مقایسه چری تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس؛ کراس‌اوورهای جذاب بازار ایران

2 5,920

در این سری از مقایسه‌های خودرویی کارنامه، قرار است دو کراس اوور جذاب از دو برند باکیفیت چینی را مقایسه کنیم؛ چری تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس. هردوی این کراس‌اوورها در رده قیمتی و اندازه متوسط قرار می‌گیرند؛ اما کدام‌یک گزینه بهتری برای خرید است؟ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا این دو خودرو را از نظر مشخصات ظاهری و فنی و همچنین، امکانات رفاهی و ایمنی با هم مقایسه کنیم.

معرفی چانگان CS55 پلاس و تیگو ۷ پرو

تیگو ۷ پرو کراس‌اوور پرطرفدار و موفق چری در بازار ایران است که در مدت حضور دوساله‌ خود توانسته است نظر مثبت خریداران و حتی منتقدان را به‌دست آورد. همین موضوع باعث شد سایپا به‌دنبال عرضه رقیب قدرتمندی برای این کراس‌اوور باشد و درنهایت، چانگان CS55 پلاس انتخاب شد تا نماینده سایپا در بازار کراس‌اوورهای کامپکت نیمه‌لوکس باشد.

چانگان یکی از تولیدکنندگان برتر خودرو در کشور چین است که این روزها به فروش بسیار خوبی در بازارهای جهانی رسیده است. CS55 پلاس، کراس‌اوور اقتصادی این برند است که در میان CS35 پلاس و CS75 پلاس قرار می‌گیرد و با امکانات خوب، ظاهر بسیار جذاب و عملکرد فنی مناسب، قرار است به تهدیدی برای تیگو ۷ پرو تبدیل شود. در ادامه، با ما در مقایسه دقیق‌تر چانگان CS55 پلاس و تیگو ۷ پرو همراه باشید.

مقایسه ظاهری تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس

ابتدا با مقایسه ابعاد شروع می‌کنیم:

مشخصات ظاهری چانگان cs55 پلاس تیگو ۷ پرو
طول ۴۵۱۵ میلی متر ۴,۵۰۰ میلی متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی متر ۱,۸۴۲ میلی متر
ارتفاع ۱,۶۸۰ میلی متر ۱,۷۴۶ میلی متر
فاصله محوری ۲,۶۵۶ میلی متر ۲,۶۷۰ میلی متر
وزن ۱,۴۴۵ کیلوگرم ۱,۴۰۱ کیلوگرم

 

با نگاهی به جدول بالا، کاملا مشخص است که این دو کراس‌اوور ابعادی شبیه به هم دارند. البته چانگان cs55 پلاس حدود ۴۰ کیلوگرم وزن بیشتری دارد. در مجموع، هردوی این خودروها در دسته کراس‌اوورهای کامپکت با اندازه متوسط قرار می‌گیرند.

 

مقایسه تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس از نمای روبه‌رو

نمای جلوی چانگان CS55 پلاس و تیگو 7 پرو

چانگان cs55 پلاس، کراس‌اوور خوش‌تیپ و خشنی است که سعی می‌کند شبیه برادران گران‌قیمت خود از سری UNI باشد. نمای جلویی خودرو، پُر از خطوط تند‌وتیز است که سبب می‌شود CS55 پلاس، خشن و تهاجمی دیده شود. طراحی جلوپنجره جدید است و چانگان آن را «لمس نور و سایه» می‌نامد. زیر چراغ‌های اصلی هم ورودی‌های هوا قرار دارند که البته مصنوعی هستند؛ اما تأثیر زیادی در اسپرت به‌نظر رسیدن این کراس‌اوور دارند. المان‌های قرمز و نارنجی هم در نمای روبه‌رویی دیده می‌شوند تا حس سرعت و هیجان را منتقل کنند.

 در سمت مقابل، چری ظاهری تهاجمی و زاویه‌دار اما بسیار پخته‌تر را برای نمای جلویی تیگو ۷ پرو انتخاب کرده است. جلوپنجره مدرن است و الگویی سه‌بعدی دارد که جذابیت بصری زیادی را به این کراس‌اوور اضافه می‌کند. چراغ‌های اصلی کاملا کشیده و بزرگ هستند و از دو طرف گلگیر خودرو شروع می‌شوند. کاپوت هم حجم‌پردازی خوبی دارد تا نمای جلویی را باابهت‌تر کند. در زیر سپر ماشین از نوار کرومی مات استفاده شده تا این خودرو، لوکس هم باشد!

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، چری بیشتر روی لوکس و تجملاتی بودن نمای روبه‌رو تأکید داشته است که واقعا هم موفق شده است!

نمای جانبی CS55 پلاس و تیگو 7 پرو

مقایسه تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس از نمای جانبی

در نمای جانبی دوباره تفاوت‌های طراحی دیده می‌شود؛ جایی که چری با خطوط کرومی در بالا و پایین پنجره و طراحی یکپارچه ستون C با پنجره‌ها، سعی می‌کند تیگو ۷ پرو را بزرگ‌تر و مجلل نشان دهد. اما چانگان مجددا خلاف این رویه را پیش می‌گیرد و این موضوع به‌خوبی در گلگیرهای بیرون‌زده، رینگ‌های ۱۹ اینچی، شیب کم پنجره عقب و اسپویلر کشیده بالای آن دیده می‌شود. در زیر درب‌های هر دو کراس‌اوور، خطی با رنگ متفاوت دیده می‌شود که برای چانگان نارنجی و برای تیگو کروم است تا همچنان هویت خود را در این نما تقویت کنند.

مقایسه تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس از نمای عقب

نمای عقب تیگو 7 پرو چانگان CS55 PLUS

به نمای عقب می‌رویم تا یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین چانگان CS55 پلاس و چری تیگو ۷ پرو، یعنی طراحی چراغ‌های خطر را مشاهده کنیم. تیگو ۷ پرو چراغ‌های خطر نیمه‌پیوسته و ساده‌ای دارد که باعث می‌شود آن را با رنو کولئوس اشتباه بگیرید! خطوط و چین‌ها در نمای عقب تیگو ۷ پرو به حداقل خود می‌رسند و سعی شده است همه‌چیز تا حد ممکن ساده باشد.

برای چانگان همه‌چیز در این نما برعکس است؛ چراغ‌های خطر دودی و حجیم هستند و بین‌شان لوگوی بزرگ چانگان قرار گرفته است. درب صندوق به‌سمت بیرون کشیده می‌شود و از این نظر شبیه به فونیکس FX است؛ اما حجم‌پردازی‌های بزرگ سبب می‌شود خودرو در این نما عضلانی‌تر دیده شود.

در مجموع، تفاوت‌های زیادی بین این دو خودرو دیده نمی‌شود؛ به‌خصوص از لحاظ ابعاد. اما زمانی که عناصر طراحی را با دقت بیشتری بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که هریک از این دو کراس‌اوور شخصیت‌پردازی متفاوتی دارند. طراحی چانگان CS55 پلاس، خشن، مدرن و اسپرت است، درحالی‌که تیگو ۷ پرو لوکس، بزرگ و باپرستیژ به نظر می‌رسد.
promotion banner

مقایسه فنی CS55 پلاس و تیگو ۷ پرو

چراغ اصلی چانگان cs55 پلاس

در بخش فنی، تفاوت‌های چری تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس بیشتر می‌شود. ابتدا نگاهی به جدول مشخصات فنی این دو خودرو خواهیم داشت:

مشخصات فنی چانگان cs55 پلاس تیگو ۷ پرو
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ با تزریق سوخت مستقیم ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه CVT
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۸۸ اسب بخار ۱۵۷ اسب بخار
گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر ۲۳۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۸.۲ ثانیه ۱۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۶ لیتر در صد کیلومتر ۸.۴ لیتر

 

محصول چانگان از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که با استفاده از گیربکس دوکلاچه ۷سرعته، قدرت را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. حجم موتور تیگو ۷ پرو هم مشابه چانگان و با گیربکس CVT است.

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، برتری در عملکرد کاملا برای چانگان CS55 پلاس است هر چند، تفاوت در دنیای واقعی خیلی فاحش نیست. کراس‌اوور چانگان حدود ۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتن‌متر گشتاور بیشتری تولید می‌کند که سبب می‌شود این خودرو حدود ۲ ثانیه زودتر از تیگو ۷ پرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. نکنه جالب به مصرف سوخت این دو خودرو برمی‌گردد؛ با وجود اینکه چانگان CS55 پلاس حدود ۴۰ کیلوگرم سنگین‌تر است و قدرت بیشتری هم تولید می‌کند، اما مصرف سوخت کمتری در مقایسه با رقیب خود دارد.

موتور چانگان CS55 پلاس به‌طرز لذت‌بخشی بی‌صداست و به لطف سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب و مک فرسون در جلو، سواری در اکثر شرایط نرم است. همین شرایط برای تیگو ۷ پرو هم وجود دارد و  به‌ندرت تکانی حس می‌شود. حالت‌های رانندگی در چانگان CS55 پلاس شامل Eco، Normal و Sport است که نسبت به دو حالت رانندگی اکو و اسپرت در تیگو ۷ پرو، قابلیت انعطاف بیشتری را ارائه می‌دهد.

کیفیت سواری در هر دو خودرو مناسب ارزیابی می‌شود، اما محصول چانگان چالاک‌تر است.

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی

مقایسه کابین تیگو 7 پرو و چانگان cs55 پلاس

در داخل کابین با دو محصول از پژو و بی‌ام‌و طرفیم! تیگو ۷ پرو کاملا طراحی کابین خود را از محصولات بی‌ام‌و الهام گرفته است و در چانگان CS55 پلاس هم شاهد همان ترکیب کلاستر و فرمان محصولات اخیر پژو هستیم. کیفیت مواد سازنده در کابین هر دو خودرو کاملا مطلوب است و به شکل سخاوت‌مندانه‌ای از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم در سرتاسر کابین آن‌ها استفاده شده است.

شیفتر فرمان چانگان cs55 پلاس

در داخل CS55 Plus، کابین خلبانی با ظاهری مدرن، یک کلاستر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی برای راننده و یک سیستم سرگرمی ۱۲.۳ اینچی مشاهده خواهید کرد. فرمان کوچک این خودرو در دو طرف به‌صورت دی‌کات است و کلاستر (صفحه کیلومتر) بالاتر از فرمان قرار گرفته؛ دقیقا به همان شکلی که در پژو ۳۰۰۸ دیده می‌شود. حتی کنسول میانی، دسته دنده و صفحه نمایش مانند پژو، در یک راستا قرار گرفته‌اند و در کل جلوه زیبایی به کابین چانگان داده‌اند.

کنسول میانی تیگو 7 پرو

تیگو ۷ پرو هم همان‌طور که گفتیم، بی‌ام‌و را به‌عنوان منبع الهام طراحی کابین خود انتخاب کرده است. دریچه‌های کولر مستطیلی و کشیده، صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی، کلاستر دیجیتال و حتی دسته دنده، کاملا شبیه به محصولات بی‌ام‌و طراحی شده‌اند. یک خط قرمز-نارنجی سرتاسر کابین دیده می‌شود که به‌خوبی با طراحی کابین هم‌خوانی دارد و جنس چرم آن هم با اینکه مصنوعی است، اما کیفیت بسیار خوبی دارد.

با توجه به اینکه طول هر دو خودرو مشابه و نسبتا زیاد است، می‌توانید انتظار فضای کافی در ردیف عقب را داشته باشید. فضای پا برای افرادی با قد بلند هم کاملا کافی است و سه نفر با قد متوسط تا بلند هم در ردیف عقب احساس راحتی خواهند داشت. البته فضای سر در تیگو ۷ پرو به‌دلیل نوع طراحی ستون C کمی بیشتر است و حتی افرادی با قد ۱.۹۰ هم به‌راحتی می‌توانند در خودرو بنشینند. صندلی‌ها هم در چانگان CS55 پلاس و هم در تیگو ۷ پرو کیفیت خوبی دارند و دریچه تهویه مطبوع و درگاه شارژ USB برای ردیف عقب پیش‌بینی شده است.

 

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی

مقایسه آپشن‌های تیگو 7 پرو و چانگان cs55 پلاس

پیش از مقایسه آپشن‌های تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس، باید بگوییم که این خودروها از نظر امکانات رفاهی در سطح بسیار خوبی قرار می‌گیرند و جزء پرآپشن‌های بازار هستند. خریداران می‌توانند انتظار آپشن‌هایی مثل کروز کنترل هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، سقف پانوراما، شارژر وایرلس و ترمز پارک برقی با اتوهلد را داشته باشند. با وجود این، در هرکدام از این دو خودرو، آپشن‌هایی وجود دارد که در رقیب دیده نمی‌شود.

به‌عنوان مثال، تیگو ۷ پرو بر رفاه و لوکس بودن متمرکز شده است و به همین دلیل امکاناتی مثل گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه مطبوع دو کاناله، نورپردازی بدرقه و خوش‌آمدگویی، صندلی‌های برقی برای هر دو سرنشین در این کراس‌اوور از چری در دسترس هستند. در سمت مقابل، چانگان CS55 پلاس در بخش امکانات رفاهی رانندگی، آپشن‌های بیشتری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حالت‌های رانندگی بیشتر، دوربین ثبت وقایع، رادار نگه‌دارنده بین خطوط، رادار تصادف از جلو و رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۹ اینچی اشاره کرد.

از نظر ایمنی هم تیگو ۷ پرو با داشتن ۶ کیسه هوا در مقابل ۴ کیسه هوای چانگان، برتری محسوسی دارد. البته چانگان CS55 پلاس با داشتن انواع رادارها و تکنولوژی‌های مدرن در سیستم ترمز خود می‌تواند خیال خریداران را از بابت ایمنی راحت کند.

در ادامه، جدول مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی چانگان CS55 پلاس و تیگو ۷ پرو را می‌بینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی تیگو ۷ پرو چانگان CS55 پلاس
کنترل پایداری دارد دارد
کروز کنترل دارد ندارد
کروز کنترل هوشمند دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ریموت استارتر دارد ندارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب دارد
سنسور تصادف دارد دارد
سنسور نور و سنسور باران دارد دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد دارد
رادار نقطه کور ندارد دارد
رادار تغییرلاین ندارد دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد دارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی ۲ گانه (اسپرت-اکو) ۳ گانه (اسپرت-اکو-نرمال)
ترمز اضطراری خودکار دارد دارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دنده پشت فرمان ندارد ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
دوربین جلو و عقب دارد دارد
دوربین جانبی دارد دارد
ایربگ ۶ کیسه هوا ۴ کیسه هوا
ورود بدون کلید دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد دارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو برقی ۴ حالته دستی ۴ حالته
گرمکن صندلی دارد ندارد 
سردکن صندلی ندارد ندارد 
ماساژور صندلی ندارد ندارد 
شارژر وایرلس دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع دوکاناله تک کاناله
سقف پانوراما دارد دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

 

چانگان CS55 پلاس بخریم یا تیگو ۷ پرو؟

در این مطلب سعی کردیم بدون هیچ‌گونه جانب‌داری، کراس‌اوورهای تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس را مقایسه کنیم. همان‌طور که دیدید، هر دوی این خودروها در بخش‌های مختلف، عملکرد بسیار نزدیکی به هم دارند. می‌توان گفت که تیگو ۷ پرو در مقایسه با محصول چانگان، کمی لوکس‌تر، خانوادگی‌تر و با امکانات رفاهی بیشتر است. در سمت مقابل، CS55 پلاس عملکرد فنی بهتری دارد و هم در ظاهر و هم در باطن، اسپرت‌تر است. انتخاب شما بین این دو خودرو کدام است؟ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. عرشیا
    عرشیا می گوید

    چانگان یک خودروی که دست ایرانی بهش نخورده از کیفیت رنگ گرفته تا ….
    و برند جهانی نسبت به تیگو
    وکلا چانگان برای خرید خوبه

  2. Salij
    Salij می گوید

    با سلام هردو خودرو خوب هستن و نزدیک بهم و سلیقه مشتری انتخاب می‌کنه فقط بر میگرده به خدمات پس از فروش که کدوم بهتر باشند و یک نکته که چانگان وارداتی هست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.