دستورالعمل جدید شورای رقابت؛ صنعت خودروسازی در بهت فرو رفت!

0 4,808

با انقضای مصوبه شصت‌وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در خصوص تنظیم بازار در اواخر مهرماه سال جاری، اعضای شورای عالی رقابت پس از یک تأخیر بسیار طولانی گرد هم جمع شده و در مورد آینده صنعت خودروسازی کشور تصمیم جدیدی اتخاذ کردند. دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو شوک جدیدی به صنعت خودروسازی کشور وارد کرده و ارزش سهام شرکت‌های وابسته را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده است.

متن دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو به‌تازگی در فضای آنلاین منتشر شده است و اکثر بندهای آن به‌هیچ‌وجه با شرایط قبلی مطابقت ندارند. این دستورالعمل شامل مواردی همچون قیمت‌گذاری جدید خودروها، نحوه عرضه آن‌ها، تصمیم‌گیری در مورد واردات خودرو در سال آینده، شرایط متقاضیان برای خرید خودرو و … می‌شود.

یکی از ماده‌های مهم این دستورالعمل، به قیمت‌گذاری جدید خودرو اشاره داد. بر اساس بند ۳ ماده ۳، خودروهای سواری بر اساس ترازیابی نسبت به حداقل ۳ خودروی رقیب خارجی و همین‌طور بر اساس شاخص رقابت‌پذیری، رتبه‌بندی می‌شوند. سپس قیمت خودروها بسته به میانگین شش‌ماهه بهای دلار در بازار محاسبه خواهد شد.

یکی دیگر از ماده‌های دستورالعمل جدید، اشاره به عرضه این کالاهای سرمایه‌ای در سامانه یکپارچه فروش است. به بیان بهتر، به نظر می‌رسد بالاخره مخالفت نهادهای مختلف با این پلتفرم مزایده‌ای به نتیجه رسیده و خودروها دیگر در بورس کالا عرضه نمی‌شوند.

بازار انحصاری خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی!

در متن مصوبه جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو همچنین قید شده که بازار خودروهای سواری اعم از خودروهای تولیدی، وارداتی و مونتاژی به‌عنوان بازار انحصاری تشخیص داده شده است و بندهای دستورالعمل جدید روی آن‌ها اعمال می‌شود. انگار نه انگار که شورای عالی رقابت برای حذف انحصار آمده، نه ایجاد آن! ظاهرا دوباره باید به دلالان و رانت‌خواران خوش‌اشتهای صنعت خودرو سلام کنیم!

به‌دنبال افشای تصمیمات و دستورالعمل جدید شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، تمام نمادهای خودروسازان به رنگ قرمز درآمده و سهام شرکت‌های خودروسازی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای دچار افت ارزش شده‌اند. به احتمال زیاد در روزهای آینده شاهد سایر عواقب و پیامدهای ناشی از تصمیمات اخیر اعضای شورای رقابت خواهیم بود.

لازم به ذکر است که در پی این مصوبه سازمان بورس اعلام کرده است که در راستای حفظ منافع سهامداران اقدامات زیر را پیگیری خواهد کرد:

۱. استفسار (تفسیر خواستن) از مجلس بابت اختیارات شورای رقابت
۲. پیگیری ابطال مصوبه شورای رقابت در مرجع تجدیدنظر
۳. پیگیری توقف و ابطال مصوبه شورای رقابت در دیوان عدالت اداری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.