کاور بدنه خودرو چیست؟ مزایا و معایب انواع کاور ماشین را بشناسید

کاور بدنه خودرو
0 10,630

اگر می‌خواهید ظاهر خودرو را تغییر دهید، مثلا آن را براق، مات یا رنگی کنید و  درعین‌حال دوام و محافظت از رنگ فابریک را هم بالا ببرید، کاور بدنه اتومبیل راه چاره است. کاور بدنه با فیلم وینیل یا رپ (wrap) انجام می‌شود و تقریبا این روزها طرفداران زیادی به خود جذب کرده است. با ما در کارنامه همراه باشید تا از کاور بدنه خودرو بیشتر برایتان بگوییم.

کاور بدنه خودرو چیست؟

کاور خودرو نوعی پوشش بدنه خودرو است که معمولا از جنس پلی‌وینیل کلراید و سرامیک است. این پوشش گاها خاصیت‌هایی مانند نانو و واترپروف (ضدآب) دارد که از بدنه خودرو در مقابل اشعه فرابنفش و نفوذ آب محافظت می‌کند. این روزها انواع کاور بدنه خودرو بی‌رنگ و رنگی در بازار موجود است.

کاور بدنه خودرو ابتدا توسط مراکز تیونینگ ارائه می‌شد. اما به‌مرور باتوجه به قیمت مناسب و استقبال عموم دارندگان خودرو از این نوع خدمات، وارد بازار شد و این روزها در مراکز ارائه‌دهنده خدمات دیتیلینگ خودرو قابل دسترسی است.

انواع کاور بدنه اتومبیل
انواع کاور بدنه اتومبیل

کاور خودرو به‌صورت رول‌های ۳۰متری و با ضخامت متغیر در رنگ‌های مختلف در بازار پیدا می‌شود. زمانی کاور به‌عنوان یک پوشش ثانویه برای خودروهای لوکس به‌کار می‌رفت، اما این روزها همه می‌توانند از کاور برای خودرویشان استفاده کنند.

جنس کاور بدنه خودرو متنوع و شامل این موارد است:

  • کاور بدنه سرامیکی
  • کاور بدنه وینیلی
  • کاور اسپری
  • کاور مومی
  • کاور نانو

 

انواع کاور بدنه خودرو

۱. کاورهای رنگی

کاور رنگی بدنه برای اضافه کردن رنگ موقت و کوتاه‌مدت به خودرو، بهترین گزینه است. این نوع کاور نسبت به انواع بی‌رنگ، مقاومت کمتری دارد اما ظرافت و تنوع آن بیشتر است.

کاورهای رنگی به سه زیردسته تقسیم می‌شوند:

  • کاورهای مات: این نوع کاور نور خورشید را منعکس نمی‌کند و از آنجایی‌که با قوانین و محدودیت‌های راهنمایی‌ورانندگی درباره عدم تغییر رنگ خودرو مغایرت ندارد، نزد افراد محبوبیت بیشتری دارد. کاور مات را تحت عنوان کاور بدون انعکاس نور هم می‌شناسند.
  • کاور براق: این نوع کاور در مقابل نوع اول یعنی کاور مات قرار دارد. میزان درخشش این نوع کاور زیر نور خورشید زیاد است و درصد زیادی از نور تابیده‌شده را به اطراف منعکس می‌کند و  همین ویژگی آن را درخشنده و براق نشان می‌دهد. درخشش این نوع کاور از رنگ‌های روغنی و متالیک بیشتر است.
  • کاورهای سفارشی: اگر رنگ و طرحی انتخاب کردید که در دو دسته مات و براق قرار نگرفت، کاور کاستوم یا سفارشی است. از جمله انواع کاور بدنه خودرو کاستوم می‌توان به طلایی، هفت‌رنگ، کروم و … اشاره کرد. قیمت این مدل کاور به‌دلیل هزینه‌های طراحی سفارشی، از دیگر انواع کاور بالاتر است.

 

کاور بدنه براق
کاور بدنه براق

۲. کاور بدنه بی‌رنگ

کاورهای بی‌رنگ نسبت به کاورهای رنگی مقاومت بیشتری دارند و از طرفی تغییرات کمتری روی ظاهر خودرو اعمال می‌کنند. کاورهای بی‌رنگ خود به دو دسته مات و بی‌رنگ تقسیم‌ می‌شوند. عموما افرادی که بیشتر برای مقاومت و محافظت از رنگ و بدنه به کاور کردن روی می‌آورند، نوع بی‌رنگ آن را انتخاب می‌کنند.

promotion banner

مزایای کاور بدنه خودرو

۱. محافظت در برابر خط‌وخش

یکی از ویژگی‌های اصلی کاور بدنه خودرو، افزایش مقاومت بدنه در برابر خط‌وخش‌های سطحی و نسبتا عمیق است. فرقی ندارد از کدام نوع کاور استفاده می‌کنید، تمام آن‌ها از بدنه خودرو محافظت می‌کنند.

۲. تنوع رنگ و طرح در کاورهای رنگی

تنوع بالای طرح و رنگ کاورهای رنگی، نیاز سلیقه‌های مختلف را پوشش داده و برای ایجاد تغییر در ظاهر خودرو، دست‌مان را باز نگه داشته است.

هنگام انتخاب رنگ کاور برای خودرو، حتما باید قوانین جاری کشور را در نظر داشته باشید. رنگ نهایی خودرو باید مطابق با اطلاعات ثبت‌شده در کارت ماشین باشد. یعنی در بسیاری موارد، شما تنها مجاز به انتخاب رنگی نزدیک به رنگ بدنه خودروی خود هستید.

 

۳. دیرتر کثیف شدن خودرو

در برخی از انواع کاورهای بدنه خودرو، موادی از جنس نانو و پلی اورتان (TPU) وجود دارد و بعد از اجرا لایه‌ای به ضخامت ۹۰ تا ۲۰۰ میکرون سطح بدنه را می‌پوشاند. این پوشش مانند همان چیزی است که در سرامیک بدنه خودرو روی بدنه قرار می‌گیرد. کاور، از نفوذ آب و گرد و خاک به منافذ بدنه خودرو جلوگیری و تمیز کردن خودرو را راحت‌تر می‌کند.

۴. محافظت از خودرو در برابر پرتوهای فرابنفش

کاور کردن بدنه خودرو می‌تواند راه‌حل خوبی برای محافظت از خودرو در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید باشد. از طرفی کاور از زنگ زدن خودرو هم جلوگیری خواهد کرد.

۵. محافظت از خودرو در برابر باران‌های اسیدی

کاور، بدنه خودرو را در برابر باران‌های اسیدی، روغن‌ها، انواع مواد نفتی و شیمیایی مقاوم می‌کند. این مواد در صورت برخورد با رنگ اصلی بدنه خودرو، به‌مرور آسیب‌هایی به آن وارد خواهند کرد اما کاور بدنه خودرو می‌تواند از بروز آن جلوگیری کند.

۶. خودترمیمی خط‌وخراش‌های ریز

یکی از مزایای جالب کاور بدنه خودرو خاصیت خودترمیمی آن است. بدین معنا که اگر سطح کاور دچار خط‌وخش شود یا در حین اجرا ایرادهای جزئی در آن ایجاد شود، در صورت قرار گرفتن در دمای ۴۰ درجه  (مثلا زیر نور خورشید یا زیر حرارت سشوار) می‌توان آن‌ها را از بین برد.

 

معایب کاور بدنه خودرو

در حالت کلی کاور بدنه خودرو معایبی ندارد مگر اینکه نصب و اجرای آن اصولی نباشد. موارد زیر، معایب احتمالی کاور بدنه خودرو هستند:

  • بالا رفتن دمای بدنه خودرو در صورت نصب غیراصولی
  • زنگ‌زدگی بدنه در صورت نصب غیراصولی
  • امکان جدا شدن کاور در طولانی‌مدت
  • جدا شدن رنگ فابریک در صورت کندن غیراصولی کاور یا استفاده از چسب نامناسب در زمان اجرا
  • قیمت بالا
  • حبابی شدن سطح نهایی در صورت استفاده از جنس نامناسب کاور
معایب و مزایای کاور کردن بدنه خودرو
معایب و مزایای کاور کردن بدنه خودرو

تفاوت کاور بدنه با سرامیک خودرو؛ کاور بهتر است یا سرامیک؟

  1. کاور بدنه خودرو انواع مختلفی دارد و می‌تواند براق یا مات باشد؛ درحالی‌که سرامیک همواره موجب براق‌شدن خودرو می‌شود.
  2. کاور بدنه، خودرو را در برابر خط‌وخش‌های عمیق محافظت می‌کند؛ این در حالی است که سرامیک برای محافظت در برابر خراش‌های سطحی عملکرد بهتری دارد.
  3. تنوع رنگ در کاورها بالاست؛ اما در سرامیک این‌طور نیست.
  4. کاور بدنه برای محافظت از رنگ خودرو در تصادفات بهتر است؛ اما سرامیک کاربردهایی مانند محافظت از خودرو در برابر آفتاب‌سوختگی، افزایش آب‌گریزی و مقاومت در برابر مواد شیمیایی دارد.
  5.   هزینه نصب کاور خودرو بیشتر از سرامیک کردن خودرو است، چراکه ویژگی‌ها و مزایای بیشتری نسبت به سرامیک کردن دارد.

سؤالات متداول

۱. قیمت کاور بدنه خودرو چقدر است؟

نصب کاور بدنه خودرو به‌طور متوسط ۳۷ تا ۸۵ میلیون تومان هزینه دارد.

۲. بهترین نوع کاور بدنه خودرو چیست؟

کاورهای از جنس مواد جدید و مقاوم با طول عمر زیاد و گارانتی، بهترین نوع کاور بدنه خودرو هستند.

۳. تفاوت کاور خودرو با پولیش چیست؟

کاور بدنه خودرو همان پوشش رنگی است که شاید بارها روی خودروهای مختلف دیده باشید. اما پولیش ماده‌ای کرم‌مانند است که بعد از شستشوی خودرو برای براق‌شدن روی بدنه زده می‌شود و دوام چندانی ندارد.

۴. طول عمر کاور بدنه خودرو چقدر است؟

اگر شرایط اجرا را صحیح و مواد را مرغوب در نظر بگیریم، طبق اعلام تولیدکنندگان، طول عمر کاور حداقل ۵ سال است.

سخن آخر

در این مطلب به تعریف کاور بدنه خودرو و بررسی تفاوت آن با سرامیک خودرو پرداختیم. کاور کردن بدنه اگر اصولی و درست اجرا شود و از مواد مرغوب برای نصب آن استفاده شود، ظاهر خودرو را زیباتر می‌کند، طول عمر رنگ فابریک را افزایش می‌دهد و از بدنه خودرو در برابر خط‌وخش‌ها و پرتوهای مضر خورشید محافظت خواهد کرد. قبل از نصب کاور، قوانین و محدودیت‌های مربوط به تغییر ظاهر و بدنه خودرو را حتما در نظر بگیرید تا به دردسر نیفتید.

شما تابه‌حال خودرویتان را کاور کرده‌اید؟ چقدر برایتان هزینه برداشت؟ از نتیجه کار راضی هستید؟ لطفا از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.