از بین بردن خط و خش ماشین با ۹ ترفندی که ماشین‌تان را صیقلی می‌کند

0 27,217

برای اکثر ما خودرو یکی از مهم‌ترین وسایلی است که روزانه از آن استفاده می‌کنیم. اما حتی با مراقبت‌های زیاد هم نمی‌توان از افتادن خط و خش‌های ناخواسته روی بدنه خودرو جلوگیری کرد. خط و خش‌ها نه‌تنها ظاهر خودرو را زشت می‌کنند، بلکه گاهی هزینه‌های بزرگی هم برای تعمیر و بازسازی به‌دنبال دارند. در این مطلب، روش‌های مختلف رفع خط و خش ماشین با توجه به نوع و عمق خش‌ها را بررسی می‌کنیم؛ از راهکارهای ساده و خانگی مانند استفاده از خمیر دندان تا روش‌های پیچیده‌‌تر مانند رنگ‌آمیزی تخصصی. این روش‌ها به شما این را امکان می‌دهند که خودروی خود را در وضعیت بهتری نگه دارید و از هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.

انواع خراش خودرو

روش از بین بردن خط و خش ماشین، بستگی به عمق خراش دارد. در ادامه، بیشتر با انواع خراش‌ها آشنا می‌شویم تا بتوانیم متناسب با هر خراش، بهترین روش ترمیم رنگ خودرو را انتخاب کنیم.

۱. خراش‌های آخرین لایه رنگ

این خراش‌ها سطحی‌‌ترین نوع خراش هستند که در آخرین لایه رنگ (coat) به‌وجود می‌آیند. این لایه شفاف است و روی رنگ خودرو قرار دارد. اگر این لایه آسیب ببیند، به‌مرور زمان رنگ بدنه، کمرنگ و کدر می‌شود. اکثر خراش‌های خفیف را می‌توان با صیقل دادن پوشش شفاف برطرف کرد. با ترمیم لایه آسیب‌دیده، از آسیب بیشتر رنگ جلوگیری می‌شود. اگر خراش عمیق باشد، ممکن است لازم باشد محل را ابتدا سنباده بزنید تا تمام لبه‌های ناهموار از بین برود و بتوان مواد مخصوص رفع خط و خش را در سطحی یکدست، اعمال کرد.

 

۲. خراش‌های پرایمر

رفع خط و خراش‌های پرایمر بدنه خودرو

 پرایمر لایه محافظ زیر پوشش شفاف است و به جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی بدنه خودرو کمک می‌کند. پرایمر خراشیده‌شده، نیاز به تعمیر فوری دارد. هرچه زودتر آن را برطرف کنید، احتمال زنگ‌زدگی کمتر می‌شود. بهترین راه برای رفع خط و خش‌های پرایمر این است که آن را نزد یک متخصص ببرید تا ناحیه را سنباده بزند و پرایمر جدیدی روی آن اعمال کند.

۳. خراش رنگ

بدترین خط و خراش خودرو، خراشی است که از رنگ عبور کند؛ به‌طوری‌که فلز بدنه قابل دیدن باشد. بدون کیت تعمیر خراش رنگ، نمی‌توان این آسیب را برطرف کرد. از آنجایی‌که روی بدنه خودرو، لایه‌های زیادی از رنگ، پرایمر و … وجود دارد، برای تعمیر این خراش به کمک متخصصان نیاز دارید تا مشکل بدتر نشود.

 

۴. خراش شیشه

شیشه ماشین هم مستعد خراشیدگی است. این نوع خراش معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که در حال تمیز کردن ماشین خود هستید و به‌طور تصادفی روی شیشه خط می‌اندازید.

اگر خراش شیشه خیلی عمیق نباشد، می‌توانید آن را در خانه برطرف کنید. برای ترمیم شیشه اتومبیل ابتدا باید اطراف خراش را با یک شیشه پاک‌کن و یک پارچه بدون پرز تمیز کنید. سپس، مقداری خمیر دندان را روی یک پارچه پنبه‌ای بمالید و آن را روی خراش بزنید.

 

استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن خط و خش سطحی

استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن خط و خش سطحی خودروقبل از شروع، روی خط و خش خودرو ناخن بکشید تا بفمید که آیا خراش سطحی است یا عمیق. اگر ناخن‌تان به خراش گیر نکند، یعنی خراش سطحی است و می‌توانید از خمیر دندان برای برطرف کردن آن استفاده کنید. اما اگر ناخن‌تان به خراش گیر کند، یعنی خراش عمیق‌ است و باید از یک محصول حرفه‌ای برای رفع خراش استفاده کنید.

اگر تشخیص دادید که خراش سطحی است، می‌توانید یک خمیر دندان (ترجیحا سفیدکننده) و یک پارچه میکروفایبر نرم آماده کنید و با راهکارهای زیر، خراش را برطرف کنید. اگر خراش موردنظرتان عمیق است، لطفا بخش‌های بعدی را مطالعه کنید.
  • ابتدا محل موردنظرتان را بشویید و خشک کنید. اگر ناحیه خراشیده‌شده کثیف باشد و خمیردندان به آن مالیده شود، وضعیت بدتر می‌شود.
  • دستمال میکروفایبر را کمی مرطوب کنید. سپس، مقداری خمیر دندان روی دستمال بمالید. مقدار خمیردندان به اندازه خراش بستگی دارد. مواظب باشید این مالش باعث بدتر شدن خط و خش نشود.
  • پارچه میکروفایبر را به‌صورت دورانی و با فشار کم روی سطح حرکت دهید تا خراش‌ها از بین بروند. این کار را تا زمانی انجام دهید که خمیر دندان به‌خوبی روی سطح پخش شود.
  • پس از آنکه خط و خش خودرو از بین رفت، محل را کاملاً بشویید تا خمیر دندان اضافی پاک شود. آب را روی خودرو، اسپری کنید و سپس محل را با یک حوله میکروفایبر خشک کنید. می‌توانید خمیر دندان اضافی را با یک حوله میکروفایبر مرطوب هم پاک کنید.
برای از بین بردن خراش‌های سطحی با استفاده از خمیر دندان، ممکن است لازم باشد روند بالا را ۱ یا ۲ بار دیگر تکرار کنید. هر بار، ناحیه موردنظر را بررسی کنید تا ببینید آیا خراش‌ها هنوز قابل‌مشاهده هستند یا نه. یادتان باشد که نباید بیش از ۳ بار این کارها را انجام دهید، چون ممکن است پوشش رنگ خودرو آسیب ببیند.
promotion banner

استفاده از کیت حذف خراش برای از بین بردن خراش‌های کم‌عمق

استفاده از کیت حذف خراش برای از بین بردن خراش‌های کم‌عمق

۱. لوازم موردنیاز را تهیه کنید

  • محصولات مخصوص رفع خراش: این محصولات در فروشگاه‌های لوازم خودرو اغلب با عنوان «کیت رفع خراش» عرضه می‌شوند و شامل محلول رفع خراش و یک پد صاف‌کننده هستند. (اگر مطمئن نیستید چه نوع محصولی برای رفع خش نیاز دارید، از کارمندان فروشگاه‌های لوازم خودرو راهنمایی بخواهید. آنها معمولاً درباره این محصولات اطلاعات کافی دارند.)
  • دستمال میکروفایبر نرم
برخی از محصولات و کیت‌های برطرف‌کننده خط‌وخش با ابزار صافکاری عرضه می‌شوند. در صورت نیاز می‌توانید از آنها هم استفاده کنید. اگر فکر می‌کنید مهارت لازم برای استفاده از این ابزار را ندارید، توصیه می‌کنیم از متخصصان این حوزه کمک بگیرید.

۲. ناحیه موردنظر را تمیز کنید

قبل از اینکه هر محصولی روی خراش‌ها بمالید، باید ناحیه موردنظر را کاملاً تمیز کنید. آلودگی باعث می‌شود که در زمان ترمیم، سطح بیشتر خراشیده شود. برای تمیز کردن خودرو، قبل از استفاده از هر نوع شوینده‌ای، آب را روی قسمت موردنظر اسپری کنید. سپس، شوینده مخصوص خودرو را روی اسفنج یا برس مخصوص شستن ماشین‌ بزنید و سطح را تمیز کنید. سپس، کف‌ها را بشویید و خودرو با حوله خشک کنید.

 

۳. محصول رفع خط و خش خودرو را روی پد بمالید

بسته به اندازه ناحیه خراشیده‌شده، مقداری محصول رفع خط‌وخش را به‌صورت یکنواخت روی پد صاف‌کننده یا پارچه میکروفایبر بریزید و آن را روی سطح موردنظر بمالید.

۴. باقیمانده محصول را از سطح پاک کنید

پس از اتمام خشگیری و بعد از خشک شدن محصول روی سطح خودرو، با یک پارچه میکروفایبر باقی‌مانده مواد را پاک کنید. بهتر است دستورالعمل‌های سازنده را بررسی کنید تا از نحوه پاک کردن مواد باقی‌مانده مطلع شوید.

استفاده از کیت برای رفع خراش‌های عمیق

استفاده از کیت برای رفع خراش‌های عمیق خودرو

۱. مواد و وسایل لازم را تهیه کنید

  • کیت واکس: شامل همه چیزهایی است که برای واکس زدن ماشین خود نیاز دارید.
  • اسپری رنگ مطابق رنگ خودرو
  • سنباده ۲۰۰۰ و ۱۵۰۰
  • پرایمر: بهتر است رنگ پرایمر به رنگ خودرو نزدیک باشد.
  • دستمال میکروفایبر
  • واکس کارناوبا

۲. ماشین را تمیز کنید

ماشین را کاملاً بشویید و خشک کنید. اگر ماشین شما در حین ترمیم خط و خش‌ها کثیف باشد، ممکن است وضعیت خراش‌ها به‌جای بهبود، بدتر شود.

هنگام شستن ماشین، به ناحیه‌ای که می‌خواهید تعمیر کنید توجه ویژه‌ای داشته باشید. روی محل خراشیده‌شده آب اسپری کنید، مطمئن شوید که تمام کثیفی‌ها از روی خراش پاک شده است. سپس، ناحیه مورد نظر را با شوینده فرموله‌شده برای خودرو، تمیز کنید و آن را با آب بشویید.

۳. با سنباده سطح خراشیده را صاف کنید

محل خراشیده‌شده را سنباده بزنید تا لایه‌های بالایی رنگ از بین برود. کاغذ سنباده مرطوب یا خشک با گرید ۲۰۰۰ را دور یک پد سنباده (دسته‌ای که کاغذ سنباده به آن می‌چسبد) بپیچید و سنباده‌زدن ناحیه خراشیده را شروع کنید. هربار ۱۰ تا ۱۵ ثانیه سنباده بزنید و سپس ببینید نیازی به سنباده بیشتر هست یا نه. یادتان باشد همیشه در جهت خراش سنباده بزنید تا خراش‌های دیگری به‌وجود نیاید. در صورت نیاز ناحیه را با آب بشویید تا بتوانید نتیجه کار را مشاهده کنید. این کار کمک می‌کند بهتر ببینید که آیا خط و خش خودرو کاملا از بین رفته است یا نه.

اگر خراش کمی عمیق‌‌تر از پوشش شفاف رویی رنگ باشد، از کاغذ سنباده ۱۵۰۰ برای صاف کردن سطح و سپس از کاغذ سنباده ۲۰۰۰ برای از بین بردن خراش‌های کاغذ سنباده درشت‌‌تر استفاده کنید.

۴. محل را بشویید و خشک کنید

ذرات به‌وجودآمده در اثر سنباده زدن را از سطح خودرو بردارید. سپس، از یک پارچه میکروفایبر تمیز برای پاک کردن خودرو استفاده کنید. از پارچه کهنه یا کثیف استفاده نکنید، چون ممکن است خراش‌های بیشتری بر روی سطح ماشین به‌وجود بیاورد.

۵. روی قسمت‌های سنباده‌شده چند لایه پرایمر اسپری کنید

پرایمری تهیه کنید که نزدیک به رنگ خودرویتان باشد. همچنین، بهتر است پرایمر در قوطی آلومینیومی و قابل‌اسپری باشد. پرایمر را روی قسمتی که سنباده زدید، اسپری کنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا پرایمر خشک شود و سپس روی آن لایه دیگری اسپری کنید. این کار را در مجموع ۳ بار انجام دهید.

۶. قسمت ترمیم‌شده را رنگ کنید

رنگ را تا ناحیه‌ای که آستر زده‌اید، اسپری کنید. بین هر بار استفاده ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا رنگ کاملا خشک شود.

۷. محل را واکس بزنید تا نتیجه را ببینید

روی سطح خودرو را با واکس کارناوبا بپوشانید و سپس ناحیه را با یک پد یا پارچه میکروفایبر صاف کنید.

  • برای شروع، مقداری واکس روی پد یا پارچه صاف‌کننده بمالید.
  • با حرکات دایره‌ای‌شکل و با فشار متوسط آن را روی سطح خودرو بمالید.
  • ادامه دهید تا موم به تمام قسمت‌های خودرو برسد و براق شود.

 

از بین بردن خط و خش اتومبیل با مواد نانو

از بین بردن خط و خش اتومبیل با مواد نانو

مواد نانو، مولکول‌های بسیار کوچکی دارند که به آنها اجازه می‌دهد به عمق رنگ خودرو نفوذ کنند، محکم به رنگ بچسبند و از آن در برابر خراش‌های بیشتر محافظت کنند. علاوه‌بر این، مواد نانو با ساختاری که دارند، می‌توانند خراش‌های سطحی را پر کنند. به همین خاطر بعد از اعمال مواد نانو روی بدنه، سطح رنگ خودرو صاف‌تر و یکنواخت‌تر می‌شود و خراش‌ها کمتر قابل مشاهده هستند.

برای از بین بردن خط و خش ماشین با مواد نانو، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا باید ناحیه آسیب‌دیده را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید.
  • یک لایه نازک از مواد نانو را روی ناحیه آسیب‌دیده اعمال کنید.
  • پس از خشک شدن مواد نانو، می‌توانید سطح رنگ خودرو را با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید.
اگرچه مواد نانو می‌توانند به رفع خط و خش بدنه ماشین کمک کنند، اما نمی‌توانند خراش‌های عمیق را از بین ببرند. اگر خراش‌ها عمیق باشند، ممکن است خودرو به صافکاری یا رنگ‌آمیزی مجدد نیاز داشته باشد.

برای اینکه هنگام استفاده از مواد نانو برای رفع خط و خش بدنه ماشین بهترین نتیجه را بگیرید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از مواد نانو باکیفیت و خوب استفاده کنید.
  • دستورالعمل‌های سازنده را به‌دقت دنبال کنید.
  • ناحیه آسیب‌دیده را به‌آرامی و با دقت تمیز کنید.
  • بیش‌ازحد از مواد نانو استفاده نکنید.

 

بهترین مواد نانو برای رفع خط و خش ماشین

انواع مختلفی از مواد نانو برای رفع خط و خش بدنه خودرو استفاده می‌شود. برخی از رایج‌‌ترین و بهترین مواد عبارتند از:

  • سیلیکا: سیلیکا یک ماده معدنی طبیعی است که می‌تواند به‌عنوان یک پوشش محافظتی برای رنگ خودرو عمل کند. سیلیکا می‌تواند به پر کردن و پنهان کردن خراش‌های سطحی کمک کند و همچنین از رنگ خودرو در برابر خراش‌های بیشتر محافظت کند.
  • سیلوکسان: سیلوکسان‌ها یک نوع پلیمر هستند که می‌توانند به‌عنوان یک پوشش محافظتی برای رنگ خودرو عمل کنند. سیلوکسان‌ها دارای ساختاری هستند که به آنها اجازه می‌دهد محکم به رنگ بچسبند و از آن در برابر خراش‌های بیشتر محافظت کنند.
  • سرامیک: سرامیک‌ها موادی مصنوعی هستند که می‌توانند به‌عنوان یک پوشش محافظتی برای رنگ خودرو عمل کنند و با خواصی که دارند، می‌توانند به محافظت از رنگ خودرو در برابر خراش‌ها، آب و اشعه فرابنفش کمک کنند.
علاوه بر مواردی که نام بردیم، محصولات نانو دیگری هم برای رفع خط و خش بدنه خودرو استفاده می‌شوند. انتخاب بهترین ماده نانو به نوع خراش، عمق خراش و بودجه شما بستگی دارد.

از بین بردن خط و خش سرامیک ماشین

پوشش‌های نانو سرامیک می‌توانند خراش‌ها را تا زمانی که از خود پوشش عمیق‌تر نباشند، پنهان کنند. برای ترمیم خراش‌های پوشش سرامیک بدنه خودرو، گام‌های زیر را دنبال کنید:

  1. ناحیه موردنظر را با یک پاک‌کننده و پارچه میکروفایبر تمیز کنید.
  2. روی یک پارچه میکروفایبر اسپری IPA بپاشید و آن را روی سطح موردنظرتان بکشید.
  3. برای خراش‌های خفیف، از یک اسپری تقویت‌کننده سرامیکی با SiO2 و برای خراش‌های عمیق‌تر، از یک جلادهنده بسیار ظریف یا فوم دیتیلینگ خودرو استفاده کنید.
  4. روی یک پارچه میکروفایبر اسپری IPA بپاشید و آن را روی سطح موردنظرتان بکشید.
  5. ناحیه را با کمی پوشش نانوسرامیکی بپوشانید.
  6. صبر کنید تا پوشش سرامیکی خشک شود.
برای جلوگیری از خراش‌های پوشش سرامیکی، از شوینده‌های مناسب استفاده کنید و از حوله‌های زبر یا کثیف برای خشک کردن بدنه استفاده نکنید.

روش‌های خانگی از بین بردن خط و خش ماشین

۱. استفاده از قلم خشگیر بدنه خودرو

استفاده از قلم خشگیر بدنه خودرو

قلم‌های رنگ خودرو با رنگی مشابه رنگ بدنه، خراش‌ها را پر و سطح آن را صاف می‌کنند. با‌این‌حال، نمی‌توانند خراش‌های عمیق یا خراش‌هایی را که تا سطح فلز می‌رسند، ترمیم کنند.

هنگام استفاده از قلم رنگ خودرو، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • ابتدا ناحیه آسیب‌دیده را با یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید تا هرگونه گرد‌وغبار یا آلودگی برداشته شود.
  • قلم رنگ را در جهت حرکت پرز بچرخانید تا رنگ سطح را پر کند.
  • پس از خشک شدن رنگ، ناحیه آسیب‌دیده را با یک پارچه میکروفایبر تمیز کنید تا سطح صاف شود.
اگر خراش خودرویتان سطحی است، قلم رنگ خودرو می‌تواند یک راه‌حل سریع و آسان برای بهبود ظاهر خودرو باشد. به یاد داشته باشید که قلم‌های رنگ خودرو راه‌حلی دائمی نیستند. اگر می‌خواهید خراش سطحی را برای همیشه ترمیم کنید، باید به یک متخصص صافکاری یا رنگ‌آمیزی مراجعه کنید.

۲. استفاده از جوش شیرین برای رفع خط‌وخش خودرو

یکی دیگر از روش‌های خانگی از بین بردن خط و خش خودرو، استفاده از جوش شیرین است. از این ماده می‌توانید برای از بین بردن خراش‌های خفیف روی رنگ ماشین استفاده کنید. برای این کار:

  • با جوش شیرین و آب، خمیر درست کنید.
  • خمیر را با یک پارچه تمیز و با حرکات دایره‌ای روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  • ناحیه موردنظر را با آب تمیز بشویید.
  • ممکن است لازم باشد این روند را چندبار تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

۳. استفاده از سرکه برای برطرف کردن خراش‌های خودرو

سرکه یکی دیگر از اقلام رایج خانگی است که می‌توان از آن برای از بین بردن خط و خش ماشین استفاده کرد. برای این کار:

  • سرکه و آب را به نسبت مساوی ترکیب کنید.
  • محلول را با یک پارچه تمیز و با حرکات دایره‌ای روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید.
  • محل موردنظر را با آب تمیز بشویید.
  • ممکن است لازم باشد این روند را چندبار تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

۴. استفاده از برق ناخن برای رفع خراش‌های خودرو

اگر برق ناخن دارید، می‌توانید از آن برای رفع خراش‌های ماشین استفاده کنید. برای این کار لاک را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود. شاید نیاز باشد این کار را چندین‌بار تکرار کنید.

فقط درصورتی‌که خراش‌های ماشین‌تان جزئی باشند، از روش‌های خانگی رفع خراش خودرو استفاده کنید. در غیر این صورت، توصیه می‌کنیم به یک مرکز تخصصی ترمیم رنگ خودرو مراجعه کنید.

سؤالات متداول

۱. آیا وازلین برای از بین بردن خط و خش ماشین مناسب است؟

اگر خراش سطحی یا جزئی روی ماشین خود دارید، می‌توانید از وازلین برای ترمیم آن استفاده کنید. ابتدا محل آسیب‌دیده را با آب و صابون تمیز کنید. سپس، وازلین را روی تکه‌ای پنبه بزنید و روی خراش بمالید.

۲. بهترین راه از بین بردن خط و خش ماشین چیست؟

بسته به اینکه خراش خودروی شما چقدر عمیق است، بهترین روش از بین بردن خط‌وخش می‌تواند متفاوت باشد. تمام راه‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم، می‌توانند تا حد بسیار خوبی خراش‌های خودرو را برطرف کنند.

۳. آیا واکس ماشین خط و خش را از بین می‌برد؟

بله، واکس‌ها می‌توانند خط و خراش‌های بسیار جزئی لایه شفاف روی رنگ را به‌طور موقت از بین ببرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.