مروری بر بازار خودرو در فروردین ۱۴۰۱؛ آیا قرعه‌کشی حذف می‌شود؟

0 644

مهم‌ترین خبر بازار و صنعت خودروسازی کشورمان در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ مرتبط به قرعه‌کشی خودروسازان و حذف تدریجی آن از فرآیند خرید خودرو بود. در واقع دست‌اندرکاران صنعت خودروسازی و مسئولین وزارت صمت مدعی هستند که هرچه زودتر قرعه‌کشی را از فرآیند خرید خودرو حذف می‌کنند و به‌سمت تک‌نرخی شدن قیمت‌ها گام برخواهند داشت.

البته که لازمه رخ دادن چنین اتفاقی افزایش قابل‌توجه تیراژ خودروهای تولیدی خودروسازان است. طبق محاسبات انجام‌شده از سوی کارشناسان، نیاز بازار خودرو در سال جاری حدود ۱میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه است. بنابراین اگر بتوان رقم تولید را به ۱میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه رساند، دیگر نیازی به قرعه‌کشی نیست و تقاضا و عرضه در موازنه خوبی قرار می‌گیرند.

البته که با اوضاع فعلی و کسری قطعات نمی‌توان انتظار داشت که تعادل بین عرضه و تقاضا در یک شب اتفاق بیفتد. به گفته معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معادن و تجارت (صمت)، حذف قرعه‌کشی با گذشت زمان و نزدیک‌شدن به پایان سال ۱۴۰۱و البته به شرط افزایش تولید خودروها تحقق خواهد یافت.

با حذف قرعه‌کشی مشتریان واقعی بازار خودرو پدیدار خواهند شد

اتفاق دیگری که با حذف قرعه‌کشی از فرایند عرضه خودرو از جانب خودروسازان رخ می‌دهد از بین رفتن رانت چند صد میلیونی طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش است.

خودرویی مانند پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC را تصور کنید. برندگان قرعه‌کشی این خودرو در طرح فروش فوری پیشین ایران‌خودرو مبلغی در حدود ۲۵۲ میلیون تومان سود کرده‌اند. به‌طور حتم چنین سودی نظر هر خریداری را به خود جلب کرده و مشوق خوبی برای شرکت در قرعه‌کشی به حساب می‌آید.

با حذف قرعه‌کشی و از بین رفتن سودهای چندصد میلیونی خریداران واقعی بازار خودرو پا پیش گذاشته و دلالان به کنار خواهند رفت.

منتظر خودروی جدید ایران‌خودرو باشید

دیگر خبر تأثیرگذار صنعت و بازار خودروی کشورمان در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ مرتبط با تلاش ایران‌‌خودرو برای عرضه یک محصول جدید در کلاس ابعادی B است. این محصول که هنوز مشخص نیست دقیقا چه تاریخی در بازار عرضه خواهد شد، کلیت بدنه‌ای مشابه با ۲۰۶ داشته و در واقع یک ۲۰۶ کراس تغییر شکل داده خواهد بود.

ایران‌خودرو مدعی است که این محصول را در بازه زمانی ۱۸ ماهه توسعه داده و نمونه نهایی را راهی بازار خواهد کرد. هرچند تا زمان معرفی محصول نهایی نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این خصوص کرد اما احتمال آنکه همانند دیگر پروژه‌های این خودروساز دولتی همچون خودروی تارا شاهد تغییرات و ایرادات عجیبی در محصول نهایی باشیم دور از انتظار نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.