ماجرای بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی چیست؟

0 1,873

واردات خودرو از سر گرفته شده و خودروهای چینی زوتی به زودی در دسترس مشتریان ایرانی قرار می‌گیرند. بنابراین بهترین فرصت برای وزارت صمت است که موضوع بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی را پیگیری و برای وصول آن اقدام کند. اما ماجرای این بدهی چیست؟

بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد. شرکت‌های راین، ریگان موتور و سایپا در آن زمان قصد داشتند محصولات خودروساز چینی را روانه بازار ایران کنند. از این رو، راین مبلغ خرید بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودروی زوتی T300 را به‌صورت پیش‌پرداخت به شرکت چینی داد. از طرف دیگر، ریگان موتور هم حدود ۲۰۰ میلیون یوان سفارش‌گذاری کرده بود تا بدین وسیله محموله خودروهای شکیل و مدرن زوتی را در دسترس مشتریان داخل کشور قرار دهد.

با این حال، زوتی مدتی پس از دریافت مبالغ پیش‌پرداخت، اعلام ورشکستگی کرد و عذر شرکای ایرانی را خواست. شرکت‌های ایرانی هم به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های سیاسی نتوانستند اقدامی برای پس‌گرفتن پول‌های پرداخت‌شده به شرکت چینی انجام دهند. از این رو زوتی با یک بدهی قابل‌توجه به خودروسازان ایرانی از فعالیت کناره‌گیری کرد.

پیامدهای بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی

بدهکاری زوتی به خودروسازان ایرانی پیامدهای ناگواری به همراه داشت. ریگان موتور به‌طور کامل تعطیل شد، راین هم برای مدت طولانی از عرصه خودروسازی کناره‌گیری کرد و تنها سایپا به‌دلیل پشتیبانی قوی دولتی توانست به فعالیت خود ادامه دهد. البته زوتی پس از مدتی احیا شد و تولید خودرو را از سر گرفت.

حالا پس از گذشت ۵ سال، شرکت چینی مجددا همکاری خود را با شرکای ایرانی از سر گرفته و خودروی T300 را با نام R5 به‌واسطه راین موتور و با نام D15 به‌واسطه سایپا در دسترس مشتریان ایرانی قرار می‌دهد. اما دیگر ریگان موتوری در کار نیست که محصولات زوتی را وارد بازار کند.

حال که زوتی احیا شده و ظاهرا دیگر مشکلی در تولید و عرضه خودرو ندارد، از وزارت صمت انتظار می‌رود برای پس گرفتن سرمایه هنگفتی که موجب از بین رفتن یکی از شرکت‌های خصوصی شده، پا پیش بگذارد و این طلب ملی را با خودروساز چینی تسویه کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.