زیان ۴۳ هزار میلیاردی خودروسازان؛ نتیجه ارزان فروشی خودروها

0 1,515

براساس آمارهای منتشر شده ارزان فروشی خودروهای فروش فوق‌العاده سبب شده که خودروسازان یک زیان‌دهی ۴۳ هزار میلیاردی را تجربه کنند. موضوعی که حکایت از توزیع یک رانت ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی به ازای هر خودرو دارد. اما آیا مسئولین به عواقب توزیع چنین رانتی توجه کرده‌اند؟

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

در آخرین طرح پیش‌فروش خودروسازان بیش از ۳٫۵ میلیون نفر متقاضی شرکت کرده‌اند. همین موضوع حکایت از جذابیت بالای بازار خودرو و رانت‌های ۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی به ازای هر خودرو دارد. از میان ثبت‌نام‌کنندگان به تعداد بسیار کم آن هم از طریق قرعه‌کشی خودرو تعلق می‌گیرد.

حتما بخوانید: مقایسه تیبا، ساینا و کوییک

به‌عنوان نمونه سمند ال ایکس ثبت‌نامی در فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو حدود ۸۰ میلیون تومان نسبت به بازار آزاد ارزان‌تر است و یک رانت ۸۰ میلیونی به برنده این خودرو تعلق خواهد گرفت. رانتی که سبب زیان‌ایران خودرو شده و این شرکت خودروسازی را به حمایت‌های دولتی و بانک مرکزی نیازمند می‌کند.

زیان‌دهی ارزان فروشی خودروهای فروش فوق‌العاده

promotion banner

بانک مرکزی تنها خودروسازان را حمایت می‌کند

توزیع خودرو به واسطه قرعه‌کشی یکی از چالش‌برانگیزترین اتفاقات چند سال اخیر صنعت خودروسازی کشورمان است. جای سوال دارد که چرا خودروسازان نسبت به ارزان فروشی خودروهای تولیدی خود از طریق فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش اقدام می‌کنند، آن هم در حالتی که یک زیان‌دهی ۴۳ هزار میلیاردی را تجربه کرده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بانک مرکزی قول یک حمایت میلیاردی را به خودروسازان داده اما دیگر صنایع هیچ سهمی از حمایت‌های دولتی بانک مرکزی ندارد. صنایعی که حتی بدون این حمایت‌ها نیز سودآور بوده و به رشد اقتصاد کشور کمک شایانی کرده‌اند.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.