ردیاب موتورسیکلت؛ با مزایا و نحوه نصب ردیاب موتورسیکلت آشنا شوید

1 4,120

تقریبا همه کسانی که موتورسیکلت دارند،‌ همیشه نگران دزدیده‌شدن موتورشان هستند. البته حق هم دارند؛ براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران،‌ در فاصله سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱، تعداد ۹۰۵ هزار و ۶۲۵ دستگاه موتورسیکلت در کشورمان دزدیده شده است! اگر شما هم مانند هر صاحب موتورسیکلتی می‌خواهید در هر لحظه بدانید موتورتان کجاست یا گامی برای جلوگیری از سرقت موتورسیکلت خود بردارید،‌ ردیاب دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید. این وسیله آن‌قدر کوچک است که می‌توانید آن را در هر جایی از موتورتان نصب کنید. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع ردیاب موتورسیکلت، بهترین مکان‌های نصب ردیاب و راهنمای گام‌به‌گام نصب ردیاب آشنا کنیم.

ردیاب موتورسیکلت چیست؟

در زمانی نه‌چندان دور،‌ سرقت موتورسیکلت‌ها به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده بود و به همین خاطر، ایده استفاده از ردیاب‌ها مطرح شد. ردیاب‌ها دستگاه‌های الکترونیکی کوچکی هستند که روی موتورسیکلت نصب می‌شوند و می‌توانند با استفاده از سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) یا فناوری فرکانس بسیار بالا (VHF)، در هر لحظه موقعیت موتورسیکلت را به مالک نشان دهند؛ بنابراین می‌توانند امنیت وسیله را بالا ببرند و خطر به‌سرقت رفتن موتورسیکلت را کاهش دهند.

ردیاب‌ها یا باتری داخلی دارند یا به سیم‌کشی موتورسیکلت متصل می‌شوند و از باتری آن تغذیه می‌کنند.

از آنجایی که استفاده از ردیاب‌های GPS رایج‌تر است، تمرکز اصلی ما در این مطلب روی این دسته از ردیاب‌هاست.

ردیاب‌های GPS به‌وسیله سیگنال‌های ماهواره‌ای، مکان دقیق موتورسیکلت را شناسایی می‌کنند. ردیاب‌های GPS همچنین:

  • اطلاعاتی درباره سرعت و عملکرد موتورسیکلت ارائه می‌دهند.
  • اپلیکیشن‌های موبایل دارند و مالک می‌تواند موقعیت لحظه‌ای موتورسیکلت را مشاهده کند. این اپلیکیشن‌ها معمولاً اطلاعاتی از قبیل نقشه‌ها، سفرهای گذشته و دیگر اطلاعات مربوط به موتورسیکلت را هم ارائه می‌دهند.

ردیاب‌های پیشرفته همچنین می‌توانند:

  • اطلاعات دقیقی درباره موقعیت دقیق موتورسیکلت، سرعت، سطح سوخت ارائه دهند و حتی سرعت موتور را محدود کنند.
  • در صورت نیاز، امکان توقف سریع را فراهم کنند. این ویژگی به موتورسواران کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری به‌سرعت موتورسیکلت را متوقف و از تصادف جلوگیری کنند.
  • اجازه تنظیم مرزهای مجازی یا ژئوفنسینگ (Geo-fencing) را به مالک می‌دهند تا در صورت خروج از محدوده تعیین‌شده، او را مطلع کنند.
در ردیاب‌های پیشرفته امکاناتی مانند میکروفون، قابلیت خاموش کردن موتور در صورت نیاز، مسیریابی، هشدارهای مربوط به آب و هوا و سایر ویژگی‌ها هم در نظر گرفته شده است.

 

ردیاب موتورسیکلت چطور کار می‌کند؟

عملکرد ردیاب GPS، با برقراری ارتباط با یک سیستم ردیابی آغاز می‌شود. ماهواره‌ها، سیگنال‌های اطلاعاتی را به دستگاه ناوبری زمینی ارسال می‌کنند. ردیاب این سیگنال‌ها را دریافت و موقعیت، سرعت و سایر داده‌های مربوط به موتورسیکلت را پردازش می‌کند. معمولا این اطلاعات در اپلیکیشن ردیاب قابل‌مشاهده است یا از طریق پیامک برای مالک موتورسیکلت فرستاده می‌شود. این پیامک شامل لینکی است که نقشه موقعیت موتورسیکلت را هم نمایش می‌دهد.

وجود پارازیت و سیگنال‌های مختل‌کننده یا حتی محلی که موتورسیکلت در آن قرار دارد،‌ می‌تواند روی کیفیت و میزان دقت داده‌هایی که دریافت می‌کنید، تأثیر بگذارد.

اپلیکیشن ردیاب موتورسیکلت

انواع ردیاب موتورسیکلت

۱. ردیاب‌های GPS سیمی

ردیاب‌های جی‌پی‌اس سیمی مستقیماً به سیستم الکتریکی موتورسیکلت متصل می‌شوند و انرژی موردنیاز خود را از باتری موتورسیکلت می‌گیرند؛ بنابراین نیازی به باتری یا شارژر جداگانه‌ای ندارند. طراحی جمع‌وجور این ردیاب‌ها باعث شده است که تشخیص و غیرفعال کردن‌شان کار سختی باشد. ردیاب‌های سیمی را می‌توانید در جاهای مختلف موتور نصب کنید.

هنگام خرید ردیاب GPS، به برند و مدل آن دقت کنید و ردیابی انتخاب کنید که ویژگی‌های مدنظرتان را داشته باشد. ویژگی‌های اضافی مثل هشدارهای دستکاری یا توقف و کنترل از راه دور هم می‌توانند به افزایش امنیت موتورسیکلت‌تان کمک کنند.

۲. ردیاب موتورسیکلت بی‌سیم (Plug-and-play)

نصب ردیاب‌های بی‌سیم (Plug-and-Play) بسیار آسان است و به دانش فنی زیادی نیاز ندارد. فناوری Plug-and-Play این امکان را می‌دهد که ردیاب را به موتورسیکلت متصل کنید و فقط چند لحظه صبر کنید تا دستگاه آماده استفاده شود. این ردیاب‌ها تنظیمات خاصی لازم ندارند و با ویژگی‌ها و قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. برخی از مدل‌های این ردیاب‌ها، قابلیت تعیین محدوده مجاز جغرافیایی (Geo-fencing) را هم دارند.

انواع ردیاب موتورسیکلت

۳. ردیاب‌های GPS قابل‌حمل

ردیاب‌های GPS قابل‌حمل، ردیاب‌های کوچک و جمع‌وجوری هستند که به‌آسانی نصب می‌شوند. ردیابی لحظه‌ای، قابلیت تعیین محدودیت جغرافیایی (Geo-fencing)، باتری با طول عمر بالا و مقاومت در برابر آب، از مهم‌ترین ویژگی‌های این ردیاب‌هاست. نمونه‌های پیشرفته‌تر این ردیاب‌ها همچنین قابلیت هشدار دستکاری، نظارت بر سرعت و ارتباط صوتی را هم دارند.

مزایای استفاده از ردیاب موتورسیکلت

  • بالا بردن امنیت موتورسیکلت: این ردیاب‌ها موتورسیکلت را به‌صورت لحظه‌ای ردیابی می‌کنند و درصورتی‌که موتورسیکلت به سرقت برده شود، احتمال پیدا کردن آن را افزایش می‌دهند.
  • پیدا کردن مسیر در مکان‌های ناآشنا: اگر موتورسیکلت‌تان به ردیاب مجهز شده باشد، می‌توانید بدون ترس از گم‌شدن در مسیرهای ناآشنا، رانندگی کنید.
  • دریافت کمک در شرایط اضطراری: در صورت وقوع حادثه یا مشکل فنی، با کمک این دستگاه‌ها می‌توانید به خدمات اورژانس یا نزدیکان‌تان خبر دهید.

برای به حداکثر رساندن مزایای ردیاب موتورسیکلت خود، ‌این نکات را به‌خاطر داشته باشید:

  • اگر از ردیاب بی‌سیم استفاده می‌کنید، به‌طور مرتب سطح باتری آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید باتری بدموقع تمام نمی‌شود.
  • ردیاب GPS را در محل ایمنی نصب کنید؛ جایی که شناسایی آن برای سارقان به‌آسانی ممکن نباشد و همچنین هنگام رانندگی اذیتتان نکند.

 

ویژگی‌های ردیاب مناسب برای موتورسیکلت

بهترین ردیاب GPS موتورسیکلت، ردیابی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. به‌صورت لحظه‌ای مکان دقیق موتورسیکلت را نمایش دهد.
  2. قابلیت تعیین مرزهای مجازی را داشته باشد و در صورت عبور از آنها، به مالک هشدار دهد.
  3. عمر باتری آن طولانی باشد. این ویژگی خصوصا هنگام رانندگی در مسیرهای طولانی مهم است.
  4. در برابر آب و ضربه مقاوم باشد تا در شرایط سخت، خراب نشود.
  5. اپلیکیشن تلفن همراه داشته باشد.
  6. مصرف انرژی آن بهینه باشد.
  7. به‌آسانی نصب شود.

راهنمای گام‌به‌گام نصب ردیاب موتورسیکلت

دستورالعمل نصب می‌تواند از ردیابی یه ردیاب دیگر متفاوت باشد. برای اطمینان از اینکه ردیاب را به‌درستی نصب می‌کنید، حتما مراحل دقیق نصب را گام‌به‌گام از روی دفترچه راهنمای ردیاب پیش ببرید یا به متخصص موتورسیکلت مراجعه کنید.

۱. ابزارهای موردنیاز را فراهم کنید

برای نصب ردیاب GPS روی موتورسیکلت خود، به ابزارهای زیر نیاز دارید:

  • مجموعه‌ای از آچارها و پیچ‌گوشتی برای باز و بسته کردن اجزای موتورسیکلت
  • سیم برای نصب اتصالات الکتریکی
  • لوله‌های وارنیش حرارتی و چسب برق برای عایق‌بندی اتصالات
  • چسب برای محکم کردن ردیاب روی موتورسیکلت
بعضی از ردیاب‌های GPS، کیت نصب دارند. اگر ردیاب شما کیت نصب ندارد، قبل از شروع به کار، بهتر است تمام ابزارهای موردنیاز را تهیه کنید.

۲. بهترین محل نصب ردیاب موتورسیکلت را پیدا کنید

برای انتخاب بهترین محل نصب ردیاب موتورسیکلت، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. موتورسیکلت را بررسی کنید و نقاط دردسترس برای نصب ردیاب را شناسایی کنید. بهتر است این نقاط مخفی باشند تا ردیاب به‌راحتی دیده نشود.
  2. در دفترچه راهنما، دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مربوط به نصب ردیاب روی موتورسیکلت را بخوانید.
  3. ردیاب را در نقاط مختلفی که در نظر گرفته‌اید و همچنین روی مانند فرمان، گیره‌های سه‌گانه، فیرینگ‌های داخلی و زیر صندلی نصب کنید و ببینید کدام نقطه، بهترین مکان برای نصب ردیاب است. دقت کنید که ردیاب به‌هیچ‌وجه نباید روی کیفیت سواری تأثیر منفی بگذارد و اذیت‌تان کند.
  4. زمانی که بهترین مکان نصب ردیاب را پیدا کردید، پایه‌های ردیاب را خوب محکم کنید تا تکان نخورد. برای یادگرفتن نحوه سیم‌کشی،‌ به مرحله بعد بروید.

۳. سیم‌کشی را شروع کنید

برای نصب و سیم‌کشی ردیاب روی موتورسیکلت، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

  1. مطابق دفترچه راهنمای ردیاب، اتصال منبع تغذیه به سوئیچ احتراق و دیگر اتصالات الکتریکی مربوطه را پیدا و سیم‌های ردیاب را متصل کنید.
  2. سیم‌ها را خوب عایق‌بندی کنید تا اتصالات محکم و ایمن باشند.
سیم‌کشی هر ردیاب بسته به مدل موتورسیکلت می‌تواند متفاوت باشد. اگر با نحوه سیم‌کشی و اتصال ردیاب به موتورسیکلت آشنایی ندارید یا نگرانید که قطعه‌ای را خراب کنید یا اگر موتورسیکلت‌تان هنوز گارانتی دارد، بهتر است از متخصص کمک بگیرید یا به مراکز خدمات پس‌ازفروش و نمایندگی شرکت سازنده موتورتان مراجعه کنید.

۴. ردیاب را راه‌اندازی کنید

بسیاری از ردیاب‌های GPS به سیم‌کارت نیاز دارند. برای راه‌اندازی ردیاب باید سیم‌کارتی داخل آن قرار دهید و در اپلیکیشن ردیاب، شماره سیم‌کارت را وارد کنید تا بتوانید از ردیاب استفاده کنید.

۵. ردیاب را تست کنید

برای اینکه مطمئن شوید ردیاب را به‌درستی نصب کرده‌اید، مراحل زیر را اجرا کنید:

  1. محل نصب ردیاب را با استفاده از چسب یا پایه، محکم ببندید؛ به‌طوری‌که به‌راحتی قابل‌تشخیص نباشد و در برابر رطوبت و لرزش محافظت شده باشد.
  2. بسته به نوع، ردیاب را به منبع تغذیه خودش یا باتری موتورسیکلت وصل و آن را فعال کنید.
  3. عملکرد ردیاب را به‌دقت بررسی کنید. آیا داده‌هایی که دریافت می‌کنید، دقیق هستند؟ آیا سیگنال به‌اندازه کافی قوی است؟
توصیه می‌کنیم به‌صورت دوره‌ای ردیاب موتورسیکلت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه اجزای آن سالم هستند.

آیا من به ردیاب موتورسیکلت نیاز دارم؟

پاسخ ‌این سؤال بستگی به ‌این دارد که چقدر به امنیت موتورسیکلت خود اهمیت می‌دهید و چقدر موتورتان در معرض خطر دزدیده‌شدن است. اگر هر روز از موتورسیکلت خود استفاده می‌کنید، استفاده از یک ردیاب GPS می‌تواند برایتان مناسب باشد.

درخواست کارشناسی موتورسیکلت

 

سخن آخر

در این مطلب با ردیاب موتورسیکلت، نحوه نصب و مزایای آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره ردیاب موتورسیکلت دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. مجید
    مجید می گوید

    برای اسکوتر مناسب نیست شارژ باطری را مصرف می‌کند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.