۲٫۵ درصد سود ماهیانه بابت دیرکرد تحویل خودرو در قراردادهای فوری

0 5,709

قراردادهای فروش فوری شروط متعددی دارند که یکی از آن‌ها تحویل خودرو حداکثر در ۳۰ روز آینده است. بر اساس اظهارات معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت، اگر خودروساز به هر دلیلی نتواند محصول را به‌موقع به خریدار تحویل دهد، موظف به پرداخت سود جبران تأخیر در تحویل خودرو است.

در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو که در سال ۹۵ به تصویب رسیده، سود مشارکت لحاظ شده و بسته به نوع قرارداد مابین فروشنده و خریدار، قابل پیگیری است. از آنجا که در قراردادهای فروش فوری، تحویل خودرو می‌بایست نهایتا در ۳۰ روز آینده صورت گیرد، سود مشارکت ماهیانه لحاظ نمی‌شود. ولی اگر خودروساز نتواند در مدت ۳۰ روز خودرو را به خریدار تحویل دهد، ملزم به پرداخت سود جبران تأخیر‌ در تحویل خودرو می‌شود که در حال حاضر ۲.۵ درصد است.

بنابراین در طرح‌های فروش فوری، اگر خودرو دیرتر از یک ماه به دست خریدار برسد، ولی سود جبران تأخیر در تحویل خودرو در فاکتور لحاظ نشده باشد، آنگاه خریدار می‌تواند به‌طور غیرحضوری به وب‌سایت رسمی سازمان حمایت مراجعه کند و با ارائه مدارک مربوطه، سود ۲٫۵ درصدی بابت دیرکرد در تحویل خودرو را دریافت کند.

ناگفته نماند که برای رسیدگی به شکایات و دریافت سود جبران تأخیر در تحویل خودرو می‌توان از طریق سامانه ۱۲۴ و همچنین به‌صورت حضوری هم اقدام کرد. در این صورت خریدار می‌تواند با در دست داشتن اسناد و مدارک مربوط به خرید خودرو به دبیرخانه سازمان صنعت، معدن و تجارت در ۳۱ استان کشور مراجعه کند. پس از ارائه اسناد، سود جبران تأخیر محاسبه شده و مبلغ آن به حساب خریدار واریز می‌شود.

ماهیت طرح‌های فروش فوری

یکی از ویژگی‌ها و در حقیقت مهم‌ترین مزیت شرکت در طرح‌های فروش فوری، تحویل فوری خودرو است. بر اساس ماهیت این طرح‌ها، خودروساز پس از دریافت مبلغ خرید موظف است محصول موردنظر را در مدت کمتر از ۳۰ روز به مشتری تحویل دهد. برخی افراد از چنین قانونی اطلاع ندارند و در صورت تأخیر در تحویل، چشم‌داشتی به دریافت خسارت ندارند. ولی این سود ۲.۵ درصدی حق خریدار است و خودروساز ملزم به پرداخت آن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.