عوامل مؤثر در خروج تدریجی دلالان از بازار خودرو

0 390

به‌طور خاص از اوایل سال جاری تاکنون اتفاقات متعددی در حوزه خودرو رخ داده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خروج تدریجی دلالان از بازار خودرو اشاره کرد. عوامل مؤثری در کاهش فعالیت دلالان و افراد سودجو از معاملات خودرویی ایفای نقش می‌کنند.

۱. نزدیک شدن قیمت خودروها در بازار آزاد به قیمت کارخانه

کاهش تفاوت میان قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد، مهم‌ترین دلیل خروج تدریجی دلالان از بازار خودرو به‌شمار می‌آید. ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و مونتاژی و به بیان بهتر، گران کردن خودروهای بخش دولتی و ارزان‌سازی خودروهای بخش خصوصی، یکی از عوامل دخیل در این کاهش اختلاف است.

 

۲. افزایش فعالیت خودروسازان

به‌علاوه، افزایش فعالیت خودروسازان در سال جاری و درنتیجه افزایش عرضه خودرو به بازار، باعث شده یکی از شرایط رانت، یعنی کمیاب بودن محصول تا حدی کمرنگ شود. برخلاف سال‌های قبلی، بهای دلار هم از ابتدای سال تاکنون به‌نحوی ثابت نگه داشته شده و فعلا خبری از افزایش قیمت‌ها نیست. ثبات و آرامش در بازار خودرو نفع خاصی برای دلالان و افراد سودجو ندارد.

promotion banner

۳. واردات خودرو

عامل مهم و اصلی دیگری در کاهش رانت خودرویی و فعالیت دلالان در حوزه خودرو مؤثر واقع شده و آن چیزی نیست جز واردات خودرو و عزم دولت برای ورود خودروهای کارکرده. اخبار منتشرشده در این‌باره باعث رکود معاملات خودرویی و کاهش تمایل متقاضیان به خرید خودرو شده است. نرخ انجام معاملات به حدی پایین آمده که برخی فروشندگان برای جلوگیری از زیان بیشتر، قیمت خودروها را تا حد کارخانه پایین آورده‌اند تا بلکه نظر مشتری جلب شود. طبیعتا در چنین شرایطی، دلالی سود و بهره قابل‌توجهی ندارد و معنای خود را از دست می‌دهد.

۴. عرضه خودرو در سامانه یکپارچه

از دیگر عوامل تأثیرگذار در خروج تدریجی دلالان از بازار خودرو باید به برگزاری طرح‌های عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص اشاره کرد. در این سامانه دیگر خبری از قرعه‌کشی برای تخصیص نیست و تمام ثبت‌نام‌کنندگان واجد شرایط بالاخره صاحب ماشین با قیمت کارخانه می‌شوند. بنابراین جای تعجبی ندارد که بسیاری افراد به‌جای بازار آزاد، به خرید خودرو در این سیستم یکپارچه روی آورند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.