کارواش خشک (کارواش نانو) چیست و چطور انجام می‌شود؟

0 4,038

وقتی نوبت به شستن ماشین‌ می‌رسد، برخی فکر می‌کنند هرچه از آب و شوینده بیشتری استفاده کنند، ماشین‌شان تمیزتر می‌شود و وقتی می‌بینند که خودرویشان در انبوهی از کف خوشبو پوشیده می‌شود، احساس خوبی دارند! اما ایده کارواش بدون آب یا کارواش خشک با شوینده‌های نانو که در هیچ مرحله‌ای به آب نیاز ندارد، در نقطه مقابل این تفکر سنتی قرار دارد. همراه‌مان بمانید؛ در این مطلب می‌خواهیم با کارواش خشک و مزایای آن نسبت به روش‌های سنتی آشنا شویم.

کارواش خشک چیست؟

کارواش خشک نوعی شستشوی ماشین است که در آن از آب استفاده نمی‌شود و در عوض، خودرو با کمک یک محلول و دستمال، تمیز می‌شود. این نوع کارواش، معمولاً برای خودروهایی که در مناطقی با آب‌وهوای خشک هستند، مناسب است. زیرا می‌تواند به جلوگیری از خوردگی رنگ خودرو کمک کند.

مراحل انجام کارواش خشک

با یاد گرفتن مراحل کارواش خشک، دیگر لازم نیست هزینه‌ای برای کارواش پرداخت کنید. مراحل ساده زیر را دنبال کنید تا بتوانید خودتان به‌راحتی خودرو را تمیز کنید.

  1. ابتدا خودرو را با یک دستمال نرم، تمیز کنید تا ذرات گردوغبار و شن‌وماسه از روی آن پاک شود.
  2. محلول کارواش خشک را روی خودرو اسپری کنید.
  3. اجازه دهید محلول چند دقیقه روی خودرو بماند تا آلودگی‌ها را حل کند.
  4. با یک دستمال میکروفایبر یا دستمال بسیار نرم، آن را از روی خودرو پاک کنید.
  5. در صورت نیاز می‌توانید از واکس یا پولیش ماشین برای محافظت از رنگ خودرو استفاده کنید.

 

promotion banner

عملکرد پاک‌کننده‌های نانو

پاک‌کننده‌های نانو که برای کارواش خشک خودرو استفاده می‌شوند، به‌طور عمده از سیلیکون ساخته شده‌اند. سیلیکون ماده‌ای غیرسمی است که خطری برای محیط زیست ندارد و می‌تواند چربی، گردوغبار و سایر آلودگی‌ها را از سطح خودرو پاک کند. ذرات بسیار ریز آلودگی‌ها که به‌مرور به منافذ بدنه خودرو نفوذ می‌کنند، به‌دلیل نیروهای بین‌مولکولی، به‌راحتی و با روش‌های معمولی شست‌وشو از سطح بدنه جدا نمی‌شوند و با گذشت زمان باعث کدرشدن رنگ خودرو می‌شوند. مواد تشکیل‌‌دهنده پاک‌کننده‌های نانو می‌توانند به این آلودگی‌ها بچسبند و آن‌ها را از منافذ بیرون بکشند. همچنین، پاک‌کننده‌های نانو یک لایه محافظ روی رنگ خودرو ایجاد می‌کنند که به ایجاد خاصیت آب‌گریزی بدنه، جلوگیری از ایجاد خط‌وخش و محافظت از خودرو در برابر اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند.

 

نکاتی برای استفاده از شوینده‌های نانو و بدون آب

با رعایت نکات زیر می‌توانید از اسپری و شوینده نانو به‌درستی استفاده کنید و خودروی خود را تمیز و درخشان نگه دارید.

  • از محصولات باکیفیت استفاده کنید.
  • بیش‌ازحد از محصولات نانو استفاده نکنید، زیرا ممکن است به خودرو آسیب برسانند.
  • محلول نانو را روی سطح تمیز و خشک بدنه خودرو بمالید.
  • اجازه دهید محلول چند دقیقه روی سطح بماند تا خشک شود.
  • بعد از استفاده از محصول، حتماً آن را از سطح خودرو پاک کنید.
  • حتماً محصول را طبق دستورالعمل روی برچسب آن استفاده کنید.

نکات کاربردی درباره کارواش خشک

نکات زیر به ایمنی و عملکرد بهتر کارواش خشک کمک می‌کنند:

  • برای تمیز کردن قسمت‌های داخلی خودرو، می‌توانید از دستمال مرطوب و محصول تمیزکننده مخصوص استفاده کنید.
  • برای محافظت از رنگ خودرو، می‌توانید هر چندماه یک‌بار از واکس یا پولیش استفاده کنید.
  • از مواد نانو برای تمیز کردن قسمت‌های حساس خودرو، مانند چراغ‌ها استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از مواد نانو روی سطوح پلاستیکی، ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک از سطح آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به آن آسیبی نمی‌رساند.
  • مواد نانو را در دسترس کودکان و حیوانات قرار ندهید.

برای انتخاب بهترین اسپری یا شوینده کارواش خشک به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای انتخاب اسپری و شوینده نانو مناسب، این ویژگی‌ها را مدنظر قرار دهید:

  • کیفیت محصول: از محصول باکیفیتی استفاده کنید تا بتواند به‌خوبی خودروی شما را تمیز و براق کند.
  • کاربرد محصول: برخی از محصولات برای انواع سطوح مناسب هستند، درحالی‌که برخی دیگر فقط مناسب سطوح خاصی هستند. محصولی بخرید که با سطح موردنظر شما سازگار است.
  • قیمت محصول: قیمت اسپری‌ها و شوینده‌های نانو متفاوت است. محصولی را انتخاب کنید که با بودجه شما سازگار باشد.
  • نظرات کاربران: می‌توانید نظرات سایر کاربران را درباره محصولات مختلف بخوانید تا مناسبترین محصول را انتخاب کنید.

تفاوت بین کارواش بدون آب، اسپری واکس و اسپری دیتیلر چیست؟

همیشه درباره اینکه هرکدام از این محصولات برای انجام چه کاری فرموله شده‌اند و چه زمانی باید از آنها استفاده کرد، ابهاماتی وجود دارد. اجازه دهید این ابهام را برطرف کنیم.

محصولات کارواش بدون آب

عملکرد اصلی محصولات کارواش بدون آب، تمیز کردن ماشین کثیف است. کارواش خشک برای تمیز کردن خودرو و حفاظت از رنگ بدنه فرموله شده است. اصلی‌ترین ویژگی این محصولات نیاز نداشتن به آب است، نه افزودن درخشندگی و محافظت از رنگ خودرو. البته، برخی از محصولات این دسته، خاصیت براق‌کنندگی و محافظت از رنگ خودرو را هم دارند.

اسپری دیتیلر

عملکرد اصلی اسپری دیتیلر، حذف گردوغبار، اثر انگشت و لکه‌هاست؛ البته به‌اندازه کارواش خشک، قدرت تمیزکنندگی ندارد. این محصول به ظاهر خودرو کمی درخشندگی هم می‌دهد.

 

اسپری واکس

عملکرد اصلی اسپری واکس این است که از رنگ خودرو محافظت کند و درخشندگی را به حداکثر برساند. اسپری واکس برای تمیز کردن اتومبیل‌های کثیف فرموله نشده است، بلکه برای استفاده در خودروهایی که تمیز شده‌اند، کاربرد دارد. به همین خاطر از واکس اسپری باید بعد از کارواش خشک یا بعد از اسپری دیتیلر استفاده کرد.

مزایای کارواش خشک نسبت به شستشوی سنتی

  • ایمن‌تر برای محیط زیست: پاک‌کننده‌های نانو نیازی به آب ندارند، بنابراین برای محیط زیست بی‌خطرند. در روش‌های سنتی شستشوی خودرو، معمولا آب زیادی هدر می‌رود و مواد شیمیایی مضری وارد محیط زیست می‌شود.
  • کاربرد سریع‌تر و راحت‌تر: پاک‌کننده‌های نانو نسبت به شامپوها و پاک‌کننده‌های سنتی، راحت‌تر و سریع‌تر خودرو را تمیز می‌کنند.
  • آسیب کمتر به رنگ خودرو: پاک‌کننده‌های نانو آسیب کمتری به رنگ خودرو وارد می‌کنند؛ چراکه در در روش‌های سنتی شستشوی خودرو از برس و اسفنج استفاده می‌شود که ممکن است روی خودرو خط بیندازند. پاک‌کننده‌های نانو از این ابزارها استفاده نمی‌کنند، بنابراین خطر آسیب دیدن رنگ خودرو کمتر است.
  • براق‌تر و تمیزتر: پاک‌کننده‌های نانو و دستمال میکروفایبر می‌توانند آلودگی سطح خودرو را بهتر پاک کنند. این محصولات لایه‌ای محافظ بر روی رنگ خودرو به‌وجود می‌آورند و خودرو را براق‌تر و تمیزتر می‌کنند.
  • تمیزکردن آلودگی‌های سخت: محصولات نانو می‌توانند آلودگی‌های سخت مانند حشرات و فضولات پرندگان را از بین ببرند.
اگر به‌دنبال روشی برای تمیز کردن خودروی خود هستید که هم با محیط زیست سازگار باشد و هم سریع‌تر و راحت‌تر باشد و آسیب کمتری به رنگ خودرو وارد کند، می‌توانید کارواش خشک خودرو را امتحان کنید.

معایب کارواش خشک

کارواش خشک در کنار تمامی مزیت‌هایش، معایبی هم دارد؛ مثلا:

  • از کارواش سنتی گران‌تر است.
  • برای مناطق با آب‌وهوای مرطوب مناسب نیست.
  • برخی از آلودگی‌ها را نمی‌تواند پاک کند.

 

سؤالات متداول

۱. آیا کارواش خشک به‌اندازه شستشوی سنتی خودرو را تمیز می‌کند؟

بله، کارواش خشک به‌اندازه شستشوی سنتی با آب مؤثر است. در واقع، برخی از افراد معتقدند که کارواش خشک خودرو را تمیزتر هم می‌کند؛ زیرا در این روش از آب استفاده نمی‌شود. آب می‌تواند ذرات گردوغبار و آلودگی را در خود نگه دارد.

۲. آیا کارواش خشک به رنگ خودرو آسیب می‌رساند؟

خیر، کارواش خشک ضرری برای رنگ خودرو ندارد. در واقع، کارواش خشک با ایجاد یک لایه محافظتی می‌تواند به محافظت از رنگ خودرو کمک هم بکند.

۳. آیا کارواش بدون آب برای پوشش سرامیک ایمن است؟

بله. محصولات کارواش بدون آب، آسیبی به پوشش سرامیک بدنه خودرو نمی‌رسانند. یک مزیت بزرگ استفاده از کارواش خشک برای خودروهایی با روکش سرامیکی، اضافه کردن یک پوشش محافظ اضافی روی آن است.

۴. آیا کارواش خشک برای محیط زیست مضر است؟

خیر، کارواش خشک برای محیط زیست مضر نیست. در واقع، کارواش خشک می‌تواند دوستدار محیط زیست باشد زیرا از آب استفاده نمی‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.