مقایسه تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم؛ کدام کراس‌اوور ارزش خرید بیشتری دارد؟

0 581

رقابت بین کراس‌اوورهای میان‌رده همچنان داغ است و بسیاری از برندهای مطرح بازار، خودروهای جذابی در این دسته عرضه کرده‌اند. تیگو ۷ پرو از مدیران خودرو و فیدلیتی پرایم از بهمن موتور، نمایندگان این دو خودروساز در دسته کراس‌اوورها هستند که اتفاقا فروش خوبی هم داشته‌اند؛ حتی با اینکه خودروهایشان را هم‌زمان عرضه نکرده‌اند. در این مطلب از کارنامه قرار است این دو کراس اوور شناخته‌شده بازار را روبه‌روی هم قرار دهیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند. با ما همراه باشید.

معرفی فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو

فیدلیتی پرایم همان جتور X70S است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. برند جتور یکی از زیرمجموعه‌های چری است که محصولات نیمه‌لوکس این برند را تولید می‌کند و از لحاظ کیفیت و امکانات، یک پله بالاتر از محصولات چری قرار می‌گیرد. با وجود این، از آنجایی‌که جتور X70S در سال ۲۰۱۸ عرضه شده است، با توجه به استانداردهای فعلی یک «میان‌رده» محسوب می‌شود. در سمت مقابل، تیگو ۷ پرو را داریم که محصول سال ۲۰۲۰ چری است و هم‌زمان با عرضه جهانی، در خط تولید مدیران خودرو هم قرار گرفت. این دو کراس‌اوور اشتراکات زیادی دارند که سبب می‌شود آن‌ها را رقبای مناسبی برای یکدیگر بدانیم. بیایید ببینیم کدام رقیب قدرتمند‌تری است!

 

مقایسه ظاهری تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم

با مشخصات ظاهری شروع می‌کنیم؛ جایی که فیدلیتی به‌وضوح از تیگو ۷ پرو بزرگ‌تر است. طول فیدلیتی حدود ۲۳ سانتی‌متر از طول تیگو بیشتر است؛ اما در بخش عرض و ارتفاع، تفاوت دو خودرو چشمگیر نیست. در حقیقت، فیدلیتی ابعادی مشابه تیگو ۸ پرو دارد و به نظر می‌رسد این دو خودرو ساختار و احتمالا پلتفرم مشترکی دارند.

مشخصات ظاهری تیگو ۷ پرو فیدلیتی پرایم
طول ۴,۵۰۰ میلی‌متر ۴,۷۳۵ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۲ میلی‌متر ۱,۹۰۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۴۶ میلی‌متر ۱۷۱۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متر ۲,۷۲۰ میلی‌متر
وزن ۱,۵۴۰ کیلوگرم ۱,۵۷۵ کیلوگرم
طولِ بیشترِ فیدلیتی، امکان اضافه شدن ردیف سوم صندلی به خودرو را فراهم کرده است. اما ما در این مطلب، نسخه ۵نفره فیدلیتی را معیار قرار داده‌ایم.

 

نمای جلوی فیدلیتی و تیگو 7 پرو

طراحی فیدلیتی در مقایسه با تیگو ۷ پرو نسبتا قدیمی‌تر است؛ چراکه این کراس‌اوور نیمه‌لوکس، ۲ سال قبل از تیگو ۷ پرو به بازار آمده است. اولین تفاوت در طراحی را می‌توانید در نمای جلوی این دو خودرو ببینید. تیگو ۷ پرو مطابق ترندهای روز، یک جلوپنجره بزرگ با طراحی سه‌بعدی دارد و چراغ‌های کشیده آن هم حس تهاجمی بودن خودرو را در این نما تشدید می‌کنند.

طراحی فیدلیتی در نمای جلو کمی محافظه‌کارانه‌تر است؛ شاید دلیلش لوکس بودن خودرو باشد، شاید هم قدیمی‌تر بودن تفکر طراحی! چراغ‌ها با نوارهای کرومی قطور یکپارچه شده‌اند و زیر سپر ماشین هم همین المان‌های کرومی دیده می‌شود تا فیدلیتی را لوکس‌تر نشان دهند.

نمای جانبی فیدلیتی و تیگو 7 پرو

در نمای جانبی اولین تفاوتی که جلب توجه می‌کند، ابعاد رینگ‌هاست. تیگو ۷ پرو، رینگ‌های ۱۸ اینچی زیبایی دارد که به‌خوبی با خودرو هماهنگ شده‌اند. اما محصول بهمن پا را چند قدم فراتر گذاشته و از رینگ‌های ۲۰ اینچی با کالیپرهای قرمز ترمز استفاده کرده است که کاملا این قسمت از خودرو را در مرکز توجه قرار می‌دهند.

 

نکته جالب در طراحی نمای جانبی تیگو ۷ پرو، طراحی یکپارچه ستون D با پنجره‌هاست تا طول خودرو بیشتر نشان داده شود. به‌غیر از این‌ها، تفاوت بزرگی در نمای جانبی دیده نمی‌شود و تنها در میزان و مکان استفاده از نوارهای کرومی می‌توان تفاوت‌هایی مشاهده کرد.

نمای عقب تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم

نمای عقب مجددا تفاوت طراحی دو نسل مختلف را نشان می‌دهد. تیگو ۷ پرو در این قسمت هم از ترندها پیروی می‌کند و به همین دلیل، چراغ‌های خطر آن تقریبا به‌هم‌پیوسته طراحی شده‌اند. گرافیک این چراغ‌ها زیباست و تا حد زیادی آدم را یاد رنو کولئوس می‌اندازد. فیدلیتی هم چراغ‌های خطر زیبایی دارد اما طراحی‌شان به‌اندازه چراغ‌های رقیب، مدرن نیست. نکته‌ای که در فیدلیتی کمی توی ذوق می‌زند، سپر پلاستیکی و بی‌رنگ آن است که حس لوکس بودن نمای عقب را خراب می‌کند.

طراحی تیگو ۷ پرو در عین حال که مدرن‌تر است، لوکس‌تر هم جلوه می‌کند. اگر طرفدار خودروهای بزرگ با طراحی پخته هستید، احتمالا فیدلیتی انتخاب شما باشد. اما اگر طراحی مدرن و جسورانه را می‌پسندید، در بین کراس‌اوورهای چینی، تیگو ۷ پرو انتخاب جذابی است.

 

promotion banner

مقایسه فنی فیدلیتی و تیگو ۷ پرو

بخش فنی تیگو ۷ پرو و فیدلیتی پرایم، جایی است که کمترین تفاوت بین این دو خودرو دیده می‌شود؛ البته به‌غیر از گیربکس! چری یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ برای هردوی این کراس‌اوورها در نظر گرفته است که حدود ۱۵۰ تا ۱۶۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

مهم‌ترین و شاید تنها تفاوت فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو، گیربکس آن‌هاست. محصول مدیران خودرو به یک گیربکس CVT مجهز شده است که ذات اقتصادی تیگو ۷ پرو را نشان می‌دهد. در سمت مقابل، فیدلیتی بعد از به‌روزرسانی، با گیربکس دوکلاچه ۶سرعته تَر عرضه شد تا مشکلات داغ شدن گیربکس در نسخه قبلی را برطرف کند.

قبل از توضیح بیشتر، بیایید به جدول مشخصات فنی این دو خودرو نگاهی بیندازیم:

مشخصات فنی تیگو ۷ پرو فیدلیتی پرایم
پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ ۴ سیلندر توربوشارژ
گیربکس CVT ۶ سرعته دوکلاچه
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۵۷ اسب بخار ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر ۲۳۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱.۵ ثانیه ۱۱.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی (در صد کیلومتر) ۸.۴ لیتر  ۸.۱ لیتر

 

همان‌طور که انتظار می‌رود، مشخصات فنی یکسان، عملکرد فنی یکسانی را هم به نمایش می‌گذارند. هر دو خودرو تقریبا قبل از ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند که برای کراس‌اوورهای خانوادگی عدد مطلوبی است. حداکثر سرعت آن‌ها هم چیزی حدود ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

از یک کراس‌اوور خانوادگی دقیقا چه بخواهیم؟ یک کابین خوب و سواری نرم و راحت که در بخش بعد بررسی می‌کنیم.

اولین چیزی که بر سواری کراس‌اووری در ابعاد تیگو و فیدلیتی تأثیر می‌گذارد، سیستم تعلیق است. خوشبختانه در هر دو محصول چری از سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب استفاده شده و محور جلوی آن‌ها هم میزبان سیستم تعلیق مک‌فرسون است. بنابراین در قسمت تعلیق هم تفاوت چندانی دیده نمی‌شود اما یک تفاوت در بین تیگو ۷ پرو و فیدلیتی وجود دارد که می‌تواند کیفیت سواری آن‌ها را متمایز کند و آن هم اندازه رینگ‌ها و به تبع آن، فاق لاستیک‌هاست.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، اندازه رینگ‌ها در فیدلیتی ۲ اینچ از رینگ‌های تیگو ۷ پرو بزرگ‌تر است. همین موضوع باعث شده است فاق لاستیک در فیدلیتی کمتر از تیگو باشد. با توجه به وضعیت جاده‌های کشور، فاق کمتر می‌تواند ضربات بیشتری را به کابین منتقل کند و این مسئله بر کیفیت و راحتی سواری تأثیر نامطلوبی خواهد گذاشت. تیگو ۷ از این لحاظ مشکلی ندارد و با ترکیب فاق لاستیک مناسب و سیستم تعلیق خوب، می‌تواند سواری بهتری را به نمایش بگذارد.

مقایسه امکانات کابین و طراحی داخلی

مقایسه کابین تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم

دوباره برگردیم به تفاوت طراحی در نسل‌ها! کابین تیگو ۷ پرو کاملا شبیه به محصولات BMW است و کیفیت خوبی هم دارد. روی داشبورد، رودری‌ها و تکیه‌گاه دست، از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم استفاده شده که حس خوبی را منتقل می‌کند. همین کیفیت مناسب در فیدلیتی هم دیده می‌شود اما طراحی آن کمی نسبت به تیگو ۷ پرو قدیمی‌تر به نظر می‌رسد.

یک مانیتور اطلاعات سرگرمی ۱۲.۵ اینچی و یک کلاستر ۱۲.۳ اینچی روی داشبورد فیدلیتی قرار گرفته‌اند که کیفیت خوبی دارند اما صفحه نمایش مولتی‌مدیا کمی کُند است. کروم مات زیر دریچه‌های کولر جلوه نسبتا لوکسی به کابین فیدلیتی می‌دهد؛ اما خود دریچه‌های کولر باکیفیت و زیبا نیستند. صندلی‌های فیدلیتی کیفیت خوبی دارند و راحت هستند. این مزیت تا حد زیادی فاق کم لاستیک‌ها را پوشش می‌دهد و کیفیت سواری را بهبود می‌بخشد. به لطف طول ۴.۷ متری فیدلیتی، فضای پا در ردیف دوم کاملا کافی است و در نسخه ۷نفره هم اگه قد متوسطی داشته باشید، کمبودی احساس نخواهید کرد.

همه توصیفات بالا را در بسته‌ای با طراحی مدرن‌تر قرار دهید؛ خب حالا شما کابین تیگو ۷ پرو را دارید! البته تفاوت‌هایی وجود دارد؛ کلاستر کوچکتر است (۷ اینچ) و به جذابیت کلاستر فیدلیتی نیست‌. صفحه نمایش مولتی مدیا ۱۰.۲۵ اینچی تیگو نسبت به رقیب خود کیفیت بهتری دارد. طراحی کلی داشبورد و کنسول مرکزی، حتی دسته دنده تا حد زیادی شبیه محصولات BMW دیده می‌شود که دوست‌داشتنی است. چرم مصنوعی قرمزرنگ روی داشبورد و درب‌ها استفاده شده که جذاب است و جلوه مدرنی را به فضای داخلی می‌دهد. در ردیف دوم هم همه‌چیز خوب است و سرنشینان بلندقد از لحاظ فضای پا و سر کاملا راضی خواهند بود.

کیفیت کابین در هر دو کراس‌اوور خوب است و انتخاب از میان آنها بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. اگر ردیف سوم صندلی یا فضای بار بیشتر برای شما مهم است، احتمالا فیدلیتی برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

 

مقایسه آپشن‌های رفاهی و ایمنی

آپشن های تیگو 7 پرو و فیدلیتی پرایم

هر دو کراس‌اوور فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو از لحاظ آپشن جزء خوب‌های بازار هستند و سخت است یکی را برتر از دیگری دانست. برخی از آپشن‌ها در تیگو ۷ پرو وجود دارند که در رقیب دیده نمی‌شوند؛ مثل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک. بعضی از آپشن‌ها هم در فیدلیتی پیش‌بینی شده‌اند که خریداران تیگو ۷ پرو آن‌ها را نخواهند داشت؛ مثل رادار نقطه کور و تغییر لاین، کلاستر کاملا دیجیتال ۱۲ اینچی و سنسور جلو. بنابراین این شما هستید که باید ببینید کدام آپشن‌ها برایتان مهم‌ترند.

در جدول زیر، لیست کامل آپشن‌های فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو را می‌بینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی تیگو ۷ پرو فیدلیتی پرایم
کنترل پایداری دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
کروز کنترل هوشمند دارد ندارد
کنترل کشش دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل سرعت در شیب دارد ندارد
ریموت استارتر دارد ندارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب دارد
سنسور تصادف دارد ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد ندارد
رادار نقطه کور ندارد دارد
رادار تغییرلاین ندارد دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد ندارد
ترمز ضدقفل دارد دارد
حالت‌های رانندگی دارد (اکو – اسپرت) دارد (اکو – اسپرت)
ترمز اضطراری خودکار دارد ندارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد دارد
دی لایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد ندارد
فرمان برقی دارد دارد
دنده پشت فرمان ندارد ندارد
دوربین ۳۶۰ دارد دارد
دوربین جلو و عقب دارد دارد
دوربین جانبی دارد دارد
ایربگ (کیسه هوا) ۶ عدد ۴ عدد
ورود بدون کلید دارد دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد ندارد
صندلی‌ راننده برقی ۶ حالته برقی ۶ حالته
صندلی سرنشین جلو برقی ۴ حالته برقی ۴ حالته
گرمکن صندلی دارد دارد 
سرد کن صندلی ندارد ندارد 
ماساژور صندلی ندارد ندارد 
شارژر وایرلس دارد دارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله دو کاناله
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما دارد دارد
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد دارد

 

 

بالاخره تیگو ۷ پرو بخریم یا فیدلیتی پرایم؟

خب تقریبا به انتهای مطلب رسیدیم و باید به مهم‌ترین سؤال آن پاسخ دهیم؛ تیگو ۷ پرو ارزش خرید بیشتری دارد یا فیدلیتی پرایم؟ همان‌طور که دیدید، هر دو کراس‌اوور در بیشتر بخش‌ها به هم نزدیک بودند و نمی‌توان به‌طور قاطع گفت که یکی برتر از دیگری است، بنابراین قیمت می‌تواند برگ برنده آنها باشد. در حال حاضر فیدلیتی پرایم با قیمت حدودی ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان از سوی بهمن موتور عرضه می‌شود و تیگو ۷ پرو مدیران خودرو هم قیمتی حدود ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان دارد.

اگر به‌دنبال طراحی مدرن‌تر چه در بیرون و چه در داخل خودرو هستید و می‌خواهید سواری نرم‌تری را تجربه کنید، تیگو ۷ پرو با خواسته‌های شما هماهنگ‌تر است. اما اگر خانواده پرجمعیتی دارید، زیاد مسافرت می‌روید و به‌دنبال فضای صندوق بزرگ‌تری هستید، فیدلیتی انتخاب بهتری خواهد بود.

البته یک رقیب تازه‌وارد و قدرتمند برای هر دوی این خودروها وجود دارد که می‌تواند تمام معادلات را به هم بزند و آن CS55 پلاس از برند معتبر چانگان است. در مطلب مقایسه تیگو ۷ پرو و چانگان CS55 پلاس، این دو خودرو را کامل بررسی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

نظر شما چیست؟ از بین فیدلیتی پرایم و تیگو ۷ پرو، کدام کراس‌اوور را انتخاب می‌کنید؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.