق هم مشخصات جذابی را می‌بینیم که شامل سیستم تعلیق مک‌فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب می‌شود. این ترکیب را در جک اس ۵ هم دیده بودیم و از آنجایی که مشخصات رینگ و تایر هم تغییر چندانی نکرده، می‌توان انتظار سواری مشابه با نسل قبلی را داشت.

KMC X5 در قسمت عملکرد، چیز جدیدی ارائه نمی‌دهد و تقریبا همان کیفیت سواری و عملکرد جک S5 را در لباسی جدید تجربه خواهید کرد.

امکانات کابین و طراحی داخلی KMC X5

کابین ایکس ۵ جایی است که شاهد بیشترین تغییر در مقایسه با جک اس ۵ هستیم. ابتدا به جذاب‌ترین تغییر اشاره می‌کنیم: سانروف کوچک جک S5 حالا جای خود را به یک سقف پانورامای بزرگ داده است که تا بالای سر سرنشینان عقب امتداد پیدا می‌کند و بسیار جذاب است. در قسمت داشبورد و کنسول مرکزی هم تغییرات کاملا مشهود هستند. اولین چیزی که در این قسمت جلب توجه می‌کند نمایشگر ۱۲.۸ اینچی آن است که در مقایسه با نمونه ۷ اینچی جک S5، کاملا بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر به نظر می‌رسد. تقریبا تمام دکمه‌ها و کنترلرهای روی داشبورد به این صفحه نمایش منتقل شده‌اند که باعث شده طراحی مینیمال‌تری در این قسمت داشته باشیم اما بسیاری از افراد، دکمه‌های فیزیکی را ترجیح می‌دهند.

در قسمت پایین‌تر، کنسول مرکزی قرار دارد که با طراحی نیمه‌شناور خود جلوه جذابی ایجاد کرده و دسته‌دنده قدیمی هم با یک کنترلر چرخشی تغییر تعویض شده که آدم را یاد محصولات لوکس انگلیسی می‌اندازد. عطش استفاده از نورپردازی باعث شده تا جک به شکل ناشیانه‌ای از نورپردازی درون اسپیکرهای روی درها استفاده کند که نه‌تنها جذاب نیست، بلکه شبیه اسپیکرهای بلوتوثی ارزان‌قیمت شده است. در نهایت، طراحی فرمان KMC X5 هم جذاب و مشابه نمونه استفاده شده در J7 است که در محصولات هیوندای می‌بینیم. پشت فرمان کلاستر دیجیتال ۷ اینچی قرار دارد که با کنتراست و روشنایی مناسب خود، خوانایی خوبی ارائه می‌دهد.

کراس‌اوور جدید کرمان موتور در قسمت مواد سازنده هم بهبودهایی را تجربه کرده و می‌توانید پلاستیک نرم و چرم مصنوعی را در نقاط مختلف کابین ببینید. با وجود این،‌ «کیفیت ساخت» هنوز هم یک مزیت برای ایکس ۵ محسوب نمی‌شود و رقبایی مانند تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس می‌توانند برتری مطلق خود را در این زمینه نشان دهند. به لطف فاصله محوری ۲,۶۶۰ میلی‌متری، سرنشینان ردیف عقب می‌توانند فضای پای بسیار خوبی داشته باشند و اگر بسکتبالیست تیم ملی نیستید، فضای سر هم برای شما کافی خواهد بود.

 

آپشن‌های رفاهی و ایمنی کی ام سی X5

کراس‌اوور KMC X5 در قسمت آپشن‌ها هم پیشرفت کرده اما هنوز هم رقبای خود را چند پله بالاتر می‌بیند. کروز کنترل هوشمند، شارژر وایرلس، ریموت استارت، رادار نقطه کور، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله و ترمز اضطراری خودکار، برخی از آپشن‌هایی هستند که در این کراس‌اوور میان‌رده دیده نمی‌شوند؛ اما در رقبایی مانند تیگو ۷ پرو و فیدلیتی حضور دارند. با وجود این، کی ام سی X5 بسیاری از آپشن‌های کاربردی را دارد؛ مثل: کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، دوربین ۳۶۰ درجه، ورود و استارت بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، کول باکس و سقف پانوراما.

در ادامه می‌توانید فهرست کامل آپشن‌ها و امکانات رفاهی KMC X5 را ببینید.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی دارد
ریموت استارتر ندارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS+EBD)
ترمز اضطراری ندارد
حالت‌های رانندگی دارد (نرمال – اسپرت)
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک ندارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۴ کیسه هوا
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
کول باکس  
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی دارد
سرد کن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای KMC X5

قیمت کارخانه KMC X5 در حال حاضر حدود ۱ میلیارد و ۳۸۷ میلیون تومان است و قیمت بازار آزاد آن به ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان می‌رسد. کی ام سی X5 رقبایی مثل فیدلیتی پرایم، تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس را پیش‌روی خود می‌بیند و زمانی که این خودروها را بررسی می‌کنیم، باید بگوییم کرمان موتور نماینده مناسبی را برای رقابت در این بازار داغ انتخاب نکرده است. در نگاه اول، همه‌چیز درباره ایکس ۵ خوب به نظر می‌رسد؛ اما تا زمانی که دقیق‌تر نگاه نکنید! طراحی نمای جانبی با نمای جلو و عقب هماهنگ نیست، خودرو در دنیای واقعی عملکرد بهتری نسبت به رقبا ارائه نمی‌دهد و حتی از لحاظ تعداد آپشن‌ها هم نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند.

 

در ادامه، جدول مقایسه کی‌ام‌سی X5 و رقبای آن یعنی تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم را می‌بینید:

مدل خودرو KMC X5 تیگو ۷ پرو فیدلیتی پرایم
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر توربوشارژ
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه CVT ۶ سرعته دوکلاچه 
حداکثر قدرت ۱۷۲ اسب بخار ۱۵۷ ۱۵۵
حداکثر گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر ۲۳۰ ۲۳۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱ ۱۱.۵ ۱۱.۸

 

KMC X5 بخریم یا نه؟

کراس‌اوور کی ام سی X5 به‌هیچ‌وجه خودروی بدی نیست؛ اما به‌اندازه کافی هم خوب نیست تا بتواند برنده رقابت سخت این دسته‌بندی باشد. کرمان موتور می‌توانست با عرضه جک JS6 این رویه را تغییر دهد؛ اما مشخص نیست دلیل انتخاب سهول X6 به‌عنوان نماینده کرمان‌موتور در بازار کراس‌اوورهای میان‌رده چه بوده است. قیمت کمتر سهول و دستیابی به سود بیشتر؟ شما چطور فکر می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (1)
نظر بدهید
  • طاهر

    جک که ظاهر بهتری داره