عرضه خودرو در بورس به صلاحدید خودروسازان

0 425

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به‌تازگی به امکان بازگشت خودرو به بورس اشاره کرده است. عرضه خودرو در ویترین شیشه‌ای باعث شد وزارت صمت و وزارت اقتصاد در مقابل یکدیگر قرار گیرند، ولی حالا با برکناری فاطمی‌امین، بورس کالا مجددا به‌عنوان یک کانال شفاف و سودمند برای عرضه خودرو مطرح شده است.

البته وزارت صمت، تنها یکی از مخالفین و در عین حال موافقین عرضه خودرو در بورس کالا بود. برخی نمایندگان مجلس نیز چندان راضی به عرضه خودرو در بورس کالا نبوده و شورای رقابت با تدوین دستورالعمل جدید و انحصاری دانستن خودروهای تولیدی و وارداتی، خودروسازان و واردکنندگان را وادار به پیروی از قیمت‌گذاری جدید کرد. این دستور به نوبه خود مانع عرضه خودرو در بورس کالا شد.

اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

ولی حالا که فاطمی‌امین به سبب استیضاح و عدم جلب رأی اعتماد نمایندگان مجلس از سِمت خود برکنار شده است، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس فرصت را غنیمت شمرده و در اظهارات جدید خود، بازگشت خودرو به بورس کالا را تأیید کرده است. به گفته وی، «در شرایط کنونی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا هر زمان بخواهند می‌توانند خودروهای خود را در بورس عرضه کنند و ممنوعیتی برای ارائه خودرو در بورس کالا وجود ندارد.»

این اظهارات با گفته‌های پیشین رئیس سابق سازمان بورس نیز همخوانی دارد. وی در گزارشی بیان کرده بود که خودروی بورسی هیچ منافاتی با دستورالعمل شورای رقابت ندارد و ممانعت از اجرای این فرایند، توجیه قانونی و منطقی ندارد. چراکه پیروی نکردن از نظام قیمت‌گذاری در بورس کالا با توجه به بند ج ماده ۳۶ قانون احکام دائمی، قانونی است. خودرو در این پلتفرم مزایده‌ای طبق قوانین بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

بازگشت خودرو به بورس بدون شک خبر خوبی برای خودروسازان به حساب می‌آید، چراکه آنها از همان ابتدا هم موافق عرضه خودرو در این کانال بودند و آن را راهکاری برای فرار از قیمت‌گذاری دستوری، کاهش دلالی و افزایش نقدینگی خود می‌دانستند.

حال باید دید شورای رقابت که به نوعی تعیین‌کننده روش عرضه کالا در بازار است و همین‌طور نمایندگان مجلس در غیاب فاطمی‌امین چه واکنشی به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره بازگشت خودرو به بورس کالا نشان می‌دهند. آیا با برکناری وزیر صمت، مجلس می‌تواند به توافقی بر سر این شیوه عرضه دست پیدا کند یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.